Vermogensverlies eindemper

default

RE: Vermogensverlies eindemper

Ik heb een zeer mooi stukje rond RVS gekregen, waarvan ik een einddempertje wil beunen. Heb 'm helemaal gepolijst en een staafje om de rand gelast. Ik vind het nl. wel erg vet wanneer er een dikke pijp in het midden van de kont v/d mini zit.
Nu wil ik de originele uitlaat afzagen net na de middendemper, en er een stuk pijp door het midden naar achter laten lopen om vervolgens mijn mooie stukje pijp te monteren.

Nou is mijn vraag of de einddemper puur alleen voor het geluid is, ofdat deze ook nog een stuk tegendruk voor zijn rekening neemt. m.a.w. zorgt het afzagen van de einddemper voor vermogensverlies??

p.s. heeft iemand nog ideeen omtrent een sporty uitlaatje??

RE: Vermogensverlies eindemper

Haai,

Heb daar zelf een jaar meerondgereden, mooi geluid, niet te overdreven
Maar toen de midden demper rot was en het met een nieuwe demper probeerde, was het net een cross auto. Nu ben ik aan de echte sportdemper. Qua vermogen heb ik niks kunnen merken, zal dus (denk ik) alleen voor het geluid zijn. >:)

default

RE: Vermogensverlies eindemper

Gebruik je dan een standaard mini-einddemper nu? Want die zal wel minder vermogen kunnen geven/ aankunnen dan een sportdemper...

Heb zelf een playmini twin DTM big bore, en de diameter van de aansluiting naar de link pipe (naar voren dus, mochten jullie het niet meer volgen), en zeker twee keer zo groot als de standaard diameter... en dus heb je meer flow.

Vergelijk het met een Gardena slang: als je een dun slangetje op een dikkere slang aansluit zal de druk aan het einde een stuk wegvallen...

Hopelijk kun je er wat mee...
Suc6 ! Gr. Michael

RE: Vermogensverlies eindemper

Heb nu een zogenaamde Magic pijp, na het spruitstuk loopt de diameter over naar 45 mm, op het eind zit een maniflow demper 45 mm. Spagettie pijp zou ook leuk wezen, maar denk er nog over om een 1300 erin te zetten. Spatettie is niet echt goedkoop, dus zo kwam in op de magicpijp.
Maar qua vermogen van standaard naar nu merk ik weinig :|

RE: Vermogensverlies eindemper

Op een zeker moment heb je toch tegendruk nodig in de uitlaat .Een open pijp wil niet automatsch zeggen dat de motor meer vermogen gaat leveren, het kan juist zijn dat ,doordat er te weinig tegendruk is, er vers inlaatmengsel zo de uitlaat in verdwijnt. En wat niet nuttig word verbrand zal ook geen energie geven.
Probeer gewoon eens om je originele demper te gebruiken, alleen al het laatste stuk pijp na de demper afzagen scheelt vermogen. Je kunt de demper ook openzagen en leeghalen en er dan je stuk pijp op lassen als sierpijp. Punt één is dit goedkoop, plus dit werkt(ik heb het niet op een mini geprobeerd maar diverse malen bewezen op escort 1400 en die liepen dan ook 200km/u op de teller ipv 175) Succes.