Welke maat schijf/welke bouten

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Hallo,

Ik ben m'n Mini aan het verbouwen. Standaard zaten er 2 pods klauwen op met ongeventileerde schijven. Welke maat hebben deze schijven standaard? Ik heb een set 4 pods gekocht die ik ga reviseren en daar wil ik de gegroefde schijven bij kopen. Wanneer is het 8,4" en wanneer is het 7.5". Is 8.4"standaard? Daarbij passen de bouten die in de 4 pods klauw zaten nu niet in mijn fuseearm, die zijn dikker lijkt het. Kan ik dit oplossen dmv andere bouten of moet ik ook een andere fuseearm?

Ohja, ik ga met 13" wielen rijden dus die passen er wel overheen.

Groet,
Jelle

RE: Welke maat schijf/welke bouten

8.4 " is standaard voor de schijven.

wat voor klauwen heb je (Metro ? voor geventileerde of ongeventileerde schijven? - of aluminium?)
Als je Metro klauwen hebt, heb je ook metro flenzen nodig.
De bouten van de mini klauw kunnen worden gebruikt om de nieuwe klauwen op je fusee te zetten, beter zijn de ERA turbo bouten.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Ik heb inderdaad Metro 4 pods klauwen. Ik heb ze los gekocht van MP. Hoe weet ik of ze voor geventileerde schijven zijn ja of nee? Ik heb de flens er niet bij gekocht dus daar moet ik dan nog achteraan. Ik heb foto's van de klauw mocht dat helpen. Het is mij alleen nog nooit gelukt om een foto op het forum te krijgen...

RE: Welke maat schijf/welke bouten

present stock have special nylon coat on thread to stop bolt working loose as fitted on ERA turbos by factory--These are special metric size bolts for holding the Metro type 4 pot caliper to the hub but with UNF thread to fit the mini swivel hub. This special bolt stops any movement of the hub under braking that was encountered by the standard caliper bolt 53K1048 3/8" unf thread 1.375"long--the shank is 9.8mm wide whereas the 53K1048 is 9.4mm



de tekts zeg genoeg denk ik
kost wel alles die bouten 4 stuks €30!!



deze rem klauwen zijn voor geventileerde schijven
misschien kan je hier iets mee ik heb ook nog een klauw liggen waar een blokje tussen zit die kan je voor bijde setups gebruiken als dat blokje er tussen uithaal dan kan je ze gebruiken voor normale schijven


http://www.miniasfaltvreters.nl/f/photo ... lbum_id=27
gr berrie

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Dat zijn inderdaad de klauwen die ik heb. Wat is overigens het wezenlijke verschil tussen die flenzen? Hoe diep de velg komt oid? Ik zal eens kijken of er wat op het forum wordt aangeboden.

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Het verschil van de klauwen niet geventileerd of wel geventileerd is het tussenblokje wat tussen de 2 helften van je remklauwen zit..
Je kan ze uit elkaar halen en het blokje erin of eruit halen..
Enkelt..VERSCHILLEN de bouten kwa lengte van wel of niet geventileerd..
Wel geventileerd is met tussenblokje..en lange bouten dus..
Niet geventileerd kortere bouten
DIT VERHAAL GAAT NIET OVER DE BOUTEN WAAR HET VERHAAL HIERBOVEN OVERGAAT
Bij mij zit het met de originele minibouten die de orginele klauw vasthouden en nooit geen problemen ermee..dus dat verhaal over die turbo-era-bouten..... :?
Wel leuk,maar echt nodig?

Het verschil van de naven is de vorm en dikte van de naaf..
Mini naven passen niet met metro schijven
En je kan ze dus ook niet aanpassen door af te draaien of zo..
Metro-naven zijn dus verplichte kost hierbij.. :+)
8) >is anders..

Beter had je deze info vantevoren opgezocht en een complete set gekocht met naven erbij..Scheelt geld/tijd/ergernis..
Tegenwoordig brengen de metro-naven VEEL meer geld op 2e hands dan de metro-remklauwen en zijn ook veel meer gewild dan de 4 potsklauwen omdat er fiesta-conversie's mee worden gedaan..
Ik raak de klauwen slechter kwijt dan de naven vaak

Ik vrees ook dat het een aardige zoektocht wordt naar de naven,omdat meer mensen erop azen vandaag de dag.. :x

Ik denk persoonlijk dat het nog een aantal weken duurt en dan gooi ik bij mijn blackie nik nak de metro geventileerde 4 pots remmen eronder vandaan en gaan in de verkoop..
Enkelt als complete set,naven,schijven,remslangen en de klauwen die vorig jaar zijn gereviseerd met 8 nieuwe rvs zuigers erin..
Ik verkoop daar niks los van,en als het niet genoeg opbrengt,gaan ze gewoon in de schuur voor later.. ;)

suc6 met zoeken naar de naven.. :)" title="Evil" />

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Ik heb ze uit elkaar gehaald. Er zit geen blokje tussen de twee delen. Mocht iemand twee van deze (met langere bouten) hebben liggen dan hoor ik dat graag. Op de eerder getoonde foto's lijken overigens ook geen blokjes tussen de twee helfden te zitten of zie ik dat verkeerd. Dit terwijl er toch genoemd wordt dat deze voor geventileerde schijven geschikt zijn. Die flenzen ga ik nog wel even naar jagen. Ik heb 2011 als einddatum gepland om het project af te hebben dus ik ik heb nog wel even de tijd. Ik ga nu toch al 10x sneller dan ik uberhaupt gedacht had. Wel veel gefiddle met revisie behoeftige onderdelen. (Hoofd-)remcilinders, lagers, alles stralen en spuiten, the works.

