vapour lock voorkomen

RE: vapour lock voorkomen

Nu mijn Flame een renovatie ondergaat wil ik ook enkele kleine probleempjes oplossen, 1 ervan is vapour lock.

doordat de dubbelle carburateurs boven het uitlaatspruitstuk zit, heb ik in de zomer bijzonder veel last van vapour lock.

Wie heeft er tips om de warmte van het uitlaatspruitstuk weg te houden bij de open filters van de carbs. Ik wil absoluut geen luchthappers in mijn motorkap.

hoe goed (warmte werend) is tape rondom het spruitstuk, en verleg ik dan niet het probleem naar het bovenste deel van de uitlaatpijp?

heeft iemand creatieve ideeen die technisch uit te voeren zijn?

het gaat dus om een set twin hs2 carbs en een standaard uitlaatspruitstuk waaraan een rvs uitlaat gekoppeld zit, dit alles op een 998cc motorke

RE: vapour lock voorkomen

Heb je wel het hitteschild ertussen zitten? Normaal zit er bij een dubbele hs2 een redelijk groot stuk blik wat de hitte enigszins moet tegenhouden.

Ik heb van Rene een tijd geleden een stuk van dat hitte werende doek gekocht. Zit er nog niet op, maar ik denk dat het redelijk wat scheelt.

default

RE: vapour lock voorkomen

Er hoort standaard een hitteschild tussen te zitten.
Deze liggen niet voor het oprapen, maar makkelijk van Alu zelf te maken.

grtzz Martin

RE: vapour lock voorkomen

Great minds think alike...



Zo moet ie eruit zien dus

RE: vapour lock voorkomen

jeps die zit er tussen, helemaal origineel, anders krijg je de veertjes bijna onmogelijk bevestigd...

helaas bied dit niet voldoende verkoeling.

een eigenschap van de rvs uitlaat is dat ie veel sneller bloedheet wordt ten opzichte van de standaard uitlaat.

tijdens het rijden is het probleem te overzien, bij een stoplicht begint de ellende, maarja eigenlijk moet je rijden met het ding en niet stilstaan voor het stoplicht.

ik mag er ook bijzetten dat mijn koelsysteem volledig naar behoren functioneerd. ook de afstelling van het geheel is dik in orde, geen hitteproductie doordat de ontsteking fout staat...

maar blijf komen met de ideen!!!

RE: vapour lock voorkomen

probeer eens ee af takking te maken van je lucht slang ,die in het voorfront zit hoef je geen gaten in je motor kap te maken mischien alleen in je binnenscherm?
vanuit daar een alu slang er heen en hoppa extra koeling suc-6 verder.
olie.bol

RE: vapour lock voorkomen

Over dat hittewerende doek....

Op m'n werk gebruiken we dat ook heel veel en ik moet toegeven dat het bovenverwachting werkt. Als je het een beetje netjes en strak om je uitlaatspruitstuk heen wikkelt dan kan je gewoon rustig je hand op de uitlaat houden.

Groeten Johan

RE: vapour lock voorkomen

Motip maakt verf voor je inlaatspruitstuk. Kan tot +/-300 graden hebben. Voordeel is dat je het dan ook nog een leuk kluertje kan geven en dat het hitte buiten houdt....

RE: vapour lock voorkomen

[lol modus] vapour lock met dit weer :P [lol modus]

maar vreemd eigenlijk is het een verwarmd inlaat spruitstuk?
zo ja dan kan je die ook prima loshalen en door verbinden in de zomer, zou weer wat warmte moeten schelen
maakt ie ook nergens direct contact met het uitlaat spruitstuk ook dit levert warmte om

anders eens proberen met een koele lucht buis van de grill richting de vlotterkamer

RE: vapour lock voorkomen

Zo'n buis heeft niet zoveel zin als het pobleem alleen optreedt als je stilstaat.
Je zou een buis kunnen nemen en er misschien een ventilator in kunnen zetten, bv een uit een computer.

RE: vapour lock voorkomen

Luchtfilterhuis/rampipe/hittedoek zijn enkele optie's...

