vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

hallo mensen!!

ik ben van plan samen met badbert mijn spruitstuk te gaan vervangen voor zover ik kan vinden het beste spruitstuk voor mijn mini..

ok nu heb ik een aantal vragen voor jullie

is het moeilijk om het spruitstuk van een mpi te vervangen?? omdat er een sensor op zit en ook omdat ik een apart in en uitlaat systeem heb?? (correct me if i'm wrong)

en wat is het beste spruitstuk voor een mpi.. met een standard bore rc40 einddemper met kat..

de motor is nog niet getuned maar dat komt nog wel.. dus het moet wel een beetje toekomst gericht zijn.. maar ik wil wel het beste wat er is :) want zo ben ik nou eenmaal..

alvast bedankt!!

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Het onderwerp van je tweede vraag is al aan bod gekomen in het tweede topic als je gezocht had op uitlaatspruitstuk en MPi :)

No such thing als toekomst-gericht tunen. Het moet op elkaar afgestemd zijn. Net als mensen die een 1300 stage 1 kit op hun 1000 zetten omdat ze nog wel een keer een 1300 gaan kopen |:( Maar goed, met een Maniflow LCB zit je wel goed tot heel wat meer PKs dan je nu hebt. Als je hem er nu op zet haal je misschien wel een hele PK meer (zie het verhaal uit dat andere topic).

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

hahah ja eelke i know :) het zal niet veel schelen maar ik wil eigenlijk mijn stage 1 kit gewoon afmaken...

maar is het moeilijk om zelf te doen??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

haha en als ik nou een spagetti spruitstuk koop? :)

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

het vervangen van een spruitstuk is absoluut niet moeilijk, je moet alleen de pakking vervangen voor een degelijke nieuwe.

en goed vastzetten van de bouten is ook aan te raden anders spuugt ie zijn uitlaatgassen gewoon je motorkap in waarna je inlaat de vieze lucht weer opsnuift...

ben het met eelke eens dat je eens goed moet bedenken wat je van plan bent met je mini-ke, wat wil je nog gaan tunen/veranderen en hoe wil je dat allemaal gaan regellen. het is niet verstandg om maar wat te doen (no offence) je geeft veel geld uit om uiteindelijk weinig resultaat te boeken...

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ik wil nu gewoon eerst een stage 1 kit er op doen... en over een jaartje(ff sparen) wil ik me motor laten tunen en er een stage 3 kit op/in te laten zetten.

ik geloof dat mijn uitlaat systeem(van spruit tot eind demper) goed is tot 85 pk.. en dat haal ik van zijn lang zal ze leven niet heb ik het idee omdat een mpi nogal klote is te tunen....

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Als ik jou was zou ik eerst voor een stage 3 cilinderkop sparen. En wel een goede van bijv. Swiftune met een 1.5 rollerrocker. Geen minisport of iets dergelijks.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Klopt het dat je die rockers vaak moet stellen?? en slijten deze meer dan originele. Scheelt echt veel in PK's??

@lemon8... ik wil ook wel zo'n uitlaat systeem, waarin keer 20pk van bij komt. Of zit ik ernaast?? ik weet het namelijk niet heel zeker..

veel succes

groeten
tijme www.minisport.tk

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

als je je uitlaat systeem veranderd krijg je er geen 20 pk bij hoor :) dat zou wel super zijn maar is zwaar overdreven.. je krijgt misschien 3 pk erbij ofz.. en met een open luchtfilter nog eens 3 tot 5... maar meer ook niet

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

|:( SORRY |:(
Ik las het fout...excuses

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ik ben nog een super leek al het gaat om tunen... maar als ik dus een stage 3 kop van swiftune koop.. moet ik dan nog meer veranderen?

oh en hoe ziet zoiets er eigenlijk uit?

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Als leek zie je geen of weinig verschil :) Grotere kleppen, en de in- en uitlaatkanalen en de verbrandingskamers zijn iets anders gevormd.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

als je een nieuwe (betere) kop gaat monteren moet je zeker weten dat de rest in orde is, anders heeft het niet het gewenste resultaat...

belangrijk is dat de ademhaling van de motor helemaal in orde is, dit met behulp van de stage 1-kit's

let goed op dat je vloeistoffen in orde zijn, je motortje kan warmer worden en dus moet je koelsysteem en olie goed in orde zijn.

nogmaals tunen is een samenkomst van diverse punten die samen voor een goed resultaat zorgen...

