[Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Ik heb sinds vandaag een nieuw Minitje met een 1380cc blok en hab daar wat vragen over:

De specs die ik gekregen heb zijn:
Austin Mini HLE 1000
- Bouwjaar 1983
- Watergekoeld inlaatspruitstuk

* zal wel verwarmd spruitstuk moeten zijn)

- Stage 3 kleppen
- Rimflow kleppen, deze pakken beter op bij lage toeren met sportnokkenas, inlaatkleppen groter dan standaard, uitlaatkleppen standaard

* is dit waar of hebben jullie andere theorieen?

- 1400 CC clinderblok (74mm) met 8000 km sinds revisie

* Hoort een zuigerdiameter van 74 mm bij een 1380 cc cilinder blok?

- Nokkenas fast road megadyne 266 voor laag bezineverbruik en goed bij lage toeren
- Spaghetti uitlaat met RC 40 (geen meetbare weerstand, maar wel beschaafd geluid)
- Lange eindoverbrenging 1:2,9 (standaard 1:3,44) voor 30 km per uur 1000 toeren in vierde versnelling- Remschijven voor de 10 inch wielen
- Electronische ontsteking
- Super cool radiateur

Daarbij is het ook nog zo dat er een HS2 carburateur op zit (de vorige eigenaar gaaf aan dat deze geflowd is) maar ik begrijp toch niet helemaal waarom dit niet gewoon een Hiff carburateur is. Hebben jullie misschien nog ideeën of tips. Ook maakte ik het luchtfilterhuis open en zag ik een gewoon papieren element.

Motortje loopt goed (zeker nadat ik er ruim 3 liter olie in had gegoten) en trek als een bezetenen. De oliedrukmeter geeft z0'n 5 kg/cm3 aan, is dit oké?

Boel vragen maar wil zoveel mogelijk te weten komen over hoe ik het eea beter kan laten lopen.

Ik hoor dus graag jullie ideeen.

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Dus jij hebt hem gekocht, was ook geínteresseerd ;)
Een ding weet ik in iedergeval en dat is dat je een 1399 blok hebt en dus de 74 mm zuigers, eentje verder dus dan 1380 (heb wel wat research gedaan :9 )

ps heeft ie achter nou ook echt schijven??

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Nee, dat niet was een foutje van hem maar ik had ook niet anders verwacht!!!

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Heb het karretje ook zien staan en zag er leuk uit, alleen hier en daar wat vreemde specificaties/omschrijvingen.

Een HS2 op een 1400??? Het zal overigens waarschijnlijk gewoon een 1380 zijn. En ja, dat van die schijfremmen zou ik ook wel willen weten.

Als verder alles klopt was het een scherpe prijs, maarre...3 liter olie bijvullen :?

Dennis

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Er zaten dus geen schijfjes achter!

Tja, ik hoop maar dat het geen schade heeft veroorzaakt. Dat kan alleen de toekomst uitwijzen.

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Aha, dus die had je op het oog.

Is inderdaad een verwarmd spruitstuk

Wel een leuk karretje volgens mij, ik heb hem alleen op internet gezien, niet in real life.

Groet ron

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Weet iemand verder wat de klepspeling zou moeten zijn? Evenals het ontstekingstijdstip? Na een beetje onderzoek kwam ik uit op zo'n 10 - 12 graden, komt dat in de buurt?

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

met standaard slag en 74 mm boring kom je uit op 1398 cc (bij 73,5 boring = 1379 cc)
hopelijk is die HS2 een HS4 >:) (ben benieuwd wat voor spruitstuk je zou hebben als er een(1) hs2 op past ?! )

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Oké, oké inderdaad een HS4 carburateur, foutje.... |:(

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Een HS4 lijkt me op een 1380 een beetje aan de krappe kant.

Dennis

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Ik snap het ook niet. Is een HS4 misschien te "tunen" zodat ie wel loopt op een 1380 (1399). Ik denk dat ik toch maar over ga op een HIFF. Enig idee welke naald ik dan moet hebben?