RE: vapour lock voorkomen

damn ik had het stil staan gemist

RE: vapour lock voorkomen

Toen ik zat met mijn gebroken Maniflow gaf Maniflow zelf als een mogelijke reden juist van dat hittewerende doek aan. Het was waarschijnlijk uiteindelijk een gebroken beugeltje, maar geeft toch te denken.

RE: vapour lock voorkomen

keep up the good ideas, super, inderdaad is een aftakking vanuit de luchtinlaat voor de ventilatie een goede optie, zeker met een ventilatortje ertussen.

het spuitstuk is niet verwarmd. was ik inderdaad vergeten te vermeldden.

enig idee wat het doek kost en waar het zo te verkrijgen is?

spuiten met hittewerelnde verf is niet echt een optie voor me, het uitlaatspruitstuk is origineel gietijzer, waar het inlaatdeel af is geslepen. en om nu mijn handgemaakte rvs uitlaat te gaan spuiten vind ikzelf erg zonde.

misschien iemand zelfs al tekeningen van het een of ander uit eigen ervaring???

in elk geval al super bedankt voor de inbreng tot op heden...

RE: vapour lock voorkomen

Mag ik tussendoor ff vragen waarom je je gietijzeren uitlaatspruitstuk gehouden hebt? Je dubbele carb heb je toch (ook) genomen vanwege het vermogen? Dan helpt een LCB style uitlaat toch alleen maar mee?

Wat ik trouwens zat te denken, een gietijzeren spruitstuk slaat meer warmte op dan een van dunne buis. Dat gaat dus werken als een soort kacheltje als je bij het stoplicht staat. Een LCB zal bij stilstand sneller zijn warmte kwijt zijn en dus minder problemen geven met vapour lock...denk ik...

default

RE: vapour lock voorkomen

Ik heb dit probleem ook gehad met een andere wagen van me. Uiteindelijk heb ik de benzineslang iets anders laten lopen en een dik "stootrubber" geplaatst ter hoogte van het spruitstuk, waardoor ze niet meer in aanraking kwamen.

Het is toch niet zo dat de brandstofpomp onvoldoende benzine geeft? Ik had toen eens een flinke double-pumper geplaatst met een standaard brandstofpomp welke het niet bij kon houden om de vlotterkamers voldoende te vullen bij stationair lopen..het "stotteren" was een gebrek aan benzine...

Kan je niet een aanzuig "stofzuiger" mondstuk achter de grille plaatsen...ben nog niet zo bekend met mini's en misschien zeg ik nu iets doms...heb de foto's van zo'n beestje nog even niet 3d in me hoofd zitten...

Michael

RE: vapour lock voorkomen

ik heb een handgemaakt uitlaatje van rvs, zonder dempers, het ding is berekend met tegendruk van het standaard spruitstuk. zeker omdat het een zeer speciale one-off uitlaat is wil ik deze houden, hij maakt een super geluid...

aan de brandstofpomp heb ik nog niet gedacht... misschien ook eens aan een elektrische pomp denken, kan dat zomaar op een carb??

default

RE: vapour lock voorkomen

Bestaat er geen mechanische hoogvolumepomp voor een mini dan? (Let wel, je moet natuurlijk wel de druk kwijtkunnen op je leidingen enz + dat je toch best wel opgevoerd moet zijn eerdat hij om extra benzine vraagt)

Electrisch moet kunnen, het is alleen wel even hobby-en met de draadjes. (Ik ken dit van mensen welke op gas willen rijden, en daarvoor de pomp willen uitschakelen omdat hij anders droog loopt en je vlotters sloopt)

Michael

RE: vapour lock voorkomen

Ik las laatst een oud stuk van Calver over electrische brandstofpompen

Probleem is dat de meeste een te hoge druk hebben voor een carb. (er zijn er wel een paar die goed zijn) Maar er zijn instelbare klepjes te krijgen die je in de leiding zet waarmee je de druk kunt verlagen.

