Wie heeft er ervaring met Webers?

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Zoals het onderwerp al zegt, wie heeft er ervaring met weber carb.? En dan bedoel ik: Hoe past het in het vooronder? Tijdens het rijden? Met starten? Blijf je aan het afstellen?. Bepaalde type, bijv weber 40 DCow? Misschien is dit al eens gevraagd maar ik kon geen echte antwoorden vinden.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Als je een Weber dcoe40 met een zanehals inlaat spruitstuk neemt hoef je weinig tot niets aan te passen om hem erin te krijgen.
Afstellen is iets lastiger,vandaar dat ik toch maar terug ben gegaan naar een hif44 of een dual carb setup

bij mij werkte hij perfect hoger in zn toeren ,maar stationair bleef ie maar pruttelen

rollenbank zeggen ze, is de enige manier om hem goed te stellen.
maar wat een geluid :)

ooit zet ik hem nog wel op een andere mini :)

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Afstellen van een dubbele Weber!? Daar zijn al veel TU-afstudeerprojecten op stukgelopen. 1 woord: DRAMA! Vacuummeters, rollenbanken, CO metingen per uitlaatpoort... het blijft lastig om ze synchroon te krijgen. Maar soms wil het geluk helpen en loopt hij ook stationair heel mooi. Op de dag dat je ze echt goed krijgt lopen, gelijk een staatslot kopen. Wordt de mooiste dag van je leven!

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

He, ik zie net een tool op internet staan die ik nog nooit eerder had gezien. misschien dat het afstellen hier misschien beter mee gaat?

Het lijkt me op het eerste gezicht een prutsgadget maar je weet maar nooit?

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Veel mensen gebruiken dit,schijnt best goed te gaan

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ze hebben het in de info over het verkleuren van de ontsteking. Bedoelen ze dan de echte verbranding of dat dat ding een andere kleur aangeeft?

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

dat ding zelf,heb het zelf nog niet gezien,maar dat heb ik gehoord

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Tja ik vind hem toch net te duur om maar even aan te schaffen om te kijken hoe en of het werkt en of mijn verbanding goed is. Aangezien ik nu juist zo tevreden was over de afstelling van mijn carb vrees ik dat aan het einde van het verhaal het er ook waarschijnlijk niet beter op zal worden.

Ik heb wel eens een verbandingsmotor zien draaien waarvan o.a. het cylinderblok van glas was. Met methanol bleef dat redelijk schoon en kon je de ploffingen goed zien. Zag er gaaf uit weet ik nog wel maar ik was nog maar klein dus wist niet precies waar ik op moest letten (zoals de kleur...)

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

oke dan, leuk ja. maar hoe zit het nu? Ik heb nog niet echt een bevredigend antwoord! :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Maar kan iemand me nou zeggen welke types jullie in de mini gebouwd hebben. Ik heb al vier verschillende types te horen gekregen. Maar er is er niet 1 die echt terug komt. volgens mij past de dcoe het beste?!?!?! graag reactie.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

De meeste Mini's hebben natuurlijk SU, Weber is zowiezo een unicum. Je mag denk ik al blij zijn als je een of twee reacties krijgt, laat staan zoveel dat je er een "trend" uit kunt halen. Overigens schrijft David Vizard wel het e.e.a. over Webers en soortgelijke carbs op een A-series. Misschien heb je daar wat aan.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ja kijk, ik wil er dadelijk webers op gaan plaatsen. Nu weet ik dat ze allemaal verschillend reageren, maar er moet toch iemand zijn van: Kijk ik heb webers en ik heb het zo en zo aangepakt! Het is niet de bedoeling een "trend" te gaan starten, puur eigenbelang.

40 DCEO met zwanenhals ofzo? Laat eens iets horen. Ik wil graag iemands ervaringen hierin delen.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

:) Ik doelde op je uitspraak: "Maar er is er niet 1 die echt terug komt.". Dat betekent dus dat je naar een trend op zoek bent in het gebruik van Webers. ZO heet dat nou eenmaal, kan ik ook niets aan doen. Betekent niet dat je zelf een trend wil starten.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

oke sorry, verkeerd opgevat. :P

Maar ik zou heel graag toch ideen van mensen horen. Er staan bijv. veel webers te koop. maar deze mensen hebben allemaal verschillende te koop staan.

heb ook gezocht op deze site maar komt niet echt iets concreets naar voren.

