Mischien heb je hier wat aan?
http://www.centuryperformance.com/tunin ... g-148.html
- Login of registreer om te reageren
Mischien heb je hier wat aan?
http://www.centuryperformance.com/tunin ... g-148.html
ik denk dat er weinig aan de hand is.
als je rijd en je laat plotseling je gas los zuig je motor nog steeds lucht aan, maar omdat je gesklep dicht zit krijg je een groot vacuüm(of hoe je het ok goed moet zeggen) de meter slaat dus helemaal door naar rechts.
ik weet niet of dat de mini origineel is. Maar als je nu een slechte inlaatflow hebt betekend dat, dat je continu meer onderdruk hebt. en zal de meter meer naar rechts aangeven.
probeer eens een keet zonder luchtfilter (rijd dan iets slechter door een verkeert mengsel verhouding) maar je kan wel zien of dat je meter wat anders aan geeft. waarschijnlijk meer naar links.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn mini heeft een 1300 motortje met een opel luchtfilter en een inlaat van minispares.
Het klinkt idd logisch dat wanneer je het gas loslaat de motor natuurlijk vacuum krijgt.
Ik zal binnekort eens mijn luchtfilter eraf halen en een rondje rijden. Ik kocht het metertje puur ter opvulling van het dashboard dus er echt op letten doe ik niet.
Heb ook de link doorgelezen waarin best wel wat informatie in staat maar om daar echt wijs uit te worden moet je er toch echt wel goed verstand van hebben en dat heb ik niet.
Mooie uitleg maar echt veel wijzer werd ik er niet van.
Bedankt,
Sebas
Ik zal vanmiddag wel even noteren wat de mijne doet, zit ook zo'n zelfde metertje in en heb ook een open luchtfilter, en daar geeft hij volgens mij wel de correcte dingen aan.
ik heb er ook 1 inzitten en die reageert hetzelfde,
alleen bij gas geven staat ie helemaal links in de hoek POWEEEER
nix om je druk te maken zou ik zeggen
En als je hem nu voor je gasklep monteert? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk de Piek kwijt, en zal hij dus meer de werkelijke situatie aangeven.
Ik heb thuis ook zoon metertje liggen en daar zit een stelschroef op het slangetje. Kan ik het het slangetje naar gewenst groter/kleiner maken. Je kan hem dan dus op idle (stationair) afstellen, en dan moet het volgens mij toch werken? Of zie ik dit nu verkeerd.
Groeten Miniauto.
laat hem wel gewoon na je gasklep zitten, anders klopt er niets meer van wat hij aangeeft. Decelerate klop dan niet meer, er is veel minder vacuüm als je hem voor de klep zet.
en van het dichtdraaien van de slang zie ik ook niet echt zitten. je zal dan een trager reagerende teller hebben, maar vacuüm blijft evenveel.
Volgens mij als je het tellertje zelf gaat stellen heeft de vacuum meter ook geen nnut meer. De mensen die vaker met een vacuum meter werken kunnen er een hoop aan aflezen zoals hoe de motor staat afgesteld e.d. Als je dan zelf het tellertje gaat stellen klopt er niks meer van.
Ik heb laatst mijn mengels verhouding nog wat aangepast en de vacuum meter geeft nu wat betere standen aan.
Hij geeft nog wel vaak decelerate aan als ik constant rijd, ongeveer 70 km uur.
trek ik op e.d dan geeft hij nu ook meer goede standen aan zoals idle en drive.
Groetjes,
Sebas
Euu, was maar een ideetje van voor de gasklep, wel een slecht idee, dat wel Hij hoort er natuurlijk normaal achter de gasklep, maar ik heb ook wel eens gelezen dat ze hem er voor monteerde, maar goed. Dit hoort dus niet.
Ook het stelschroef verhaal krijgt hierbij een ander wending, heb net even het metertje gepak eneeuuu, ja. Wat voor metertje is dit dan? Reageert wel op vacuum, heb ik net geprobeerd door er heel hard aan te zuigen . En het stelschroefje wat er op zit is orgineel, zat in het doosje er op en is nooit gebruikt geweest.
