Welke uitlaat moet ik nemen?

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ik heb dit bericht al eerder gepost, maar ik denk dat het een eigen topic verdient.

Het vakantiegeld komt er weer aan en dus is er weer iets om te investeren in de mini. Ik wil een leuke sportuitlaat met flink wat herrie onder mn mini. Nu heb ik wat foto's gemaakt van wat er nu onder hangt. Ik hoor namelijk allerlei verhalen, over andere spruitstukken, lcb's ed. Nu heb ik hier dus wat foto's gedropt: http://groups.msn.com/miniovi/uitlaatsy ... lbumlist=2
En kunnen jullie me helpen met het benoemen van deze onderdelen? Leer ik meteen weer wat bij. En wat voor (budget)sport-middenuitlaat kan ik hier zonder al te veel moeite en andere conversies onderhangen?

Ik dank u wederom vriendelijk!

Ovi

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Weet het ook niet helemaal precies, maar kan je een heel eind op weg helpen.

nr. 1 is de tussendemper
nr. 2 is de einddemper
nr. 3 is idd je carb (hif44??) + inlaatspruitstuk (verwarmd volgens mij)
nr. 4 links weer inlaatspr. en rechts 1 van de 2 uitlaatspruitstukken (spaghetti spruitstukken of zo :? worden ze ook wel eens genoemd), bestaat uit 2 delen. Een Y vormig deel naar de twee buitenste poorten en een enkele naar de middelste poort op je blok. zie deze foto: link links het inlaatspruitstuk en rechts de 2 uitlaatspruitstukken.
nr. 5 en 6 heet volgens mij iets van Y stuk, is gewoon een verbinding van de twee uitlaatspruitstukken naar 1.

Je hoef niet zo veel te vervangen. Inlaatspruitstuk is goed, volgens mij is ie zelfs verwarmd (is niet altijd). Carb is volgens mij een hif44, maar dat kan ik verkeerd hebben. Je heb een open luchtfilter, dat zorgt sowieso al voor een veel mooier geluid. Je wil een uitlaat door het midden, dus vanaf dat Y stuk hoef je het maar te vervangen. Eventueel dat Y stuk ook, zag er een beetje gaar uit. Roesten doet het meteen, daar hoef je je niet druk over te maken, als het maar niet doorgeroest is. Misschien dat je zelfs vanaf de tussendemper kunt werken, weet niet of die in het midden hangt.

Je hebt de keus voor een tussendemper, of zonder, dus een rechte pijp naar de einddemper. Zonder geeft heel veel herrie, als je daar van houdt, maar probeer de snelweg dan een beetje te vermijden wil je geen gehoorbeschadigging oplopen. Wat dat kost weet ik zo niet, is op marktplaats ook nog wel te vinden voor een zacht prijsje. Verder geeft een rvs einddemper denk ik het mooiste geluid. Voordeel van een 2e handse is dat die vaak mooier klinken, omdat een nieuwe nog een paar duizend kilometer ingereden moet worden voor een mooi geluid. Nieuw heb je ze van 100 tot 200 euro, afhankelijk van wat je wilt. Welke het mooiste klinkt hangt van jouw smaak af, zou je ff in het echt moeten horen. Em je hebt de keus (wel duur) om de gehele uitlaat vanaf het blok in het rvs te kopen, dat geeft echt een heel mooi en vol geluid.

Ik heb zelf gekozen voor een zelfgemaakte einddemper (helaas niet door mij gemaakt) van rvs op een middenpijp met tussendemper, vind zonder toch wel iets te hard soms. Zie foto: link

Ik zou zeggen, kijk eens wat rond op marktplaats of aangeboden op dit forum. Is zat te vinden en hoef niet zo duur te zijn.

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Het luchtfilter weet ik niet zeker maar lijkt op een K&N sportfilter
De carb is volgens mij een HIFF 44 : http://www.minitrend.nl/images/MVC_085X.JPG
Het spruitstuk is een waterverwarmd minispares spruitstuk (of iets gelijkwaardigs) :
http://www.minitrend.nl/images/MSC_Inlet.JPG
Het uitlaatspruitstuk is idd een LCB zoals : http://www.minitrend.nl/images/EXH138.JPG

chips. lambormini was me net voor :)

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ik krijg het gevoel dat we hier kijken naar een redelijk standaard carburateur Cooper, alleen een open luchtfilter i.p.v. de standaard koektrommel. Die hebben standaard al een verwarmd inlaatspruitstuk, en hoewel ik me niet helemaal meer voor de geest kan halen hoe het bij de uitlaat precies zit (er zit bij mij tegenwoordig een LCB op), heeft die als ik het me goed herinner ook twee pijpen naar beneden (lijkt qua idee vrij veel op een LCB, tenzij het toch zo uitkomt is het eigenlijk niet echt de moeite om dat spruitstuk te vervangen door een LCB). [Edit: bij nog eens kijken naar de foto's lijkt dat Y-stuk toch wel veel op dat van een "gewone" LCB...].

Er zijn hier veel sportpijpjes voor te koop (dan heb je het dus alleen over het vervangen van de einddemper, voor een dosis meer branie kun je de tussendemper vervangen door een gewone pijp), je zult wel op de diameter van de pijp moeten letten. Is dat medium bore, voor een standaard 1300? Ik raad je aan om eens "uitlaat" in de zoekfunctie in te vullen. Wel even het zoeken beperken tot het forum TM&T.

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

@ Eelke: De carb is zeker weten een hiff 44. Heb t nagezocht via het nummer aan de carb.