Ik kan wel eens nakijken wat er precies stond, er was wel een voorbeeld bij met een merk en model klep plus de instelwaarde

RE: vapour lock voorkomen

Wat ook al aangegeven is, het hittewerende doek wat ik gebruikt heb(en verkocht heb aan diverse forummers) werkt erg goed en je kan idd met gemak je vingers tegen de doek aan houden zonder te verbranden(niet al te lang natuurlijk want dan ga je het wel voelen hoor :9 )
Scheelt een mega VEEL aan warmte ontwikkeling onder je motorkap.

RE: vapour lock voorkomen

Ik zit eraan te denken om bij mijn, overigens spi, mini een aluminium plaat te plaatsen tussen uitlaatspruitstuk en de throttle body. Deze moet horizontaal komen vanaf kop tot schutbord.
Kweenie oft wil bij een dubb.carb, maar je weet nooit.

RE: vapour lock voorkomen

Ik begrijp uit de gele bijbel dat je inlaatlucht koelen vele malen effectiever is dan welke vorm van lucht optimalisatie dan ook.

Nu sta ik ervan te kijken dat er juist allemaal "verwarmde" inlaat spruitstukken te koop zijn. Zou het niet beter zijn om die juist te koelen? Dit lompe blok metaal koelt dan automatisch alles van metaal wat eraan hangt zoals een carb.
(klein oliekoelertje erop???)

Hitteschild en tape om je uitlaatsstuk zijn altijd goed.
Rijd met geen enkele (van mijn motors) zonder.

RE: vapour lock voorkomen

Het kan ook zijn dat je benzine leiding naar je benzinepomp te dicht langs je uitlaatspruitstuk loopt,deze iets verplaatsen kan al helpen.Heb zelf jaren geleden met dezelfde set-up gereden, en bleek dus alleen om de bezineleiding te gaan.

RE: vapour lock voorkomen

Reden van een verwarmd spruitstuk is dat anders je carburateur wel eens wil gaan bevriezen. Door het verdampen van benzine koeld deze erg veel af. Dus s'winters kan het probleem voordoen dat de carb vast vriest.
Dus met koud weer aansluiten en in de zomer afkoppelen.

RE: vapour lock voorkomen

idd, in de winter is een verwarmd spruitstuk wel handig...

maargoed, de mijne, ondertussen rijd ik met een ietwat andere set-up rond, ik heb mijn motorkap aangeepast door aan de scharnierzijde brackets te maken zodat de kap aan de raamzijde een stukje openstaat...

koeling is een behoorlijk probleem, ondertussen wel aardig onder controle, een 2x2 blads stalen koelfan, een 13rij oliekoeler, een electronische fan in het schutbord en kap aan de raamzijde open, al deze aanpassingen zorgen er nu voor dat ik gewoon door de stad kan brullen zonder warm te lopen...

nog steeds het gietijzeren-spruitstuk...

RE: vapour lock voorkomen

Klopt, spruitstuk wordt verwarmd omdat anders benzine kan bevriezen.
In de eerste protoypes van Issigonis was de motor 180 graden gedraaid, maar dan zou de carb nog sneller bevriezen omdat hij dan vooraan hing. Vandaar dat hij hem omgedraaid heeft en nu hangt de stroomverdeler vooraan wat in het begin veel vochtige verdelers opleverde.

Nu de carb "warm" hangt zou ik zeggen dat echte bevriezing een klein risico is voor de eerste paar meters. Daarna is de rest van je rit koeling juist beter, mee eens?
Ik denk aan zoiets als de kachel nu heeft, in het begin een verwarming en als we dan een klepje open zetten de koeling. Dat voorkomt dan ook (deels)je vapourlock.

RE: vapour lock voorkomen

Na het aanbrengen van de glastape op mijn LCB was het berored lopen en afslaan voor het stoplicht verleden tijd. Mijn luchtfilter zat ook niet zo handig boven het spruitstuk.

Mijn LCB is ook kapotgegaan (zoals de meesten: op de plaats waar de twee buitenste pijpen bij elkaar komen). Maar dan wel na zo'n 30.000km. Of dat door de hitte kwam geen idee, hij was ook wel wat dunner geworden door roest.... Motor zit iig stevig op zijn plaats. Nu een nieuwe 2" Maniflow LCB dan een flex en dan een zelfbouw 2" RVS systeem. Eens kijken hoe lang dat mee gaat...