Kan niks op internet vinden. De verkooper op de clubdag zij dat dit een stelschroef zou zijn, maar zou het gewoon een klemmetje zijn om het ene slangetje klem in het ander te houden, wie helpt ook mij even uit de brand?
@ sebastiaan.keijzer.
Vond nog wel een duidelijke omschrijving wat een vacuümmeter nu precies is en doet, en ook nog in het nederlands . Ik plak de tekst hier onder. Misschien heb je er wat aan.
Vacuümmeter
De vacuümmeter is het goedkoopste en simpelste instrument uit dit verhaal. Het enige dat hij doet, is de onderdruk in het inlaatspruitstuk van een lopende motor meten en die waarde aan de bestuurder doorgeven. Hij kan zo'n meter desgewenst gebruiken als een hulp bij zijn streven om zo zuinig mogelijk te rijden. De mate van onderdruk in het inlaatspruitstuk is namelijk direct afhankelijk van de stand van de gasklep: bij volledig gesloten gasklep stroomt er helemaal geen lucht door het inlaatspruitstuk en is er dus ook geen onderdruk, terwijl bij geheel openstaande gasklep de onderdruk in het spruitstuk maximaal is. Dus hoe minder er op het gaspedaal wordt getrapt, des te minder onderdruk heerst er in het inlaatspruitstuk. Meestal geeft een vacuümmeter geen exacte waarden aan, maar bestrijkt de wijzernaald een aantal ingekleurde velden, die variëren van groen (weinig onderdruk, dus 'zuinig') tot rood (veel onderdruk, dus 'onzuinig'). Overigens kan een vacuümmeter ook bepaalde motordefecten boven water krijgen. Als de wijzernaald heen en weer zwaait, zou dat kunnen wijzen op een defect in de distributie; 'valse lucht' als gevolg van bijvoorbeeld een lekkende inlaatspruitstukpakking resulteert daarentegen in een constant te lage aanwijzing.
Bron: link
Groeten Miniauto.
Kan iemand ook een foto posten van hoe hij/zij hem op het spruitstuk heeft gemonteerd? Ik heb namelijk wel de meter in m'n dashboard zitten, maar het ontbreekt nog aan de slangen en aansluitingen.
Heb even twee foto's gemaakt.
Bij de eerste foto zie je dat de vacuumslangetje op mijn spruitstuk zit aangesloten.
Je moet de vacuum meter aansluiten op je inlaat spruitstuk. Staat in de handleiding die ik bij mijn vacuum meter heb. Als je nog geen extra aansluiting hebt in je vacuum meter kan je er een gat in tappen en vervolgens een aansluiting in draaien zoals te zien is op de tweede foto.
Hou er wel rekening mee dat wanneer je een gat boort in je inlaat spruitstuk dat je deze wel loshaalt van je motor anders komt er metaal in je motorblok terecht en dat wil je niet.
Hoop dat je zo geholpen bent.
Groet,
Sebastiaan
Bedankt voor de foto's, maar een blik onder mijn motorkap laat een ander spruitstuk zien. Een waar een slang naar de rembekrachtiging loopt. Kan ik daar een T-stuk tussen zetten en dan aansluiten op m'n vacuümmeter of krijg ik dan geen goede waardes?
Die slang zit er bij mij ook, links op de foto. Deze loopt bij mij ook naar mijn bekrachtiger. Bij de vacuum meter die ik kocht zat een t stuk. Er stond in de gebruiks aanwijzing niks over dat deze bedoeld was voor tussen de slang van de rembekrachtiger.
Bij mij stond er duidelijk bij dat je hem het beste direct op het inlaat spruitstuk kunt maken.
Dat kan jij toch ook doen?... Wel even werk maar waarom niet.
Ik weet dus niet of je hem ook zou kunnen aansluiten op de rembekrachtigerslang.
