welke zuigers bij een supercharger?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik heb net een supercharger gekocht en aangezien mn 2e cilinder toch beschadigt is opboren(1293) en daarna nieuwe zuigers monteren en gelijk daarop de superchargerset monteren. Ben eigenlijk wel van plan om de supercharger voor t blok te zetten en dan met omweg de carb te voorzien van verse lucht. Nu heb ik gelezen dat de compressie rond de 8,3 of zoiets uit moet gaan komen. Maar welke zuigers zijn daar t meest geschikt voor?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Als je een beetje kunt rekenen en weet wat de nieuwe specificaties van je motorblok worden, dan kun je toch zelf de zuigerhoogte berekenen..?

(VC + VS) : VC = CV

Er bestaan hele mooie computerprogrammaatjes als je even google-t die dit voor je kunnen...

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Hou wel in de gaten dat niet elke zuiger geschikt is voor de belasting van een supercharger.

Je hebt instapmotors gehad met 8.4:1 compressie, maar die zuigers wil je dus niet.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ja maar dit roept voor iemand met een tuinbouw opleiding meer vragen op dan antwoorden heren(VC VS???) Zat gewoon te denken opboren +0.2 (wordt 1293cc)en dan daarvoor geschikte zuiger zoeken(merk en afmetingen!), maar nu snap ik het even niet meer.
Zag op turbominis dat er meerdere merken zuigers zijn met ieder zijn plussen en minnen.
Graag zou ik daar wat meer duidelijkheid over willen hebben en misschien wel een pb betrefde adressen waar dit te vinden is(zie mn tuinbouw opleiding!).
:?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik zou dan nog even bij turbominis kijken welek plussen en minnen je het beste aanstaan. Het zal altijd wel afweging tussen prijs, kwaliteit en leverbaarheid zijn.

Ook hangt het af hoe de kop is bewerkt, hoe de compressie uitkomt.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

De kop is 940 welke is geflowd en niks meer dan dat. Ik heb er wel rollerrocker 1.5 op gezet. Maar je hebt gelijk betrefd wat de prijs is/wordt. Kan ik anders niet beter gewoon vragen aan motorrevisie bedrijf of die zuigers leveren en die het reken werk doen omgaande de compressie die behaald moet gaan worden?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Kijk op turbo-mini.... en turbominis ...... hier staan alle soorten zuigers en aanbevelingen op.Verder ook compressie verhoudingen en turbodruk e.d.
Kop en zuiger/blok bewerkingen en kosten.
Ik zou daar een beetje van uit gaan en niet zelf het wiel uitvinden.
Scheelt tijd en heel veel geld.
Alles is al een keer gedaan en heb je vragen over turbo e.d. gooi het daar op het forum (doe ik ook) O:)
Succes d'r mee.

9.4-1 Standard Metro Turbo compression ratio. Suitable for standard 7psi of boost, a little more if an efficient intercooler is fitted.

9.0-1 Suitable for about 10psi or so.

8.5-1 Suitable for about 15psi or so, efficient intercooler essential.

8.0-1 Suitable for 20+ psi Efficient intercooler essential. Undercrown jets advantageous.

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Bill, In ieder geval gesmede zuigers met een schotel van rond 12cc.
In 1985 een mechanische compressor kit van seven enterprises geprobeerd. Met als voeding een weber 40 dcoe.
Hou het vermogen onder de 80 pk atmosferisch, dan heb je rond de 110 pk met drukvulling.
Met 110 pk hoef je geen dure dingen te doen, zoals een straight cut driving line.
Ik zat op 100pk atmos. en alles ging kapot en goed ook.
Alleen op de 2 overvierkante motoren 970/1070 ging het goed, maar dat zijn std. al steel bottom ends.
Wil je boven de 80 pk atmos. uitkomen met een 1293, gaat snel kapot.

Een mechanische compressor is GEEN turbo!! De turbo (uitlaatgascompressor) moet zijn druk opbouwen, de mechanische knalt er meteen tot 40% vermogen bij.
Even simpel, 100pk atmos is 140 pk onder druk.

Sterkte en weet waar je aan begint.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Gesmeed, dat is toch onder andere Omega zuigers?

Je kan ook nog zoeken wat V-maxscart in hun supercharged blokken bouwt.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

bill schreef:
Ja maar dit roept voor iemand met een tuinbouw opleiding meer vragen op dan antwoorden heren(VC VS???) Zat gewoon te denken opboren +0.2 (wordt 1293cc)en dan daarvoor geschikte zuiger zoeken(merk en afmetingen!), maar nu snap ik het even niet meer.




