wat doen met een 12g202 kop?

RE: wat doen met een 12g202 kop?

hallo

Ik wil mij er eens aan wagen om een kop de modificeren .
Ik heb hier nog 2 12g202 koppen liggen waarvan ik aan 1 zou willen beginnen .

Heeft iemand tips wat hier mee te doen voor op een 998 blok stage 1?

Jeroen

ik heb ook 2 van deze koppen liggen, 1 gaat zonder mods op het nieuwe blokje van carlien (met een 266 nokkenas).

Voor de 2e zat er ook een experimentje aan, maar ik was nog niet zover om te kijken wat het moest worden (is ook een lang-termijn projectje). Dus ben wel benieuwd naar de uitkomst hier ;)

Heb je de kop ook niet laten vlakken voor een betere compressie?
Ik heb ook nog steeds plannen met zo'n kop maar heb nu een loodvrije kop en dat heeft ook zo z'n voordelen.

De 202 zat eerst op de 997 Cooper en later op de 1098 Mini. Hij heeft iets grotere kleppen dan een standaard 1000 kop maar ook grotere kamers. Al met al zal 'ie in ongewijzigde staat eerder een negatief effect op het vermogen hebben.

Het plan is al om hem te laten vlakken. Heeft iemand een idee hoeveel je ervan af mag doen ?

Dit is een vergelijkbare topic, gaat alleen over de 295 kop.
viewtopic.php?f=39&t=47150

Arnoud997 schreef:
Al met al zal 'ie in ongewijzigde staat eerder een negatief effect op het vermogen hebben.

Doel je dan op de compressieverhouding? Ik had inderdaad gelezen dat deze kop grotere verbrandingskamers heeft.
Omdat hij iig nog gevlakt moet worden, wilde ik deze inderdaad genoeg terugbrengen om weer op de "standaard" inhoud te komen.

ik heb ergens gelezen dat je 1.5 mm zou moeten laten afvlakken om tot de goede inhoud te komen .

Ik zou zeggen meten is weten. Ik had zelf 2 van die koppen liggen en 1 bleek na meting al eens gevlakt te zijn, en zelfs al iets kleiner dan de standaard 1000 inhoud. Als ik die zomaar had laten vlakken was dat wel te veel van het goede geworden lijkt mij. 8)

Ik dacht, laat ik ook maar eens reageren. Ik heb namelijk ooit een mooi plaatje gevonden over het vlakken van een 12G295 kop en ik denk dat je wel kan aannemen dat hetzelfde geld voor een 12G202 kop.

Ik heb het plaatje even zelf geupload:

Edit: Getal wat genoemd wordt zal in INCH zijn. Daarom even gezocht:

0.060 Inches (in) = 0.1524 Centimeters (cm)

Theo heeft op zijn site een rekentool staan waarmee gemeten kan worden hoeveel er vanaf gehaald moet worden om tot een bepaalde compressie te komen. Snap er alleen zelf niet echt veel van:

http://www.infomininl.org/readarticle.php?article_id=17

dat plaatje was ik ook al tegengekomen . De mijne is nog steeds origineel en er zou dus 1.5 mm vanaf mogen .

jep, te ver vlakken resulteerd in dit (onder de kleppen rechts):

met dit als gevolg:

en dit was nog tijdens het testdraaien, dus de motor niet in de auto gefixt...en onbelast... :x

nu we het hier toch over het vlakken van cilinderkopppen hebben, kan iemand mij( desnoods via een PM) een indicatie geven van de prijs voor het vlakken van een cilinderkop?"

MvG Lars

vlakken inclusief afpersen 30 euro ongeveer...

het zal verschillen per revisiebedrijf, maar niet veel duurder of goedkoper.

zeg er altijd bij dat je geen bonnetje hoeft te hebben ;)

de enige manier om te weten hoeveel je kan vlakken is de compressieverhouding berekenen. Je moet dus het aantal cc's in de verbrandingskamer weten, uiteraard boring en slag; de dikte van de aangetrokken koppakking (vaak rond de 0,5mm) en hoeveel cc de kom in de zuiger is (bij een A+ 998 is die trouwens vaak vlak). Ik ga er nu even vanuit dat de bovenkant van de zuiger precies gelijk is aan het dek van het blok. Die hele bende vul je bijvoorbeeld in op: http://www.dragsource.com/index.php?nav ... lctoview=6 en dan ga je rommelen met de cc's in de kop tot je een aanvaardbare CR hebt. Dan moet je met een pipet en dunne olie het aantal cc's in de kamer bepalen en pas dan kan je echt aftekenen hoeveel eraf kan. Op de gok 1,5mm vlakken vind ik nogal een gok, gezien de kosten (1.5mm is echt heel veel en dus vrij prijzig) alsmede het feit dat de 202 kop redelijk zeldzaam aan het worden is.
Je kan ook die kop gewoon gebruiken en er een turbo op schroeven:D

Als ik alles ingeef met de originele kop ( dus met een inhoud van 26.1) kom ik een compressie uit van 10:1. Dit kan normaal toch niet mits de kamerinhoud van de 12G202 +- 2cc groter is ?