welke luchtfilter?

default

RE: welke luchtfilter?

heb een metromotor gekocht voor in de mini , een 1275.
nu vraag ik me alleen af:welke open luchtfilter kan ik daar op kwijt??(het originele filterhuis past nl. niet in mijn motorcompartiment.)
wie kan mij helpen aan een specificatie van een passend luchtfilter?
ik heb ook al iets gehoord van het weghalen van het knietje van de carbe 8) rateur???(klopt dat ??)

[size=75:2c0gv5g1][Edit: 9 vraagtekens verwijderd uit titel - Eelke][/size:2c0gv5g1]

RE: welke luchtfilter?

Als je je luchtfilterhuis wegschroeft dan kom je een knietje tegen ja...ook deze is er af te schroeven en dan past er zo een K&N of iets dergelijks op deze is weer afhankelijk van de gebruikte carburateur...
Tip : neem het knietje mee naar een Mini-center of iets dergelijks en dan kun je zo zien welk filter er op past, daar deze overeen moet komen met het knietje..succes.

default

RE: welke luchtfilter?

:D rich bedankt!

RE: welke luchtfilter?

Maar hou er wel rekening mee.
Dat als het erg koud is , dat je carburateur kan bevriezen. Dit omdat je luchtfilterpan met een bimetaaltje werkt waardoor als het kouder word er warme lucht van de motor naar je carb. toegaat.

En als je een open luchtfilter plaatst dan kan ( ik zeg"KAN") die minder gaan lopen.
Heb zelf ook dat probleem gehad toen het koud was , dan loopt hij niet zo heel lekker.

RE: welke luchtfilter?

Houd er rekening mee dat een open luchtfilter aanmerkelijk meer geluid produceert dan een filter in de originele luchtfilterbehuizing, dat geluid is in het begin leuk maar als je iets langere stukken rijdt kan het knap vervelend worden.
Je kunt ook, net als ik, een k&n vervangingsfilter gebruiken in je originele luchtfilterhuis, even goede prestaties, veel minder geluid. Je hebt dan dus ook geen last van de hierbovengenoemde bevriezingsverschijnselen.

RE: welke luchtfilter?

Zijn luchtfilterhuis past niet daar die van een Metro was.. :?

RE: welke luchtfilter?

Als je even je bovenste motorsteun losmaakt en je motorblok een stukje naar voren kantelt, zou je je originele luchtfilterhuis over je carburateur moeten kunnen wurmen, bij mijn metroblokje met Hif 44 Carb lukte het zo wel.
Succes!

RE: welke luchtfilter?

En hou er ook rekening mee dat als je motorblok goed warm wordt je vermogen naar beneden gaat. Dit komt doordat je open luchtfilter warme lucht gaar "happen". En in warme lucht zit minder zuurstof...
't Zal wel niet veel zijn, maar toch.

RE: welke luchtfilter?

Wou nog even weten, waarom hij niet past.
Krijg je hem niet over de carb. heen of wat...?

Als dat het probleem is moet je hem er tussen kantelen al in elkaar gezet met de achterste bevestigingsbout er al doorheen( door het luchtfilter).

En waarom zou dat anders niet kunnen passen dan...?
( heb je een lang inlaat traject)

default

RE: welke luchtfilter?

als ik hem erop zetten wil nu het blok erin zit heb ik in de opening van de kilometerteller niet genoeg ruimte om het filter net kwijt te kunnen. 8)

RE: welke luchtfilter?

packed as hell schreef:
Wou nog even weten, waarom hij niet past.


Mede omdat bij latere 1.3(i) mini's het motorblok een halve inch verder naar voren staat... Het subframe is iets anders!

RE: welke luchtfilter?

Is het niet mogelijk een open luchtfilter doormiddel van een slang/buis naar voren bij de grille of bij een opening te plaatsen zodat hij nog koudere lucht kan aanzuigen?? (koudere lucht= kleiner = meer zuurstof = meer vermogen.) Meer naar voren zorgt ervoor dat je nooit last hebt van warme lucht...

