Misschien wel leuk als je toch aan het vervangen bent om andere rockers te nemen? 1.5 ... dan rijd je motor ook weer wat leuker/feller. Of zit ik er naast?
- Login of registreer om te reageren
Misschien wel leuk als je toch aan het vervangen bent om andere rockers te nemen? 1.5 ... dan rijd je motor ook weer wat leuker/feller. Of zit ik er naast?
ik heb nog wel een slijtage arm compleet setje liggen. kan je er zo opzetten
Vaak hoef je alleen maar je as uit je tuimelaar-studs te halen , daar is 9 van de 10 keer niets mee loos.
Dus alleen je tuimelaars en as zijn dan nodig.
Dan hoef je namelijk je kopbouten(lees tuimelbouten) niet los te maken met de kans dat je koppakking los komt te liggen.
Snel en goedkoop.
Met een complete set (1.25/1.3/1.5 etc) moet je ook je koppakking etc weer vervangen.
Greetz , Jeroen2
P.S. Ik draai/boor ze uit en pers er offset gewoon de messing lagers van het oude type tuimelaars in (zat te krijgen) , dan krijg je (ligt aan de beginstand) 1.35 of 1.40 tuimelaars (kortom je wint 0.1).
kun je die rockers er dan zomaar opzetten en dan is het goed? hoef je dan niet de timing van de nokken as te veranderen?
Nee , LCA blijft exact hetzelfde , std 110 graden.
Greetz , Jeroen2
Ik denk dat dit een beetje verwarrend is:
de LCA is de Lobe Centerline Angle.
dwz. de hoek tussen de toppen van de in en de uitlaat nokken. Dit is dus een gegeven wat aan de nokkenas vast zit (omdat de beide nokken op de zelfde as zitten).
de LCA is dus niet verstelbaar (tenzij je een dubbele bovenliggende nokkenas met varicam hebt gefabriekt kan je de LCA alleen veranderen door er een andere nokkenas in te zetten).
De timing wordt echter wel gerelateerd aan de LCA. Hoewel er meestal 4 graden extra vervroeging gebruikt wordt dwz. 110-4 is 106 graden volledige lift op de inlaat klep na bovenste dode punt.
maar de timing staat inderdaad los van de tuimelaars.
gruessen
En dat heet weer dwell , dat is eigenlijk het "platte" kantje van de top van je nok , die ligt idd tussen de 8-10 graden , ofterwijl 4-5graden voor en na top.
Greetz , Jeroen2
RE: Verwisselen van tuimelaaras slim?
Ingediend door Superrob op wo, 22-02-2006 08:29
Enkele van mijn tuimelaars zijn best wel ingesleten. Nou ga ik er enkele vervangen voor betere. Er is nog geen sprake van inslijten, want de kleppen zijn nieuw.
De tuimelaaras heeft nogal wat groefjes en afvlakkingen. Is het slim om van een andere as en andere tuimelaars samen een goede te maken? Of is het beter dingen bij elkaar te houden in dit geval?