VC staat voor het volume van de verbrandings kamer (dus volume van boven de zuiger als deze in de bovenste stand staat)
VS is slag volume

VS wordt bepaald door je boring en de lengte van de slag, dus als je de boring weet en je hebt een krukas, ligt deze vast (is ook eigenlijk 1293/4 per cilinder in jouw geval)

VC kun je bepalen door je kop ondersteboven te leggen en te kijken hoeveel vloeistof je in de kamer kwijt kan met gesloten kleppen, dan tel je daarbij op een volume voor de koppakking (dikte & diameter) en als je zuigers niet op gelijke hoogte komen als je onderblok komt dat volume er ook nog bij.

Dat geeft ook meteen aan hoe je de VC groter kunt maken (en dus je compressie lager):
- door de verbrandingskamer groter te maken in de kop
- door een dikkere koppakking of vulplaat/spacer te gebruiken met twee koppakkingen(Wordt geleverd bij een van die engelse compressor kits. Heb er zelf geen ervaring mee maar krijg daar niet echt een warm gevoel bij)
- door de zuigers aan te passen: dished of lagere zuigers (dus kleinere afstand tussen de zuigerpen en de bovenkant van de zuiger)

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Dank jullie wel hoor, want nu is t me allemaal een stuk duidelijker!!
Dit soort adviezen helpt mij al weer een flink eind de goede weg op.
Ik denk dat t meest wijze is wat ik kan doen is dus gewoon vragen wat de motorrevisie specialist me aanraadt voor zuigers en die gewoon laten bestellen(ik zag al ergens dat er goede ervaringen waren met een Loek in Schiedam in een ander topic).
Ook is t dus zeer belangrijk om de compressie dus echt omlaag te brengen vanwege de problemen die kunnen komen bij echt serieus te hoge druk op de zuigers. Vmaxscart raadt dus ook aan cr 8,5 maar meldt nergens met welke zuigers ze dit gedaan hebben, maar ben niet wild op de 2 koppakkingen die ze standaard gebruiken. Misschien ligt de beste optie wel in de koppen bewerken om iets meer inhoudt te geven en zuigers met een dieper kommetje erin?
Mn mini vloer is nu eindelijk dicht gelast en straks de middenbalk er nog in lassen daarna die bakken bij de achterbank er nog in zetten(maar eerst opknappen, want die zijn nog goed rot!)

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Voor zover ik heb gezien doen ze bij vmax of die 2 pakkingen met een
Plaat tussen de kop of een kop me grotere verbrandingskamer.
Ga zelf ook m'n compressor spul daar bestellen moet alleen nog even uitvinden hoe en wat. Ivm. Dat ze een ruilkop nodig hebben en opsturen misschien wat prijzig is..... Gr.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Een mechanische compressor is GEEN turbo!!


Nee dat snap ik ook ;) ,maar het draaiend gedeelte is hetzelfde principe "drukvulling".Gesmede omega's met of zonder dish(kommetje) ligt [u:2vkq5ni5]weer[/u:2vkq5ni5] aan je compressie verhouding en eigen eisen(worden veel gebruikt).Zou niet alleen naar zuigers kijken maar eerst krukas/lagers/lagerschalen en krukasverstevigingen uitzoeken.2 pakkingen en ringen ben ik niet zo'n fan van bewerk dan je kop of zuigers.

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Blij dat jij het snapt. Het verschil tussen een MT en een Turbo is dat de 1 constante druk geeft en de ander een variabele druk. De uitlaatgascompressor zoals reeds eerder vermeld moet zijn druk opbouwen, kost meer tijd. Zijn boost is ook nog instelbaar en de hitte is veel groter dan van de MT. Zijn capaciteit staat vast. Met de Turbo kan je om die reden meer vermogen halen, het blijft alleen niet heel.

De Metro Turbo is om die reden als enige BMC-A motor, door de fabriek standaard voorzien van gesmede zuigers.

Jouw advies over het bottom end, geeft aan dat je mijn verhaal helaas niet begrepen hebt. Daar praat ik immers over een steel bottom end.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik denk dat overmaat Metro turbo zuigers wel een leuke kandidaat zijn.
De compressie is dan wel in de buurt van de 9.4:1, maar dat moet wel goed gaan als er nog een intercooler zit.
http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 584&title=
Deze dus, maar ze zijn alleen in +040 beschikbaar.