RE: welke luchtfilter?

Dit fenomeen bestaat ook. Je ziet het vaak bij race mini's, waarbij de carb in een luchtbox steekt en vanuit deze luchtbox een flinke slang met op het einde een luchthapper loopt naar de voorzijde van de auto.

Probleem voor de 'gewone' mini is dat er dan geen plaats meer is voor je rembekrachtiger. Althans niet in de motorruimte.

Als je wilt kun je deze bestellen bij Curley in Engeland maar ze zijn best duur. Zien er in het carbon wel heel stoer uit. Dit is de website: www.curleyuk.com

RE: welke luchtfilter?

ik heb niet eens een rembekrachtiger, dus dat zal niet zo'n probleem zijn :D alleen volgens mij is zo'n luchtfilter relatief duur, dus ga eerst eens kijken voor een andere auspuff

RE: welke luchtfilter?

Ikzelf heb geen 1300i.
Maar een special uit '88 die is omgebouwd naar cooperlook met een 1300 carb(hiff 44).
Daarop zit normaal een openluchtfilter(K&N) maar door de kou loopt die daar niet zo lekker op, dus heb ik m'n oude luchtfilterpannetje er (met wat moeite) op gezet. Het past allemaal maar net.

Mini-Wouter zegt:

Is het niet mogelijk een open luchtfilter doormiddel van een slang/buis naar voren bij de grille of bij een opening te plaatsen zodat hij nog koudere lucht kan aanzuigen??



Als de lucht te koud is loopt die echt niet lekker.
En het kan zijn dat hij teveel lucht krijgt en dan klopt je benzine/lucht verhouding niet meer.

DM van der Haak zegt:

heb een metromotor gekocht voor in de mini , een 1275



Wat voor een carb. zit daar op dan.?
Want als een blok bij een later model naar voren is geschoven, dan wil die carb ook niet.?

Ik heb zelf tussen carb. en schutbord ongeveer een halve centimeter( ook een 1275 uit metro met hiff 44)

default

RE: welke luchtfilter?

ik heb dezelfde motor als jou met een '44er erop dus met een beetje goede WIL(grrrnnnnhh!!!!!!!!!!) moet hij er dus wel op kunnen??!!(het gewone filterhuis?) 8)

RE: welke luchtfilter?

Volgens mij wel.
Het moet natuurlijk niet super klem zitten tussen allerlei dingen, want je motor kantelt ook nog iets, dus je moet wel een vrije ruimte hebben.


Heb je toevallig ook een los inlaatspruitstuk...?

(bedacht me ineens dat daar heel mischien dan nog wat verschil in kan zitten, qua lengte)
O:)
Die heb ik wel, maar ik w
eet zo niet of er verschil in lengte zit van het standaard inlaatspruitstuk of een alu. inlaatspruitstuk.

RE: welke luchtfilter?

Ik zou eigenlijk nog wel even willen weten of het nu gelukt is met het luchfilter of niet.? ;)

RE: welke luchtfilter?

ik wou dit topic even ophalen omdat ik even een vraagje heb

nu heb ik een open luchtfilter voor mijn hif44 carb.
maar heb nu toch nog een montage vraagje

in de originele luchtfilter pan zit een soort sensor achtig dingetje
daar gaan 2 slangetjes naar toe
1 vanuit het motorblok en 1 vanuit de carb.

als ik mijn open luchtfilter ga monteren zit deze er dus niet aan
hoe los ik dat op

kan het slangetje vanuit het blok rechtstreeks op de carb.
of is hier een ander foefje voor

alvast bedankt ;)

RE: welke luchtfilter?

Waar gaan de slangetjes naar toe? Op de motor en de carb?

