Wat is dit?

RE: Wat is dit?

Ik kwam deze afbeelding tegen op internet:


link

Weet iemand wat die 2 luchtfiltertjes zijn links en rechts van het motorblok...

|:( |:( |:( |:( |:(

RE: Wat is dit?

Dat zijn gewoon twee carter ontluchtingen!

RE: Wat is dit?

Is dat noodzakelijk? Of wara is dat goed voor? Ik vind het er wel ruig uitzien :P

RE: Wat is dit?

Die zijn best wel nodig. Door alle beweging onder in je bak, gaat de lucht daar redelijk wervelen. Die ontluchters zorgen ervoor dat er geen vacuum in je bak komt.

RE: Wat is dit?

Hoe plaats ik die? En kan ik die filters ook ergens in een gewone winkel halen zijn die universeel of is dat weer iets aprats wat besteld moet worden bij een mini specialist?

En zijn die wel nodig voor een mini 1300 carburateur uit 1993?

Pleasssee help me ervaren sleutelaars

RE: Wat is dit?

Iedere minionderdelenboer heeft ze wel liggen! Op elke mini zit standaard al een ontluchting maar deze zorgen voor een snellere afvoer. En zo te zien zijn deze gewoon op de orginele ontluchting geplaatst.

RE: Wat is dit?

Maar ik heb niet van die lucht filtertjes.. Ik vind dat er wel ruig uitzien... Hoe sluit ik die aan enig idee moet ik alleen die filters kopen of ook slangetjes enz?

default

RE: Wat is dit?

hee joep, zijn gewoon 2 carteronluchtingkjes, vroeger kon je die gewoon bij de polo halen in hulst maar die is er niet meer.

anders moet je s bij edward gaan vragen of hij ze heeft liggen, op drieschouwen, waar ik toen mijn manta a heb gehaald.

en mocht er nog geen belletje gaan rinkelen, mr horsepower (linkerbovenarm) :P ofwel Rico

RE: Wat is dit?

Ze zijn er ook van "bekend groot goedkoop tuning" merk.
kosten meen ik 6 euro.

Als je even in mijn showcase kijk zie je er één.



Wat je hebt is dat de motor opwarmt en zo de lucht expandeerd. dit moet uit je carter kunnen anders blaas je de keerringen er uit. verder heb je natuurlijk ook nog een bepaalde hoeveelheid lek langs je zuigerveren en de bewegingen van de zuigers.
'normaal' zit de ontluchting op de inlaat, omdat dit beter voor het milieu is.
nu is een mini rijder toch al niet echt een greenpeace fanaat dus kan je ze best van je inlaat af halen en er een mooi filterje op zetten, het scheelt ook nog eens iets in vermogen, niet veel maar toch wel iets.

Wat me wel opviel toen in ik het filtermateriaal vergeleek van de goedkope carterontluchting en de wat duurdere inlaat filter van een Groen merk Leek het ofdat het goedkope toch wat meer papierachtig was en de duurdere meer stof.
volgensmij kan je de goedkopen filters ook niet uitwassen.

prijs van een Groen is iets van 40 euro en een bekend Rood merk 60.

RE: Wat is dit?

linkje naar showcase:
link

RE: Wat is dit?

(b)engeltje schreef:
Die ontluchters zorgen ervoor dat er geen vacuum in je bak komt.



vacuum? je bedoelt natuurlijk overdruk:) Normaal gaat er een slang van de onluchter(s) naar de carburateur zodat de dampen dan mee verbranden met het mengsel. Behalve dat het er lollig uitziet zie ik van die filtertjes het voordeel niet echt, zeker niet voor de 20-25 euri die ze kosten.

RE: Wat is dit?

Al die vieze oliedampen komen nu in je motorruimte en alle olieachtige drap vallen er ook uit. Origineel komen die in je inlaattraject uit om ze met de frisse/schone lucht samen te verbranden. Nut van die filtertjes is dus vooral dat je die gore zooi niet hoeft te verbranden.

Mensen maken vaak ook een opvangbakje waar de slangen op uit komen. Filtertje erop is makkelijker.

RE: Wat is dit?

Taeke

dat bakje is in de racerij zelfs verplicht! En nog wel minimaal 2 liter in de BCT etc
Dient er voor dat als je motor ploft op het circuit, alle olie door die slang eruit geperst wordt en normaliter op de baan komt, dat bakje zorgt er dus voor dat de olie opgevangen wordt en dat andere racers niet over jou olie kunnen crashen :-)
Dus als je wil meerijden dit jaar (juli zolder?, eind mei Spa?), zul je dit ook moeten maken!

arno

RE: Wat is dit?

Dag Arno,

Heb je al een agenda waar en wanneer je gaat rijden dit jaar?

Denk dat het er niet in zit dat ik mee ga rijden dit jaar. Vooral omdat het zoveel extra kosten met zich meebrengt tov de gewone toch-al-niet-goedkoper circuitdagen/vrijrijden.

Maar wie weet. Zo'n bakje heb ik wel, of maak ik wel als het zover is. Dat is op "race"motorfietsen ook verplicht. Ik doe ook wat circuitdagen op de motor en op die motor heb ik ook diverse opvangbakjes gemaakt. Is overigens ook bij motordagen niet verplicht bij vrijrijden...

De meeste keren dat ik blokken heb zien eindigen kwam er vooral ook olie uit het gat in de carters. :)\\_ :9

Maar die filtertjes zijn dus vooral de makkelijke oplossing om die viezigheid niet nog een keer te hoeven verbranden... Wil je het mooi doen dan vang je die bende op. :)