Anders zou ik kijken of de kom nog iets uit gedraaid kan worden of er nog wat cc'tjes valt te halen in de kop.

Trouwens in Vizard staat een heel hoofdstuk over geblazen motoren, al gelezen?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Nee ik heb de vizard nog niet gelezen.
Maar dat ga ik zeker doen.
Die zuigers zijn zeker een goede optie. De cilinderkop bewerken is dat uitbesteedt werk of zelf te doen?
Ik heb nog wel een dremel en als je met vloeistof idd de toegenomen cilinderinhoud kan meten is dat ook al winst. Ik begrijp dat de vizard me een flink eind kan helpen, maar vind technisch engels niet erg fijn om te lezen of is deze ook in NL te verkrijgen?
Moet eerst mn laswerk afmaken en daarna blok demonteren!
Dus ik ehb nog ff tijd.
d:)b

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Persoonlijk, vind ik Vizard vrij goed te lezen. Er staan voldoende afbeeldingen in om het te verduidelijken. Er is geen Nederlandse versie, maar als je op internet zoekt met termen uit Vizard dan wordt vrij snel de dingen duidelijk.

Je kan op zoek gaan naar een boeken van Geert Hack, dit zijn algemene tuningsboeken (Duits) vertaald naar Nederlands.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Met de Turbo kan je om die reden meer vermogen halen, het blijft alleen niet heel.




Echt wel,alleen iedereen schroeft gelijk die druk omhoog.(laatste wat je moet doen)
Heb gelukkig geen vestand van motoren O:)

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik heb die zuiger bekeken en de beschrijving gelezen en die moet je dus niet hebben! Men is heel vaag over de kwaliteiten van de zuiger. Gesmeed is die zeer zeker niet. Hij kan bij een compressie ratio van 9.4 maar 5 psi hebben. Dat is niet veel. Tevens wordt aanbevolen een intercooler te gebruiken!? Hoezo........
we hebben het toch over een Supercharger.
Is de druk hoger dan 5psi, dan wordt heel sterk aanbevolen om de totale verbrandingsruimte op 55cc te brengen.

Ik ben bij jouw motor uitgegaan van 1:9 cr. Dat is 1293 gedeeld door 4 = 323.25cc
323.25: 8= 40.40cc. De kop is std. 21cc. De ruimte boven je zuiger + koppakking =7cc+ 21cc= 28. 40.40-28= 12.40 cc in de zuigerschotel.

Jij wil 1: 8.5cr. 323.25: 7.5= 43.1cc - 40.40= 2.7cc, wat je nog uit de zuiger moet halen of uit je cylinderkop.

Even terug naar die zuiger. 1293: 55cc= 5.87 cr!!!! Die mensen zijn wel heel erg bang dat die kapot gaat. Gewoon een gesmede zuiger kopen van bv. Omega met 11cc
dan zit je goed. Die 1.4cc van de schotel, haal je gewoon extra uit de kop.

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Als je een Turbo hebt en je moet vooral de druk niet opvoeren omdat die dan geheid kapot gaat, waarom zou je dan een Turbo monteren?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Gesmede omega's met of zonder dish(kommetje) ligt weer aan je compressie verhouding en eigen eisen(worden veel gebruikt).


:?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Tsja ,waarom rijden ze alleen met turbo,s in de wrc ;) (Geen "super"charger te zien)
link
Is ook nog heel :P

RE: welke zuigers bij een supercharger?

GeoffreyVanZ schreef:
Tevens wordt aanbevolen een intercooler te gebruiken!? Hoezo........
we hebben het toch over een Supercharger.



Jij gaat er (denk ik) van uit dat bij een turbo de lucht opgewarmd wordt doordat het door zo'n "heet" apparaat gaat (de turbo) waar de uitlaatgassen de boel opwarmen. Dat klopt wel, maar de inlaatlucht wordt nog het meest opgewarmd doordat de druk verhoogd wordt (bij gelijkblijvende luchtmassa, maar hogere druk wordt de temperatuur ook hoger). Omdat een supercharger ook de druk verhoogt, wordt de temperatuur van de lucht na de charger ook hoger. Dus een intercooler op een supercharger heeft wel degelijk zin!

