Vooronderzoek restauratie project

default

RE: Vooronderzoek restauratie project

Ik Kees nu een paar maanden mee en kom er achter dat er best veel mogelijkheden zijn en zaken waar je van tevoren rekening mee moet houden.

Ik wil een clasic mini restaureren en tegelijkertijd sportief uitvoeren. Dit betekent dat er diverse modificaties zullen komen maar hij moet wel gewoon de weg op zonder allerlei problemen met kentekens etc.

Mijn vraag is dan ook welkom model/ bouwjaar kan ik het beste mee beginnen aangezien er regelgeving is rond identificatie van de mini en welke eisen hij op dat moment aan moet voldoen. Als hij teveel wijzigt LAN het zijn dat hij gezien word als nieuw en moet voldoen aan de eisen van een nieuwe auto. Als ik dus een 850 body pak kan ik nooit naar een 1275 zonder kenteken problemen.

Ik ben dan ook vooral op zoek naar advies over welke ik het beste kan verbouwen zonder veel RDW problemen. Ik hou wel van het old fasion. Dus een carb blok zonder elektronische poespas verdient de voorkeur. Een cabrio of station heeft wel de voorkeur maar zal gezien de prijs al snel afvallen. Het budget is het komende jaar erg klein maar daarna is er meer ruimte.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

RE: Vooronderzoek restauratie project

Neem eentje van voor 1997 als het gaat om typegoedkeuringen.
Dan vallen ze nog onder de natioanle typegoedkeuringen in plaats van de europese.
Dat is bij de RDW een uitstervend ras en wordt nog maar weinig inhoudelijk gekeken.
Als je wat oudere mini's hebt, zeg van voor 1984, dan is het al helemaal hun cup of tea niet meer.
Vaak zie je bij een kentekencheck dat er dan helemaal niets aan gegevens bekend / gelogd is als het gaat om cilinderinhoud, vermogen etc. MOgelijk dat op de achtergrond de RDW wel een link kan leggen tussen de handelsbenaming en de typegoedkeuring waar deze ooit onder viel. In de praktijk heeft een technische herkeuring niet zoveel meer om 't lijf, vaak zelfs tot grote ergernis van de RDW keurmeesters zelf.
Zelf heb ik een 1980 mini met benaming 1100 special. Waar die 1100 voor staat Joost mag het weten (cilinderinhoud staat niet opgegeven) dus het zal misschien over het maximaal gewicht gaan :P . Special issie wel: er gaat een 1380 16v onder de motorkap.
Zelf ga ik ook nog andere fora na over dergelijke situaties of het verstandig is dan toch even voor de vorm de nieuwe conficuratie vast te laten leggen. Het kan bij technisch onderzoek na een ongeluk mogelijk gedoe geven met je verzekering.
(ergens staat een heel verhaal over zo'n situatie met een VW Kever waar een 6 cil porsche in is gelegd, keuring was appeltje eitje.)

default

RE: Vooronderzoek restauratie project

En hoe zit het technisch dan want ik hoor verhalen over verschillende soorten ophanging en subframes. Niet alles pas op elkaar en ik zit er natuurlijk niet op te wachten onderdelt te kopen die uiteindelijk niet passen of niet de gewensde wegligging hebben of het vermogen niet aan kan. Hoe zit het bv met een standaard motor met een turbo kan dat zo of moet je dan een speciaal model hebben. Pas dat in elke motorruimte of enkel in bepaalde modellen? Zoals je ziet It ik met vele vragen en wil graag leren van de fouten die anderen al hebben gemaakt.

RE: Vooronderzoek restauratie project

Wat wil je als je budget geen probleem is?

En wat voor gebruik had je in gedachten.

Alles is al gedaan, van 850 naar 1275 ombouwen. Naar 1275 naar 1380 tunen. Andere cilinderkoppen tot aan wildere motorswaps (Honda V-tec, motorfietsmotoren)

default

RE: Vooronderzoek restauratie project

Het budget is nu nog wel een probleem. Ik heb nu nauwelijks wat te besteden. Met een jaar zal dat beter worden. Het zal een meerjarig restauratie project worden. Vooralsnog zal ik mij gaan richten op een body die ik in nieuwstaat wil brengen en het een en ander aan aanpassingen zal krijgen zoals uitgebrede spatborden wegwerken van lasnaden etc. Daarna zal ik mij gaan richten op de motor etc. Het gaat mij om dat het past. Ik wil in eerste instantie een originele mini motor plaatsen welke evt gemodificeerd wordt.