RE: welke luchtfilter?

het slangetje van de carb. zit net achter het elleboogje van de de lucht inlaat
en het slangetje van het blok ongeveer midden op het blok maar daar kan ik me ook in vergissen die kon ik zo gauw niet zien namelijk

RE: welke luchtfilter?

iik ben net even onder de kap gekropen en 1 slangetje gaat van het inlaatspruitstuk naar de filterpan dan door dat sensortje via een ander slangetje naar de klep die voor de filter pan zit

als ik de filter pan verwijder houd ik dus alleen het slangetje op het inlaatspruitstuk over

kan ik hier een klein filtertje opzetten of heeft iemand anders nog een idee

RE: welke luchtfilter?

[topics samengevoegd - Crispy]
He hallo allemaal,

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een mini 1000 uit 1977.

Nu heb ik al wat tuning onderdelen gekocht. Maar wie kan mij helpen dmv foto's of duidelijke uitleg over het monteren van de volgende onderdelen.

Een uitlaat met verlengstuk



En een cone luchtfilter



Deze spullen heb ik dus nu liggen. Het luchtfilter is opzich niet zo moeilijk te monteren maar kan ik daarna ook nog onderdelen weg halen die overbodig worden of moet ik ze eventueel afdoppen.

Gelieve foto's met beschrijving werkt een stuk makkelijker

Alvast bedankt[/url]

RE: welke luchtfilter?

Hierbij, welkom op het forum.

Voor de einddemper, eerste plaatje, zul je een deel van je knalpijp, of de hele pijp moeten verwijderen. Afhankelijk van de onderdelen die je gekocht hebt.

De luchtfilter is er ter vervanging van de originele doos die er op je carburateur zit. Het enige dat je aan zult moeten passen is de aansluiting aan de zijkant van je originele filter. Het stukje onder nr2 (niet waar dat pijltje naar wijst)


Hier haalt de motor in het begin warme lucht vandaan om wat makkelijker te lopen en als hij warm is neemt hij wat meer koude lucht. Het klepje aan de bovenzijde gaat dan open staan.
Bij een open luchtfilter komt er alleen koude lucht binneen, dus zul je dat stuk slang een beetje moeten verlengen, zodat de open luchtfilter in het begin wat meer warme lucht krijgt.

Hoop dat je er vast een beetje mee geholpen bent.

Groeten, Bram

RE: welke luchtfilter?

Hier begin ik al wijzer te worden. maar er zit aan de originele filterbox een slang die rechts naar beneden gaat en ergens op zit. Waar is die voor en wat moet ik daar mee doen.

En is er misschien nog iemand die dit al heeft gedaan en er foto's voor mij van heeft.

RE: welke luchtfilter?

Aan die rare toeter aan de linker kant? Als je die bedoeld, dan zou je die een beetje moeten verlengen naar de open luchtfilter. Als het een andere is, dan zou ik het niet weten. Volgens mij hoort er geen andere slang aan te zitten.

RE: welke luchtfilter?

welkom minimike,

het makkelijkst is om het hele oude filter er af te halen, inclusief dat ding onder nr2 op het plaatje (als er dat al op zit/zat in 1977)
effect op een cone-filter is volgens mij verwaarloosbaar.

de slang waar je het over hebt zal waarschijnlijk naar de motorontluchting gaan, aangezien je die dus niet op je cone-filter kan aansluiten kan je de slang weghalen en een filtertje op de ontluchting zetten (in ieder geval moet die *niet* dichtgemaakt worden).

de beugel van de einddemper (op de foto met de 2 gaten) moet onderaan de achterste balk van je subframe komen en dan moet je dus inderdaad je bestaande uitlaat afzagen en passend maken op de demper (meet even eerst de diameter !)

.. als je geluk hebt hoef je de naald niet te vervangen en kun je alleen de afstelling van de carburateur wat rijker zetten ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: welke luchtfilter?

minimike,

we hebben liever dat je twee verschillende vragen in twee topics stelt en dan nog het liefst eerst even zoekt of er bestaande onderwerpen zijn...

Omdat de antwoorden het meest over het luchtfilter gaan heb ik je vraag aan een luchtfilter topic gehangen.

dit is een topic over het monteren van de uitlaat.

