Heb je extra gaten in de thermostaat zitten?
Dit omdat er geen bypass op een 1300 zit!
- Login of registreer om te reageren
Heb je extra gaten in de thermostaat zitten?
Dit omdat er geen bypass op een 1300 zit!
Heb je de fan er goed om inzitten?, d.w.z. aan de kant waar het midden vlak is naar de motor toe. Hiervoor heb je meestal wel een spacer nodig, anders komt de fan tegen de carterontluchting aan. Zonder spacer past ie alleen verkeerd om en dan koelt hij niet goed.
Wanneer heb je dit opgemerkt!
Niet uit te sluiten dat bij deze extreme hitte de temperatuur sneller stijgt. Vooral bij het stilstaan.
Wil ze niet de kost geven die al een kokende motor hebben gehad, die in een file hebben gestaan..
wat je kunt doen is het volgende, om zeker te weten dat het niet aan het koelsysteem ligt. Hiermee bedoel ik dat de warme energie slecht afgevoerd wordt. En de extreeme buiten temperatuur hier mee te maken heeft.
Bij het zien dat de temperatuur oploopt, zet je de verwarming en aanjager volledig open. Vergeet niet je raampjes open te doen
Dan zal de temperatuur gaan dalen, op deze manier kun je dus vaststellen dat het met ventilatie te maken heeft. Als je rijdt moet de temperatuur gaan zakken (rijwind)
Hoi afgelopen week bezig geweest om het euvel op te lossen, het is nu bijna opgelost, maar vanochtend kwam ik nog iets vreemds tegen.
Als ik mijn voorste ruitje van mijn schuiframen openzet dan daalt de temperatuur als ik deze weer dicht maakt stijgt hij weer. RARA wat kan dat zijn?
Gr RaceKabouter
Ingediend door Mini Mart op ma, 02-04-2007 20:11
franske schreef:
Heb je extra gaten in de thermostaat zitten?
Dit omdat er geen bypass op een 1300 zit!
Kan iemand dit uitleggen?
Ik heb namelijk een 1380cc en die loopt ook op als ik stilsta. Nog niet zo erg maar ik wil voor dat de zomer begint het opgelost hebben.
De motor is pas uit elkaar geweest dus de koelvloeistof is nieuw. Thermostaat is er een van 74 graden en werkt, gaat zo'n 5 mm open.
het is heel normaal dat je temperatuur oploopt als je stilstaat.
als je rijd word je motor gekoeld door rijwind.
als je stilstaat mis je deze koeling.
Ingediend door Mini Mart op ma, 02-04-2007 21:29
Dat begrijp ik!! Maar ik ben gewend dat ondanks dat ik stil sta de temperatuur in het midden blijft. Moet ik wel zeggen dat ik hiervoor alleen maar 1000cc'tje heb gehad.
Kan de zwaardere motor hiermee te maken hebben?
ik durf niet te zeggen of je motorinhoud ook invloed heeft.
andere thermostaat misschien.
die iets eerder opengaat.
ik weet niet wat eerin in hoort trouwesn hoor.
zie ook:
http://www.minimania.com/Article_Type.c ... arType=All
HTH,
Theo van den Bogaard
Ik heb de ervaring inderdaad niet met mijn 1000 dat die stationair oploopt. Overigens in het verleden met een "merkloos" autootje wel profijt gehad met een aparte schakelaar om de electrische fan aan- en uit te schakelen. Kan je al beginnen te koelen voordat het echt nodig is, in de file bijvoorbeeld.
gr. Eef
Ingediend door Mini Mart op di, 03-04-2007 10:57
Dank je wel theo ben weer wat wijzer....
een vraag ik ben net op de autosnelweg geweest (pas de tweede keer)
nu valt mij op dat de temp. aardig op loopt bijna tegen het roden aan.
hij draaid wel rond de 4000 en de 4500 toeren.
