volgens mij geen een
standaard 4 bak
nog nooit gehoord iig
wel als optie
- Login of registreer om te reageren
volgens mij geen een
standaard 4 bak
nog nooit gehoord iig
wel als optie
John Cooper heeft wel Mini's nieuw met 5-bak verkocht, net zoals hij Cooper geconverteerde Mini's nieuw verkocht. Niet echt standaard, dus.
Nee, helaas geen uiterlijke herkenningstekens. Alleen op de pook zag je de 5 versnellingen, als je een standaard pook koos i.p.v. een mooie houten.
Ook scheelt het niet daverent veel in benzineverbruik. De meeste 5 bakken werden voorzien van een kortere eindoverbrenging. De laatste injectiemini's hadden als ik me niet vergis een 2,7 FD, da's erg lang. Maar wel weinig toere op de snelweg. Met de 5 bak kon je terug naar 3,1 FD, zodat de Mini wat meer pit heeft.
Ik denk dat je vrijwel niet aan een 2-dehands 5-bak zal kunnen komen, omdat die meestal wel verwijderd worden voordat een auto naar de sloop gaat. Ze zijn redelijk moeilijk te vinden. Als je er persee 1 wil zijn er ombouw-kits verkrijgbaar. In de MiniMagazine van deze maand staat een heel artikel met bouwaanwijzingen. Niet goedkoop, wel mooi.
Denk er overigens wel aan dat de 5-bak geen wonder van stevigheid is. Je moet echt die kortere FD hebben en de motor niet te veel opvoeren. Hoe hoger de versnelling, hoe minder 'toeren per pk' dus hoe hoger het koppel. De standaard bak is al niet de sterkste, een 5-bak zal nog zwakker zijn. De manier om dit te verbeteren is om een hele goede ombouwset te kopen, bijvoorbeeld van Jack Knight. Als je de staatsloterij net gewonnen heb.......
Succes,
Hugo
Thx, ik ga loten halen, maar zo zijn we wel weer wat wijzer geworden, toch?
Hugo, misschien weet jij dat. Is het niet zo dat de Jack Knight bakken helemaal custom made zijn, dus ook de behuizing? Of is het "gewoon" een normale Mini-behuizing met een nieuw binnenwerk, zoals van MiniSport?
Ik heb van Leeuwen wel eens horen zeggen dat Jack Knight zijn eigen bakbehuizingen goot. Nu niet meer dus, want ze schijnen ze niet meer te maken. Voor wat ik heb begrepen is de jack knight bak iets zwaarder belastbaar dan een normale 4-bak, maar meer dan 115 pk zou ik er niet doorheen stoppen.
Ik heb in het verleden wel eens met een tuner van Minisport gesproken, die had het er over dt een standaard, 4-bak, 185 pk kan verwerken. Een minpuntje; het differentieel kan dat niet.
Verder ; een 5-bak heeft een eindoverbrenging van 1:1, een 4-bak ook.
Leuk dus voor de racerij waar je motor een heel smalle "powerband" heeft maar niet nodig voor op de weg.
Maarten van den Akker schreef:
een 5-bak heeft een eindoverbrenging van 1:1, een 4-bak ook. Leuk dus voor de racerij waar je motor een heel smalle "powerband" heeft maar niet nodig voor op de weg.
Dat hoeft niet. Er zijn 5-bak overdrives, zoals Cooper die monteerde en de kit van MiniSport. Er zijn ook sportbakken, waar inderdaad de 5 ook 1:1 is, zoals de 4 normaal 1:1 is. (da's trouwens niet de eindoverbrenging, de overbrenging van het dif noemen we de eindoverbrenging, maar dat ter zijde). En zelfs als je een sportbak heb kan je die best op straat gebruiken, gewoon een langere eindoverbrenging naar je dif monteren. Daarmee spreid je de boel weer uit.
