Kruimelpad
Wat is dit?
RE: Wat is dit?
Ingediend door djoep op wo, 14-04-2010 12:15
Is dat noodzakelijk? Of wara is dat goed voor? Ik vind het er wel ruig uitzien
- Login of registreer om te reageren
Die zijn best wel nodig. Door alle beweging onder in je bak, gaat de lucht daar redelijk wervelen. Die ontluchters zorgen ervoor dat er geen vacuum in je bak komt.
- Login of registreer om te reageren
Hoe plaats ik die? En kan ik die filters ook ergens in een gewone winkel halen zijn die universeel of is dat weer iets aprats wat besteld moet worden bij een mini specialist?
En zijn die wel nodig voor een mini 1300 carburateur uit 1993?
Pleasssee help me ervaren sleutelaars
- Login of registreer om te reageren
Iedere minionderdelenboer heeft ze wel liggen! Op elke mini zit standaard al een ontluchting maar deze zorgen voor een snellere afvoer. En zo te zien zijn deze gewoon op de orginele ontluchting geplaatst.
- Login of registreer om te reageren
Maar ik heb niet van die lucht filtertjes.. Ik vind dat er wel ruig uitzien... Hoe sluit ik die aan enig idee moet ik alleen die filters kopen of ook slangetjes enz?
- Login of registreer om te reageren
RE: Wat is dit?
Ingediend door mr horsepower op wo, 14-04-2010 14:21
hee joep, zijn gewoon 2 carteronluchtingkjes, vroeger kon je die gewoon bij de polo halen in hulst maar die is er niet meer.
anders moet je s bij edward gaan vragen of hij ze heeft liggen, op drieschouwen, waar ik toen mijn manta a heb gehaald.
en mocht er nog geen belletje gaan rinkelen, mr horsepower (linkerbovenarm) ofwel Rico
- Login of registreer om te reageren
Ze zijn er ook van "bekend groot goedkoop tuning" merk.
kosten meen ik 6 euro.
Als je even in mijn showcase kijk zie je er één.
Wat je hebt is dat de motor opwarmt en zo de lucht expandeerd. dit moet uit je carter kunnen anders blaas je de keerringen er uit. verder heb je natuurlijk ook nog een bepaalde hoeveelheid lek langs je zuigerveren en de bewegingen van de zuigers.
'normaal' zit de ontluchting op de inlaat, omdat dit beter voor het milieu is.
nu is een mini rijder toch al niet echt een greenpeace fanaat dus kan je ze best van je inlaat af halen en er een mooi filterje op zetten, het scheelt ook nog eens iets in vermogen, niet veel maar toch wel iets.
Wat me wel opviel toen in ik het filtermateriaal vergeleek van de goedkope carterontluchting en de wat duurdere inlaat filter van een Groen merk Leek het ofdat het goedkope toch wat meer papierachtig was en de duurdere meer stof.
volgensmij kan je de goedkopen filters ook niet uitwassen.
prijs van een Groen is iets van 40 euro en een bekend Rood merk 60.
- Login of registreer om te reageren
(b)engeltje schreef:
Die ontluchters zorgen ervoor dat er geen vacuum in je bak komt.
vacuum? je bedoelt natuurlijk overdruk:) Normaal gaat er een slang van de onluchter(s) naar de carburateur zodat de dampen dan mee verbranden met het mengsel. Behalve dat het er lollig uitziet zie ik van die filtertjes het voordeel niet echt, zeker niet voor de 20-25 euri die ze kosten.
- Login of registreer om te reageren
Al die vieze oliedampen komen nu in je motorruimte en alle olieachtige drap vallen er ook uit. Origineel komen die in je inlaattraject uit om ze met de frisse/schone lucht samen te verbranden. Nut van die filtertjes is dus vooral dat je die gore zooi niet hoeft te verbranden.
Mensen maken vaak ook een opvangbakje waar de slangen op uit komen. Filtertje erop is makkelijker.
- Login of registreer om te reageren
Taeke
dat bakje is in de racerij zelfs verplicht! En nog wel minimaal 2 liter in de BCT etc
Dient er voor dat als je motor ploft op het circuit, alle olie door die slang eruit geperst wordt en normaliter op de baan komt, dat bakje zorgt er dus voor dat de olie opgevangen wordt en dat andere racers niet over jou olie kunnen crashen :-)
Dus als je wil meerijden dit jaar (juli zolder?, eind mei Spa?), zul je dit ook moeten maken!
arno
- Login of registreer om te reageren
Dag Arno,
Heb je al een agenda waar en wanneer je gaat rijden dit jaar?
Denk dat het er niet in zit dat ik mee ga rijden dit jaar. Vooral omdat het zoveel extra kosten met zich meebrengt tov de gewone toch-al-niet-goedkoper circuitdagen/vrijrijden.
Maar wie weet. Zo'n bakje heb ik wel, of maak ik wel als het zover is. Dat is op "race"motorfietsen ook verplicht. Ik doe ook wat circuitdagen op de motor en op die motor heb ik ook diverse opvangbakjes gemaakt. Is overigens ook bij motordagen niet verplicht bij vrijrijden...
De meeste keren dat ik blokken heb zien eindigen kwam er vooral ook olie uit het gat in de carters.
Maar die filtertjes zijn dus vooral de makkelijke oplossing om die viezigheid niet nog een keer te hoeven verbranden... Wil je het mooi doen dan vang je die bende op.
- Login of registreer om te reageren
RE: Wat is dit?
Ingediend door djoep op wo, 14-04-2010 12:12
Ik kwam deze afbeelding tegen op internet:
link
Weet iemand wat die 2 luchtfiltertjes zijn links en rechts van het motorblok...