En bij het kopen van een uitlaat moet ik dus letten op de diameter van de lcb. (Ik ga dat y-stuk ook vervangen, want die is helemaal gaar) en naar de geschikte uitlaat voor een 1000cc neem ik aan.

En wat zijn dan de bijbehorende diameters bij medium bore en big bore? Hoor de termen wel altijd maar welke maten horen er nou bij?

[EDIT]: Ben even aan het winkelen geweest op minisport.com en heb het volgende samen gesteld.

I
Single SU Service Kit 1 3/4' (HIF44)
Part number: GMCCSK75
£22.94 £22.94

Large Bore Centre Exit 2" Tailpipe
Part number: PHBXT11S2
Silencer Type: Twin Silencer
£64.64 £64.64

Sportex 'Y' piece - LCB
Part number: PHBPPM1Y
£10.17 £10.17

y-stuk voor op LCB (was maar 1 van dus neem aan dat dit universeel is.)
En het aanverwante artikel: Bigbore center exit uitlaat met 2 silencers (dempers neem ik aan)

En in de APK reglementen lees ik ook over katalysatoren. Hoe zit
dat bij mini's?

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ff zoeken he ;) Hier heb je big bore alvast:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6922#76922

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

zie ook:
[hier]

"fitting a 2” system to a small-bore engine (850/998/1098 based) will actually loose power"

.. het loopt wel vlotter als het standaard rietje, maar optimaal is het niet; 1 5/8" = 1.6250" = 41.2750 mm .. is dus meer dan genoeg voor een 1000cc

HTH,
Theo van den Bogaard

[size=75:20ba2rhj][Edit= van lange link tekstlink gemaakt-Demelza][/size:20ba2rhj]

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Als ik dit zo lees ben jij een geschikte kandidaat voor een complete stage 1 kit :D

Uitlaat compleet, in en uitlaat spruitstuk, luchtfilter, naald en vlammen maar :)" title="Evil" />.

Of je koopt zoals iedereen tegenwoordig heeft zo'n playmini DTM van rvs met link pipe in rvs (totaal 280 euro geloof ik) dan nog maniflow spruitstuk en je bent al redelijk op weg :)" title="Evil" />

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

ehh ..
Ovi heeft het meeste er al onder zitten ?! alleen tussenpijp en einddemper nog .. en dan eventueel naald en afstellen 8)

of mis ik iets :?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ja heb idd al wel veel. Alleen m'n LCB zit op 2 plaatsen al een scheur in dus neem aan dat ik die moet vervangen. Of kan je dat gewoon dicht lassen?
En de naald in de carb staat op 'BBB', is dat standaard of juist niet?
M'n K&N luchtfilter is naar z'n grootjes, want ben erop gaan staan |:( Dus heb wel weer geleerd dat je altijd je rommel METEEN op moet ruimen.

Dus het boodschappenlijstje wordt nu?

- Uitlaat spruitstuk (LCB)
- Complete uitlaat
- Pakkingen voor carb en spruitstukken
- Nieuw luchtfilter |:(

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

er is niks op tegen om je lcb te lassen ...

een HIF 44 op een 1000 is al niet origineel, dus een BBB naald is misschien wel goed ??
Standaard op de MG-Metro (1300) zit een BDL, die vaak ook voor stage 1 kits wordt geadviseerd, elke motor is anders ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

een hiff44 is een beetje groot voor een 998 vindt je niet??

je motor zuigt eigelijk niet hard genoeg aan zo'n groot gat en je zal dus een slechtere reactie op het gas krijgen dan een HS4 die tot zeker tegen 65pk zat groot genoeg is.

dit is een HIFF44

link

[size=75:1zt8aybt][Edit: Foto te groot, url van gemaakt-Demelza][/size:1zt8aybt]

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ja dat is m, een hiff 44 en die zit op mijn 998cc. Dat heeft de vorige eigenaar gedaan.... En ik weet niet of ik moet vinden of dat te groot is, want heb er tot nu toe weinig verstand van! Maar leg t dan maar is uit hoe dat zit. Hij loopt er verder heerlijk op hoor! Maar met een HS4 nog beter? Ik bedoel ben nu toch veel geld aan het uitgeven dus een carb kan er ook nog wel bij! :P

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

een andere HS4 kost geen drol dus dat hoeven de kosten niet te zijn...
Heb er zo nog 4 liggen denk ik... en met mij nog meer mensen gok ik... :P

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

de uitleg..

voor een zo goed mogelijke vulling wil je poorten ( en je carb is daar ook een deel van) die zo klein mogelijk zijn zonder dat ze te veel weerstand hebben..

als je de carb te groot hebt voor de hoeveelheid lucht die je blok aanzuigt gaat relatief je snelheid in je inlaat omlaag.. dit kost koppel ( wellicht, hangt er een beetje vanaf) en omdat je carb eigelijk een soort zelf aanzuigende benzine spuit is ( denk airbrush) en de aanzuiging en vooral het reageren op meer lucht/gasgeven, afhankelijk is van de luchtsnelheid langs de spoeier, wil je niet een gat van 10 cm hebben want dan is het bijna :P windstil daar.

ik zou er maximaal een hif 38 opzetten en een hs4 kan je echt voor pepernoten krijgen.

kan je die HIF44 weer verkopen

RE: Welke uitlaat moet ik nemen?

Ok dank je daar heb ik wat aan. Ik ga vanmiddag even naar Minitrading hier in het hoge noorden.... en dan zal ik daar eens kijken of hij een andere carb voor me heeft. Maar dan heb ik ook een ander spruitstuk nodig of niet?