wat is beter? [10" of 13"]

RE: wat is beter? [10" of 13"]

hoi ik had graag een keer als ik geld heb andere wielen onder mijn mini 1000 wat kan ik het beste pakken 13" of 10" inch want bij de racerij rijden ze met 10 inch banden 165-70-10 en mijn vriendin heeft onder haar mini 1.3i silverstone bj 94 13 inch 175-50-13". wat moet ik nu doen??? |:( |:( ?????? |:( |:(

[Edit: titeltoevoeging - Eelke]

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Hoi,

Hangt eigenlijk een beetje van je smaak af en niet zozeer wat beter is..... maar volgens mij zijn 10 en 12 inch wat "gebruikelijker" komt ook nog bij dat je 13 inch niet zomaar op een standaard mini kan zetten (dacht ik) daar is enig zaag en slijpwerk voor nodig in het spatscherm.....

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Over de voor- en nadelen van de verschillende velgmaten is al heel vele geschreven op het forum. Vul eens *velg* (dus met de sterretjes, zodat je ook posts met "sportvelg" en "velgen" erin vind) in in de zoekfunctie, dan kom je een heel eind. Ik zou de zoekactie wel beperken tot de categorie techniek, anders krijg je wel heel veel resultaten.

In elk geval moet je ook niet teveel kijken naar wat er in de racerij gebruikt wordt. Daar zijn allerlei regels van toepassing. In de Formule 1 rijden ze op 13" velgen, met relatief hoge banden. Maar dat is echt niet omdat dat zo optimaal werkt, dat is omdat dat de regels zijn. Zelfde geldt voor het typische uiterlijk van een formule 1 auto. Wil je weten wat echt een snelle auto geeft, dan moet je naar de Le Mans racers kijken: grotere velgen, lage banden, en veel plaatwerk voor de eareodynamica. Alleen zijn daar weer strengere restricties m.b.t motorvermogen, volgens mij.

Ivootje: ook voor sommige 12" wielen zul je de voorwielkasten moeten uitzagen. Het gaat niet om de doorsnede van het wiel, maar om hoeveel het uitsteekt. Er zit wel een zekere relatie tussen die twee, waardoor 13" wielen relatief het vaakst problemen veroorzaken, maar er is geen direct verband tussen de doorsnede en ruimte moeten maken.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Ha Eelke, dat wist ik dat het geen relatie had met de doorsnede van de velg, maar dat je ook bij sommige 12 Inch velgen moest " hobbie-en" wist ik niet! bij ik wist wel dat het bij nagenoeg alle 13 Inch velgen het geval wat.... weer wat geleerd dus! ;)

RE: wat is beter? [10" of 13"]

een paar practische punten.

10's : lekker licht, eigenlijk de maat waarop het onderstel is ontworpen, maar er passen alleen trommels of kleine (7,5') schijfremmen in of verbouwde 8,5's.

als je nu 10's hebt zou ik zeker schijven willen als je naar 12'(en zeker 13') gaat want anders remt het voor geen meter meer met oude trommels voor.

10's vindt ik er beter uit zien.

13' : zwaaar ..geeft problemen met er op zetten, hoger onafgeveerd gewicht dus je ophanging krijgt het nogal voor zijn kiezen, en het zijn net vliegwielen dus moeilijker op gang te brengen en te stoppen.

default

RE: wat is beter? [10" of 13"]

ik heb 13 inch onder mijn mini zitten ennuh nix zagen hoor, past perfect en loopt ook niet aan in de wielkasten

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Dan heb je of veel geluk gehad (de enorme tolleranties bij de bouw van de Mini de goede kant op) of een Mini die al "voorbehandeld" was. Of, laatste mogelijkheid, ongebruikelijk smalle 13" velgen.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Eelke schreef:
Dan heb je of veel geluk gehad (de enorme tolleranties bij de bouw van de Mini de goede kant op) of een Mini die al "voorbehandeld" was. Of, laatste mogelijkheid, ongebruikelijk smalle 13" velgen.




Valt mee met geluk......heb zelf vorig jaar een '89er Jetblack gesloopt waar(welliswaar geen originele ) 13'' opzat zonder dat er in de spatschermen was slepen.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

als je nu 10's hebt zou ik zeker schijven willen als je naar 12'(en zeker 13') gaat want anders remt het voor geen meter meer met oude trommels voor.