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ja maar ik wil met een normale versnellingsbak rijden en normale toerentallen, dus leek me de supercharger beter dan turbo. Ook is een turbo aflaten koelen heel belangrijk en het schijnt met een sc veel gemakkelijker je kan gewoon na een ritje je motor gelijk uit zetten. Turbo schijnt veel slijtage op te leveren vooral op de tandwielen in de bak en vermogen komt er veel sneller op en sc gaat mooi met de toerentallen mee(spaart misschien wel veel techniek die de krachten moeten gaan verwerken).
Zal wel eens gaan kijken wie die omega gesmede zuigers zou kunnen leveren en in welke maten.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik vond de beschrijving ook vaag (net als alle MiniSpares zuiger beschrijvingen), maar als het standard equipment voor de MG Metro turbo is dan moet ie wel tegen wat laaddruk kunnen (ongeacht deze door een supercharger of turbo wordt opgewekt) dunkt me.
Een A-series turbo kan probleemloos 0,7-1 bar laadruk draaien, alleen de bak geeft problemen vandaar dat de piekdruk iets is afgevlakt.

Maar 11cc gesmeede Omega zuigers kan je bij Avonbar, zit wel een iets ander prijskaartje aan 8) (http://www.avonbar.com/prodMain.aspx?ra ... 6&makeId=0) vinden, alleen is dat een zuigermaat van 73,5mm. Ik denk dat toch eigenlijk meer zuigerwand wil hebben in geblazen motor, maar ze hebben ook +020 met 10cc of zelfs 18cc dish.

Voor 'driveability' zou ik altijd voor een intercooler gaan icm hogere compressie en een redelijke laaddruk in plaats van een lage compressie, hoge druk en geen interkoeler. Is wel iets lastiger te realiseren.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

OMEGA FORGED PISTONS - 020 - 18cc
Heren is dit dan ideaal voor me?
Bij een UK dealer en is wel een dikke prijs maar als ik dan mn kop niet hoeft te bewerken scheelt dat weer in de kosten!
Graag even een mening

£460.00 (VAT incl.)
Quantity:

Product tag: Pistons - forgedEmail a friend about this product
View all Pistons - forged products
Description
Our FIS forged piston now comes with a huge '18cc central dish’ to be used with either the turbo or supercharger, with the increased dish volume, a lower compression can be achieved with in the engine.

1 type only:
• 020 x 18cc central dish

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Wat me nog helemaal duidelijk is, hoeveel druk wil je maximaal rijden?

Er zit qua belasting nog een verschil tussen met 0,5bar of 1 bar draaien bij maximaal toerental. Bij de een zou ik zonder al te veel schaamte Metro Turbo zuigers inknikkeren bij de ander gesmede zuigers.

Als de cilinderkop de standaard verbrandingskamer heeft van 22cc (21.4cc) en zuiger heeft een kom van 18cc. Samen hebben ze dan 40cc (C). De cilinderinhoud is 1293/4=323cc (V).
Volgens de formule CR=V+C/C=363/40=9, dus 9:1

Het lijkt me sterk dat jouw kop nog de standaard volume heeft, omdat een geflowde kop vaak extra ruimte heeft rondom de kleppen (de shrouding) voor betere flow.

Nu is er een indicatie hoeveel druk je kan draaien met een bepaalde CR.
sqrt((boost+14.7)/14.7) * CR = ECR

sqrt = square root
boost = psi of boost
CR = static compression ratio of the motor
ECR = effective compression ratio

De ECR moet tussen de 12:1 en 15:1 zitten (afhankelijk hoe de rest van de motor bestand is tegen druk), dus met een CR van 9:1 zit je op een laaddruk tussen de 11 en 26 psi (resp. 0,7 en 1,8 bar). In het laatste geval praten we over vermogens over de 160pk.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Wat zou de bak eventueel kunnen hebben(zag al de tip bij een superchargerkit om de 2,76 eindoverbrenging te gebruiken om de krachten iets te temmen?)?
Ik begin steeds beter te begrijpen hoe t allemaal werkt en nu de supercharger binnen is moet alles nog uit zien te vogelen.
Maar met een 125pk zou ik best kunnen leven hoor!
Zou liefst een comfortabele en krachtige betrouwbare mini willen hebben dus die 160 pk is niet nodig. Alleen die turbo zuigers hebben een cr van 9,4 en dat is behoorlijk hoog. Draait de motor niet soepeler op lagere toerentallen met lagere cr?
De bak wil ik ook nog renoveren, maar met gewone helical tanden(geen herrie!)

