Zal dan gelijk maar beginnen:
998cc
51,5Pk @ 4823Rpm
101Nm @ 1734Rpm
Alles gemeten op de wielen. En met de volgende mods hoop ik tussen de 55 en 60Pk te gaan halen in maart....
- Login of registreer om te reageren
Zal dan gelijk maar beginnen:
998cc
51,5Pk @ 4823Rpm
101Nm @ 1734Rpm
Alles gemeten op de wielen. En met de volgende mods hoop ik tussen de 55 en 60Pk te gaan halen in maart....
Kevski Style schreef:
Hoeft geen waslijsten van wat er allemaal aan gedaan is, maar hou het simpel.
geeft mij die waslijst maar. weet ik meteen hoe je op dit vermogen bent gekomen
vind ik het interessanter dan alleen het aantal pk-s
Sorry maar ook ik houd van waslijsten daar het rete interesant is hoe je er op komt...
1380 cc stage 3 cilinderkop 35-29 en 21cc.
High lift rockers (1,5)
Hiff 44 => asje vlinderklep van 8 naar 4 mm..bimetaal er uit voor de verrijking bij koude motor en gepolijst
Ram pipe van zo'n 8 a 9 cm.
Hieroverheen een slang welke naar de voorzijde van de Metro liep waar ik het sportluchtfilter had.
inlaatspruitstuk van de MG-Metro gepolijst (ja ja aan de binnenzijde) verder alle aansluitingen pas gemaakt zodat de gas stroom geen randjes tegen komt.
Aan uitlaatzijde een RC-40 met spagetie spruitstuk.
Metro Turbo oliepomp.
electronische ontsteking.
286 Kent scatter patern nokkenas.
Dit gaf 110 pk aan de wielen.
Bij Speedcenter.
Daar ik een verkeerde/slechte cilinderkop geleverd kreeg was deze na 500 km kaas...en een tuimelaar was afgebroken vervolgens heb ik toen een stage 4 gekregen van Mini Sport met rimflow kleppen
Met maatjes ehh....36-31 en 20 cc inhoud.
Deze ligt nog te wachten tot de Mini Clubman GT af is.
Ik verwacht dan rond de 120 pk aan de wielen te komen...
Ja ja de sleutel woede liep iets uit de hand..daar ik zoveel eigenlijk niet had verwacht...
Nauw ok dan, maar had toch wel wat meer animo verwacht moet ik zeggen.....
Mini 1000 met H/S4
Maniflow 3-2-1 spruitstuk, met een iets afwijkende pijpdiameter en bestaat uit 1 geheel, niet uit 2 stukken.
K&N conisch luchtfilter
Minispares inlaatspruitstuk, Torquemaster
RVS uitlaatpijp die waarvan ik eerst de diameter heb berekend i.s.m. de lengte voor een goede flow.
IXIL Honda Fireblade demper (centre exit)
K&N stubstack
Luminition Sports coil (balast resisted 9v)
Luminition bougiekabels 8mm siliconen
Dit alles was samen met antiek contactpuntje met een gat erin goed voor de bovengenoemde cijfers.
Inmiddels ben ik alweer volop bezig met de volgende mods:
HIF6
Nieuwe stubstack want de oude past niet
Koelwater verleggen zodat ie weer buiten het inlaat spruitstuk omloopt.
Electronische ontstekingen die me gewoon echt wel vermogen op moet gaan leveren, aangezien het oude contactpuntje tot op de draad versleten was. Zit er trouwens oo al op.
En tot slot ben ik bezig mt het bouwen van een airbox naar eigen idee, want dat K&N filter kost me ook vermogen.
Denso Iridium Bougies
Hoop met dit zooitje aanpssingen richting de 55Pk als gericht minimum. Alles erboven is super, maar verwacht geen vermogen boven de 60 Pk. Blijf liever pessimistisch, want dan valt het vaak mee. Had de vorige keer op op 48 gerekend. Maar goed, airbox is nog niet af, dus voor dat ie op de rollerbank gaat zal het wel zo rond maart zijn. Zoveel tijd heb ik ook weer niet om wat te doen. En ook geen zin met de kou, want ik heb geen garage dus moet alles buiten doen.....