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Ga voor een dyno test, daar wordt de naald en het ontstekingstijdstip e.d. aangepast zodat je een optimaal lopende motor hebt.
Als Startnaald zou je bv een BDK of BDL kunnen gebruiken.
Een BDL is rechtlijnig in zn benzine toevoer, de BDK is rijker op het einde bij hogere toerentallen.
Wellicht dat dat goed is maar dat weet je alleen als je een dyno doet...

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

volgens de ervaringsdeskundigen (DV bijvoorbeeld) houdt het voor een HS4 op boven 60-65 pk, hardloper en rietje enzo ...

een HIF 44 (met een BDL of BDK naald)en een K&N element zullen al veel beter werken ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Mini Mart schreef:
Ik snap het ook niet. Is een HS4 misschien te "tunen" zodat ie wel loopt op een 1380 (1399).



Het grote probleem is de doorsnede van de carburateur. Die 4 slaat op de 4 in 1 4/8", anderhalve inch dus (38mm). Dit is gewoon een harde limiet voor de hoeveelheid benzine-lucht mengsel die je er doorheen krijgt. Misschien dat het als je heel handig bent het aan te passen is, maar dat is gewoon een irreële optie als je weet dat je voor een scheet en drie knikkers een HIF44 hebt (44 mm doorsnede en modernere techniek).

Overigens, waar baseer je op dat het een HS4 is? Er bestaat ook nog zoiets als een HS6, die er min of meer hetzelfde uitziet, maar 1,75" doorsnee heeft - praktisch hetzelfde als de 44mm van een HIF44 - die moet dus alleen de wat meer gedateerde techniek op de HIF toegeven.

Wil je het zeker weten wat de maat van de carb is, even luchtfilter eraf en opmeten. De getallen slaan gewoon direct op de doorsnede van de boring door de carb heen.

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Oké ik ga meten!!

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Denk dat de vorige eigenaar het niet eens was met de hoge brandstofprijzen en daarom heeft besloten zn mini wat astma te geven... wanneer je een open luchtfiltertje gaat monteren is het gemoedelijke grommetje wel een meteen een brul... :)

Ook zonder testbank kun je hem best wel goed afstellen hoor. Tegenwoordig roept iedereen hier meteen "testbank" maar dat is een beetje onzin. Weinig auto's staan op 100% "goed" afgesteld. En dan zou je ook met weertypen en luchtvochtigeheid etc. rekening moeten houden. Je merkt er weinig van...

Hif44 met k&n erop BDK erin om te beginnen, beetje aan je mensgelschroef jengelen en voelen wat hij doet. Bougies eruit om de verbranding te checken en rijden maar weer... Door het toenemende geluid zul je snel het idee hebben dat hij beter/harder loopt. In theorie moet het ook wel een stuk beter gaan met een Hif44... Alleen je verbruik zal wel flink omhoog schieten.

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Van het weekend dus even de carb bekeken en er zit dus een HS4 op met een AAU naald. Ik ga maar even bedenken wat ik met de Mini wil dan. Of heel hard en hoge kosten. Of iets minder hard (maar toch nog best hard) en wat lagere kosten qua brandstof.

Of is er misschien nog een middenweg?

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Die kosten zitten voor 90% in je rechtervoet

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Als hij goed afgesteld is gaat hij niet gelijk extreem veel meer gebruiken hoor...
Ik ben na de dyno met 7/8 pk meer naar huis gegaan met een smak meer koppel en nog steeds het zelfde verbruik..

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Maar er zit wel een verschil tussen het verbruik van een HS4 carburateur en een Hiff44 carburateur, neem ik aan?