Er zijn ook 6-bakken verkrijgbaar, met de 6 1:1 of de 6 als overdrive en de 5 1:1. Ik denk dat als je Jack Knight genoeg betaald dat'ie iedere gewenste combi voor je kan maken. http://www.jackknight.co.uk/
Hugo
Maarten: Hoe kom je daar toch elke keer weer bij?? Je hebt helemaal gelijk als er niet zoiets was als een eindoverbrenging die is aan te passen, maar aangezien dat er wel is, is het precies zoals Hugo zegt; met de keuze van de eindoverbrenging kun je het bereik aan overbrengingen zo uitsmeren als je wil (ben je het daar niet mee eens, enlighten us ).
Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van, dit is de derde keer dat deze discussie oplaait
Ik heb het over de eindoverbrenging van de bak en niet over het differentieel.
En, ja , hij zou moeten zoeken want dit is al vaker de revue gepasseerd.
Bijou schreef:
Hoe kun je die 5 bakken herkennen: alle gesigneerde Coopers?
Lekker late reactie, de door Cooper met 5 bak afgeleverde cooper "s"-en zijn voorzien van de tekst "sport 5" als tekst waar bij normale coopers de rozette is geplakt. Overigens heb ik er in NL slechts 1-tje gezien.
Maarten van den Akker schreef:
Ik heb het over de eindoverbrenging van de bak en niet over het differentieel.
Die kun je niet los van elkaar zien als je het volgende beweert:
Maarten van den Akker":34bccukm]een 5-bak heeft een eindoverbrenging van 1:1, een 4-bak ook. Leuk dus voor de racerij waar je motor een heel smalle "powerband" heeft maar niet nodig voor op de weg.[/quote:34bccukm]
Hier is de reactie op (van zowel mij als Hugo) dat dat onzin is, omdat de effectieve overbrengingen van de versnellingen (van de krukas naar de straat, waar het toch uiteindelijk om gaat) door aanpassen van de eindoverbrenging te verleggen zijn. Klopt die redenatie volgens jou niet?
Ingediend door miggel op ma, 21-07-2003 14:29
Stond een artikeltje in Mini Mag (Augustus) over het ombouwen van een standaard vier bak naar vijf...en volgens mij zijn alle delen verkrijgbaar bij Mini Spares...heb het niet heel erg aandachtig gelezen, maar zag wel dat een komplete ticklijst bijzat voor alle delen die te bestellen zijn bij Mini Spares plus een uitvoerige beschrijving hoe wat te doen.
Jack Knight maakte zelfs een 6 bak, volgens mij te bestellen bij Mini Speed, beetje aan de dure kant? £2552 (ex BTW)Als dat dan nog niet genoeg is, weet ik iemand die hier in Zweden race bakken maakt, erg makkelijk...geen koppeling, alleen maar schakelen!!
Voor de aardigheid hem een versnellingsbak gegeven om te kijken of hij daar iets van maken kan...
Jack Knight maakt ook dog boxes (ongescynchroniseerd, dus). Tenminste, het is mij nog steeds niet duidelijk wat hij nu wel en niet nog maakt, op het moment.
Ingediend door miggel op ma, 21-07-2003 16:05
Beide 4 en 5 dog boxes maken ze nog steeds, de 6 dog box maken ze niet meer..maar Mini Speed heeft ze nog.
Voor een aanpassing naar 5 of 6 versnellingen kan je dus een gewone bak gebruiken, als deze maar van het "Rod-Change" - type is. Maar dit is volgens mij niet iets wat iedereen maar zo even doet op een Zondagmiddag.....
Ja, maar een dogbox ben ik totaal niet in geinteresseerd. Een gewone, helical cut vijfbak van JK, daar ben ik wel in geinteresseerd. Niet dat ik hem direct zou aanschaffen, anders zou ik ook wel meer actie ondernemen om te achterhalen hoe het nou precies zit, maar toch...