In dit topic dus alleen verder over de montage van het luchtfilter!

default

RE: welke luchtfilter?

Heb een Metro blok met een luchtfilterhuis (dat ronde zwarte ding), met standaard inlegfilter die op HiF 44 carb zit.

Overweeg nu een open lucht filter, vooral vanwege het geluid. Dus luchtfilterhuis, en aanzuiginlaat van carburateur eraf halen. En een cone filter zo op gat achter de carb proppen. Zijn er aanradertjes voor luchtfilters op 1275cc HiF44 carburateurs?

RE: welke luchtfilter?

leuk leuk leuk een k&n erop schroeven lijkt me de meest gebruikte... maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr in andere topics komt langs dattie niet goed trekt, je koelwater komt niet omhoog, je ruitsproeier doet het niet, en dan ga je geld stoppen in een open filter :? you lost me there...

zoals ik al eerder ergens geschreven heb in 1 van je vele topics, zorg voor een goede basis voordat je gaat tunen. na het plaatsen van een open filter moet je ook een andere naald steken en het blok opnieuw stellen. aangezien hij nu al niet goed is, zal het ook met zo'n filter onmogelijk zijn om hem af te stellen...

eerst kruipen voordat je kan lopen, laat staan rennen...

default

RE: welke luchtfilter?

Ach, de ruitensproeiers zijn geen issue. Niet dat ik het daadwerkelijk nodig heb, maar het zou wel geinig zijn als-ie nog deed. En de koelwater komt juist wel omhoog. Misschien teveel, want volgens de meters blijft het blok tamelijk koud. Maar ik heb begrepen dat dit wel vaker een Mini kwaal is.

Overigens, toch bedankt voor je advies. :).

Ontopic: er lijken geen K&N cone filters voor HiF44 carburateurs te bestaan. Echter, de monding van HiF44 carburateur is 1 3/4", en dat komt overeen met een 1 3/4" van HiF 6 carburateur. Daar zijn dan wel weer K&N cone filters voor.

Weet iemand de verschillen tussen HiF44 en HiF6? Zo nee, kan ik het wel zomaar opschroeven? Het lijkt me op z'n minst opmerkelijk dat K&N niet aan HiF44 filters doet, en wel de zeldzamere HiF6. :?.

RE: welke luchtfilter?

Die zijn er zeker wel. Ik heb namelijk ook een K&N op mn HIFF44.

Weet iemand de verschillen tussen HiF44 en HiF6?


hiervoor hebben we (wederom) de zoekfunctie

Jaapio

RE: welke luchtfilter?

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =9186#9186

filter past op beide ..

groetjes,
Theo van den Bogaard
(ja, zoeken is ook een vak :)" title="Evil" /> )

default

RE: welke luchtfilter?

## maw.: ipv. 'BruteSound' hadden we liever 'BruteSearchPower' O:)

default

RE: welke luchtfilter?

Ik heb de keuze uit verschillinde K&N filters voor m'n HiF44 carburateur op Metro blok.

SU 1 3/4 HIF44/HIF6/HIF7
gat in het midden
Filtertype 1:
Rond (type filter)
150 mm (uitw. maat)
45 mm (hoogte)

Filtertype 2:
Rond
150 mm
54 mm

Filtertype 3:
Rond
150 mm
63 mm

Filtertype 4 voor gat uit het midden:
Ovaal
178 x 114 mm
45 mm

Filtertype 5 voor gat uit het midden:
Konisch
150B x 89T
50 mm




http://www.efkaimport.nl/Uploaded_files ... IJST08.pdf

Ik heb ze een mailtje gestuurd over de hoogte: de hoogte wordt door sommigen ook wel de dikte genoemd. Als er staat 43 mm. dan is het filterelement wat tussen de boven en onderplaat zit 43 mm. hoog/dik die ruimte heb je dan dus nodig + wat extra millimeters.

Iemand enig idee welke filter het past? Want ik zou niet weten wat de uitwendige maat van m'n carburateur precies is. :)

RE: welke luchtfilter?

