versnellingsbak 1300 metro

RE: versnellingsbak 1300 metro

ik heb al op het forum lopen zoeken maar mijn antwoord/probleem niet helemaal kunnen vinden.

bijna alle mini hebben standaard een 4 bak. ik heb er een metro 1300 in gebouwd (motorcode: 12hd16)
na heel veel problemen met de restauratie rijd ie nu eindelijk maar ik zou zweren dat ik een versnelling mis. als ik 5000 toeren rij haal ik net aan de 90 (voor mijn gevoel want de km-teller werkt nog niet)

snelweg durf ik nog niet te nemen want ik ben bang dat k me blokkie opblaas!!!!
als er iemand misschien een ander idee voor mijn probleem weet, antwoord maar want ik vind het zelf nogal vaag.

martin krispijn schreef:
als ik 5000 toeren rij haal ik net aan de 90 (voor mijn gevoel want de km-teller werkt nog niet)

Daar gaat het fout :)
Meten is weten, dus maak eerst de snelheidsmeter voor je je zorgen maakt :)
Nu is het wel zo dat een Metro 1300 motor standaard een 3,44 diff heeft en dus relatief veel toeren draait in een Mini (zeker op 10"). 4000 toeren zou dan rond 110 km/u zijn (zie mijn site). Kapot draaien doe je niet zo gauw, maar als je continu meer dan 5000 toeren draait slijt het allemaal wel wat harder.

ja maar als ik op een 80 km weg maar net aan steeds een paar mensen in kan halen ga ik er toch wel vanuit dat ik maar net boven de 80 kom. en ik haal echt geen 120 dat weet ik zeker en dat zou ik toch wel moeten halen met een 1300. want 5000 toeren en dan nog geen 100 rijden vind ik wel erg raar

en ik ga morgen ff een teller aansluiten om te kijken hoe hard ie loopt bij 5000 toeren in zijn 4 maar ik weer 100% zeker dat dat niet meer is dan 100 kmp/u. daarom vraag ik me ook af of sommige metroblokken geen 5 bak hebben

Ok , je zegt dat je bij 5000 rpm ongeveer 90km/uur gaat.
Je band is 500mm = 0.5m diameter (normaal).
90 km/uur = 90000m/uur = 1500m/min.
Omtreksnelheid is dus 1500m/min.
omtrek band is 3.14 X 0.5 = 1.57 meter/omwenteling.
Slip van de band ongeveer 3%.
1.57/1.03 = 1.52427 meter/omwenteling.
1500/1.52427 = 984omw/min.
4de versnelling 1;1 en mitst de input gear 1;1.
Dan 984 ; 5000 = 1 ; 5.08.

Nou dat is dus echt niet mogelijk !!!

De hoogste overbrenging die ik ken is 1 ; 4.9 en dat is met een limited slip diff.
Kijk of je een gps even mag lenen , check je snelheid , gebruik de volgende stappen.
1ste versnelling ga naar 5000rpm ,check snelheid.
2de versnelling ga naar 5000rpm , check snelheid.
3de versnelling 5000rpm , snelheid.
4de versnelling 5000rpm , snelheid.
Als je de kans ziet dit te noteren dan weet ik precies welke versnellingsbak je hebt (bijna zeker van een 1000tje die heeft 3.765 en dan haal je nog 121.4557769 km/uur)!!
Of kijk even op het nummer rechts-voor op de bak onder je verdelerkap.
22G.... of 22A.... of DAM....
Groetjes , Jeroen2. :D
P.S. hij trekt nou zeker wel de straatstenen eruit bij groen licht , gaaf toch !!

helaas geen tijd gehad om aan me mini te werken dit weekend. misschien dat het van de week gaat lukken. maar ik trek idd de straatstenen aardig zoek. ik zal alle waardes noteren als ik ga meten en dan hoor je het wel

martin krispijn schreef:
een teller aansluiten om te kijken hoe hard ie loopt bij 5000 toeren in zijn 4

Let op: als het een standaard 1275 Metro-bak is (3,44 diff) en de snelheidsmeteraandrijftandwielcombinatie is niet aangepast op de teller en wielmaat, klopt de snelheid die je afleest niet. Check de link die ik hierboven gaf om dat na te gaan.
Klopt je toerenteller eigenlijk wel ?

