Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Ik weet dat er al vele topics zijn over motornummers e.d.

Op het blok in mijn Clubman staat alleen "Steel 1275 SS XD".

Het lijkt een snel Metroblok te zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Hoe kan ik op uiterlijke kenmerken vaststellen wat het is ?

Mijn radiator zit voor het blok ipv ernaast maar dat zal wel een modificatie zijn geweest.
Heb 4-pots klauwen.

Er zit een oliekoeler op het blok, maar geen idee of dat standaard zo was.

Het luchtfilter lijkt verre van standaard, de carb schijnt een HIF44 te zijn (hoe kan ik dat zien ?)

Vele vragen dus !!

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Maak eens wat foto's van je blok... Uiterlijke kermerken?

Hif carb heeft geen losse vlotterkamer...

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Foto's zouden helpen, maar dan nog kan je eigenlijk alleen constateren dat het een a of a+ blok is. Hoe 'snel' het blok is wordt het meest bepaald door de nokkenas en de (bewerking van de) kop, en om dat te zien zal 'ie open moeten 8)
plaatje van (dubbele) hif:


(vraag het ook even aan de vorige eigenaar?)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

De 1e eigenaar is in 2004 overleden, hij heeft de auto nagelaten aan de man waar ik de Mini nu van gekocht heb. Die man, geen Miniliefhebber, weet niets van de historie van de auto.

Toch wel jammer.

Ik zal proberen om een paar duidelijke foto's te maken en online te plaatsen.

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Het luchtfilter is overigens ook wel bijzonder, zit aan de zijkant van de carburateur en is lomp groot.

Heb na enig zoeken op dit forum een goede naam gevonden voor zo'n model filter : "beschuitbus" ! :P

In dat specifieke geval bleek er een Innocenti de Tomaso 1275 gemonteerd te zijn.

Kans is natuurlijk bijzonder klein dat ik dat ook heb, maar hoe zou zo'n blok herkenbaar zijn (behalve motornummer dus)

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Heb je die tekst in je 1e post van het plaatje afgehaald wat hier gemonteerd zit?

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Ja, inderdaad van dat plaatje.

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

luchtfilter van een Metro - turbo:


de metro-turbo had overigens ook een oliekoeler standaard ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Nope, die is het niet.

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

De code op de plaats van het motor-ID-plaatje is niet standaard, maar dit soort codes wordt meestal ingeslagen als een blok bewerkt is. Vaak staat er ook een naam/code van de bouwer bij.

'XD' lijkt mij de afkorting van 'cross-drilled', oftewel de krukas is voorzien van nieuwe oliekanalen (voor betere smering bij hogere toerentallen).

'SS' zou misschien 'short stroke' kunnen zijn,
'steel' kan duiden op een 'steel centre main strap' of een krukas of vliegwiel van staal (ipv gietijzer).

De doorlaat van een HIF44 heeft een diameter van 44 mm.

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

De foto's:

















RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Dat lijkt inderdaad wel een leuk blokje, ja...
Als hij idd van een liefhebber geweest is zal er binnenin het blok ook wel wat gedaan zijn en niet alleen de opvallende dingen aan de buitenkant.
Ik zie
- hs4 carb (denk ik vanwege het externe vlotterhuis?)
- extra engine stabilizer op het thermostaat huis.
- oliekoeler
- radiator setup (of is dat standaard op een clubman?)
- speciale filter setup
- multiriem ipv normale v-snaar

Vanwege de tekst op het plaatje op de motor denk ik idd dat het een bewerkt blok is. Als je inderdaad via de vorige eigenaar geen gegevens meer kan achterhalen denk ik dat je alleen nog het blok open kan trekken om te zien wat het precies is... Of je moet toevallig de bouwer tegenkomen die dit herkent als zijn projectje. Als de vorige eigenaar het niet zelf gedaan heeft dan...

Lijkt me wel een kandidaatje voor de rollenbank, of weet je al hoeveel PK 'ie heeft?

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

De radiateur van een Clubman schijnt normaal gesproken "gewoon" aan de zijkant te zitten, net als bij de gewone Mini.

De motor trekt al best aardig, maar volgens S&S Tuning zit er nog veel meer potentie in.


@CMC : Short Stroke zou kunnen. Vanuit stilstand is ie redelijk rap, maar hoog in de toeren nog veel beter.

Ben

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Ik zou 'm op een rollenbank zetten, want dan weet je meteen of het beter kan.

Bij een Clubman zit de radiateur normaal idd aan de zijkant, maar dan verder van de motor af. Heb de afgelopen dagen aan een Clubman Estate geklust waar in het verleden een '88er 1000 blokje in gehangen is en de radiateurbeugel op een knullige manier verlengd is.
Het sleutelt wel makkelijk met die extra ruimte (die je natuurlijk ook kunt gebruiken voor een radiateur voor de motor). :)
Vreemd dat die radiateurdop zo zit. Het expansietankje zou toch genoeg moeten zijn.

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

Dat luchtfilter is volgens mij van een innocentie, en dan is de carb. waarschijnlijk een HS6. (kan ook een hs4 zijn, meten is weten ;)).

RE: Welke motor ligt er in mijn Clubman (met foto's)

aangezien op de carb op de vlotterkamer nog zo'n labeltje zit (klein driehoekig plaatje) kun je daarvan het nummer opzoeken (maar dan weet je alleen waar die eventueel origineel op heeft gezeten) op http://www.burlen.co.uk/store.aspx
code invullen bij 'specification number'.

radiateur is Metro, met thermostaathuis en eigenbouw slangen/vuldop 8)

de v-snaar is volgens mij gewoon v (niet multi)

lange koppelingshefboom (gezien de plaats van de hulpkoppelingscilinder) maar dat kan ook van een vroege metro zijn

oliekoeler is zo te zien een 'aftermarket' product

rest de vraag wat voor spruitstuk(ken) je hebt?
(en wat voor startmotor? en verdeler?)
verder zal je toch moeten gaan sleutelen en meten om meer te weten te komen ... maarja; if it ain't broken don't fix it

succes,
Theo van den Bogaard