Wat is de sterkste 4 bak

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Heb een vraag over wat nu de sterkste 4bak
voor een mini is want mijn bak kan het vermogen
van mijn 1420 niet aan,dus alle tips zijn welkom.

Gr Vis.

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Ik zelf heb een A+ bak van mijn voormalige MG Metro.
Deze heb ik gereviseerd zodat je een goede basis hebt om te beginnen.
Deze kon de 120 pk van het 1380 blok goed de baas..
Al zal het een stuk sterker worden als je er rechte vertanding in gooit. O:)

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Eindoverbrenging? Bandenmaat? Als je een 200pk blok op een minibak zet met een korte eindoverbrenging en smalle wieltjes blijft je bak ook heel, kan je alleen je 200 pk niet kwijt (roken je banden). Koppel sloopt je bak, niet het vermogen. Vuistregel van Engelse Minibouwer: gewone (gereviseerde) bak met cross pin dif (ook wel 4-pin dif genoemd): 120pk straatauto = 16.000 km tussen revisies; 150pk straatauto = 8.000 km tussen revisies. Als je een LSD monteert (sterker dan een cross-pin) heb je wel rechte vertanding nodig, het locken van het dif geeft een piekmoment dat de schuine tanden niet aankunnen.

RE: Wat is de sterkste 4 bak

een jack knight bak met rechte vertanding... dat is de sterkste 4 bak :)

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Ja, ik weet dus niet hoeveel pk mijn blokje heeft, maar hij trek het gewoon kapot dus vroeg ik mij af wat de sterkste bak is, rechte vertanding staat al op mijn lijstje, maar wil weten wat nog meer sterker kan.

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Sterkste:
Rechte vertanding, ook voor dropgears en difgears.
Dogbox, dus zonder synchromeshes.
Limited Slip dif (platensperr of liever tandwielsper)
Duur, maar eindeloos sterk. Neemt ook minder vermogen op, heeft lagere interne weerstand door de rechte vertanding.
Succes,

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Zit een bak van een bak onder met een dif van een 1000tje, kan er wel een andere dif onder leggen maar dan rij ik voort 140 in zijn 2 en dat is ook niet de bedoeling :?

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Bak Dam 2886 heeft 4 bouten in het hoofdlager de rest van de bakken maar 3!!! en heeft een groot lager.
Inputgeardeksel van een A+ 5626 , die heeft weer het grootste lager op het idlegear.
Dan de wok van een 1300 A+ verto die zijn van een heel goede persing en hebben weinig tot geen enclosures in de cast (kan je ook een nonverto in zetten).
Dan lagers van SKF , maten nemen en in de conversietabel de nummers opzoeken.
Zie ook topic 105bhp versnellingsbak.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Heb hier thuis in iedergeval een Dam 2886 liggen, maar is een dogbox sterker dan door dat die geen synchromesh heeft?

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Prachtig die 2886!!
Dan begin je dus al goed!!
Nu de volgende stap , schuin vertande overbrengingen in een mini-bak brengen aardig wat zijwaardse druk op de lagers , deze STD lagers heb ik een paar maanden terug met m'n pa ff doorgerekend en kunnen continue 105BHP bij 5000rpm hebben met tijdelijk 120BHP bij 6000rpm , met 3.1 diff.
Ga je met hogere vermogens werken zijn de STD lagers niet meer voldoende en zal je er SKF's in moeten zetten , maar deze hebben ook weer een top die ongeveer stopt bij de 125bhp bij 5000rpm en tijdelijk 150BHP bij 6000rpm (zeer hoog torque) , met 3.1 diff.

Wil je dit terug rekenen naar je eigen diff dan is hier een simpele formule.

STD lagers = 105/jou diff x 3.1 = BHP-max?

Dus bv je hebt een 3.76 diff , dan is je maximale aan BHP's per 5000rpm = 86.6BHP max.
Ga je dus hoger gaat je bak zeer snel kapot!!

SKF lagers = 125/jou diff x 3.1 = BHP-max?

Dus bv je hebt een 4.1 diff , dan is je maximale aan BHP's per 5000rpm = 94.5BHP max.
Ga je hoger dan gaat je bak alsnog kapot.