RE: Vooronderzoek restauratie project

Ik heb nog diverse projecten staan in verschillende prijsklassen.

Groeten Dylan

RE: Vooronderzoek restauratie project

Zoals Streetscreamer al aangaf; op onze kentekens staat niet het slagvolume van de motor vermeld.
Zolang je een viercilinder motor onder de kap hebt, heb je bij de RDW geen probleem te duchten.
Zolang je het originele voor-subframe gebruikt, heb je ook niet een 'wijziging in de constructie' te melden.
Heb wel in de gaten, dat de A+ motoren iets verder naar voren in het subframe staan.
Wanneer je later een Rover K-series of een Japanner wilt inbouwen, waarbij je een anders geconstrueerd voor-sunbframe nodig hebt, dan moet je tevoren naar de RDW gaan om de auto te laten plomberen, zodat je achteraf kunt aantonen dat je minder dan eenderde van de oorspronkelijke samenstelling hebt gewijzigd. Je krijgt dan loodjes aan de verschillende vitale onderdelen van de auto, zodat je kunt aantonen dat je niet met een nieuwe auto komt aanzetten die je onder het oude kenteken weer de weg wilt op brengen.
Een tussenvorm is het gebruik van een Metro voor-subframe, wat wat breder is dan dat van een Mini.
Maar als je echt een zestienklepper, bovenliggende nokkenassen er in wilt lepelen, laat je dan tevoren echt goed informeren over de preciese plannen die je hebt. Want je slaat je voor je kop als je bij de RDW komt en ze wijzen je af.

default

RE: Vooronderzoek restauratie project

Kijk dat is info waar ik wat mee kan. Passen alle subframes op de boddy of zijn er meerdere soorten?

RE: Vooronderzoek restauratie project

Nee, de aansluiting van alle originele Mini sub frames passen op allle Mini bodies. Neem je eenmetro subframe, dan kloppen de gaatjes in het onder schutbord van de koets niet meer -zonder meer-. En de trekogen vooraan het subframe staan ook iets wijder uit elkaar.

RE: Vooronderzoek restauratie project

humm .. de bevestiging is in 1976 gewijzigd van 2 "dunne" bouten/tapeinden naar 1 "dikke " bout, en toen is het subframe voor ook in rubber gehangen terwijl de oude methode "koud" op de koets werd gebout.

Een Metro subframe gaat nooit zondermeer passen onder een Mini.

Er zijn nog wat verschillen met Automaat en zgn Hydraulastic vering.

geschakelde A of A+ blokken passen in principe in alle subframes, alleen in het Mpi frame van 1997 en later hangt het blok verder naar voren (AFAIK)!

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Vooronderzoek restauratie project

"Wie is volmaakt?" Ikke niet.
Je hebt helemaal gelijk Theo, ik vergat toch enkele essentialia.
Maar; samen zijn we toch tot een redelijk volmaakt beeld gekomen.
Ik had er een onaangenaam gevoel bij dat de aanvankelijke vraag eigenlijk niet echt beantwoord werd en probeerde een aanzet te geven tot een meer inhoudelijke benadering. Dat lijkt me nu gelukt.

default

RE: Vooronderzoek restauratie project

Heren enorm bedankt voor jullie informatie. Langzamerhand kom ik bij mijn doel. Nu nog even sparen en zaken op orde brengen. Als jullie verder nog tips hebben dan hoor ik ze graag. Ook wat betreft restauratie wat zijn de go/no go punten wat roest betreft zijn er delen die nauwelijks te herstellen zijn?

RE: Vooronderzoek restauratie project

Zoals gezegd: we vullen elkaar aan, ik weet ook niet alles ..

@Manueld: lees de aankooptips (als je dat nog niet hebt gedaan)

alles is te herstellen, als je genoeg tijd hebt en moeite wilt doen, plaatwerk wordt alleen moeilijker als je afwijkende modellen hebt; in het uiterste geval kan je nog een nieuwe koets kopen .. projecten kosten altijd meer tijd en geld dan gepland.

sportief rijden: zoek dan een model wat in ieder geval al schijfremmen heeft.
hoe ouder de mini hoe minder last met emissie eisen

Als je de kans hebt kom dan eens naar een clubdag/-avond. Meestal zijn er wel mensen die het een en ander kunnen vertellen en/of laten zien.

succes,
Theo van den Bogaard