Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Ik heb nu een 3,105 en 3,44 diff liggen, nu heb ik de tandjes lopen tellen.
De 3,44 heeft een kroonwiel van 62 en een pinion met 18 tanden, de 3,105 heeft resp. 59 en 19.

Nu dacht deze gekke jongen: kroonwiel van de 3,44 en pinion van de 3,105 geeft 62/19=3,26. Kan ook pinion van de 3,44 nemen en het kroonwiel van de 3,105 dan kom je op 3,28.

Zou dit kunnen?

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

volgens mij niet, je hebt ook met de diameter van de twee tandwielen te maken.
Als je niet bij elkaar horende tandwielen gebruikt krijg je het diff-huis niet meer dicht...

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Je zou wel anders kunnen uitwisselen. Zie onderstaand lijstje:
Eindoverbrengingen:--Kroonwiel--Pignon
4.333:--65--15
4.267:--64--15
4.133:--62--15
3.938:--63--16
3.765:--64--17
3.647:--62--17
3.444:--62--18
3.211:--61--19
3.105:--59--19
2.95:--59--20
2.76:--58--21

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html

.. En dus verschillende onderdeelnummers voor tandwielen met dezelfde aantallen tandjes ..

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

(b)engeltje schreef:
Je zou wel anders kunnen uitwisselen. Zie onderstaand lijstje:
Eindoverbrengingen:--Kroonwiel--Pignon
4.333:--65--15
4.267:--64--15
4.133:--62--15
3.938:--63--16
3.765:--64--17
3.647:--62--17
3.444:--62--18
3.211:--61--19
3.105:--59--19
2.95:--59--20
2.76:--58--21



En denk nou niet dat het kroon wiel met 59 tanden zowel past bij de 19 en 20 tands! Het is mogelijk dat voor beide tandwielen een nadere radius is gekozen of over / ondersnijding van de tanden. Heeft ermee te maken welk deel van de evolvente (tandprofiel) is gebruikt. Kortom: altijd een paartje bij elkaar houden.

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Bij tandwielen word het profiel verschoven ten opzichte van de steekcirkel. Zo kan je eenvoudig asafstanden bepalen.

wat je in het lijstje ziet staan is dat er bij een 15tw een 65tw en een 64tw kan worden gebruikt. Omdat de asafstanden gelijk blijven zal er dus profielverschuiving toegepast zijn. Dit kan bij de 15 tands tandwielen zijn gebeurd of bij de 65 / 64 of bij bijde.
Naast de profielverschuiving kan er ook nog worden gevarieerd in tandhoeken.

Aangezien Theo ook aangeeft dat er verschillende onderdeelnummers zijn voor tandwielen met het zelfde aantal lijkt me dus onwaarschijnlijk dat het mogelijk is om tandwielen onderling te verwisselen.

Even een plaatje voor de visueele ondersteuning van profielverschuiving.

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Het is niet zomaar mogelijk om de tandwielen te mixen en matchen. Zoals al werd aangegeven zijn er tandwielen met hetzelfde aantal tanden maar die toch verschillend zijn en ook is er een verschil tussen A en A+ voor sommige verhoudingen.

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

simpel

NEE

Kroonwiel en pion zijn gematchte en slijten op elkaar in, zelfs het wisselen tussen diff's met de zelfde verhouding kan voor een flink versnelde slijtage zorgen.

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Maar je hebt ook Nieuwe tandwielen.. dus is niet echt een hard argument.

Ondanks dat kan het toch niet door verschillende tandvormen

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

Nou, dat is dan weer duidelijk. d:)b

RE: Uitwisselbaarheid kroonwielen en pinions in differentieel

omdat de IME (bij mij weer) niet beschikbaar is:

zie ook:

http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... ential.pdf

Final Drive Gears, Manual Gearbox
3
22G443 GEAR, final drive, 65 teeth, 4.333:1 ratio For 15 tooth 22G99 pinion.
22G370 GEAR, final drive, 64 teeth, 4.267:1 ratio For 15 tooth 22G99 pinion.
22G101 GEAR, final drive, 62 teeth, 4.133:1 ratio For 15 tooth 22G99 pinion.
22G340 GEAR, final drive, 63 teeth, 3.938:1 ratio For 16 tooth 22G338 pinion.
22A401 GEAR, final drive, 64 teeth, 3.765:1 ratio For 17 tooth 22A399 pinion.
22G940 GEAR, final drive, 62 teeth, 3.647:1 ratio For 17 tooth 22A399 pinion.
22A411 GEAR, final drive, 62 teeth, 3.444:1 ratio For 18 tooth 22A413 pinion.
DAM3645 GEAR, final drive, 65 teeth, 4.333:1 ratio For 15 tooth DAM3647 pinion; A Plus.
DAM32I6 GEAR, final drive, 63 teeth, 3.938:1 ratio For 16 tooth DAM32I8 pinion; A Plus.
DAM4779 GEAR, final drive, 64 teeth, 3.765:1 ratio For 17 tooth DAM4131 pinion; A Plus.
DAM4162 GEAR, final drive, 62 teeth, 3.647:1 ratio For 17 tooth DAM4131 pinion; A Plus.
DAM2677 GEAR, final drive, 62 teeth, 3.444:1 ratio For 18 tooth DAM2679 pinion; A Plus.
DAM2106 GEAR, final drive, 61 teeth, 3.211:1 ratio For 19 tooth DAM2808 pinion, A Plus.
DAM6327 GEAR, final drive, 59 teeth, 3.105:1 ratio For 19 tooth DAM2808 pinion; A Plus.
DAM5925 GEAR, final drive, 59 teeth, 2.950:1 ratio For 20 tooth DAM5927 pinion; A Plus.
TCB 10004 GEAR, final drive, 58 teeth, 2.762:1 ratio For 21 tooth TCC10001 pinion; A Plus

Final Drive Gears, Automatic Transmission

22A1003 GEAR, final drive, 72 teeth, 3.273:1 ratio For 22 tooth 22A1300 pinion.
DAM7362 GEAR, final drive, 72 teeth, 3.273:1 ratio For 22 tooth DAM7365 pinion; A Plus.
DAM4130 GEAR, final drive, 69 teeth, 2.760:1 ratio For 25 tooth DAM4128 pinion; A Plus.

FWIW,
Theo van den Bogaard