Groetjes Bill

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Vizard zegt dat een standaard bak met 130Nm aan koppel betrouwbaar blijft, zeg maar 0.5bar (en zeg maar 90pk)
Met straight cut drop gears en helical gears kan je naar 160Nm aan koppel, ruwweg 0,7 bar en 115pk.
Verder moet je ook in de gaten houden dat je een 4pin differentieel monteert. Anders vlieg dat door je onderblok heen.

Het is precies het omgekeerde een motor draait efficienter met een hogere compressie, zeker als de druk er nog niet opstaat (misschien wil je met een elektromagnetische schakelaar op de compressor rijden)

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik ga weer meer vragen stellen, want die elektromagnetische schakelaar heb ik nog nooit van gehoord? 90pk vindt ik niet veel! Wat zijn de mogelijkheden voor versnellingsbak om deze sterker te maken? Dat dif zag ik eigenlijk wel aankomen alleen de reden die je aandraagt is nieuw voor me, maar is wel te overzien!
Als ik alles zo opsom kan ik toch best die turbo zuigers kiezen en dan een rustige druk opbouw van supercharger, dus vrij grote poulie kiezen voor de supercharger of een kleinere poulie voor de krukas?
Begint weer ingewikkelder te worden!!

Toch erg bedankt voor de antwoorden hoor!
Groetjes Bill

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Mercedes monteerde een schakelaar (eigenlijk koppeling) zodat de supercharger (eaton M45/62) pas meedraaide als er volgas werd gegeven. Dus dan hoef je niet altijd met full boost rond te rijden. Scheelt natuurlijk ook belasting van de aandrijflijn en motor over de gehele levensduur.

Ik bedoelde met het differentieel, dat de normale uitelkaar spat bij overbelasting en dan de complete versnellingsbak ruwineren.

Ik zou inderdaad het blok naar MG Metro specs bouwen en dan de poelies zou ik kiezen dat ik 0,7bar draait en de geladen lucht zou ik door een intercooler leiden. Dit in combinatie met een vrij hoge CR 9.5:1 moet een leuk lopend blokje geven.
Als je nog zou tweaken met de kop en nokkenas zou je misschien wel 120-125pk eruit trekken.

Maar, dat is mijn visie erop.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Super bedankt dan is dat ook weer duidelijk!!
Die elektromagnetische schakelaar is nog even uitzoeken(of dat ook op een mini kan en hoe t precies werkt?) dan maar de rest is zeer duidelijk en scheelt aanmerkelijk in de kosten.
Mega bedankt weer! d:)b

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Een intercooler op een supercharger???? Laat mij eens zien mensen, hoe dat er technisch uit ziet. Ben heel benieuwd. Die 9.5cc zuigers zijn een slechte keus. Veel te hoge compressie. Als je deze zuigers eenmaal hebt, dan valt er nog maar weinig te compenseren. Uit verbrandingskamers valt niet ongelimiteerd wat te halen. Het vergroten van de schotel uit een cast zuiger is ook niet aan te bevelen. Spendeer je geld liever aan een semi-close ratio tandwielset voor je versnellingsbak. 18 tands 1motion shaft in combinatie met een 22G1040 laygear.
Vergeet die intercooler, elektr. schakelaar en twincross diff. heb je echt niet nodig.Hou het totaal vermogen op max. 110 pk. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere postings. Goed lezen en probeer te begrijpen wat er staat. Succes ermee.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Een intercooler op een supercharger???? Laat mij eens zien mensen, hoe dat er technisch uit ziet. Ben heel benieuwd.



[youtube:509pxprr]Na0OSifBj8k[/youtube:509pxprr]

Zo, nu eerst een Bavaria

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Klinkt als een schroeftol die bijna geen stroom meer heeft :x

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Hij heeft ook nog andere filmpjes waar die vanuit een rijdende auto filmt, klinkt iets beter.

Maar hier nog de engine specs:
Slark 1380cc A-series
modified cylinder head (36mm/ 31mm in/ex. valves)
std rockers
285degree camshaft
Omega forged low compression pistons
lightened, balanced and polishes conrods
full competition main and end bearings
ground, bladed, cross-drilled, wedged, polished and ni-tempered crankshaft
Eaton M45 supercharger, 17% reduced pully (running 14.5 psi)
bypass and dumpvalve
ITG airfilter
MG Metro Turbo SU HIF44 carburettor, plenum and inlet manifold
Kawasaki motorcycle alternator
153bhp@6000rpm
148lb.ft@4150rpm

RE: welke zuigers bij een supercharger?

zelfde principe is gebruikt op een VAN van de Mini Asfalt Vreters

Jaapio

RE: welke zuigers bij een supercharger?

