Verlicht vliegwiel en pressure plate.

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

Ik heb een verlicht vliegwiel liggen en een verlichte pressure plate.
Pre verto.
Nu is bij de originele pressure plate op de kopse kant een A ingeslagen om te laten zien wat de bovenkant is , zodat je alles kan uitlijnen..

Zodoende komt de pressure plate met de A uit op het vliegwiel [waar de timing graden staan] en de A op de diaghram komt dan ook netjes uit..

Echter staat er op de verlichte pressure plate geen A ingeslagen.
Geen ander merkje,helemaal niks!.. :?

Hoe wordt deze nu correct gemonteerd?
Of maakt dat niet uit?
Ik heb weinig zin om te gokken en met evt. gevolg misschien nog 2x de koppeling open te maken..om hem om te draaien.
De gok is 1 op 3 dat het goed gaat,maar is met net te gek..


Verschil origineel en verlicht.



De A ingeslagen op de originele


De volgende 2 foto's is het enigste wat er op staat..
Maar een soort zelfde afgietsel staat ook op de originele,komen echter niet overeen,zijn net weer verschillend kwa tekst en plaats..





Wie heeft hier ervaring mee?
En biedt DE uitkomst?

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

kweenie hoe je vliegwiel eruit ziet, maar als jouw bedoeling is om ook hogere toeren te draaien met gietijzeren vliegwiel en pressure plate, zou het feest wel eens met een doffe klap kunnen eindigen. Alleen billet steel of billet alu overleeft dat.
Zekere voor het onzekere: destructie vindt eerder plaats bij onbalans: laat de boel in totale configuratie balanceren, bijvoorbeeld bij Vortex in Soest. Handigst is krukas met vliegwiel, drukplaat, drukveerdeksel en koppelingsplaat aan te leveren.
Zelf ervaarde ik dat er voor de 10 gram onbalans weinig van het vliegwiel weg kon (teveel gaten) hetgeen is opgelost door en klein gewichtje te lassen aan contrazijde op de deksel van de drukveer.

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

Ben onlangs ook aan het kloten geweest met een verlicht (verto) vliegwiel, welke gebalanceerd had moeten zijn, na montage bleek hij niet in balans. Gebeld met wat revisiebedrijven en die zeiden dat of het vliegwiel niet in balans was (zeer waarschijnlijk), of het kwam omdat de krukas niet mee gebalanceerd is. Sterk advies gekregen om poelie+krukas+vliegwiel(+drukgroep, koppeling etc.) als 1 geheel te laten balanceren alvorens zoiets te monteren.

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

heb ook alles laten balanceren, merk het wel blok ligt rustiger. heb inderdaad ook de poulie laten meebalanceren.

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

Ik vraag toch iets over een pre verto [aka non verto]..?
Ook vraag ik niet wie/wat/waar heeft laten doen aan zijn eigen motertje?

@ streetscreamer..nee wordt geen toeren jager. Vliegwiel is een non verto,wel afgedraaid,dus verlicht.
Maar voornamelijk om de onbalans eruit te halen wat er fabrieks af toch wel inzat..niet voor racerij of andere grappen.

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

Ook al zou je geen vliegwiel wisselen, alleen een krukas balanceren is ook de moeite waard. toen ik mijn setje van krukas vliegwiel koppeling en poelie liet doen had de krukas alleen al 20 gram onbalans. Deze krukas was hagelnieuw en zogenaamd fabrieksgebalanceerd. vliegwiel en koppeling hadden 10 gram. Geen spannende zaak, maar wel net dat verschil tusen goed en fijn

RE: Verlicht vliegwiel en pressure plate.

Het antwoord zit min of meer verstopt in de reacties hierboven.

Op mijn backplate zat ook geen markering, maar als je de hele setup, dus krukas, damperpoulie, vliegwiel, backplate, drukgroep, koppelingsplaat in 1 geheel laat balanceren dan is je "probleem" opgelost.

Ik kreeg de hele set terug (van een zeker bedrijf in Ben Bosch, ze heten Van Gunulingus) met duidelijke markeringen op de drukgroep en backplate.

O, bel gewoon met Frans en hij regelt het. Geld gaat in een pot waar ze met de hele ploeg bier van drinken, het goede doel dus.
En hij weegt ook je [s:1ckzoe48]zuigers[/s:1ckzoe48] drijfstangen uit...