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

.. maar hier heb je 1 voordeel van het tunen van een injectieblok: je kunt beginnen met de stage 1 - inlaat uitlaat-spruitstukken filter en je hoeft niet te gaan zoeken naar (carb)naalden - de ecu regelt zichzelf bij.

als je dan later een andere/betere kop monteert, optimaliseer je verder - en de ecu regelt zichzelf weer bij ;)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

dat weet ik red flame :) maar mijn geld komt niet op 1 punt bij elkaar :) dus moet ik het spreiden over een aantal jaren??...

maar ik wil dus eerst mijn stage 1 kit afmaken.. en daarna voor andere ding gaan kijken..

kan ik gewoon die stage 3 kop er op schroeven zonder dat ik er nog andere dingen voor moet veranderen?

maar ik heb ook ergens gelezen dat die standaard ecu het tunen tegenhoudt??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Lemon8 schreef:
gewoon die stage 3 kop er op schroeven

het is wel een klusje hoor, een kop vervangen... weet waar je aan begint ;)

Lemon8":3nrsxdqf]maar ik heb ook ergens gelezen dat die standaard ecu het tunen tegenhoudt??[/quote:3nrsxdqf]

zou kunnen als je echt ver doorgaat met tunen, zo'n ecu is natuurlijk geprogrammeerd op een bepaalde manier en heeft een aantal marges die dat hij kan corrigeren. maar dit heeft een grens, geen idee waar die grens ligt maar hij is er wel...

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ja wat is ver?? zou je met de standaard ecu tot 85 pk kunnen komen??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

zie ook de artikeltjes van Calver:
http://www.minispares.com/ms/Injection_ ... _14_03.htm

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ohw cool dankje

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

dus als ik het goed begrijp kan je heel goed tunen maximaal 85 pk uit je mpi mini halen met standaard ecu..

en als je verder wilt dan moet je die 5 poort of 8 poort injectie ding kopen voor een godsvermogen :)

kan ik net zo goed een swiftune motor kopen...

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Ja, maar laten we daar hier niet te ver op doorgaan, het ging over een uitlaatspruitstuk vervangen. Open anders even een topic over MPi's tunen (als dat er al niet is).

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Het uitlaatspruitstuk van de Mpi is al redelijk goed (het inlaatspruitstuk niet). Je hebt al een open luchtfilter en een rc40 eindstuk. Dan hoef je alleen nog dit te vervangen voor je stage 1:

maar ik heb ook ergens gelezen dat die standaard ecu het tunen tegenhoudt??



Zolang je niet aan de nokkenas komt en er geen 1380 cc of meer van maakt heb je naar mijn weten geen problemen met de standaard ECU.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Lemon8 schreef:
ja wat is ver?? zou je met de standaard ecu tot 85 pk kunnen komen??


Theoretisch wel, maar in de praktijk zal je dat niet halen, tenzij je echt alles professioneel aanpakt en laat uitbalanceren.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

heeft iemand toevallig een tekening van hoe dat uitlaat systeem nou precies in elkaar zit... want ik kan die inlaat pijp nou niet echt plaatsen?? uitlaat spruitstuk kan ik nog wel vinden maar inlaat??

IEMAND??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

heeft iemand daar een tekening van?? hoe ik dit zou moeten aanpakken? en hoeveel beter is een goede inlaat?

default

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

jah een nieuwe koppaking:P maar volgens mij kan je die kop er gewoon opschroeven dan

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ok huh? dus ik kan geen inlaat spruitstuk voor eem mini cooper uit 98 kopen......... lekker dan |:(

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Lemon8 schreef:
heeft iemand toevallig een tekening van hoe dat uitlaat systeem nou precies in elkaar zit... want ik kan die inlaat pijp nou niet echt plaatsen?? uitlaat spruitstuk kan ik nog wel vinden maar inlaat??

IEMAND??



RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ohwwwwwwwwwwwww nou snap ik het...dus het spruitstuk is maar dat kleine ding met die 3? uitgangen... waarom eigenlijk niet 4?? want je hebt toch 4 cillinder? en op het spruitstuk komt het inlaat stuk??