Ingediend door miggel op ma, 21-07-2003 16:32
maken ze volgens mij nog steeds...maar zal nog es informeren. Maar, waarschijnlijk goedkoper om een 5 bak comversie te kopen via Mini Spares...JKD heeft namelijk wel erg leuke (?) prijzen voor dit soort bakjes...
Misschien voor in de toekomst...
Het is ook wel erg mooi spul, volgens mij. Typisch 1 van die dingen die ik nog moet regelen voor ik het juiste meisje tegen het lijf loop, want dat zijn van die dingen die je meestal niet aan vrouwen kunt verkopen
Ingediend door miggel op ma, 21-07-2003 16:39
Erg mooi!! Keiharde bakken voor een behoorlijke prijs, voor mijn eigen Clubman zou dit betekenen dat de versnellingsbak een aantal keren duurder is dan de komplete auto nu...
Ingediend door miggel op ma, 21-07-2003 19:07
De clubman waar ik het over heb, is eigenlijk mijn vrouw haar auto....probeer haar uit te leggen dat deze een nieuw JKD bakkie nodig heeft....good luck!!
Eelke , als je met een monteur praat laat die, als hij het over "de bak" heeft altijd het differentieel buiten beschouwing.
Ander voorbeeld; als je het differentieel meeteld bestaat "overdrive" ook niet meer.
Kan best wezen dat je de eindoverbrenging buiten beschouwing laat als je het over "de bak" hebt, maar het hele punt is nu juist dat je met jouw bewering de eindoverbrenging [i:2a729ps3]niet[/i:2a729ps3] buiten beschouwing [i:2a729ps3]kunt[/i:2a729ps3] laten.
Inderdaad, Eelke. Daarbij komt dat de eindoverbrenging de laatste overbrenging voor de wielen is (vandaar 'eind-'), dus altijd overbrenging op het dif (Hummers buiten beschouwing gelaten). Een versnellingbak heeft dus geen eindoverbrenging, een losse overdrive ook niet, een monteur zal dat woord dus ook niet gebruiken als'tie puur over de bak praat.
Hugo
Bij een achterwielaandijver zit het diff. niet in de bak , en dan?
Volgens mij sla je een aantal denkstappen over (omdat je die vanzelfsprekend vind?). Ik zie niet in waarom het verschil maakt dat de eindoverbrening evt. bij de achteras zit.
Remko T schreef:
de door Cooper met 5 bak afgeleverde cooper "s"-en zijn voorzien van de tekst "sport 5" als tekst waar bij normale coopers de rozette is geplakt. Overigens heb ik er in NL slechts 1-tje gezien.
Ik ken er in Nederland 2 die rondrijden. Een blauwe en een rode. Als het goed is zijn er van dit type 500 overal gemaakt. Daarom wordt dit type ook wel aangeduid met (Cooper) sport 500. Bijna allemaal van dit typemini zijn in duitsland en Engeland uit gegeven. De blauwe was als het goed is org. in Ned uitgegeven en de Rode is import uit duitsland.
Een 5bak rijd over het algemaan erg lekker. Je kunt nl je vermogen beter uitspreiden. vaak heb je nl dat je vermogen maar op een bepaalde range van je toeren zit. met een 5 bak kun je hier vaker gebruik van maken (1 extra versnelling die nut heeft van het "magic" toerental). Ik vind wel een nadeel dat de 3 de versnelling moeilijk te vinden is. (normaal pook helemaal naar rechts, nu zoeken tussen de 1 en 5 en het is een smalle gleuf waar de drie in verstopt zit. en dat is af en toe best moeilijk maar went op den duur wel.
Dag mini vrienden,
Ik ben van plan een 5 bak onder mijn totaal gerestaureerde mini te plaatsen.
gegevens vooraf de motor is een gerestaureerde motor met ca 80 a 85pk.
mijn vraag is.
Heeft iemand ervaring met een 5-bak van de volgende leveranciers?
