Welke nokkenas 1275

RE: Welke nokkenas 1275

hoi

nu ik mijn 1275 uit elkaar heb liggen kan ik er ook wat leuken spulletjes in gooien,
een ander nokken as dus.

nu heb ik 2 nokkenassen op het oog.
De MiniSport: Fastroad en de Rally

Specs:
Fastroad
[list:ltextrxg]Power Band: 1000-6500
Valve Lift (mm): 0.320/0.330
Duration: 2400-2520
Timing: 24-56/61-29[/list:u:ltextrxg]


Rally
[list:ltextrxg]Power Band: 2000-7500
Valve Lift (mm): 0.388/0.400
Duration: 2800-2900
Timing: 34-66/71-39[/list:u:ltextrxg][/list]


Verschil is dus dat de powerband 1000Rpm hoger ligt.
de kleppen gaan bijde verder open.
en de kleppen gaan eerder open en later dicht dus meer tijd open.

qua prijs maakt het niet uit.



mijn keuzen gaat dus uit naar de rally, MAAR is dit een verstandige keuzen,
ik weet niet hoe het zit met slijtage en ander zaken in vergelijking met de fastroad as?

RE: Welke nokkenas 1275

lees eerst Vizard...

RE: Welke nokkenas 1275

Zijn boek heb ik niet, heb er echter wel wat van gelezen en zijn video gezien.
Hoe meer lucht er in kan stromen hoe beter? iig zo was het met de kleppen zelf.

RE: Welke nokkenas 1275

waar ga je de auto voor gebruiken? door het dorp pruttelen of veel snelweg enzo?

RE: Welke nokkenas 1275

Ja beide denk ik. Maar Wel "sportief" dan

RE: Welke nokkenas 1275

haha, maar sportief in de file staan zonder koppel onderin heeft ook geen zin. dus wees naar jezelf reëel hoeveel tijd je met de auto in welke situatie bezig bent, anders krijg je alleen maar spijt.

RE: Welke nokkenas 1275

Haha daar heb je gelijk in, maar is de koppel Onder in dan zo slecht dan bij een rally cam?

RE: Welke nokkenas 1275

Ben zelf wel heel erg gecharmeerd van de SW5. Veel koppel van onderuit en redelijk aan het eind. Tenzij je een full racer gaat bouwen voor circuit dan zijn er andere nokkenassen die hun werk beter doen. SW5 klinkt alleen niet zo bruut als een rally of road cam. Als je mijn mini hoort lijkt het alsof er een tamme nokkenas is gemonteerd. :D schijn bedriegt.

Maar niks beter om dan ook de kop aan te passen. combi van de 2 geeft leuke pret d:)b .

En dan is mijn motor gewoon standaard 1275 met wel een goeie road/racekop erop. pb als je wilt weten waar die vandaan komt (NL).

Groeten Roald.

RE: Welke nokkenas 1275

Om daar even op in te haken, zijn er in NL ook betaalbare leveranciers, of bestelt iedereen z'n SW5 direct van SwiftTune af?

RE: Welke nokkenas 1275

Ik heb mijn SW5 via Swiftune, naar mijn weten zijn er weinig/geen leveranciers die kunnen leveren richting de prijs van Swiftune :)

RE: Welke nokkenas 1275

eh.. lijkt me toch verstandig eerst aan een Stage 1 kitje te denken. Dan is de basis ademhaling beter en kan je daarna nog met gemak uitbreiden naar bijvoorbeeld de leuke SW5 nokkenas. Andersom heeft in mijn beleving weinig zin.

RE: Welke nokkenas 1275

Stage 1 heb ik al liggen 8)

RE: Welke nokkenas 1275

En streetscreamer heeft hier het beste punt. Elke nokkenas verandering heeft pas echt nut als de kop ook aangepakt is. Anders is elke geinvesteerde euro voor de nokkenas wel erg zonde geweest.

Heb de mazzel dan een van de beste tuners (in mijn ogen dan) mijn blok onder handen heeft gehad. Eerst goed nagaan wat wil je met de motor en wat is je budget (eigenlijk hoort dit op elk forum stuk wat betreft motoren).

RE: Welke nokkenas 1275

Wat ze hierboven al hebben geroepen.sw5 Bij swiftune, piper bp255 bij calverst

die fast road nokkenas heeft weliswaar meer lift maar daar ga je niet veel van krijgen omdat een standaard kop voorbij ca 0.350 inch eigenlijk niet meer extra lucht binnen krijgt..( overigens ben je dan al dik aan het modificeren voordat het echt beter wordt op meer lift). Verder moet de compressie omhoog ($$) en wordt het allemaal steeds kritischer om het echt goed te laten lopen.

1)stage 1 kit.

een algemene gezondheids check van het blok (compressie enzo) zodat je geen schroot aan het tunen bent ;)

als je de motor er uit hebt,

2) een andere nokkenas, liefst met 3)

3) anders is de meeste winst je kop een klein beetje poorten. Nadeel is dat je wel moet weten waar, anders wordt het er meestal slechter van. De enige idiot proof modificatie blijkt een back cut op de kleppen te zijn, dat geeft redelijk wat winst in een zinnig gebied.

als je dus een andere nokken er in zet is dat wel het minimaalste wat je er bij moet (laten)doen.

dan geen extra dingen meer dingen doen, maar zorgen dat de basis degelijk is [u:1w34v5u1]voordat[/u:1w34v5u1] je hem dan naar een dyno brengt om goed af te laten stellen. anders is het zinloos.