Groetjes
Die van mij lijkt te werken zoals bedoeld, denk ik
Bij stationair staat ie netjes in idle, rijdend met constante snelheid in drive, en wanneer ik een flinke dot gas geef springt ie even naar poor, en dan weer richting drive.
Als 't moet ga ik 't slangetje wel even volgen en op de foto zetten, laat 't maar weten.
Ik heb zoals eerder vermeld iig een openluchtfilter op een 1000cc.
Komt goed, ik kan echter pas op z'n vroegst morgenochtend de foto online zetten
There we go,
Ienmand heeft er ook een schroef in een gaatje gedraait, maar ik betwijfel dat dat de reden is waarom hij goed werkt
High res: link
[topics samengevoegd - Crispy}
Hoi beste kenners en specialisten!
Na veel spitten en zoeken op het forum kan ik specifieke info NIET vinden.
Ik wil namelijk weten welke aansluitmaterialen ik nodig heb om een Smiths VC1302/03A vacuummeter aan te sluiten op mijn 1300 SPi, en waar ik dan die meter op moet aansluiten.
Graag zou ik dat van een van de experts horen, eventueel met illustraties. makkelijkst is via PM???
Alvast dank voor de moeite en het geduld.
via PM heeft niemand anders er iets aan
(ik neem aan dat je deze al had gevonden ??)
volgens mij heb je alleen een slangetje en een T-stuk nodig ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
Theo bedankt!
Dat betekent dat ik dus via het T-stukje met zo'n slangetje de meter aansluit
bij dat inlaatdinges??!! En dat dat voor carb of SPi hetzelfde is??
helaas is het niet *zo* simpel .. een spi heeft geen vacuum naar de verdeler zoals de carb, dus je moet even een slang/aansluiting zoeken die je kan gebruiken .. mijn Spi is al 7 jaar de deur uit dus ik weet zo even niet waar je een bruikbare aftakking kan maken .. er lopen in ieder geval vacuumslangen naar je rembekrachtiger en naar je ecu, ik weet zo alleen niet of die direct bruikbaar zijn: dikte slang e.d.
succes,
Theo van den Bogaard
Ik heb de vraag aan het gelinkte topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft.
Theo, bedankt voor de link!
Niemand een idee?
Op welke plek moet ik de vacuumslang op een SPi'tje aansluiten?? Met foto zou ik waarderen, ik kom er met bovenstaande niet uit!
HELP!
Hij moet aangesloten worden op het spuitstuk, dus als je zelf geen plek kunt ontdekken dan moet je misschien een gat boren en draad tappen?
Moet je denk ik wel doen met het spuitstuk naast de auto want boorspanen in je verbrandingsruimte/tussen je kleppen lijkt me niet ideaal...
Persoonlijk lijkt me dat een beetje veel moeite voor een (in mijn ogen) nutteloze meter. Doet mij altijd denken aan van die cheapo japanners uit de jaren '80
Nog maar een keer, de info die ik nodig heb is
nodig voor de aansluiting van een vacuummeter
op het inlaatspruitstuk van een [u:2upsanz7]SPi[/u:2upsanz7].
Iemand die een fotootje heeft of een andere tip??!!
Eventueel boren en tappen snap ik, maar WAAR dan,
een SPi is nou niet echt een carb!
In het inlaatspuitstuk, er zit daar ook ergens een aansluiting die naar de rembekrachtiger gaat. Waar in het spuitstuk maakt denk ik niet zoveel uit, waar je er makkelijk bij kan denk ik?
Maakt niet echt uit waar je hem plaatst.
Als het maar voor de gasklep is.
Dus alle slangen bekijken die voor de klep zitten en even kijken of dat je er een Tstuk tussen kan zetten,
anders word het boren en tappen op een plek waar hij mooi kan, dus dat je de slang er op een nette manier naartoe kan leggen zodat hij niet ergens dubbel ligt.
Hoe bedoel je voor de gasklep?