wanneer ik van de snelweg af ga en dan rond de 3000 toeren rij koelt hij af tot normaal
in de stad geen problemen ook niet als ik een tijdje stil sta voor de stoplichten, de meter blijft netjes halverwegen staan.
het gaat om een mg metro
iemand een idee wil graag naar de clubdag en het is toch een heelstuk over de autosnel weg.
wel goede olie erin zitten? aangezien betere smering ook minder frictie en dus warmte afgeeft.....misschien kan de koelvloeistof het dan niet snel genoeg aan om te koelen
het gaat om een mg metro
ik neem aan dat je bedoelt: een MG Metro blok in een mini ..
dan is de vraag of je wat aan de radiateur hebt gedaan, als die standaard van een 1000 is, kan het een beetje krap zijn (vandaar dat het helpt als je 3000 toeren draait; ofwel .. rustig aan naar Utrecht ).
groetjes,
Theo van den Bogaard
Luitjes,
Originele (koper) 1300 radiateur scoren (50 euro 2-hands) en dan door een radiateurenservice 1 rij bij laten maken (90 euro). Originele thermostaat erin en karren maar. Werkt beter als een 2-core of whatever! Oja, uiteraard wel voldoende koelvloeistof in je systeem gooien en keertje doorspoelen (tuinslang) kan ook geen kwaad.
suc-6-
EB (die nergens last van heeft, zelfs niet in de file)
Ingediend door J. Overweg op ma, 28-04-2008 10:06
[size=75:1g90sm6z][topics samengevoegd - Crispy][/size:1g90sm6z]
Mijn mini Cabrio (1275CC innocenti blok) wordt bij filerijden warm. Niet tot de grens, maar warm genoeg om tijdens 20min file te gaan koken op een warme dag.
Heb een radiateur met één ventilator, aangedreven door waterpomp.
Heb tevens een 7Rij oliekoeler.
Wat kan ik doen om de temp beter in de hand te houden?
- blower op oliekoeler om rijwind te simuleren?
- extra ventilator achter radiateur?
Heb geen zin in hak- en breekwerk.
Moet eigenlijk 'plug and play' zijn.
Is er een radiateur te koop incl temp switch en tweede ventilator???
Het laatste wat ik wil is een kokend blok........
wat is het voor een blok dat je een oliekoeler gemonteerd hebt? Normaal is dat namelijk niet nodig.
Ook zou een normaal blok ruim voldoende moeten hebben aan de normale radiator met fan.
Is het pas sinds kort dat hij warm loopt of sinds je iets aan het blok gedaan hebt, of heeft ie het altijd gedaan?
Je zou zeker moeten weten dat de ontsteking goed is afgesteld, en de carb (te arm afgesteld zorgt ook dat ie warmer loopt). Kijk ook eens of je thermostaat nog goed is, probeer het eens zonder thermostaat bijvoorbeeld. Ook zou je eens je koelsysteem kunnen spoelen of met zo'n reinigingsmiddel schoonmaken zodat je systeem optimaal werkt. Waterpomp evt checken.
Pas dan kun je gaan kijken of er misschien iets aan de koeling verbeterd kan worden. SPI mini's hebben een extra, electrische fan in de wielkast zitten, die zou je evt kunnen monteren, of een radiator met een wat hogere capaciteit.
Als je geen hoog vermogen hebt (meer dan, zeg, 85 pk) zou ik geen oliekoeler gebruiken, en hoeft dus ook niet verbeterd te worden.
Ik heb je vraag aan een vergelijkbaar topic gehangen zodat de info bijelkaar blijft. Ook het oude topic verplaatst uit Standaard Techniek
Ingediend door J. Overweg op ma, 28-04-2008 11:23
Heb de cabrio net...
Blok komt uit een 1275 inno..
(m.i. altijd met oliekoeler geleverd)
Bij het filerijden loopt de temp hoog op.
