Welke naald prik jij in je Metro-blok?

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ff een vraagje.

Ben van de week weer eens bezig geweest met mijn '73-er met Metro blok. Nou heb ik het probleem dat ie niet lekker oppakt in toeren. Als ie lage toeren loopt en trap het gas in, valt ie eerst dood (terug in toeren), om vervolgens pas te gaan versnellen. (Heb je dus ook last van met doorschakelen. Toerental daalt, gas geven... BINGO)

Waarschijnlijk is het mengsel te arm, want als ik de choke uittrek wordt het minder. Maar ik ben er niet zeker van. Kan ook te rijk zijn.... (nee zulk stoer meetapparatuur heb ik niet nee)

Ik weet dat dit een behoorlijk complex samenspel is tussen Naald, Carb-demper olie, en Carb-veer. Heb 20W50 olie geprobeerd, en Dunne Huishoud olie. Er was wel verschil, maar niet "Joepi"....

Nou heb ik wel het een en ander gedaan met het blokkie, maar niet veel. Daarom kan ik me niet voorstellen dat ik een andere als de standaard naald nodig zou hebben (BDL). Maar misschien toch. Wat gebruiken jullie?

Specificaties:
'91-er Rover Metro Blok (Loodvrij)
Hiff-44 carb. (met K&N niet dat het uitmaakt maar goed)
"snel" inlaatspruitstuk
Maniflow LCB, met RC 50 ?? (RVS)
Verder dus gewoon standaard...

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Volgens mij is het met een K&N-filter toch wel belangrijk dat je de naald daarop afstemt. Ik heb nu even niet bij de hand wat voor naald er bij mij in is gegaan toen ik het K&N-filter heb laten monteren, maar hij is wel aangepast.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik heb daar een programmaatje voor om de juiste naald te kiezen. :)
En is er ook nog een mogelijkheid om de naald wat je nu hebt iets hoger te zetten of lager dmv de naald uit het ringtje te halen, en te verzetten.

Als je de choke uitrekt en minder last heb daarvan is je mengsel te arm.
Van de week nog iemand met hetzelfde probleem gehad en was opgelost.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Heet dat programmaatje niet Haystack?

Wat ik me altijd afvraag: hoe werkt dat programaatje? Wat voer je in aan gegevens en hoe bepaald het vervolgens wat je moet gebruiken? Het zal wel gewoon een grote database zijn met "known good" combinaties?

Ik moet zeggen dat ik daar niet zoveel vertrouwen in heb. Als het inderdaad een database is dan ben je compleet afhankelijk van de betrouwbaarheid van de gegevens (die ongetwijfeld van de ervaringen van een heleboel mensen afkomstig zijn). Mocht het op de een of andere manier berekend worden, dan ben ik wel erg benieuwd naar de methode.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Heet dat programma niet WinSU, het heeft een tijdje op de list rondgeslingerd. Het zal inderdaad wel een verzameling van "best practises" zijn, maar daarmee kom je zelf een heel eind denk ik.

De enige manier om je mini echt goed af te stellen is rolling road met een vermogensbank maar de meeste mensen zullen thuis geen vermogensbank hebben dan is zo'n programma toch wel erg handig.

Cheers,
Henk

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Klopt in alles Henk. Het programmatje heet inderdaad Win SU. Maar dit proggie is voornamelijk een database wat heel mooi grafisch kan weergeven wat de verschillende naalden in de verschillende gebieden voor rijkheid/armheid geven. Je zult dus zelf moeten weten of je rijker/armer wilt en bij welke toeren. En dat is nou juist het probleem....

Vandaar dat ik praktijk ervaringen vraag. Want de enige manier om Win SU echt goed te gebruiken is,... inderdaad op de bank. Weer gelijk Henk... En dat vindt ik nu net te ver gaan.

Theo, ik heb al ge-experimenteerd met de verschillende hoogtes. Probleem blijft bestaan, maar verschuift in toerengebied. En als ik nou ZEKER wist of de oorzaak te arm was.. Dan was ik er al uit. Maar ik krijg juist daarin (hoger/lager zetten) wat tegenstijdige reacties (dan wordt her weer ineens slechter van choke, of beter van in totaal wat armer zetten enze enz). Kortom.. Lastig.