Misschien moet ik het ergens anders zoeken, niet speciaal mini gericht.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

10us je hebt speciale bedrijven die alleen maar allerlei carbs verkopen en reviseren, zo ook plentie of Webers. Deze bedrijven hebben vaak een schat aan kennis en informatie die jij zoekt en natuurlijk carbs. Probeer het daar eens zij zijn meestal niet zo scheutig met informatie want als je al begint met het woord Weber weten zij al dat jij nog wel een keertje meer belt en hun geld kan opleveren.

Oh ja, net het interieurtje schoongemaakt, fuck zeg wat een schrobwerk, ik heb me helemaal lam gezweet en een vuil dat eruit kwam, 4 emmers Biotex voor gebruikt en een helehoop tuinslangwater. Wat er ook uit kwam: Briefje van 250 gulden! Goed setje hoor! :D :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

HAHAHA breng nog maar een kratje bier dan. Bent dan nog niet duur uit! Kijk ook nog eens goed onder de motorkap? :9

ja tuurlijk zit ik overal te zoeken en ik heb ook al veel informatie, maar wat ik mis zijn de reacties van de mensen die zelf onder en op de mini liggen te sleutelen. Die komen meestal met goede aan of opmerking.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ik denk dat je dan echt in de racehoek moet gaan zoeken en toch wat minder hier bij de 'amateurs' want het blijkt wel dat het redelijk extreme vraag is aangezien niemand hier er zijn zegje over heeft. (zelfs Eelke niet :P ) Maar ook dat soort bedrijven heeft wel die informatie hoor lijkt me. Zijn vaak ontzettende techneuten die er werken die voor jou desnoods een oplossing zoeken als ze het zo 1-2-3 niet weten.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Nogmaals, Vizard wijdt een heel stuk uit zijn boek aan het gebruik van Webers en andere carbs van dat soort op een A-series motor. Volgens mij is dat precies wat jij zoekt. Zie ook http://www.minisevenclub.nl/nieuws.php?id=43

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

yep ik had het al gezien en uitgeprint. thx :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Kijk effe op de site van BCCP FuelSystems!
Adres: www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Misschien kunnen ze je daar wel helpen.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Dit is dus ook precies het bedrijf wat ik bedoelde. Ik ben ze ooit op een beurs tegengekomen (ik dacht Vehikel maar is alweer een aantal jaartjes geleden) en heb toen even met ze staan praten en volgens mij die Hans ten Broeke heeft mij toen nog allerlei tips gegeven voor het afstellen van valstroom- en gasklepcarbs. Was nog in mijn brommertijdperk waar gasklepcarbs nog wel eens problemen gaven op 4-takts (zoals een Dax of Charly ze hebben).

default

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Met Webercarb. kan je leuke prestaties halen, maar geeft net wat anderen ook al zeggen het probleem met de afstelling.
Als ik mocht kiezen en het geld er voor had zou ik persoonlijk liever niet voor een dergelijk carb. gaan. Het is net als SU een vlinderklepcarb. Dit houd in dat de boring altijd groter moet zijn dan de daadwerkelijke doorlaat.
Een rechttoe-rechtaan carb. bied minder weerstand en zijn (volgens zeggen) makkelijker af te stellen. Je komt dan al snel bij Amal of Fischer terrecht. Kosten? Geen idee.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

ik heb totaal geen ervaring met webers, wat ik wel weet uit de ervaring die ik heb opgedaan, dat er niet veel Mini's of Mini rijders zijn die Webers hebben.

Hier zijn verschillende meningen en ervaringen van toepassing, o.a. prijs, afstelling, aanpassingen e.d.
Zoals Eelke al vermelde zul je hier weinig antwoord krijgen op je expliciete vraag.

En ook al eerder vermeld: informeer in de Race wereld
Om antwoord te krijgen op je vraag kun je het best informeren aan diegene die de webers verkoopt en hoe hij zijn bevindingen en eventuele ervaringen heeft opgedaan. Ja gespecialiseerde bedrijven geven antwoord op al je vragen en zien je graag komen als het om nieuwe Webers gaat, het zijn jouw euro's.

