welke software voor motortestbank

RE: welke software voor motortestbank

hoi, weet er iemand van jullie welke software ze gebruiken voor het afstellen van de mini motor ?
zou voor een gip project zijn mogelijk zelf een test bank te bouwen.. iemand dit al eens zelf gedaan ?
grtz
freaker

RE: welke software voor motortestbank

Kun je je vraag misschien wat duidelijker stellen?
Men gebruikt namelijk geen software om motoren af te stellen, maar software om meetgegevens te vertalen in grafieken. Op basis daarvan kun je (indien je ervaring hebt) uitspraken doen over wat er beter kan.

Daarnaast is de software IMHO wel het laatst waar je je zorgen over moet maken met zulke ambitieuze plannen...

RE: welke software voor motortestbank

ja de software dus met de grafieken op en dergerlijke die bedoel ik juist. heb gehoord dat de "simpelste" manier is met water te werken een as met schoepen en water als weerstand of ? andere mogelijkheden ?

grtz
freaker

RE: welke software voor motortestbank

Een hele solide, maar ook bestwel prijzige optie is om labVIEW van National Instruments te gebruiken. Makkelijk te programeren en geschikt om meetsignalen te verwerken. Kost je wel centen aan software en hardware. (denk aan de waarde van een nette mini!)

De meest makkelijke manier is een inertia testbank. Daar moet de motor een vliegwiel aan zwengelen, je kan hiermee wel piekvermogens mee testen alleen afstellen is lastig (cq niet mogelijk), omdat je niet op een constant toerental kan regelen.

Een waterrem is zeker een vaak gebruikte methode. De hoeveelheid water verpompte staat indirect in relatie met de weerstand.

Mijn voorkeur zou een retarder/ magneetrem zijn, kan je uiteindlijk heel nauwkeurig mee remmen. Is alleen niet zo constant als een waterrem, maar wel nauwkeuriger te regelen qua weerstand.

Het principe is niet zo moeilijk, de uitwerking des te meer.

Je denken hoe je gaat meten (sensoren), hoe je de gevens gaat interpreteren (inlezen in pc en rekenen) en hoe je gaat presenteren (beeldscherm, printer). Daarnaast moet je nog remmen (is weerstand) en dat kan handmatig of ook aangestuurd door een pc.

En waarschijnlijk is "de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt." niet genoeg om een testbank in elkaar te knutselen. 8)

Veel succes,
Richard

ps google is your best friend

RE: welke software voor motortestbank

dank je hiervoor,
nu weet ik al wat meer in welke richting ik moet gaan denken
dingen die ik kan invoeren op google enzo.

RE: welke software voor motortestbank

Je hebt het nu over methoden om het geleverde vermogen van de auto om te zetten in een rotatie van een massa die een bepaalde weerstand overwint. Maar hoe ga je de rotatie van de wielen overbrengen?

Toen ik stage liep bij DAF hadden ze in elke testcel idd een pomp en een bak water staan. Dit was in die situatie de gemakkelijkste methode omdat ze een roterende as op de pomp aan konden sluiten (dus geen roterende wielen)

In jouw geval lijkt me dat wat lastiger. De meest voor de hand liggende methode is om de wielen op metalen rollen te zetten, en die vervolgens te laten draaien. Deze rollen zijn duur in materiaalprijs, duur in fabricage en duur om te laten balanceren. Niet echt geschikt dus voor "zomaar een projectje"...

RE: welke software voor motortestbank

de waterbak moet meer haalbaar zijn denk ik...
dit zij mijn leerkracht ook al via een waterbak te werken...

RE: welke software voor motortestbank

Een motorbank is iets eenvoudiger in constructie dan een rollenbank.

Vergeet niet dat om , pak en beet, 40pk te remmen er erg veel weerstand nodig is. Dat gaat niet werken met het pompje uit het aquarium :P

Je kan natuurlijk ook overwegen om het wiel af te halen en de pomp op de naaf te zetten. Dan heb je geen dure rollen nodig.

Je moet wel bedenken dat een rollenbank rond de 20.000 euro kost af fabrikant. Als je hetzelf doet ben je misschien voor 5 a 10.000 klaar, maar dat is nog steeds genoeg.

Alles hangt natuurlijk af wat je ermee wilt gaan doen. Als je alleen snel vermogens wilt meten dan is een rollenbank ideaal, maar wil je motoren afstellen dan is een motortestbank handiger en nauwkeuriger (geen invloed van banden en aandrijflijn op het meetresultaat)