Mini sport (minisport 5speed) £ 1,272.39 excl. Vat
Wood and Pickett(Jack Knight 5 speed gearbox, helical cut gears ) £ 1,489.36 excl. Vat
Mini Spares (A PLUS 5 SPEED (MSG04) £ 1,650.- excl Vat
Mijn bedoeling is een versnellingsbak met schuine vertanding (net als standaard mini) in verband met rijgeluid (janken van de bak bij rechte vertanding).
Als iemand een voordeliger oplossing heeft lees ik het graag.
alvast bedank mini vrienden.
mvgr. Tom
Ik zou voor de Jack knight gaan. Die staat erom bekend dat die goede bakken bouwd. Ik geloof dat de mini's die standaard fabriek af een 5 bak hebben ook een jack bak hebben.
groeten
Er was al gesteld dat er af fabriek GEEn 5-bakken zijn geleverd .. alleen als optie bij John Cooper (en die gebruikte inderdaad JKD)
Hugo heeft de link al genoemd:
daar staat vermeld dat de Helical 5 bakniet meer gemaakt wordt (discontinued)
maar dan zie je dus ook dat de 5e versnelling toch een andere ratio heeft/had dan 1:1 :-)
Part Number Description
MINI5006 5 Speed Helical Sync. Gearbox
Ratios:-
3.647, 2.185, 1.425, 1.000, 0.853
MINI5004 5 Speed S/C C/R Sync. Gearbox
Ratios:-
2.544, 1.731, 1.258, 1.000, 0.877
MINI5001A 5 Speed S/C C/R Dog Box - Type 1
Ratios:-
2.315, 1.568, 1.195, 1.000, 0.915
MINI5001B 5 Speed S/C C/R Dog Box - Type 2
Ratios:-
2.240, 1.468, 1.195, 1.000, 0.915
MINI500C 5 Speed S/C C/R Dog box - Type 3
Ratios:-
1.750, 1.361, 1.197, 1.000, 0.915
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Frank Marx (van de Internationale Mailinglist) heeft een JKD helical 5-bak gemold met z'n Turbo Mini - daar hangt nu een JKD Straight Cut onder)
Als je voor straight cut gaat dan kun je in principe alle verhoudingen zelf bepalen, bij helical is dat onbetaalbaar ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
(die nog wel een "gewoon" straight cut 4 versnellingen setje wil ... )
Ik kwam foto's tegen van een JKD 5 bak (correct me if I'm wrong ), JKD staat naast het dam nr gegoten. zie ook: www.miniasfaltvreters.nl
En wat moet ik precies waar op die site zien?
Oftewel: Een directe link naar wat je bedoelt zou handiger zijn.
op het werk hadden we het gister ook over mini's en een collega vertelde me dat hij een mini cooper s had gehad uit 63 die als eerste 5 bakmini in nederland geleverd was.
5-bakken zijn prachtig, maar de aanschafprijs verdien je natuurlijk nooit terug doordat het zuiniger rijdt ;-). Minispares heeft nu een 5-bak in het assortiment voor krap 2000 pond. Minispares kennende zal het een kwalitatief goeie bak zijn.
Wat betreft het vermogen dat de 5-bakken aan zouden kunnen; ik heb een keer een Cooper S gezien, full options, met een 5 bak. Dat ding had zeker meer dan 90 echte pk's. Bij iemand ooit wel eens een bak stuk gegaan door teveel vermogen? Meestal is het gewoon slijtage... En ja, uiteraard, als je veel vermogen hebt slijt het harder...
RE: Welke Mini's hebben 5-bak?
Ingediend door Bijou op vr, 18-07-2003 22:38
Heel af en toe hoor ik dat er Mini's zijn met (standaard?) 5-bak, lijkt mij een stuk zuiniger. Wie weet of ze bestaan en welke uitvoeringen/of jaartallen dat dan zijn, etc.