Waarom dat je Webers verkiest weet ik niet, is het om ervaring te doen of lauter voor de fun of enkel om Webers te hebben. Ik bedoel hiermee geen enkel kwaad opzicht tegenover jou, maar spreek ik uit ervaring wat ik genoeg heb meegemaakt. Laat ik het zo zeggen!! De stap naar Webers is er groot vooral de euro's maar de stap naar dubbele HS4 carbs is kleiner in euro's en gemakkelijker in plaatsen, afstellen cq onderhoud.

suc6 met je keuze

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Joh theo geen probleem, het hele mini gebeuren is voor mij het eerste motorische gebeuren rond een mini.

Het is puur ervaring die ik op wil doen. Heb twee vrienden die helemaal in de wereld thuis zijn van motoren. Zij hebben ervaring met weber, maar niet in combinatie met mini. De essentiele onderdelen zijn natuurlijk hetzelfde, maar het is altijd leuk en leerzaam iemand anders zijn ervaring te horen.

De reden voor dit forum is om te vragen hoe mensen de problemen rond de weber in combinatie met de mini hebben gedaan.

Ik vind het gewoon leuk, en daarbij webers maken een heel leuk geluidje. En als ze er eenmaal goed erin zitten heb je voor een leuk prijsje een leuke prestatie.

Kortom ervaring opdoen en plezier aan het sleutelen hebben.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

10us schreef:
En als ze er eenmaal goed erin zitten heb je voor een leuk prijsje een leuke prestatie.


Kijk, dat is dus de vraag. In aanschaf zijn ze misschien niet heel duur (maar toch nog een stukje duurder dan een SU-carb, lijkt mij, terwijl die ook prima presteren), maar ik heb me laten wijsmaken dat het bij een Weber essentieel is dat hij goed is afgesteld, anders maak je meer kans op mindere prestaties dan betere prestaties. En die afstelling kan alleen goed op een rollenbank. En afstellen op een rollenbank... kun je nog wel een Weber voor kopen, zo'n beetje ;) Nou is dat misschien een beetje overdreven, maar zo goedkoop is het allemaal niet, en of het dan voor die paar procenten bovenop een mooie SU (HIF44 is ook een goed ding, hoor) allemaal waard is... :?

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Trouwens, je hebt kennelijk niet de moeite genomen om eens "weber" bij de zoekfunctie in te vullen:

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2Aweber%2A
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2Aweber%2A
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2Aweber%2A

Da's een paar waar hij zeker in voorkomt, ik had geen zin om de andere topics door te spitten die naar boven kwamen.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ja dat bedoel ik nou Eelke zo'n reactie van jou.

Hoe bepaal je nou wat ik wel en niet gedaan heb?

Ik heb zeker de zoekfunctie gebruikt.

Maar de meeste dwalen af van het weber verhaal. Er staat niet precies in wat ik graag zou willen weten.

En wat is er mis mee om nog meer ideeen te weeg te brengen. Sommige topics zijn van gasten die niet eens meer reageren als je een vraag stelt.

Waarom kom je na 28 reacties pas hiermee naar voren?

Jij bent zo bijdehand.

Geen zin... nee tuurlijk niet daarom krijgen de meeste zo'n reacties

Gooi deze maar op slot. voor mij hoeft deze topic niet meer.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Nee niet op slot, het begin nu pas interessant te worden. Het gaat van Nationale-Eelke-afzeik-dag naar een Nationale-Eelke-afzeik-week. HA ;) :P :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ik zit me nu ook ineens te bedenken dat er volgens mij in een vitrine van Miniparts in Den Dungen ook een spruitstuk ligt met een dubbele Weber erop of weet iemand toevallig met zekerheid wat het is!? Misschien dat je hun ook kunt bellen. Ik weet dat de vaste monteur er vaak op vrijdag niet is, maar misschien dat iemand anders daar er wel iets over weet te vertellen?

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

[Edit: Onzin-post weggehaald. Sorry, ik had niet gezien dat je erbij had gezet dat je gezocht had. |:( Excuses]

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

10us ik laat aan jou de eer.....


Ik zeg niks! :x |:( |:( |:(

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

ik rij zelf met een dellorto set.

Dit geeft een heel mooie koppel.
de set die er bij mij op zit is zeer zeldzaam.

Maar de zelfde resultaten zijn ook te behalen met een 40 dco weber of dellorto.

met een recht spruit moet je het schutbord aanpassen.
bij een zwanehals niet maar deze kost wel vermogen.

Personelijk zou ik het schutbord aanpassen.

Het mooiste maar ook een dure oplossing is met twee dubbelen weber, dus maar 1 kant van cabutatuur tegebruiken, hier over staat heel veel in vizard.