Is er nog een reden dat je niet naar een mini-center gaat? Die weten precies welke past en welke niet (die laatste hebben ze namelijk gewoon niet...)

default

RE: welke luchtfilter?

Crispy schreef:
..reden..


## too simple

default

RE: welke luchtfilter?

Crispy schreef:
Is er nog een reden dat je niet naar een mini-center gaat? Die weten precies welke past en welke niet (die laatste hebben ze namelijk gewoon niet...)


De prijzen. :).

RE: welke luchtfilter?

Je betaald natuurlijk ook iets voor het feit dat 'een gewoon bedrijf' meest wel weet wat er allemaal wel/niet past...
Als je ergens via een vaag internet shopje iets besteld wat niet helemaal past, hoop ik dat je het artikel nog retour kan zenden, anders ben je alsnog duur uit.

;)

RE: welke luchtfilter?

Gewoon de goede minishop zoeken en je zal niet (te) veel betalen. Je moet ff goed zoeken, maar ze zijn er wel ;) \\:)/

RE: welke luchtfilter?

even zoeken op de site van K&N zelf ..
http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx

vul in bij jaar = 1991
make = rover
model = mini
engine size = 1275

dan kom je uit op:
56-9330 (de konische, met het gat uit het midden) of E-2601 - vervangingsfilter als je een originele behuizing zou hebben)

dit type (56-9330) heb je volgens mij nodig omdat de ruimte bij je schutbord beperkt is 8)

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: welke luchtfilter?

[size=85:1y6jx7l3][topics samengevoegd - Crispy][/size:1y6jx7l3]
Hey peeps,

Ik heb een vraag. Ik wil een K&N luchtfilter (konisch) op mijn mini zetten maar welke moet ik hebben? Ik zie namelijk verschillende.
1,25 inch HS2
1,5 inch HS4-hf38
1,75 inch Hif44

welke moet ik hebben en kan ik dit terug vinden op mijn carb?

Keep the mini's rolling

alvast bedankt

grtzz mitcheman

RE: welke luchtfilter?

hey mitcheman,

welk type mini heb je?
dan weten we misschien welke carburator je hebt!


groetjes seffens

RE: welke luchtfilter?

En anders kijken in het topic: carb herkennen voor beginners. Dan kun je zo aangeven welke je hebt.

RE: welke luchtfilter?

mitcheman, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.

Oude topic verplaatst uit Standaard Techniek.

default

RE: welke luchtfilter?

seffens schreef:
hey mitcheman,

welk type mini heb je?
dan weten we misschien welke carburator je hebt!


groetjes seffens



Ik heb een austin mini mayfair uit 1986. En ik heb zo'n vermoeden een HS4

link deze lijkt er wel erg veel op

RE: welke luchtfilter?

een Mayfair is standaard een 1000cc met een HS4 .. dus als 'ie nog origineel is klopt dat .. de bevestiging van de carb aan het spruitstuk geeft aan wat het is: HS2 = 2 bouten verticaal; HS4 = 2 bouten diagonaal; HIF 44 = 4 bouten.

een foto (filter eraf) kan hier wel uitsluitsel geven.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: welke luchtfilter?

Ik heb een vraag over luchtfilters. Ik heb op m'n mini nu een K&N filter zitten een platte ronde (pannekoek vorm). Ik wil graag een kegelvormige ,want die past beter( heb heel weinig ruimte tussen luchtfilter en schutbord. Maar bij een kegelvormige zit er een bout in het midden en bij de ronde die er nu op zit 2 aan de zijkant. Hoe kan ik het nieuwe filter monteren?

RE: welke luchtfilter?

Van een kone wordt de achterplaat op de carb gemonteerd. De bout in het midden zorgt ervoor dat de filter en de deksel tegen de achterplaat gemonteerd kunnen worden.

RE: welke luchtfilter?

Dus als ik het goed begrijp kan ik zonder aanpassing het andere luchtfilter plaatsen?