(geen rijwind)
Zaterdag is de auto rijdend vanuit duitsland naar nederland gereden. (ca 14jr stil gestaan)
Heb gisteren de (erg vieze) olie, oliefilter, bougies, bougiekabels, luchtfilter vervangen en carb afgesteld.
Blok loopt nu bij 1100rpm erg mooi stationair, (bij lager rpm gaat ie bokken) en trekt mooi door in toeren. Kan dit ook nog effect hebben op de temp van het blok??
Morgen naar de RDW voor de import + aanvraag kenteken.
Zal mij benieuwen......
Hij moet toch lager stationair kunnen lopen, kijk misschien eens naar de afstelling van de ontsteking?
Ingediend door J. Overweg op ma, 28-04-2008 13:43
Je bedoelt ontstekingstijdstip?
Verder heb ik alles vernieuwd.
Heeft dit nog invloed op mijn motortemp?
Hoe kan ik trouwens checken of eea goed is afgesteld?
(heb de zoekfunctie nog niet geraadplaagd)
Dat bedoel ik inderdaad. Zoeken is een erg goed idee, bijvoorbeeld dit topic komt dan boven:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5367#15367
een standaard blok hoort 700rpm stationair te lopen, maar afhankelijk van andere tuningsdelen kan het stationaire toerental stijgen. Mijn minike krijg ik met een bepaalde afstelling (lees hoog eindtoerental) ook niet lager dan 1750rpm stationair.
een inno blok is redelijk speciaal, zeker met de twin carbs en een speciale nokkenstok kan al zorgen voor een hoger stationair toerental.
aan de andere kant als hij 14 jaar stil heeft gestaan is het wel verstandig om te kijken of je koelsysteem goed werkt...
Zo, even een oud topic hergebruiken. Ik heb namelijk ook een vreemd koelingsprobleempje.
Onder normale omstandigheden is er niets aan de hand. De motor blijft zelfs relatief koud. Zodra ik in de file sta, dan loopt de temperatuur op tot tegen het rode gedeelte. Ook bij winterse temperaturen. Wat ik vooral gek vind, is dat op dat moment de verwarming KOUDE lucht blaast. Ik ken het koelsysteem van een auto niet goed genoeg om dit te kunnen plaatsen. Wie kan me dit uitleggen? (Ik ben alleen lucht gekoelde motorfietsen gewend )
Even de setup:
1275cc blok
snelle nokkenstok maar onbekend welk type
hiff44
elektrische fan met thermoswitch
waterpomp onbekend welk type (bypass of niet?)
thermostaat onbekend welke temperatuur
Foutje, vergeten te vermelden. Ja die staat voor 3/4 vol. De radiator is nieuw trouwens.
Ehm, dat heb ik eigenlijk niet gevoeld. Als ik in de file sta stap ik meestal niet even uit
Doel je op een thermostaat die niet goed werkt?
Kan iemand beknopt het koelsysteem uitleggen? In koude toestand, staat de thermostaat dan open of gesloten? Door welke delen loopt het circuit voor een koude motor en hoe loopt dat circuit bij een warme motor? Wat heeft de bypass hier voor rol in (ondanks veel lezen op het forum snap ik dat nog niet helemaal)?
Omdat de kachel niet meer warm wordt, als de motor juist erg heet wordt, dacht ik aan een hangende thermostaat. Maar omdat ik dus niet helemaal voor ogen heb hoe de verschillende systemen lopen, wil ik dat graag even bij jullie navragen.
Als het blok koud is, dan loopt de koelvloeistof door het blok, de kop en de verwarming. De waterpomp zorgt voor de circulatie van de koelvloeistof. Als je blok warm wordt, dan gaat de thermostaat open. Dan wordt de koelvloeistof door de radiator gelaten, waardoor deze afkoelt en daarmee ook het blok dermate afkoelt dat er niks fout kan gaan.