Het idee voor een straat mini is om niet te groot te gaan, anders heb je alleen maar koppel vanaf 4000 toeren.
Met een niet te wilden nokkenas tot bv 286 en een goede kop kan je nog dagelijks met je mini rijden.

de choke gebruik je bijna niet, je start door de motor eerst even te preimen. dit doe je door drie keer het gaspedaal tot de bodem intetrappen .

Met de sproeiers is het altijd een kwestie van proberen, net zoals bij een su met een naald.

(tuning is proberen en bij stellen en niet teveel tegelijk proberen.)

ik rij zelf met de Riley nu al meer dan 6000 km zonder problemen.

Warme start is altijd met een weber wat moeilijker.

mvgr mischa

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

KIJK Hier heb ik iets aan.

Super. thx mischa

leuke foto.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

http://www.triumphspitfire.com/weber.html
das pas nuttig Zeg! Heb ook net een weber 45dco maar bakte er ook nix van
"Ik denk dat het wel gaat lukken".
Greadz ivo

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Van het weekend gaan we bij mij een 1300 blok inbouwen en daarbij ook een weber.

link

Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Heb er in ieder geval een goed gevoel bij. :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Heel veel succes.
En hopelijk wil het allemaal lukken.
( het ziet er wel mega uit zo'n ding.) :)" title="Evil" />

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Weet misschien iemand of de luchtsproeier altijd groter moet zijn dan de benzinesproeier in een weber carb?

default

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

[size=85:3mjns3cb][topics samengevoegd - Crispy][/size:3mjns3cb]
hallo iedereen,

Ik heb dit weekend een weber carburator kunnen kopen voor mijn motor (denk toch)
mijn motor is een 1300cc (ergens van een mini uit de jaren 90...)

Weet iemand hier welk inlaatspruitstuk en welke luchtfilters hier op passen?

Heeft iemand zoiets ook tweedehands liggen?

Zou ik deze carburator ook moeten reviseren, of eerst zo maar eens proberen?

hier zijn alvast enkele foto's, als je meer detail foto's wilt moet je het maar vragen. Als je mijn motor wilt zien zul je hier moeten kijken:
link





alvast bedankt

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Het volgende is niet als kritiek bedoeld, maar als advies:

Zoek in het vervolg eerst uit welke onderdelen je nodig hebt om tot een bepaalde setup te komen, en ga daarna pas over tot de aanschaf ervan.

Dat kan veel ellende besparen. Het zou zomaar kunnen dat je iets koopt, dat vervolgens niet bruikbaar blijkt.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor wel/niet reviseren. Een te reviseren carburateur zou aanmerkelijk goedkoper moeten zijn dan een gereviseerd exemplaar. Misschien heb je er teveel voor betaald.

Als antwoord op jouw vraag:

Het is een 45-er Weber, dus dat past op een 1300. Je kunt een speciaal zwanehalsspruitstuk monteren, maar dat betekent meteen een stuk vermogenverlies van de zojuist gewonnen pk's. Met een "gewoon" spruitstuk, zul je een aanpassing moeten doen aan het schutbord, meestal wordt daar een accubak ingelast. Dit kan echter niet als je een middenklok hebt, ofwel de snelheidsmeter zit in het midden van het dashboard. (Gezien het bouwjaar van jouw auto zou dat geen probleem mogen zijn)

Succes,

Ben

default

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

om eventjes alles te verduidelijken: ik heb dit weekend een heel lot mini onderdelen gekocht, waaronder een 1300cc motor, weber en originele carburator, spaghetti uitlaat,....

Nu was ik van plan om deze 1300cc in mijn mini leyland(van 1980) te steken, omdat hier grotere kleppen inzitten en een snellere nokkenas. :)" title="Evil" />

nu zou het mooi geweest zijn om ook de weber carburator erop te plaatsen als dit mogelijk was.
Zou mijn originele carburator veel minder power geven? (even ter info, wegens geen ervaring met webers)


alvast bedankt voor het reageren :)

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Over het algemaan zal een hiff of hs carburateur meer dan genoeg vermogen kunnen leveren voor elke getunede straat mini.

Een Weber zal pas echt zijn voordeel gaan leveren bij zeer hoge vermogens, zeg 120pk en hoger. Dus eigenlijk pas bij zeer opgevoerde motoren met veel cc's en bomvol snelle spullen.

