Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Ola.

Ik ben al tijden niet op deze site geweest (life..gets in the way of hobbies) maar ik breng even het volgende onder de aandacht. Ben van plan weer eens wat meer met koppen te gaan klooien en zal proberen een systematische serie over het poorten van een 1275 kop en een 12G202(998).
Er staat al wat op en ik probeer er een beetje vaart achter te zetten, maar heel veel tijd heb ik niet.
Het is erg een Work in Progress en het is in het Engels maar eventuele voortgang zet ik op.

https://aseriesmodifications.wordpress.com/

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Bookmarked! d:)b

Die flow bank ziet er interessant uit.

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

bij mn verzameling, ook bookmarked dus.

ps: kek hoogpolig tapijtje! daar zou je eerder een blonde stoeipoes op verwachten dan een flowbench :D

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Gemaakt van echte Shaguar..

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Je zoekt de flow op de verkeerde plaats.

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

waar moet ik dan op zoek zijn ?

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

als je data hebt houdt ik mij aanbevolen btw!

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Gave site, heel interessant!

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

SirYun schreef:
waar moet ik dan op zoek zijn ?



Duurt even voor je antwoord krijgt blijkbaar.

Ik gis naar het volgende:

flow bij eerste helft van de kleplift (tussen klep gesloten en half open). Hoek van de klepzitting is meestal 45 graden op het raakvlak. Als dit 30 graden is, kan de flow (raam van doorlaat) nogal toenemen. Boven en ondersnijding met stappen 15 graden geeft voldoende mogelijkheid om ruime porting te houden....

of toch wat anders Mr. Flying Dutchman?

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Buiten dat Vizard het er over heeft heb ik nog nooit een 30 graden zitting op een mini kop gezien. Voor zover ik weet gebruiken Swiftune en MED die ook niet.

ik heb nu ongeveer 120cfm flow bij nog zinnige klep lift (ik heb zo ongeveer 10 a 11mm nodig). Daar moet nog wel iets flow te vinden zijn dan is het ongeveer zoals in vizards boek

Als je met epoxy gaat werken denk ik dat er nog wel wat extra in zit, alleen weet ik nog steeds niet zo zeker of dat blijft zitten ( men roept van wel..).

Doe nu dappere pogingen om het 1D te modelleren (in een computer), dat lukt aardig maar er moet nog een hoop gebeuren voordat de nummers die er uit komen in de buurt komen van wat ik op de dyno heb gezien. Is nu vooral een leer proces.

Ik heb een BMW K1100 16V kop liggen en zuigers en een GT17 turbo dus voor puur bot vermogen zijn er ''makkelijker'' wegen.


Ben nu wel benieuwd wat FD dan bedoeld ..

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

30 graden zittinghoek is wel wat meer voor racers ja. Heel zuiver inslijpen voor optimale sluiting. Feit blift dat de sluit(kracht) bij eenhoek van 45 graden groter is. Anyway: als je het hebt over 10 a 11 mm kleplift, zoek dan wel bij de eerste 5 - 5,5 mm lift de flow. Volle bak open gaat het allemaal redelijk goed.
Voor wat betreft de epoxy voor modelleren van het inlaatkanaal zou je eens moeten nagaan wat ze in de modelbouw doen. Ik heb jarenlang wedstrijden gereden in met van die 3,5 nitormotoren. De moderne top motoren hebben vaak een bewerkte inlaat waarbij ook een kunststof is gebruikt. Kwa warmte en chemische blootstelling zou ik mij bij het juiste materiaal verder geen zorgen maken.

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Mijn ervaring is dat juist onder de klep (zitting) de flow optimaal moet zijn.
Het kost uren met een schuurlinnen om de juiste afronding te krijgen,maar dan voel je het ook als de motor weer draait.De rest van de kop moet je niet overdrijven ,gewoon beetje flowen.Dan heb je ook de minste risico dat je je kop verprutst door door de wand te gaan

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

Ha precies wat ik al enigszins aangaf. Als je bijvoorbeeld de 30 graden verhalen van Vizard neemt, lees je ook over wat er vlak achter de zitting moet gebeuren. Hij laat ook zien dat uren met schuurlinnen rondingen maken niet nodig is. Stappen van max 15 graden geeft dezelfde flow.

RE: Voor motoren nerds.. mijn nerd blog

SirYun schreef:


Doe nu dappere pogingen om het 1D te modelleren



Zozo, 1D, dat is zeker knap ;) Wat Vizard betreft, hij zit sinds nog niet zo heel lang op TheMiiForum, en je kan hem pm's met vragen sturen. Duurt effe, maar je krijgt wel antwoord van the one and only.