Neem eentje van voor 1997 als het gaat om typegoedkeuringen.
Dan vallen ze nog onder de natioanle typegoedkeuringen in plaats van de europese.
Dat is bij de RDW een uitstervend ras en wordt nog maar weinig inhoudelijk gekeken.
Als je wat oudere mini's hebt, zeg van voor 1984, dan is het al helemaal hun cup of tea niet meer.
Vaak zie je bij een kentekencheck dat er dan helemaal niets aan gegevens bekend / gelogd is als het gaat om cilinderinhoud, vermogen etc. MOgelijk dat op de achtergrond de RDW wel een link kan leggen tussen de handelsbenaming en de typegoedkeuring waar deze ooit onder viel. In de praktijk heeft een technische herkeuring niet zoveel meer om 't lijf, vaak zelfs tot grote ergernis van de RDW keurmeesters zelf.
Zelf heb ik een 1980 mini met benaming 1100 special. Waar die 1100 voor staat Joost mag het weten (cilinderinhoud staat niet opgegeven) dus het zal misschien over het maximaal gewicht gaan . Special issie wel: er gaat een 1380 16v onder de motorkap.
Zelf ga ik ook nog andere fora na over dergelijke situaties of het verstandig is dan toch even voor de vorm de nieuwe conficuratie vast te laten leggen. Het kan bij technisch onderzoek na een ongeluk mogelijk gedoe geven met je verzekering.
(ergens staat een heel verhaal over zo'n situatie met een VW Kever waar een 6 cil porsche in is gelegd, keuring was appeltje eitje.)
- Login of registreer om te reageren
RE: Vooronderzoek restauratie project
Ingediend door manueld op do, 03-11-2016 23:08
Ik Kees nu een paar maanden mee en kom er achter dat er best veel mogelijkheden zijn en zaken waar je van tevoren rekening mee moet houden.
Ik wil een clasic mini restaureren en tegelijkertijd sportief uitvoeren. Dit betekent dat er diverse modificaties zullen komen maar hij moet wel gewoon de weg op zonder allerlei problemen met kentekens etc.
Mijn vraag is dan ook welkom model/ bouwjaar kan ik het beste mee beginnen aangezien er regelgeving is rond identificatie van de mini en welke eisen hij op dat moment aan moet voldoen. Als hij teveel wijzigt LAN het zijn dat hij gezien word als nieuw en moet voldoen aan de eisen van een nieuwe auto. Als ik dus een 850 body pak kan ik nooit naar een 1275 zonder kenteken problemen.
Ik ben dan ook vooral op zoek naar advies over welke ik het beste kan verbouwen zonder veel RDW problemen. Ik hou wel van het old fasion. Dus een carb blok zonder elektronische poespas verdient de voorkeur. Een cabrio of station heeft wel de voorkeur maar zal gezien de prijs al snel afvallen. Het budget is het komende jaar erg klein maar daarna is er meer ruimte.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.