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Als hij nu slecht afgesteld staat en je wilt een bepaalde snelheid rijden zal je het gasbepaal flink in stampen om op die snelheid te komen.
Als je verbruik hoog is zal je redelijk veel gebruiken.
Als je een Hiff 44 plaatst, en goed af laat stellen zal hij meer kunnen verbruiken maar wellicht ook minder.
Je hebt tenslotte minder benzie nodig om op snelheid te komen...

Bij chip tuning van een nieuwer type auto heb je ook meestal veel extra pk's erbij, echter het verbruik is soms zuiniger dan de standaard fabrieks instellingen...

Ik zou er dus niet te snel vanuit gaan dat je gelijk meer gaat verbruiken..

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Grotere carburateur= meer lucht doorlaten en dus ook meer benzine doorlaten. Ga er maar gerust vanuit dat je meer gaat gebruiken. Zeker als je ook nog een powerfilter systeem wilt gaan gebruiken... (nog meer lucht...dus ook nog meer benzine)

Als hij nu niet heel beroerd (veeelste rijk mengsel) afgesteld staat kun je daar wel vanuit gaan tenminste.

Probeer het gewoon zou ik zeggen. kleine moeite. past waarschijnlijk op hetzelfde spruitstuk dus is zo gebeurd. Een Hif44 heb je wel voor 50,- En de luchtfilter ervoor ook wel voor zoiets. Dan nog wat gasnaaldjes en afstellen maar...

Je verbruik blijft toch het sterkst afhankelijk van je rijstijl... Circuitgebruik met de 1380 = 1 op 8 bij mij(ik raak onderweg ook benzine kwijt (zie foto).
:)
Straatgebruik met dezelfde 1380 mini 1 op 11. Zuiniger zou misschien ook nog wel kunnen, maar dan moet je jezelf wel goed in de hand houden want hard optrekken is zooo leuk met een beetje rappe mini! :)

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

lijkt op die foto wel als of de benzine uit de tankdop naar buiten komt :P zo kan ik het ook :D

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Dat lijkt niet alleen maar zo... Beetje te volle tank voor al die g's.... :9

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

en een tankdop die niet goed afsluit :P

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Die tankdop werkt ook als ontluchting... Like it should... Denk dat de brandstofpomp een beetje veel druk opbouwd in de tank. Hij hapert ook NOOIT... Dat strooien is mijn geheime wapen om achteropkomers af te schrikken. >:)

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Kleine update;

Krukas geslepen en blokje weer in elkaar gezet. Nu alleen nog wachten op een paar essentiele onderdelen en het blokje kan de Mini weer in.

Oh ja, HS4 is geruild voor een Hiff44, volgens mij gaat dat wel goed komen.



default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Zo!! Blokje zit weer in de Mini en draait ook weer. Ik heb eindelijk weer gereden. Moet alleen nog was afgesteld worden (ontsteking en mengsel). Ook de koppeling ontkoppelt niet helemaal dus daar moet ik ook even naar kijken.

Volgende klus zijn de wiellagers en de stuurkogels.

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Ga je zelf "op gevoel" afstellen? Of plan je een dagje op de rollen?

Nieuwe dot4 gepakt voor je koppeling? Of het oude laten zitten? Beetje verder ontluchten zal voldoende moeten zijn.

default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Vooralsnog gewoon op gevoel afstellen. Voor de rollen wil ik alles perfect hebben. De naald is een oude dus deze zou ik voor het goede dan moeten vervangen. Ik laat het even zo.

Koppelingsvloeistof is nieuw. Ik denk dat ik de ingaande as bij de koppeling verkeerd om heb gemonteerd. Dus het kleine gat boven ipv het grote gat (daar waar het armpje in gaat, snap je?)

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

het kleine gat boven ipv het grote gat




even het armpje er uit en je kan hem 180 graden draaien .. opgelost 8)

succes,
Theo van den Bogaard
default

RE: [Update] Blokje kan weer bijna terug - 1380 blokje maar....

Precies! Kleine moeite alleen die regen en hagel maken mij het niet gemakkelijk.... O:)