Ik kan ook goed met Jaap (van Speedcenter)door de bocht...dus word het iedere keer dat ik hem zie een zeeuws onderonsje....
Hebben de heren hier al gekeken?
http://www.minisevenclub.nl/photobook/b ... .php?id=21
komt er (binnenkort) weer zoiets, ben best benieuwd naar mijn pony's
Kunnen we zeker de opsomming wel stoppen , kwam nu al grote onzin tegen!!!
Stage 5 met Rimflo ?????
Heb ik nog nooit gezien van Msport!!
Stage 4 heeft Rimflo en heeft 35/31 kleppen!!
Dan was je oude dus stage3.
Stage 5 heeft 37/31 en kan je alleen ongelood kopen of maken (de harde zitting kan NIET worden geplaatst in de uitlaat) , dus voor road-use heb je er helemaal niets aan , kan je elke 1 a 2 jaar je kop slopen (zittingen slaan uit door CN12 kleppen)!!
Greetz maar weer , Jeroen2
P.S. verkondig geen onzin , een mini-kenner haalt je dan wel in.
Om het forum niet te vervuilen, lees link
maar even.
Daar vind je alle specs van mijn blok (inclusief een foto van de dyno-print), hoewel ik nu zie dat ik nog wat details vergeten ben;
een substack in de Hiff44
maniflow LCB
nu nog medium bore Janspeed met cherrybomb in de linkingpipe; binnenkort een RVS Mintex bigbore met open linkingpipe
en natuurlijk is de krukas uitgebalanceerd
En @ Jeroen2: met een beetje meer genuanceerde reactie bereik je hetzelfde resultaat.
jeroen2 schreef:
Kunnen we zeker de opsomming wel stoppen , kwam nu al grote onzin tegen!!!
.
Ik zal het kaartje morgen even opzoeken met wat het precies is !!!!
Daar ik er al bij schreef dat ik de klepmaten even uit het hooft opsomde !!!!!
Rimflow.......YES.........Mini Sport........YES....
Onzin.........NEE
Eelke schreef:
Hebben de heren hier al gekeken?
http://www.minisevenclub.nl/photobook/b ... .php?id=21
goed naar gekeken, gechecked en geintreseerd idd
komt er (binnenkort) weer zoiets, ben best benieuwd naar mijn pony's
alhoewel ik vrees dat ik bij de sloomste zit met me standaard 1000c met z'n 41 pk's , toch leuk om te weten wat er onder de motorkap zit.
Ingediend door SyRuS op vr, 10-12-2004 10:27
geen zorgen ik zal ook posten met mn zo goed als ori 1000
1000cc
sportuitlaat
spaghetti uitlaatspruitstuk
ander inlaatspruitstuk
Pk weet ik eigenlijk niet, iets van een 45 ofzo zeker?
In 2005 heb ik alvast twee dagen bij Speedcentre gereserveerd.
Omdat er vorig jaar naast alleen meten ook interesse was in afstellen is er ook een speciale afsteldag.
Daarbij is er een maximum van 5 deelnemers. Er is een speciaal tarief afgesproken.
En natuurlijk nog een meetdag. Mensen die in het afgelopen jaar verder gesleuteld hebben en hun resultaat willen zien kunnen dan weer komen om te meten.
In de volgende Seven meer informatie.
Cheers,
Wouter
En check natuurlijk de nieuwe Seven (vandaag in de bus). Op 12 februari is er een dag over "opvoeren en tunen". Dit neemt Hugo voor zijn rekening.
cheers,
Wouter
Na een half uurtje spitten kwam er het volgende uit....
Mijn 1e 2 cilinderkoppen waren stage 3 met klepmaten ...35 en 29 met een inhoud van 21 cc
Nu ligt er een kop op de plank stage 4 met klepmaten 36 en 31 met een inhoud van 20 cc.