Dat gezegd te hebben, zou ik in jouw geval geen seconde twijfelen om hem erop te zetten! Want het staat gaaf en klinkt waanzinnig!

Reviseren kost wel wat centjes, dus als je besluit hem te gaan gebruiken kun je hem net zo goed eerst zo proberen zou ik zeggen, reviseren kan dan altijd nog indien dat nodig blijkt.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Misschien kun je even een foto maken van de binnenkant. 5 schroefjes van de vlotterkamerdeksel eruit schroeven. en de vleugelmoer van het ronde dekseltje wat op je sproeiers zit. Dan kun je al veel zien van de carb.

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

ik was altijd een hiff adept maar sinds ik een 1275 A-series heb met weber wil ik niet anders meer.

in een mini is het wat proppen maar geen probleem met een zwanenhals die de flow beperkt maar tot een pk of 90 nog geen restrictie is!

het rijd heerlijk pakt lekkerder op mooi geluid en niet minder zuinig als je hem goed afstelt (rollebank bezoekje)

echter webers zijn verschikkelijk humeurig op koude winter ochtenden, moeilijk af te stellen zonder rollebank bezoek

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Aangezien de discussie weer de gebruikelijke SU vs weber kant op gaat, heb ik m aan een topic gehangen waar dit al eerder besproken is. Lees het eens door.

Als je die spruitstukken etc 2e hands wil hebben, kun je misschien het beste een berichtje plaatsen in gevraagd

default

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

Ik heb (al weer enkele jaren geleden) wel eens een nieuwe set van twee 45 DCOE's op een getuned 2 liter blok geschroefd, met de hoop op meer PK's.

Om een en ander goed af te stellen tevens een lambda sonde in de uitlaat geplaatst welke was aangeloten op een air-fuel ratio metertje.

Dit metertje gaf heel interessante info, met name ook omdat je direct kan aflezen hoe het mengsel is (=goede verbranding) bij verschillende gasklepstanden / toerentallen en motorbelastingen.

Belanrijkste lessen zijn geweest:

- goed afstellen van alle sproeiers is een complexe en langdurige zaak
- met name het goed krijgen van het overgangsgebied tussen stationairsproeier en hoofdsproeier is moeilijk.
- juist dit gedrag is heel belangrijk bij normaal weggebruik
- Omdat dit zo lastig is goed te krijgen, wordt vaak de eenvoudigste oplossing gekozen door te zeggen: WEBER's zijn alleen interssant voor race gebruik; ja logisch....dan hoef je alleen maar te zorgen dat bij vollast het mengsel klopt !!!en dat is niet zo heel moeilijk
- je hebt diverse maten sproeiers nodig om te expirimenteren van zowel stationair, hoofdsproeier als luchtmengbus
- vaak wordt een te grote venturi gebruikt waardoor je relatief weinig onderdruk kan opbouwen om een mooi mengsel produceren. Ook dit maakt het afstellen weer extra kritisch |:(
- het aanzuiggeluid (engels: induction roar) bij volledig geopende gasklep is FENOMENAAL :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

Guy Croft, een engelse tuner heeft wel eens de volgende vergelijking geschreven:
het afstellen van een WEBER DCOE kan je vergelijken met een goede spiegelreflex camera (waar je nog een filmrolletje in moet stoppen... ;) )
Een goede fotograaf kan, als hij alle instellingen goed heeft, daar hele mooie foto's mee maken.
Met DCOE's is het precies zo...je kan er hele mooie resultaten mee behalen, maar dan moet je weten wat je doet, en er de tijd voor nemen.

Dus als je dat er voor over hebt...suc6 :D

RE: Wie heeft er ervaring met Webers?

De naam Weber staat zowat gelijk aan snel, hoewel in vele gevallen met SU's hetzelfde bereikt kan worden (al hier en daar geschreven).
Zelf ben ik ooit ook met een 45 DCOE bezig geweest maar vond het ook een ramp. Gelukkig zijn er wel veel delen voor te krijgen en zal een goede ervaren tuner met rollenbank er wat van kunnen maken.
Echter ben ik overgestapt op een Mikuni PHH44. Dat is een japanse licensie bouw van een Solex. Kwa pasvorm hetzelfde als de 45 DCOE. Maar kwa afstellen etc een wereld van verschil. Helaas beginnen ze nu echt zeldzaam te worden.