Wat komt er kijken bij wielconversie?

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Misschien dat ik me onsterfelijk belachelijk maak of op mijn sodemieter krijg van Demelza omdat ik misschien niet goed gezocht heb met de zoekfunctie.

Maar ummm...

Ik ben leuk bezig met mijn Mini te restaureren. Het is mijn allereerste keer dat ik dat doe maar met alles op mijn gemak te doen en goed te lezen in de Manuals en de hulp van een kenner denk ik dat me dit wel lukt. Nu ben ik afgelopen zondag op de minidag geweest en heb me daar staan te vergapen aan de schitterende wielen die sommigen onder hun bakkie hadden. Ik heb van die 10 inch ABS (?) velgen en wil nu ik het zo gezien heb eigenlijk ook wel wat grotere en mooiere velgen... worstjes ofzo.

Nu komt mijn vraag:

moet ik van 10 inch naar grotere wielen behalve andere wielen ook nog meer vervangen soms? Ik doel op remschijven, ophangsystemen?

Sorry voor de misschien domme vraag.

Groet,

Marc

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Hoeft niet, mag wel. Een paar leuke schijfjes aan de voorkant zouden op zich wel fijn zijn. Remt ie wat beter....

Maar wat is groter? 12'' en 5J hoef je niks aan te doen. 13'' Natuurlijk wel....

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

waarschijnlijk heb je nu 10inch ATS velgen
persoonlijk zou ik die er op laten zitten omdat ik ze mooi en is wat anders vind
maar als je toch naar 12inch gaat ga dan ook voor de passende schijf remmen is weer een stuk veiliger

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Als je naar grotere wielen gaat (12 of 13 inch) en je laat je differentieel hetzelfde dan is het misschien een idee om een ander wormwieltje in de bak te steken om je km teller weer de juiste waarde te laten aangeven.

Het mooiste is om ook je differentieel aan te passen zodat je weer de goede verhouding hebt met de versnellingsbak.

Voor de schijfrem conversie heb je nieuwe (of tweedehandse) schijven, remblokjes, klauwen, aandrijfflenzen, fusees, remslangen en aandrijfassen nodig.

Let wel op dat je, als je de trommels laat zitten, minder hard kunt remmen met grotere wielen.

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

en zon schijfremsetje kost geen kont want iedereen wil juist van 12/13" naar 10", dus er zijn een hoop setjes over voor die grotere wielen, ook bij mij. zeg het maar als je geintereseerd bent.

mvg robert

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Nee (nog) geen interesse hoor. Ik vroeg het me af, mede omdat ik in Mini World of Mini Magazine een reportage zag van zo'n conversie. En toen begon ik me ineens af te vragen of je zo blindelings grotere wielen erop kon zetten. Vooralsnog houd ik het bij de ATS velgen omdat die restauratie al genoeg centjes kost. Voor mij geen probleem maar voor mijn vrouw dus duidelijk wel. Elke week vind ik wel weer iets 2e hands dat ik "echt nodig" heb. En als ik dan nu met iets kom dat nog niet echt nodig is (wielen) dan gaat dat niet lukken. Wat is dat toch met vrouwen en brede LM velgen op een auto? Ze zien het zelden zitten.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Marc

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Die ATS velgen zijn al breder dan de standaard stalen velgen dus...

Mocht je naar 12" gaan kun je die ATS'sen wsch wel weer krijt raken via marktplaats (ik heb ze al...)

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

[size=85:1ada4itm][topics samengevoegd - Crispy][/size:1ada4itm]
Hallo!

Ik heb een mini uit '72 staan, deze ben ik sinds afgelopen zomer aan het opknappen.
Daaronder zitten 10" inch velgen met trommelremmen-voor en -achter.
Nou zou ik graag over gaan naar 12" inch, en de trommels-voor vervangen voor schijfremmen.

Weet iemand mij te vertellen wat hier voor moet worden vervangen/gebeuren moet?

Wat ik zelf zo weet te bedenken is:
* complete set schijfremmen met steekassen voor 12"inch velgen (zijn zo te monteren? en verkrijgbaar?)
* De velgen zelf, 12"inch, 4 gaat's
* trommelremmen-achter, vervangen? (vanwege de 10" naar 12" inch overgang, ik neem aan dat die steekmaten anders zijn? (ook verkrijgbaar?)

Verbeter of vul aan zo nodig,

alvast bedankt! O:)

MvG Mathijs

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Bedankt! hier kan ik wel wat mee! :D :D


MvG. Mathijs

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Je hebt achter brede remtrommels nodig,
anders loopt je wiel tegen de draagarm.

Het kan zijn dat je een diagonaal gescheiden remsysteem hebt,
rechtvoor,linksachter/linksvoor rechtsachter,
Te herkennen aan de 2 remleidingen die naar achter lopen ipv. 1

Zelf heb ik het vervangen door een voor en achter gescheiden systeem.
Maar er zijn mensen die er ook zo mee rijden heb ik begrepen.

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

oke bedankt, brede remtrommels zitten heb ik d'r al op zitten dus dat zit goed.

Ik heb dit diagonaal gescheiden systeem er niet op zitten nee.
Gewoon voor- en achter- gescheiden.

Maar een diagonaal systeem of voor- en achter- gescheiden systeem, staat los van de overstap van 10" inch naar 12" inch lijkt mij? (los van elke overstap in vegenmaat dan ook)

MvG Mathijs

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

viewtopic.php?p=502573#p502573

het gaat dus niet alleen om de wielen .. (12" wielen zou je zo moeten kunnen monteren op je trommels, de steek is hetzelfde, afhankelijk van de breedte kan er wat verschil in offset zijn)

wat je dus ook nodig hebt zijn de fusees (die verschillen voor trommels of schijven), buitenste homokineten en dan de rest van de remmen .. zie ook het gelinkte topic ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Booster schreef:
..iedereen wil juist van 12/13" naar 10"...




nou nou, ik ben erg tevreden met mijn 13 inchers en zou echt geen 10 willen rijden.

en schijfremmen voor zijn fijn idd

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Crispy schreef:

Voor de schijfrem conversie heb je nieuwe (of tweedehandse) schijven, remblokjes, klauwen, aandrijfflenzen, fusees, remslangen en aandrijfassen nodig.




De lijst hierboven met daar aan toe te voegen, homokineten dus..

Die homokineten zijn die niet identiek aan de homokineten van de assen van trommelremmen? (de set trommels en etc. heb ik namelijk nog liggen. die komen onder de auto vandaan)

hanz":1oii3953]..iedereen wil juist van 12/13" naar 10"...
[/quote:1oii3953]

Klopt een groot deel gaat naar 10",
mede daardoor hoor je ook van iedereen dat onderdelen als schijfjes voor 10" nogal schaars en duur beginnen te worden (ik wilde eerst ook 10" blijven rijden, maar wel over naar schijven), hierdoor 12"/13" weer beter te verkrijgen zijn :P

Mathijs

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Vraagje:

Als je van standaard 12 inch naar 13 inch wilt
gaan, wat komt er dan bij te kijken?

Graag jullie reacties..
Heeft iemand nog een stuk kabelboom liggen
wat zich in de motorruimte bevind? (verlichting, bobine, startmotor
ed)

Gr Frank

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Dit gaat over 10 naar 12 inch, waarom kijk je niet in het topic wat ik al eerder linkte: viewtopic.php?p=17279#p17279

Voor je vraag over de kabelboom kan je beter even een berichtje plaatsen in Gevraagd

RE: Wat komt er kijken bij wielconversie?

Sorry, ben nieuw hier

Frank