Wil je nog hoger dan neem je rechte vertanding , deze hebben "nagenoeg" GEEN zijwaardse druk.
Als je dit dan weer doorrekend "alleen" voor het hoofdlager dan kan een STD lager wel tot meer dan 200BHP bij 5000rpm hebben en een SKF wel 280!!

De hoogste torque op je hoofdlager heb je in de 1ste versnelling , aan 1 kant je recht vertande 1ste gear en aan de andere kant je inputgear van je diff , nu begrijp je ook meteen waarom die 1ste recht vertand is!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ......

Greetz , Jeroen2 :D
P.S. ik heb deze keer de torque formules er maar 's uitgelaten , de meesten willen toch alleen maar BHP's en toeren!!

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Uhm , zou iemand een kostenplaatje van zo iets kunnen maken. O:)

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Bak = zoeken!!
Lagers = 200E
Diff = zoeken!!
Alles kopen , reken op minstends 4-500E (scnd hand) , Nieuw niet meer te vinden!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Tandwielen setje rechte vertanding?

RE: Wat is de sterkste 4 bak

@Jeroen2: Zou je voor mij de torque formule er bij willen zetten? Of hem anders pm-en? Die Pk's limiet haal ik namelijk toch niet omdat ik met een 3.1 rij, maar kwa koppel weet ik het zo net nog niet.....

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Gaat het om je bak of over je koppeling?

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Bak. Koppeling gaat het wel redden denk ik. En anders kan ik altijd nog een andere drukgroep plaatsen....

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Kev.. Als je de pk's al niet hebt haal je je torque dus ook niet en kan je dus bod-STD blijven!!
Wat voor nummer staat er op je bak , wat zijn de overbrengingen in je bak , van welk jaar is de bak , waat voor blok staat er op???
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. Torque in Kgcm = 71620xN/n
Waarin N=BHP en n=toeren/min.

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Is niet helemaal waar:Stel namelijk dat je met 3.1 of 2.9 diff gaat werken dan mogen er al grotere krachten op je lagers. Maar het plan is om er een compressor op te gaan bouwen. Dus zal er waarschijnlijk aardig veel koppel vrijkomen die de bak met gemak aan gort zou kunnen draaien, ook al zou hij het vermogen wat de lagers aankunnen niet halen. Maar het is nog verre toekomstmuziek moet ik wel eerlijk zeggen. Ben al een tijd bezig met het idee uitwerken, maar je kan beter ergens je tijd voor nemen als dat je het haastig doet, niet? De motor waar ik het uiteindelijk wil gaan bouwen is een 1100cc. Maar al met al is het dus niet het vermogen wat gaat zorgen voor problemen, maar wel het koppel. Snap trouwens niet dat iedereen zo gefocust is op Pk's. Geef mij maar koppel. Geeft een veel beter gevoel wat wegtrekken betreft. Beter als eerst 5000Rpm te moeten gaan draaien voordat je een keer bij je max vermogen komt....

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Kev ,volgens mij lees je niet!!! :)
Er staat in dit topic een omrekenfactor!!!

STD lagers = 105/jou diff x 3.1 = BHP-max?

Dus als jij met 2.95 diff gaat rijden.

105/2.95x3.1= 110 BHP max , dat haal jij dus bij lange na niet met een 1100 met comp. , dan spatten je drijfstangen uiteen!! ;)

Greetz , Jeroen2 :D

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Nee dat weet ik! Klopt ook inderdaad. maar waar het mij om gaat is het koppel! Hoeveel koppel mag je bak max hebben? Dat bedoelde ik dus ook eigenlijk met Torque.

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Ja, ik wil ook dus graag weten wat voor een bak ik moet nemen, heb een 1420 met waarschijnlijk een stage 4 of 5 kop een nokkenas boven de 300 en een weber 50 dcoe , alles full race dus. :)

RE: Wat is de sterkste 4 bak

1550Kgcm max. voor de STD 2886.
1230Kgcm max. voor de STD 5620/6.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. kan je met de rest van de formules stoeien voor wat je er zelf op hebt zitten!!

RE: Wat is de sterkste 4 bak

Thanx Jeroen2, dat wilde ik ff weten!