Inderdaad zat ik even mis...
sinds de MG is weggegaan in 1998 is er niet veel meer mee gebeurd....vandaar dat ik even mis zat..
Heb bij deze gelijk het lijstje bijgewerkt.
Wouter schreef:
In 2005 heb ik alvast twee dagen bij Speedcentre gereserveerd.
Hopelijk kan ik dan op die data...
Ben inmiddels eigenlijk wel benieuwd wat er bij mij aan Pk's in het vooronder ligt...
Bij zal het ook wel begin 2005 worden. maar wil ergens begin lente omdat dan de temp niet te hoog is en niet te laag. heb hem namelijk de vorige keer in de zomer af laten stellen en dat geeft me nu wel wat probleemjes. Maar goed, eerst alles maar een beetje afbouwen. Dan zie ik vanzelf wel wanneer ik ga....
het wordt april. In de volgende Seven staat de aankondiging.
cheers,
Wouter
Ik heb effies bij die testuitslagen van de testdag bij speedcentre gekeken en het valt me op dat alle SPI motoren maar tot max 70 pktjes komen volgens mij. Sommige zijn nog best veel aan verbouwd dan.
Is hier een speciale reden voor?
Ik wil namelijk ook wel wat meer vermogen maar als ik er veel geld tegenaan gooi wil ik wel resultaat hebben..
Jim
Opvoeren van een blok is net een rekensommetje...
vergeetje iets blijft het vermogen achter..ofwel wat is de zwakste schakel..
Waaeschijnlijk de ECU zelf.... Deze herprogrammeerd zichzelf toch als me niet vergis? maar tot hover kunnen de injectors aan? En tot hoever herprogrammeerd de ECU zichzelf? Ik denk namelijk dat je daar op je probleem zult stuiten. Daarom ben ik ook zo blij dat ik nog net carb's heb....
70 pk is toch zo'n 10% meer vermogen dan standaard. Volgens mij waren er niet echt spi's met heel veel verbouwingen.
Let ook op dat de vorige keer alleen gemeten is, niets afgesteld. Dan is er vast nog wel meer te halen.
Cheers,
Wouter
Wouter schreef:
Let ook op dat de vorige keer alleen gemeten is, niets afgesteld. Dan is er vast nog wel meer te halen.
Cheers,
Wouter
Zeker weten dat afstellen iets uitmaakt; ik ging van 76 pk naar 90 pk nadat Jaap 1,5 uur had zitten vijlen op een naald.
Vergeet ook niet dat de standaard vermogenopgave altijd vrij optimistisch wordt geschat.
Zo heb ik mijn twijfels over de standaard 72 pk die een MG blok moet hebben als je nagaat hoeveel werk ik erin heb moeten stoppen om tot 90 pk te komen.
Sowieso is de complete opbouw van je blok van grote invloed op hoeveel vermogen hij uiteindelijk oplevert dus bij opvoeren; bezuinig op niks (binnen je budget natuurlijk) ga alleen voor het beste spul en doe alles in 1 keer goed.
En wat een hoop mensen ook nog wel eens vergeten: Bezuinig vooral niet op de benzine. Want je trekt er echt meer vermogen uit door 98 te tanken i.p.v. 95. Dat is namelijk klopvastere benzine, wat dus betekend dat het minder snel zal gaan detoneren (pingelen). Voordeel is dus dat je je ontsteking nog vroeger kunt zetten, wat meer vermogen opleverd....
Totdat je hiermee te ver gaat....
Je ontsteekvertraging blijft immers het zelfde...
En gaat hij dan te vroeg ontsteken...daag lagers..
Ik tank nog steeds 95 en geen problemen gehad....totdat het blok opgeslagen werd dan
ik tank ook gewoon 95. Bij Speedcentre is de onsteking op het beste tijdstip gezet, en zelfs nog vroeger, zonder pingelen.
oneindig vervroegen heeft geen zin. Of je motor ook snel gaat pingelen heeft ook met de compressie te maken.