Als hij nu remt met trommelsch, remt hij met 13" wielen ook met trommelsch...

wat je wil is vooral afhankelijk van smaak. Ik vind de klassieke 10" look erg mooi. 13" ziet er meteen weer erg modern uit...

Wouter (10" en schijven)

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Eelke schreef:
Dan heb je of veel geluk gehad (de enorme tolleranties bij de bouw van de Mini de goede kant op) of een Mini die al "voorbehandeld" was. Of, laatste mogelijkheid, ongebruikelijk smalle 13" velgen.



Of gewoon smalle remtrommels voor en achter. :)

Hoewel sommige 13" wielen niet echt ver uitsteken Erick Mels z'n Mini staat ook op 13" wielen die iets minder ver uitsteken dan mijn 12" wielen. Gaat perfect onder de standaard velgen

Het is weer de offset die hier telt. Je kan zelfs aanlopende 10" wielen hebben als de offset maar groot genoeg is.

Persoonlijk zou ik gaan voor 10" wieltjes. Ik vindt ze prettiger rijden dan 12 of 13" wielen. Ze reageren sneller en directer.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Ik wordt weer genadeloos afgestraft om mijn barmhartigheid om dit topic open te laten, zie ik alweer... :x

;)

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Richard-T schreef:
Persoonlijk zou ik gaan voor 10" wieltjes. Ik vindt ze prettiger rijden dan 12 of 13" wielen. Ze reageren sneller en directer.



Ben ik het niet mee eens Ries...hoe platter de band des te minder vervorming van de wang en dus directere reactie van je stuurbeweging.
Hoe hoger de band des te eerdre zal eerst je velg tov je band reageren voordat je band de beweging van je velg volgt.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Theoretish gezien ben ik het absoluut met je eens Rene. :)

Het is gewoon een gevoel wat ik heb met het rijden in de praktijk. De kleine 10" wieltjes van de gele lijken voor m'n gevoel veel vlotter te reageren. Ze sturen scherper en lichter dan de 12" onder de groene.

Mischien dat het lagere gewicht hier ook iets mee te maken heeft oid. :?

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Dat, of misschien smallere banden? Of anders dat de stuurbeweging lichter gaat door het genoemde effect van de hogere banden.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Nee smallere banden zijn het niet. Beiden hebben 165 brede banden op 5J velgen. :)

Andere optie zou ook heel goed kunnen inderdaad.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Richard kan wel eens gelijk hebben,

Richard-T schreef:
De kleine 10" wieltjes van de gele lijken voor m'n gevoel veel vlotter te reageren. Ze sturen scherper en lichter dan de 12" onder de groene.



In de racerij gebruiken ze ook 10"es.

Lijken mij toch duidelijk 10" Cosmic's

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Ik heb al eerder in deze thread gezegd: wat ze in de racerij gebruiken wil niet persee zeggen dat het ook beter is. Elke race-klasse heeft een regelement, en voor hetzelfde gelt staat er in het regelement van deze raceklasse dat de Mini's 10" velgen moeten hebben.

Ik heb ook wel eens Mini's zien rijden bij de Youngtimers op Assen. Die hadden zonder uitzondering 13" wielen; zo groot mogelijk.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Niets ten nadele van de helden in de Youngtimer Trophy, maar er zit wel degelijk een verschil in snelheid en spektakel tussen de Youngtimers en de Miglia's. Ook kijkend naar de budgetten van diverse coureurs in de Miglia challenge.

Maar voor het definitieve antwoord, heeft iemand Ed Creugers geraadpleegd. Ed gebruikt (voor zover ik kan zien) voor Rally's 13" Minilite's en voor races 10" Cosmics of heb ik dat nu fout?

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Ja, snelheid en spektakel zijn natuurlijk afhankelijk van het totale plaatje en niet alleen van de gebruikte velgen. In de formule 1 zijn er ook allemaal regels die de snelheid juist beperken.

RE: wat is beter? [10" of 13"]

Ik denk eerder de kleinere wielen. Ik ben het ermee eens dat 10" fijner stuurt. 10" drift wat meer (fijn), 12" gaat wat meer hobbelen (dwars) bij scherpe bocht. 12" is wel comfortabeler.

Wouter