de meter zegt helemaal niets over de staat van de motor, het maakt je alleen bewuster van het feit dat als je je pedaal verder induwd, je meer lucht aanzuigt, dus ook meer brandstof...
- Login of registreer om te reageren
de meter zegt helemaal niets over de staat van de motor, het maakt je alleen bewuster van het feit dat als je je pedaal verder induwd, je meer lucht aanzuigt, dus ook meer brandstof...
Dempertje is niet nodig, als je hem op de spruitstuk aansluit en de motor loopt netjes dan is het metertje zo goed als stil.
Meter zegt toch wel iets over da staat van de motor. Als ie namelijk niet geheel optimaal loopt zie je het metertje stationair redelijk dansen. Ok, dat merk je ook wel zonder die meter maar nu wordt het ook nog even gevisualiseerd.
Daarnaast is het natuurlijk een metertje wat vrij veel in beweging is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een temepratuur of oliedrukmeter en das weer leuk voor het oog
Hé Tom,
kijk eens hier:
www.centuryperformance.com/vacuum.asp
staat een leuk verhaal wat je allemaal af
kunt lezen van het gedrag van je vacuummeter.
Jan
hulde
dat wat onder de link staat zocht ik, had er ooit iets over gelezen in een autotijdschrift maar de stapel is intussen zo groot dat er aan het artikel opzoeken geen beginnen meer aan was.
groeten tom
heb een vacuummeter vandaag in de mini geinstalleerd
en deze geeft vanalles aan
stationair staat die op IDLE (GOOD)
en als ik ineens volle gas geef dan gaat hij naar POOR
wat zegt dit van de motor of wie heeft er ervaring mee
heb al wat met het mengsel van men carburateur liggen spelen maar dat veranderd precies niet veel.
motor is er een van een austin metro met elektronische ontsteking.
ik hoor het wel
mijn uitlaat is maar wel met 1 demper van maniflow een 1,75" dus daar is niet direct iets abnormaal mee.
dus geen 2 dempers en geen katalysator zoals bij een gewone cooper.
weet niet of dit er iets mee te maken heeft
Dat is juist goed dat hij naar poor slaat, dat geeft aan dat je benzineverbruik op dat moment erg gulzig is. Dus hoe meer in het groene gebied hoe zuiniger je rijdt.
alle dan is t niks dan zit ik kwa afstelling toch wel redelijk goed dan
Hij meet alleen het vacuum in je spruitstuk en dat is wel een relatieve indicatie hoe zuinig je rijdt, maar zeker geen mengselmeter ofzo!
om je mengesel te meten kun je een air fuel ratio meter installeren . Die meter verbind je met een lambda sonde die je ergens in je uitlaatspruuitstuk moet monteren. Deze meter geeft een lambda waarde aan. Deze waarde word gemeten na de verbranding in je motor. Bij teveel O2 in je verbrandingsgassen heb je een te arm mengsel Bij te weinig O2 een te rijk mengsel.
Optimaal is 14,7 kg lucht met 1 kg benzine en dat heeft een lambda waarde van 1. Heb ik een cifertje door elkaar gehaald dan moet iemand me maar even verbeteren.
Even googelen op AFR meter = air fuel ratio meter.
Je kan ze ook redelijk eenvoudig zelf bouwen. (AFR meter diy googelen) en verder een lambda sonde in je spruitstuk monteren = gat boren, moer erop lassen en lambda sonde erin steken
Kun je de ledjes wegwerken in je dashrail asbakje (voor de niet rokers onder ons)
Ik krijg net van mijn vrouw een windmeter in mijn handen gedrukt. Werkt op een vacuum principeHeeft ze net gekregen. Al is het geen vacuummeter, ga ik het wel eens aan de spruitstuk hangen. Ben benieuwd wat de link mij verteld
link
RE: vacuümmeter
Ingediend door tom op zo, 21-10-2007 13:33
hallo
ik heb nu al een tijdje een vacuummeter op de plank liggen en het wordt tijd om hem in te gaan bouwen.
het is een vacuummeter van smiths, nu heb ik alleen de meter 2e hands gekocht maar de vacuumleiding zat er niet bij. Nu dacht ik dat er nog een soort van dempertje in die leiding hoort te zitten omdat je anders zo'n zenuwachtig wijzertje krijgt.
Verder nog, als de meter eenmaal werkt wat vertelt het dan allemaal over de motor. Ik weet dat het iets zegt over hoe zuinig je rijdt maar dat vindt ik niet echt belangrijk. klopt het dat de meter ook iets zegt over de staat van de motor
groeten tom