D'r zou overigens ook een luchtbel rond de kachel kunnen zitten waardoor er geen vloeistof langs vloeit.
Kijk, langzaam wordt het me een beetje duidelijk. Theoretisch zou de kachel dus altijd warme lucht moeten blazen, als de motor warm is.
Een luchtbel klinkt aannemlijk. Ik begrijp alleen nog niet waarom zich dat dan alleen uit bij filerijden.
De elektrische fan zit trouwens niet direct op de radiator gemonteerd. Na het plaatsen van de nieuwe radiator, is hijop de carroserie vast gemaakt. Hierdoor ontstaat toch een spleet van een paar centimeter tussen de fan en de radiator. Kan het zijn dat de efficientie van de fan hierdoor flink achteruit gaat?
In de oude situatie, fan op de radiator, had ik namelijk nergens last van.
Ingediend door Gjalt op di, 16-04-2013 17:38
Ik zou ook even vloeistof bijvullen. Als de rad maar voor 3/4 gevuld is, blijft er niet genoeg water en druk over om bij de kopen en daarna bij de kachel te komen.
Heb je de orginele fan (op waterpomp) ook nog? zo ja draaien allebij de fans dezelfde kant op?
De originele fan niet meer aanwezig, ik moet het hebben van de elektrische. Wat overigens geen enkel probleem was voor de wisseling van de radiator. En terwijl ik dit tik, bedenk ik me dat dat misschien wel het probleem is. Wie weet heeft de nieuwe radiator een andere capaciteit Ik heb hem namelijk niet zelf vervangen...
Het hele systeem zit overigens gewoon vol met vloeistof. Ik bedoelde dat het expansievast voor 3/4 gevuld is
Het systeem is me nu in elk geval duidelijk geworden. Dank daarvoor Dan kan ik in het weekend wat gerichter gaan zoeken.
Er is aan die mini een hoop geknutseld. Een expansievat zit er origineel niet in. Ik heb in het andere topic de foto opgezocht. Jou expansievat zou je even moeten controleren, of de aansluiting aan de onderzijde ook gebruikt wordt. Ik heb het idee dat deze namelijk puur als overloop geplaatst is.
Hoe staat het niveau van je koelvloeistof in je radiator? Die moet namelijk wel netjes op hoogte staan.
Dat klopt, het is inderdaad veel knip- en plakwerk in mijn Mini Maar het werkt allemaal best heel aardig en is nog rap ook
Het expansievast wordt niet aan de onderkant gebruikt. De overloopt loopt door met een slang tot onder in het vaatje. Ik denk dat het inderdaad een overloopt is als de koelvloeistof warm wordt en uitzet. Wanneer het zaakje afkoelt, dan kan het geen lucht aanzuigen doordat het slangetje maar alleen weer vloeistof. Het heeft altijd goed gewerkt.
Wel een goede tip om het niveau in de radiator te controleren. Daar had ik nog niet aan gedacht Als er ergens een scheurtje in dat slangetje zit, dan kan daar toch lucht door aangezogen worden. Het staat op het lijstje voor het weekend.
Nou even een beginnersvraag (zoals gezegd, ik weet nog weinig van Mini's ): de elektrische fan, blaast die lucht door de radiator of trekt zo'n fan de lucht er doorheen?
kijk ook even naar je kachelkraan ... open/dicht?
succes,
Theo van den Bogaard
Dat van die fan hangt natuurlijk aan hoe om ie zit.. Haal em eens los, start de wagen en voel waar ie heenblaast?
probleem heeft niets met de ventilator of capaiteit van de fan te maken.
Zo, hier even het vervolg van het warm lopen. Afgelopen weekend was ik eindelijk in de gelegenheid om het na te kijken.
Het is denk ik een samenloop van omstandigheden. De fan zit niet erg dicht op de radiator gemonteerd. De ophanging heb ik verbeterd en hij is nu direct op de radiator bevestigd.