GeoffreyVanZ schreef:
Vergeet die intercooler...., heb je echt niet nodig.



Toch hebben de meeste moderne motoren met een supercharger wel een intercooler.
Want zoals ik al eerder zei:
Crispy":z1jl2g3l]Omdat een supercharger ook de druk verhoogt, wordt de temperatuur van de lucht na de charger ook hoger. Dus een intercooler op een supercharger heeft wel degelijk zin![/quote:z1jl2g3l]

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Vmax heeft ook een cooler ontwikkeld.
Is alleen geen intercooler.

Het is een soort van kap die bovenop de intercooler gelast wordt.
Hierdoor wordt koelmiddel gepomt dmv van een elektrisch pompje (volgensmij).

Dus ook een mogelijkheid om de boel te koelen..(nogmaals geen intercooler wel een goed id!)

Gr vin

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Bovenop de carburateur bedoel je?

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Nee het is een 'charger-cooler' Het kapje zit boven over het huis van de supercharger gekit, en koelt dus alleen het huis...

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Wehehe ja typ foutje :P charger cooler natuurlijk lol.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Daarom is de intercooler volgens mij rendementsvoller met een blow through set up in samenwerking met intercooler!!
Maar corrigeer me maar als ik er naast zit

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Is het nog een optie om een turbozuiger iets uit te laten draaien zodat er een diepere/grotere kamer in de zuiger komt en zo de compressie te verlagen. Of denken jullie dat dat de gewichtsbalans tussen de zuiger te veel zal veranderen of andere nadelen hierbij(die turbozuigers zijn een stuk goedkoper!)?

mvg Bill :x

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik vroeg , hoe je een intercooler bij een supercharger moet monteren. En het antwoord is: DAT KAN NIET!!
Ik werd verrast door @Ettore, die met dat filmpje kwam. Een supercharger aan de voorzijde gemonteerd heb ik nog nooit gezien.
Zo kan het dus wel, alleen zijn 99 op de 100 SC gemonteerd aan de achterzijde van de motor en dan kan het dus niet.
Als ik kijk naar de positie van de Intercooler dan is het koelrendement nihil.

Als de supercharger aan de voorzijde is gemonteerd, dan staat die voor de carburateur. Is die achter de motor gemonteerd dan staat die na de carburateur.
Blow trough? Die keus maak je voordat je een SC aanschaft en niet erna.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Nog een aan de voorzijde met intercooler ;)
link

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Die heeft er ook wel €tjes ingestoken! Ziet er stak uit :9~

@Geoffrey dat alles is al besproken..
En het was dus al duidelijk dat Bill gaat voor een setup met sc. voor het blok!
( The hard way zegmaar)
En er dus een mogelijkheid voor een intercooler. O:)

Gr.

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Voorzijde achterzijde ????

Het gaat hier om blow-thru carburateur vs suck-thru neem ik aan?

Wanneer de SC achter het blok wordt gemonteerd is het meestal suck-thru. Maar dan kan er altijd nog een chargecooler (watergekoeld met behulp van een aparte radiateur) in het spruitstuk opgenomen worden. Alleen koelen na de carburateur is niet erg slim omdat de brandstof in de koeler kan condenseren, iets dat je niet wil!

Wanneer je je inlaatlucht wil koelen moet het een blow-thru setup worden!

default

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik heb begrepen dat @bill al een supercharger gekocht heeft. Als deze achter de motor gemonteerd moet worden kan hij dat hele blow-trough verhaal vergeten!!

@Carlo dat verhaal over koeling na de carburateur: Lees maar eens wat mensen daarover te melden hebben!

RE: welke zuigers bij een supercharger?

Ik heb idd een supercharger gekocht m45 en heb bij maikel een interkoeler, oliekoeler en een turbocarburateur gekocht. Ik zou heel erg graag die supercharger ervoor willen plaatsen en precies zoals we in de filmpjes zien. Zodat na de supercharger aan de koppelingszijde een interkoeler kan plaatsen en daarna een pijp door richting turbo carburateur. Ik weet dat dit heel ambitieus is en daarom ben ik al een behoorlijke tijd bezig met de voorbereiding(kennis inwinning!).
Maar t moeilijkste is de zuigers en ontsteking!
Ook tijd is mn grootste probleem, want ben nu nog mn huisje aan t schilderen, want deze gaat in de verkoop(we hebben vorige week een ander huisje gekocht!).

Mzzls Bill