Van SPi naar metro carb

RE: Van SPi naar metro carb

hallo

ik heb een poosje geleden een gereviseerd (getuned) 1293cc metro blok gekocht en wil hem inbouwen in mijn mini sprite bj 1995

heb veel op het forum gezien van ombouw injectie naar carb. maar niet van injectie sprite blok naar metro carb blok

weet iemand of dit mogelijk is??
bv kan de computer eruit?? en hoe zit het met al die sensoren die er nu in mijn blok zitten??

hij is van 1995 dus zit een cat. onder.
heb er een dubbele weber bij en die kun je zelf bijna niet goed afstellen volgens mij.
hoe zit het met de keuring?? co ed gasmeting

kan voor de keuring de carb wel bijna dicht draaien
zodat hij minder co heeft,
maar dan moet ik hem daarna elke x laten afstellen??

zit met de handen in het haar!! ben blij dat ik de slijptol nog niet in de body gezet heb :+) :P

wie helpt mij ;)

[size=75:1sea5123][Titel verduidelijkt, was "help help" - Demelza][/size:1sea5123]

RE: Van SPi naar metro carb

hoe zit het met de keuring?? co ed gasmeting



ik denk dat dat het grootste probleem is .. je moet aan de eisen voor dat jaartal (1995) voldoen (en officieel dus je geregelde kat laten zitten) .. ik denk dat het erg moeilijk wordt om dat op een 1293 blok met webers geregeld te krijgen.
Je computer(ecu) regelt je mengsel aan de hand van die sensoren, hoe dacht je die(ecu) je webers te laten bedienen?
Misschien is het beter een wat oudere body (erbij) te zoeken voor je 1293 ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Van SPi naar metro carb

vtec ombouw kan dat wel?? ook met co??

ik bedoel mg metro verpatsen :-(
en vtec blok gaan zoeken??

en mezelf heel veel werk op de schouders nemen :?

RE: Van SPi naar metro carb

rick-mini schreef:
vtec ombouw kan dat wel?? ook met co??


Kan volgens mij wel, die motoren zijn wel schoon volgens mij(zerker een van ongeveer hetzelfde bouwjaar)

RE: Van SPi naar metro carb

ff op bericht van theo.

--en officieel dus je geregelde kat laten zitten
zit er normaal een 'geregelde' kat onder???

op die van mijn zit verder geen sensor ofzo/??

--Je computer(ecu) regelt je mengsel aan de hand van die sensoren, hoe dacht je die(ecu) je webers te laten bedienen?

de bedoeling is/was :D om de ecu eruit te trekken en kabelboom ed aanpassen

dus zo maken zoals een normaal carb blok werkt
(wat moet ik dan allemaal aanpassen??)

is dit te doen???

ik denk dat de fout in de naam van topic zit.

ik wil van injectie 1275cc (sprite) naar metro blok 1293cc waar ik een dubbele weber carb bij heb.

en kom ik met carb afstellen dan door de apk?? ivm bj 1995 en co enz enz

hoop dat je me verder kunt helpen!

RE: Van SPi naar metro carb

Het probleem is dat je niet alleen aan de CO moet kunnen voldoen, maar ook de restgassen (HC) en aan een bepaalde lambda waarde moet komen bij een bepaald verhoogd toerental en bij stationair.

Nu hadden we pasgeleden een Renault Megane in de garage die geen cat meer had, maar toch aan de eisen voldeed. Daar moet wel bij gezegd worden dat het een auto met injectie betrof. Met een carburateur gaat het nooit lukken.

Zoals Theo als zegt, het simpelste is een body zoeken van voor 1 januari 1992, dan hoef je alleen aan de CO eis te voldoen.

Een VTEC inbouwen in een later model kan, maar dan moet je dus nog steeds aan de eisen van dat bouwjaar voldoen.

Dennis

RE: Van SPi naar metro carb

op die van mijn zit verder geen sensor ofzo/??



de (lambda)sensor zit voor de kat in de uitlaat.

dus zo maken zoals een normaal carb blok werkt ...
is dit te doen???



dat is goed te doen, alleen kom je dan (hoogtswaarschijnlijk) niet door de keuring 8)

bij ombouw naar een VTec heb je ook nog wat meer nodig dan alleen een blok; de emissie-eisen zijn dan wel haalbaar(der) zoals Peter al aangaf.

Het makkelijkst(misschien ook wel goedkoopst) blijft een oudere body te zoeken bij je 1293 met webers ..

HTH,
Theo van den Bogaard