Wouter
Tuurlijk, maar denk dat het toch wel 1 grade scheelt met de afstelling op 95 of 98. Als je kijkt naar een gelijke compressie dan he? Des te hoger de compressie des te duidelijker dat verschil wordt.....
Ik heb sinds mijn revisie niets anders dan 98 in mijn blok gegooid.
Ik zou dan ook absoluut niet kunnen zeggen of ie op 95 ook goed loopt maar voor mijn gevoel is 98 toch de betere keuze.
Wat wordt er afgesteld? Ontsteking en mengsel/naald? ik weet zeker dat er nog wel wat meer uit de 1380 kan. Ben wel benieuwd!
Hey mensen ik wil niet lullig zijn hoor maarreh: Hier was dit topic dus niet om begonnen.....
okee laatste opmerking dan...met een hoger octaangetal kun je met een hogere compressieverhouding draaien...
Het vervroegen heeft te maken met je ontsteekingsvertraging en die blijft het zelfde bij de zelfde compressieverhouding..
Dit probeerde ik te zeggen....
Ofwel volgende met motorlijst en vermogen....
hoewel we afdwalen wil ik toch het volgende zeggen:
@taeke: er wordt in principe ontsteking en mengsel afgesteld. nokkenas timen wordt wat teveel van het goede, maar Jaap kan je altijd aanraden om nog even de klepspeling te doen, bijv.
@kevski: het lijkt me gevaarlijk om meteen conclusies te trekken over het aantal graden in ontsteking tussen 95 en 98. Er is nog zoveel meer (dan ik weet wsl) wat een rol speelt. meten=weten.
@paul: probeer eens 95, wellicht maakt het geen enkel verschil en geef je alleen maar onnnodig veel geld uit.
Wouter
Dat dacht ik al, en die nokkenas timing is begrijpbaar aangezien dit nogal veel werk is. Maar voordat je erheen gaat even de kleppen stellen en verse bougies etc. is wel handig lijkt me. (eigenlijk moeten deze zaken altijd gewoon fris zijn...)
ik hoop stiekum op net zoiets als bij paul, maar zou daar wel van opkijken!
Onnodig geld is het zowiezo niet. Je rijdt namelijk zuiniger op 98. Tenminste, met dezelfde stand van je gaspedaal dan he? Dus de kosten komen zo'n beetje op gelijke hoogte te zitten.
Wat het octaangehalte betreft: Bij een lager octaangehalte zal de motor eerder gaan pingelen (uitgaande van de dezelfde specs)in vergelijking met benzien van een hoger octaangehalte. at is namelijk wat wordt aangeduid met de klopvastheid. En je ontsteking te ver terugdraaien heeft ook als gevolg dat je gaat pingelen. Dus dat zal eerder gebeuren bij benzine met een lager octaangehalte. maar des te verder je je ontsteking terug zet, des te beter zal je vermogen worden. (tot een bepaald punt dan he?) Maar dat punt kun je dus verder wegleggen met een hoger octaangehalte. Zal niet super veel zijn op lager compressie motoren maar 2 Pk op een mini blok win je er wel mee.....
taekeb schreef:
Dat dacht ik al, en die nokkenas timing is begrijpbaar aangezien dit nogal veel werk is. Maar voordat je erheen gaat even de kleppen stellen en verse bougies etc. is wel handig lijkt me. (eigenlijk moeten deze zaken altijd gewoon fris zijn...)
ik hoop stiekum op net zoiets als bij paul, maar zou daar wel van opkijken!
Kleppen stellen, nieuwe bougies ed is een must anders is het weggegooid geld.
Vwb het opkijken; de vermogenswinst zat bij mij in de naald die Jaap helemaal heeft moeten bijvijlen om perfect bij mijn setup te passen.
Als je namelijk aan je kop gaat zitten frezen dan luistert een juiste naald heel erg nauw.
Alleen met behulp van een dyno kan je dan zien of je een goeie naald in de carb hebt zitten.