Ehh, weet iemand Win SU nog te vinden??? Altijd beter dan niks.... :)
Of heeft er iemand toevallig een voorraadje verschillende naalden over ;) Nog beter....

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik niet, maar Google is zo'n handige donder ;)

http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... nsu+needle

Overigens wordt op die pagina die dan gevonden wordt ook gesproken over het programma Haystack, dus ook dat bestaat wel degelijk.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ehh, weet iemand Win SU nog te vinden???




zie link

Ik heb een BDY naald, maar dat is ook niet optimaal.
Eerst moet ik een dubbele of sterkere veer in de hif hebben, de dashpotolie loopt nu heel snel weg, en alleen als ik net gevuld heb, loopt hij heel goed bij flink doortrappen.

Bij het overschakelen houdt hij dan eventjes in.

Wouter

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik heb het oude proggie nog ergens, voor de nieuwe moet je 10 pond neerleggen( is wel bogus).

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik heb het oude proggie nog ergens, voor de nieuwe moet je 10 pond neerleggen( is wel bogus).




5 euro, maar je mag 10 keer gratis proberen een naald voor je setup te laten berekenen.
Het vergelijken tussen verschillende naalden is niet gelimiteerd en gewoon 100% gratis.

Dat het bogus is, is jouw mening. Velen vinden het goed werken.

Wouter

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

FWIW, er is toendertijd een BAP-naald in mijn HIF44 gegaan, toen er een K&N cone op kwam. 't Is niet helemaal een Metro-blokje trouwens, maar het standaard '91 Cooper-blok, met een iets minder spannende kop.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik heb in mn metro MG blok met hif44 en openluchtfilter een BDL naald gehad,werkte prima

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik bedoel niet dat het proggie bogus is maar wel dat je 10 pond moet betalen voor iets dat meer op natte vingerwerk berust dan op metingen.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik bedoel niet dat het proggie bogus is maar wel dat je 10 pond moet betalen voor iets dat meer op natte vingerwerk berust dan op metingen.




Ik geloof dat er toch best een model achter zit. Er wordt ook niet een garantie gegeven, dat zou ook niet mogelijk zijn, maar er wordt een indicatie gegeven. Een echte goede naald kan pas op een rollenbank worden bepaald.


Wouter

PS, het is 5 euro en geen 10 pond :) en voor niets mag je alle krommes van de diverse naalden inzien en vergelijken.
default

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik heb een standaard metro-blokkie (12HD16.. nog wat) met alle standaard metro-spullen erop, dus in- en uitlaatspruitstuk, luchtfilter incl aanzuiging van lucht langs het spruitstuk, veer (ik weet de kleur niet uit m'n hoofd) en naald (BEJ). Het enige dat niet standaard is, is de uitlaat, maar verder werkt het zoals het in een metro normaliter ook werkt (maar dan met af en toe plofjes :)).
Hiervoor heb ik een tijdje met een stage-1 set-up gereden (lcb, alu inlaatspruitstuk, k&n en een veer en naald uit de MGM (BDL) en dat werkte toen prima.

Een beetje off-topic maar om jullie te laten delen in de vreugde: HoLy smokE heeft weer APK!! Kan ik weer rijden en heb ik eindelijk profijt van m'n stoelverwarming. Oooohhhhhhhhhh :P

M vr gr :)
Erik

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Ik denk dat Bert niet echt een naaldprobleem heeft, maar dat het probleem met een andere veer grotendeels verholpen is. Monteer de naald (BDL of BFY) zoals voorgeschreven en houd de carb demper bij (veel) gasgeven eens licht tegen...denk dat de motor nu wel goed oppakt. Een zwaardere veer is aan te raden. (kan ook nog zijn dat de carb demper in de oliegevulde buis wat versleten is...probeer nog eens een andere demper!) gebruik jij nog steeds mijn (lees; AK) HIF44 met MGM spruitstuk?!?