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

maar als je zo'n nieuw spruitstuk koop dan is die toch veel langer dan alleen dat kleine ding op je normale blok? en dan vervang je toch ook gelijk je inlaat?

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Zo goed en zo kwaad als dat ging vragen over het inlaatspruitstuk gesplit. Nogmaals, het ging over uitlaatspruitstukken. Laat iemand vallen dat je eerder zou moeten denken aan het inlaatspruitstuk en je wil daar meer over vragen, open dan een nieuw topic (nadat je gezocht hebt of je antwoorden op je vragen kunt vinden). Ik krijg een beetje de indruk dat Lemon8 niet helemaal doorhad dat inlaat en uitlaatspruitstuk twee verschillende dingen zijn, dus het is hem verder vergeven :)

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Lemon8: dat lange ding dat gepost is, is een uitlaatpijp, die aansluit op het originele spruitstuk. Het is als het ware het onderste deel van een LCB; een LCB begint bij de kop en gaat dan helemaal door tot onderaan de auto. Het originele spruitstuk is een gietstuk dat ophoudt waar de pijpenwinkel van de foto begint.

Een Mini heeft drie uitlaatpoorten op de kop. En je gevoel dat dat "raar" is omdat je vier cilinders hebt klopt als een bus. "Normaal" (als in modern motorontwerp) zou zijn vier inlaatpoorten aan de ene kant van de kop en vier uitlaatpoorten aan de andere kant van de kop.

Bij de Mini zitten in- en uitlaatpoorten aan 1 kant van de kop en het zijn er ook niet 8, maar slechts 5. Twee inlaatpoorten, waarbij de cilinders twee aan twee een inlaatpoort delen. De inlaatpoorten zitten tussen drie uitlaatpoorten in. De buitenste cilinders hebben beide hun eigen uitlaatpoort, de twee binnenste cilinders delen samen de middelste uitlaatpoort. Hier hangt ook het principe van het LCB (Long Centre Branch, oftwel lange middelste tak) uitlaatspruitstuk mee samen; de pijp die op de middelste poort zit is veel langer dan die op de buitenste poorten.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

sorry eelke :) ik begreep het dus helemaal verkeerd :) maar ik snap het al!

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ok lekker balen allemaal! ik heb dus de pijp van me spruit naar me cat gekocht maar nu wil me originele niet los!! dat ding is zo super erg vast geroest!! dat die er niet meer af wilt... en nu?? naar de garage ermee? want ik wil toch mijn aangekochte spullen er op zetten..

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Hey Lemon8!

Ben je zelf bezig om het spruitstuk te vervangen?
Jammer dat je Badbert niet kunt bereiken; die z`n computer zal nog wel steeds in reperatie zijn.
Jullie zijn gisteren wel goed thuisgekomen?
Wat een rotweer was het......is het nog steeds.

He, succes met je spruitstuk!

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

@ fazerray: zou je het gechat a.u.b. in de desbetreffende rubrieken willen doen, op die manier blijven de techniek en styling rubrieken 'schoon' alvast dank ;)

On Topic:

heb je al geprobeert kruipolie (wd40 o.i.d.) ertussen te spuiten en de afzonderlijke delen van elkaar af te draaiien???

verhitten wil ook nog wel eens helpen.

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

Hier toch ff badbert (vanuit schoonouders huis:P)

Red: we hebben wd40 geprobeerd, en ook verhitten hielp niets :S

Heel stom, zat echt MUUUUUR vast!

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

red flame schreef:
@ fazerray: zou je het gechat a.u.b. in de desbetreffende rubrieken willen doen, op die manier blijven de techniek en styling rubrieken 'schoon' alvast dank ;)




om het topic schoon te houde heb ik het 'afspreken van het uitlaat demonteren verhaal' maar eventjes gesplit ;) :


http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6443

RE: vervangen van mpi spruitstuk moeilijk??

ok poging 2.........

mijn vraag is hoe zit de lambada zonde vast?? is die moeilijk los te maken en over te zetten? en is het moeilijk een compleet spruitstuk te vervangen? want die tussenpijp werkt dus niet.

nu moet dus heel het inlaat spruitstuk er af en is dat niet erg moeilijk?..