Dat had ik dus duidelijk niet...duh
Wat dacht je van een lambda sensor??
Kan je ook zien of hij te arm of te rijk staat.
Ook als je rijdt , kan je netjes voor elke 500 rpm een voltage opschrijven en 'n curve maken , zie je precies waar de "dip" zit en kan je daar je naald op aanpassen!!
Weer ff rijden , enz.
Kost een stuk minder dan elke keer te testen op de R-bank en je hebt continue een klokje wat aangeeft als er iets niet werkt in de gashuishouding!!
Ik heb net zo'n klokje gemaakt van een oud SMITHS klokje met chroom randje voor MINIPARTS voor hun racer , 20 leds en afgeregeld op 0-1Volt lambda input , 0.5Volt is precies goed.
Greetz , Jeroen2
ff een ander vraagje dan? Wat kost zo'n lambda-sensor eigenlijk? Is namelijk op zich niks anders als een gaatje in je pijp boren en dichtkitten met vloeibare pakking.
Kevski Style schreef:
je pijp boren en dichtkitten met vloeibare pakking.
Als je uitlaat niet warm wordt zou het ff blijven kunnen zitten. Je moet er een lasmoer op lassen...
Blijft prima zitten hoor! Iemand wilde laatst zo'n vlammen setje en die zit er ook al een half jaar onder met die kit. Bizon heeft hele goeie. Is van dat felrode spul. Maar lassen blijft beter inderdaad. Moet er alleen nog ff aan wennen dat ik tegenwoordig zelf een lasapparaat heb ....
Je rijdt namelijk zuiniger op 98
Als je een slim onstekingssysteem hebt, met klopsensor wel ja. Als het octaanGETAL hoger is, betekent het niet dat er meer energie per liter benzine zit. Je kan dus uit 98 benzine niet meer km's rijden dan op 95.
98 heeft een langere aansteektijd waardoor je de onsteking eerder moet zetten om er optimaal van de profiteren.
Als je op 95 zonder pingelen goed kan rijden, zal je op 98 niet zuiniger gaan.
Als de compressie je toelaat de onsteking vroeger te zetten en je daarbij meer vermogen hebt en je vervolgens niet meer op 95 kan rijden zonder pingelen, zal je zuiniger zijn op 98.
De voorwaarden zijn dus respectievelijk pingelen bij 95 en meer vermogen bij vroegere ontsteking.
@jeroen2: heb jij niet enorm veel problemen met het omslagpunt van die lambdasensor? Wat ik altijd begreep dat het verschil in spanning tussen te arm - goed - te rijk heel klein is, terwijl het spanningsspectrum in de buitengrenzen (veeeeeel te arm tot te arm & veeeeeeel te rijk tot te rijk) juis wel lekker gespreid is.
cheers,
Wouter
Wouter
Noooop , zoek op het forum , lambda sensor , daar heb ik 's het schema aangepast zodat je wel goed inleest , 0-1Volt met 20 leds (dus 0.05Volt precies!!) , ik heb op het inkomende voltage 'n spanningsdeler gezet zodat je het signaal kan eiken!!
EN heb er een spanningsregelaar van 1Ampere voor gezet op de voeding zodat deze altijd precies 5Volt is!!
Greetz , Jeroen2
RE: Vermogen???
Ingediend door Kevski Style op wo, 08-12-2004 22:29
Het leuk me wel een leuk idee om ieders vermogen op een pagina te posten. Dus iedereen die zijn vermogen van een mini heeft laten testen op een rollerbank moet zijn vermogen er maar neerzetten, met vermelding van het aantal cc ofzo. Hoeft geen waslijsten van wat er allemaal aan gedaan is, maar hou het simpel. Verder als je nog veranderingen aan gaat brengen wat denk dat het volgende vermogen wordt. Oja, alleen vermogen wat ook echt uitgetest is en geen giswerk. Zo voorkomen we dat chromen velgen ook extra vermogen toegerekend krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel.....