Verder off-topic:

Een beetje off-topic maar om jullie te laten delen in de vreugde: HoLy smokE heeft weer APK!! Kan ik weer rijden en heb ik eindelijk profijt van m'n stoelverwarming. Oooohhhhhhhhhh




Tja...met een soepele keurmeester is zelfs APK voor de HoLy smokE mogelijk ;)
Misschien heb je nog een stoelverwarmingsmat voor me liggen...het leer in de Rover is 's ochtends wel erg kkkkkkoud....!! Lijkt me overigens een leuk gebaar als teken van dank voor de nieuw verworven APK O:) (dan kan je de armsteunverwarming echter niet meer realiseren)

Groet,

Karel

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

vanquisher schreef:
Ik denk dat Bert niet echt een naaldprobleem heeft, maar dat het probleem met een andere veer grotendeels verholpen is.




Ja dat zou kunnen. Hoe zat het ook al weer met de kleurtjes, en wat is standaard? Ik heb al getest met 2 veren, afwisselend met veren uit een HS en een HIFF. Dit gaf geen duidelijk resultaat.

Qua naalden heb ik dus de BDL, de BFY, de BDY, de BEJ, en de BAP. De setup van Erik, lijkt de meest op die van mij, dus denk dat ik dat maar eens moet proberen.

Verder over die proggies: Iemand had het toch over een naald laten "uitrekenen". Dat is dan neem ik aan Haystack? Want dat kan ik me van WIN-Su niet meer herrineren??

Oja, en Wouter. Dat je demperolie weg lekt is niet normaal. Heb dat zelf nog nooit gehad moet ik zeggen. Maar jij hebt dus wel exact hetzelfde symptoom als ik (wat ik me ook kan herrineren toen ik ermee reed). Doorschakelen, gas geven, en..... ff wachten..... Ja hij gaat... :)

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

vanquisher schreef:
gebruik jij nog steeds mijn (lees; AK) HIF44 met MGM spruitstuk?!?




Ehh. Ja en nee. Spruitstuk nog wel (eigen heb ik nu, dus als ie hem nodig heeft moet ik ff ombouwen). Hiff heb ik los liggen.

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?

Bert schreef:
Nou heb ik het probleem dat ie niet lekker oppakt in toeren. Als ie lage toeren loopt en trap het gas in, valt ie eerst dood (terug in toeren), om vervolgens pas te gaan versnellen. (Heb je dus ook last van met doorschakelen. Toerental daalt, gas geven... BINGO).




Heb vandaag ff wat auto-electronica techniek doorgelezen voor het oplossen van het probleem wat ontstaan was in het topic van Siryun:

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2dbc77040a

Met dat ik hier wat informatie aan het tikken was kwam ik ineens op een punt wat mijn eigen (bovenstaand) probleem wel eens zou kunnen oplossen.

Het heeft te maken met de vaccuum vervroeging. In het andere topic stel ik namelijk dat de vaccuum vervroeger het ontstekingstijdstip verlaat bij (bruusk) gasgeven. Dit verlaten gebeurd omdat onder andere het mengsel "verrijkt" (om dit te bewijzen heb je "hogere ontbrandings-kunde nodig, en dat heb ik niet. Dus ik neem de theorie in het boek blind aan :) ) Mijn probleem is dat mijn blokkie stokt bij plots (vol) gasgeven, waar ik tot nu toe het "mengsel" (naald) de schuld van gaf. Het zou dus best wel eens zo kunnen zijn dat mijn vaccuum vervroeging niet helemaal jofel werkt....

RE: Welke naald prik jij in je Metro-blok?



der over die proggies: Iemand had het toch over een naald laten "uitrekenen". Dat is dan neem ik aan Haystack? Want dat kan ik me van WIN-Su niet meer herrineren??
[/quote]

de laatste versie van winsu rekent een naald uit...
Dat kan in de lite versie maar 10 keer en dan moet je het programmatje kopen voor 5 euro.

Oja, en Wouter. Dat je demperolie weg lekt is niet normaal. Heb dat zelf nog nooit gehad moet ik zeggen. Maar jij hebt dus wel exact hetzelfde symptoom als ik (wat ik me ook kan herrineren toen ik ermee reed). Doorschakelen, gas geven, en..... ff wachten..... Ja hij gaat... :)




Als ik mijn demperolie gevuld heb, doet hij dat een stuk minder.
Het weglekken van de olie scheen te liggen aan het feit dat de veer niet stug genoeg was.

Als het weer beter is, ga ik weer eens sleutelen :)

Wouter