CMC schreef:
[Let op: als het een standaard 1275 Metro-bak is (3,44 diff) en de snelheidsmeteraandrijftandwielcombinatie is niet aangepast op de teller en wielmaat, klopt de snelheid die je afleest niet.

Juist...

Op de teller rijdt je 65 maar in werkelijkheid rijd je 80!

ik snap wat je bedoelt. mijn toerenteller is elektonisch en net nieuw dus ik ga er vanuit dat die correct aangeeft. de weg waar ik elke dag met mijn ma d'r auto over rijdt daar rijden de bijna alle mensen 80 a 90 en zeker niet harder. steeds als ik er met mijn mini rijd kan ik die mensen net aan bij houden en dan zit ik in zijn 4 met 5000 toeren vandaar dat ik denk dat ik 80 a 90 rijdt.

maar binnenkort zullen we het zeker weten. en die afwijking van mijn km-teller is idd mogelijk aangezien er ook 13 inch wielen onder zitten.

Is het een toerenteller die ook gebruikt kan worden op 3-/6-/8-cylindermotoren ? Als het knopje niet op 4-cyl. staat, klopt de aanwijzing niet.

tis er idd zo 1 ja en die staat op 4 cil, had ik al gecheckt, enne je kan zo wel horen dat het motortje aant brullen is als ik 90 rij

daarom vraag ik me ook af of sommige metroblokken geen 5 bak hebben

Nou, dat is echt niet zo hoor, wel jammer eigenlijk :9

[size=75:1vmjwfjw][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1vmjwfjw]
hoi ik heb onlang een metro moter gestokken
maar ik rij met 10" banden

nu als ik rij
in 4de draai ik rond de 5000 toeren en rij ik een 90km/uur

is dit normaal voor een metro

ik dacht dat dit aan het diff lag
want op mijn aandere moter ook een 1000cc van 1973 reed ik 5000 rond de 130km/uur

kan ik het diff over zetten van de 1973 moter naar de metro moter

want nu is het niet echt prettig rijden je zit rap rond de 4000 toeren te draaien als je nog maar aan het gas komt

diedrick

ik neem aan dat het 90 km/u op de teller is?
daar heb je ook een afwijking in als je niks aan de telleroverbrenging hebt gedaan ..
controleer je teller eens (door iemand in een andere auto achter je te laten rijden ofzo .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

de teller klopt bij benadering
kan 10 maar zijn

maar je voelt dat hij hoog in toeren draait

welek dif zit er in een mini 1000cc van 1973

bij een metro dacht ik een 3.44

diedrick

Een 3.44 in een 10" Mini is vrij normaal. Ik heb ook een 3.44 in mijn Mk2 en bij 5000 toeren rijd ik toch echt harder dan 90.

Ik denk toch echt dat of je kmteller een beetje pessimistisch is of je koppeling slipt.

Ik denk dat een Mini van '73 standaard ofwel een 3.44 of een 3.67 eindoverbrenging heeft.

Dennis

mijn 850 uit "73 had een 3.67
is volgens mij std voor 850's en niet persee voor "73

hoe is je sneheid in vergelijking met het overige verkeer?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.

Verder is een metro motor in een mini nog steeds niet standaard (hoewel er wel veel rondrijden) en verplaats ik dit topic uit ST naar TM&T

ok hier ook 'troubles' met de km/uur teller. die van mij geef ook veel te weinig aan. ik heb dus nog steeds een 1.0 mayfair met een 1.3 metro blok erin. ik weet niet wat voor een diff erin zit. weet alleen dat ik niet de daadwerkelijke snelheid aflees.

als ik 100 rij op de teller rij ik ong. 140+ op de teller van een andere auto..

wat kan ik hieraan doen ?

Dat is een ander probleem als dat ze hier bespreken volgens mij.

Ik denk dat jij dit topic moet hebben:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 171#111171

Demelza schreef:
Dat is een ander probleem als dat ze hier bespreken volgens mij.

Ik denk dat jij dit topic moet hebben:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 171#111171

wormwiel daar had ik nog niet op gezocht :$ sorry mijn fout :)