Hij moet toch juist tussen de gasklep en de motor?
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=16&pos=8
volgens mij kan je aftakken van de leiding tussen spruitstuk en nr 7 of nr 1
(mogelijk moet je dan die leidinkjes zelf ook aanpassen/vervangen - ik begrijp dat ze van hard plastic zijn??! )
HTH,
Theo van den Bogaard
De stelschroef van de foto in de post van Miniauto is om het (eventuele) trillen van de naald te dempen. Dit zal vooral bij staionair toerental nuttig kunnen zijn.
Wanneer de motor stationair draait (idle) is er minder vacuum dan wanneer je afremt op de motor (decelerate). Dus wanneer de naald decelerate aangeeft terwijl de motor stationair draait zal je de wijzer moeten verplaatsen of het balgje moeten verbuigen. Anders is het metertje behoorlijk nutteloos: je weet dan zeker dat ie de verkeerde waarde(n) aangeeft.
Je zal met testritjes moeten bepalen of de meter na correctie van wijzerstand of/en balg goed aangeeft.
Ingediend door mitcheman op di, 13-04-2010 18:46
Heeft iemand overigens een idee of ik die vacuum meter nipple ook op een inlaatspruitstuk van een twin carb setup kan plaatsen? Want op mijn huidige spruitstuk zit idd een stukje waar je kan boren. Maar heeft een spruitstuk van 2 carbs dat ook?
Grtz
Mitcheman
Ik heb een inlaat voor een HS2 setup en daar zitten ook vlakken in waar je een gat kan boren voor een nippel/rembekrachtiger/carterontluchting.
Wat mij het beste lijkt is het maken van een nippel op het balanskanaal. Zo zal je het 'gemiddelde' zien van de carbs.
Het aanlegvlak van de nippel hoeft na mijn mening niet echt vlak te zijn. Als je maar genoeg draad in je inlaat tap en dan monteren met wat vloeibare pakking zal dit ook niet gaan lekken.
Ingediend door mitcheman op wo, 14-04-2010 11:58
Thnx voor de info. Gaan we eens kijken of ik dat kan fixen
Om eens een oude vraag te herhalen, want een antwoord heb ik niet echt gevonden op het forum: waardoor kan de vacuummmeter te ver het gele gebied in gaan bij normaal stationair draaien?
Wordt volgens mij veroorzaakt door een te vroege ontsteking, kan iemand dit bevestigen?
Wat noem je 'normaal' stationair draaien?
Hoeveel rpm is dat?
FWIW,
Theo van den Bogaard
"Normaal" stationair toerental verschilt per merk auto, dus ca. 7 a 800 rpm.
Op engelse sites lees je vaker dat enkel de vac.meter wordt gebruikt om de motor af te stellen en wordt uitgegaan van een zo hoog mogelijk vacuum, met de waarschuwing dat er een limiet is: wanneer het vacuum instabiel gaat worden staat de onsteking te vroeg.
Stelt iemand onder de mini-liefhebbers weleens af,enkel met gebruik van de vacuum-meter en is dit effect hen bekend?
RE: vacuum meter informatie
Ingediend door sebastiaan.keijzer op za, 06-06-2009 15:22
Hallo,
Ik heb vandaag mijn vacuum meter aangesloten. Het is de meter zoals de afbeelding.
De meter zit direct aangesloten op het inlaatspruitstuk.
Als ik nu mijn Mini start staat de wijzer in het gele gedeelte. Zodra ik rij en ik laat mijn gas los slaat de meter helemaal naar rechts uit. Geef ik weer een beetje gas dan staat de meter dus weer halverwege het gele.
Nu staat bij het gele: decelarate is vertaald VERTRAAG. Dus ik heb mijn stationar in combinatie met de co schroef eens anders gezet maar het maakte geen verschil.
Kan iemand mmij vertellen wat er eventueel niet goed is en waar de meter het beste kan staan en hoe ik het goed krijg.
Bedankt,
Sebastiaan