RE: Welke maat schijf/welke bouten

zonder blokken erin,zuigers zichtbaar, tussenblokje ook zichtbaar..
naven van een metro erbij..geventileerd,4 pots..
alles dus.. ;)



:) >

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Duidelijke foto, die blokjes heb ik dus idd niet. Nog een laatste vraagje. Iemand had het eerder over het feit dat ik ander flenzen nodig heb om de Metro schijven te kunnen monteren. Zit er verschil in Mini 8.4" schrijven en die van een Metro dan of is die flens puur voor het verschil tussen geventileerd en ongeventileerd. Ik zie op de bekende Engels site's ook revisiekits voor de genuine 4 pod calipers, ik neem aan dat deze ook voor m'n metro klauwtjes gebruikt kunnen worden... Langzaam kom ik er wel hoor ;-). Alles voor het eindresultaat!

RE: Welke maat schijf/welke bouten

http://www.miniasfaltvreters.nl/mav2bga ... 37&stat=ok
laatste foto geeft het verschil tussen Metro (links) en Mini (rechts) flens, de flens bepaalt de plaats van de schijf ten opzichte van de fusee, en dus of de klauw er overheen past. Voor Metro schijven op de mini flens moeten de gaten opgeboord worden en de juiste bouten (metrisch) worden gebruikt.
De klauwen op de foto van Berrie zijn voor geventileerde schijven, maar zonder tussenblokjes, deze zaten AFAIK op de latere Metro's (andere gietstukken dus).

(voor het plaatsen van foto's is een FAQ .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Dan moet ik dus eigenlijk alleen nog de afstand weten tussen de twee helfden om er achter te komen of ik de calipers met ingegoten afstand heb of dat ik alsnog die blokken moet monteren. Wanneer ik in de onderkant van de holte meet is de afstand 4.1cm... Ik heb inmiddels bij spares al flenzen gevonden voor een 'redelijke' prijs. Ze hebben tevens een set om geventileerde schijven mogelijk te maken met metro klauwen. Intussen koop ik nog maar eens een kraslot om de KAD setjes te kunnen kopen :-D

Bedankt voor de uitgebreide info zover!!

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Enig zoekwerk levert op dat de Metro's t/m 1984 allemaal waren uitgerust met massieve schijven, terwijl de modellen van na 1984 allemaal geventileerde schijven hadden. Of je de 4-pots remklauw voor massieve schijven dan ook zomaar om kan bouwen naar geventileerde schijven vraag ik mij af.

Daarbij heb ik slechte ervaringen met het openschroeven van remklauwen. De afdichtingen tussen de 2 helften zijn vaak niet of moeilijk te krijgen, en het hergebruiken van de oude afdichtingen (ik weet niet of die er in zitten bij een Metro klauw trouwens) levert meestal een lekkende remklauw op.

Ik zou dan liever investeren in een paar ruil-remklauwen (E 161,50 p/st op hbase.nl).

Remmen en banden vind ik 2 zaken waar je niet op moet bezuinigen. Better safe than sorry

RE: Welke maat schijf/welke bouten

De revisiekits (o-ringen, stofhoezen en bussen) zijn voor de Metro klauw gewoon te bestellen net als de spacers om geventileerde schijven mogelijk te maken. Na alle info ben ik gaan graven op onder andere de site van Spares en die bieden alles aan. Ik ga op het circuit rijden dus er wordt genoeg info verzameld... Voor 160 euro heb ik alles (inclusief rembekrachtiger, hoofdremcilinder, etc)gereviseerd. Is een kwestie van er tijd voor nemen en alles zorgvuldig schoon en nieuw in elkaar zetten.

Ik ben er inmiddels achter dat ongeventileerd klauwen 4.1cm en geventileerde klauwen 5.3cm ruimte hebben voor blokken en schijf.

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Ha die Jelle,

Ik heb mn 4 pot klauwen ook net aangepakt.
Raadzaam om de pistons te vervangen voor rvs exemplaren.

gr Bart

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Goed advies. Ik heb er eigenlijk maar 2 waarvan ik ze niet vind voldoen aan de norm. De anderen zijn gewoon in goede staat. Bedankt voor de tip iig!

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Heb er ook net geventileerde schijven op zitten (wel klauwen met origineel geventileerde schijven, dus geen tussenblokjes) maar misschien heb je wat aan de info in het topic...

viewtopic.php?f=39&t=31708

RE: Welke maat schijf/welke bouten

Hmm, 7 pagina's. Dat wordt mij even te veel voor dit tijdstip. Ik heb inmiddels een complete set Metro klauwen (zonder blokje) met fusee voor geventileerde schijven... Even reviseren en ik kan monteren. Oh wacht, eerst maar eens een subframe onder mijn auto schroeven ;-)