De temperatuursensor in de radiator, welke de fan aan moet sturen, was niet goed verbonden met de stekkertjes. Gek genoeg sloeg de fan ook niet aan als ik (met een hele hete motor ) aan de stekkertje rommelde. Om toch 'koud' thuis te komen heb ik de stekkertjes met elkaar door verbonden met een overgebleven zekering.
Thuis heb ik met een vleesthermometer en water in een pannetje de sensor gecontroleerd. Hij schakelt al bij 65 graden?!?! Is dat niet een beetje laag?
Omdat ik de sensor niet helemaal vertrouw (wel schakelen in een pannetje water, maar niet in de radiator?) heb ik voor de zekerheid een nieuwe sensor besteld die gewoon tussen 92 en 82 graden schakelt.
De waterpomp bleek aan de onderkant te lekken met een laag vloeistofniveau als gevolg. De vorige radiator was overleden, maar deed het bij aanschaf nog doordat er een 'pil' in gedonderd was. Hier kwam ik natuurlijk een paar maanden later pas achter
Die zelfde pil heeft voor harde afzetting gezorgd op het passingvlak van de waterpomp. Daar lekte hij dus ook. De pakking was stokoud, steenhard en hing bij elkaar met vloeibare pakking. Geen goede combinatie dus. De pomp zelf is van onbekende afkomst, met een voor mij onbekende plastic rotor. Ik zal er ter zijne tijd een foto van maken, misschien dat jullie er meer over kunnen vertellen.
Ook de pomp met pakking heb ik voor de zekerheid nieuw besteld. Ik gok erop dat de capaciteit van de oude pomp te ver terug is gelopen. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor warmer werd bij stationair draaien in de file, en heel snel weer afkoelde zodra ik weer wat meer toeren kon draaien.
Met wat geluk heb ik dit weekend de onderdelen binnen en kan ik de zaak weer in elkaar zetten. Daarna ga ik weer met een gerust hart die kl*te file in
Ik heb nog even één vraag wat betreft het afvullen van het koelsysteem. In verschillende topics heb ik gelezen over de vervelende gevolgen van lucht in het systeem.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is hoe ik dit kan voorkomen. Of hoe ik het systeem uiteindelijk moet ontluchten. Wat is hier de beste methode voor?
Wat betreft de temperatuur, normaal gesproken draait de fan (mits op de v-snaar) altijd. Een (extra)electronische fan wordt vervolgens bij een temperatuur ingeschakelt. Het is echter je thermostaat in de kop die normaal pas opengaat bij ~86 graden, zodat het koelsysteem rond gaat spoelen.
Klopt Spherix, de elektrische fan wordt door de sensor in de radiator geschakeld. Die heb ik daarom gecontroleerd omdat ik hem niet vertrouwde. De waarden voor inschakelen (92 graden) en uitschakelen (82 graden) baseer ik eigenlijk op de sensor die op de website van MiniSpares staat.
De pomp die ik in mijn Mini vond, is de volgende:
Zoals gezegd is de rotor van plastic. Ik ken dit type niet en kan het ook niet terug vinden op de diverse onderdelensite's.
Ik ben benieuwd of ik het zaterdag allemaal opgelost krijg. Als de Mini toch nog warm wil lopen, dan zet ik gewoon de oude sensor terug die bij 65 graden schakelt.
RE: Warm Lopen
Ingediend door racekabouter op do, 07-08-2003 19:42
Hoi Allen,
ik heb een groot probleem met mijn vannetje.
Zodra ik stil sta loopt de temp op tot boven het max.
ik heb een 1300 metro blok zonder extra electrische fan. Alles heb ik al gecontroleerd en afgesteld waarmee ik de onsteking en de kleppen mee bedoel.
Ook heb ik al een ander raditeur erin gehangen maar niks mag baten. Zijn er nog meer mogelijkheden wat ik kan zijn vergeten.
Alvast Bedankt RaceKabouter