Wielbevestiging : wie kent deze methode?

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Ik heb hier een Mini staan waarvan de wielen op een nogal bijzondere manier zijn bevestigd.
Het is allemaal wel heel netjes uitgevoerd.
Wat is jullie mening hierover.
Vooraan zijn er nieuwe gaten geboord (offcenter, of hoe moet ik dit noemen) in de flens en daarin zit schroefdraad voor speciaal gemaakte bouten.

Achteraan nog een stuk vreemder.
Er zijn net zoals vooraan gaten geboord (offcenter) met daarin schroefdraad.
De originele bouten zijn ingekort en daarop zitten moeren om de trommel erop te houden, over die bouten zit een spacer waardoor de speciale bouten het wiel op de trommel (via spacer) vastschroeven.
Zie foto's!!
Op zich is het technisch wel ok denk ik.
Echter zit ik met een groot probleem als ik een wiel zou moeten wisselen.
Hier passen volgens mij geen andere wielen op doordat er speciale bouten gebruikt zijn (zie dikte bout)

Voorkant





Achterkant





Ik heb achteraan maar enkele moeren gemonteerd voor de foto, normaal zitten er wel 4 op.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Het is een hele aparte manier.
Ik ken de apk regeltjes niet maar hoop dat het je ermee gaat lukken.
iig. Je lagers zullen wel sneller slijten met deze methode. Voor een reserver wiel zou ik 4 extra kortere bouten met hetzelfde schroefdraad pakken die je bij je reserve wiel bewaard. op die manier kun je je wel naar huis redden.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Waarom zouden de lagers sneller slijten?
De wielen zitten toch gewoon tegen de flens getrokken.
Gelukkig moet ik er niet mee naar de APK (België) :P
Op de keuring hier doen ze er niet moeilijk over denk ik (of hoop ik)
Die verbreders achteraan is een ander probleem.

Wat ik nog niet vermeld heb, de wielen die erop zitten zijn 13 inch Revolutions.

Dat zou een goede oplossing zijn voor een reservewiel ja. Maar eens op zoek gaan naar de juiste bouten hiervoor.

Aan deze Mini zitten nog zo een aantal speciale methodes.
Er zit ook een volledig dubbel leiding remsysteem op.
En het lijkt allemaal wel origineel. Diegene die hem omgebouwd heeft wist wel waar hij mee bezig was.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Hebben die velgen een andere steek?

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Niet dat ik weet.
Maar nu dat je het zegt, dat zou wel eens de reden kunnen zijn. Dan is het wel netjes opgelost.
Ik ga het wel eens nameten.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

.. en dan maar hopen dat je lang met die trommels kunt doen 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Daar zeg je ook al zoiets!! :x :?
Tegen dan vervang ik gewoon alles terug naar gewone methodes. (met Minifins ofzo :) )

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Ik denk dat je steek 100 hebt.

Groetjes Jeroen

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Ik vind het wel knap gedaan, want een beetje off-centre en je wiel begint te stuiteren. Ik denk ook dat het steek 100 is, maar wat voor reservewiel lag er dan in de achterbak?

Of het allemaal wel zo safe is durf ik niet te zeggen, het materiaal waar de naven en de trommels van gemaakt zijn, zijn niet echt hierop berekend denk ik.

Dennis

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Reservewiel is een gewoon standaard stalen velg.
Of deze ook echt bedoeld is om er op te kunnen weet ik niet.
Dit weekend is proberen opmeten welke steek het is.

Dat van dat materiaal was ik ook aan het denken.
Er is wel vrij veel materiaal om draad in te tappen maar het is hier in principe niet op voorzien.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Theo van den Bogaard schreef:
.. en dan maar hopen dat je lang met die trommels kunt doen 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard



De achtertrommels hebben zo'n beetje het eeuwige leven...

Ziet er leuk uit deze oplossing.

Een betere methode om naar steek 100 te gaan is gewoon de bestaande gaten om te frezen en te souvereinen naar 12mm.
En dan dus M12-wielboten erin slaan op dezelfde manier hoe nu de 3/8UNF bouten zitten. Kan je nog steeds je wiel erop gooien en de moeren er achteraan.
Op deze manier wordt de boel in ieder geval niet zwakker.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

achtertrommels hebben zo'n beetje het eeuwige leven...



ja, als ze voor het remmen worden gebruikt .. als je er je wielen op gaat vastbouten ? ik bedoelde eigenlijk dat die gaten/schroefdraad er niet standaard in zit 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

twee dingen in dit geval: allereerst de bouten zijn die lang genoeg om zoveelmogelijk draadwindingen te benutten,en zijn ze niet te lang om tegen de flens vast te lopen inplaats van het wiel vast te trekken. dan als twede: een remtrommel is van bros gietijzer en niet van gietstaal.Gietijzer van een remtrommel is niet berekend op grote trekkracht vandaar dat hij geklemd wordt tussen wiel en flens. Het breken van de trommel is bij "sportief"rijden dan ook niet ondenkbaar!!JAMAAR de trommels zijn toch sterk genoeg??? Op straat zie je ook wel eens stukken remtrommel van een vrachtwagen liggen!! Zelf heb ik aan mijn bus een keer een remtrommel aan stukken gehad die mijn ventiel afsneed en dan is het toch erg lastig om zonder brokken van 80 naar 0 te komen geen remmen en een lekke voorband. Nu zal het ventiel er bij een mini niet uitgetrokken worden want die zit buiten op het wiel maar als de trommel het begeeft en het wiel loopt er af of blokkeerd dan zijn de rapen gaar. In mijn ogen een levensgevaarlijke konstructie :o :?

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Ik zou zeggen voor 100 piek fins halen en die erop zetten.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

ik zou zo zeker niet lekker rijden.
sterker nog.
direct alles eraf en nieuw spul monteren.
met een gangetje van 100 een bout afknappen is zeker geen pretje.
grote kans dat je volgende rit niet in een mini, maar een veel grotere auto is.
caprice classic of zo.

RE: Wielbevestiging : wie kent deze methode?

Voor dat ik deze Mini kocht heb ik hem enkele jaren weten rondrijden, zonder enige problemen.
Het ziet er ook allemaal nog heel goed uit.
Maar op de juiste moment denk ik toch wel dat er het één en het ander aan zal veranderen.

En ja een bout afbreken bij honderd is geen lachertje.
Ik heb ooit een afgebroken kogelgewricht gehad, linksvoor de onderste, bij 120. :x :x Veel geluk gehad toen, op 3 wielen en een carterplaat aan de overkant van de baan op een parking tot stilstand gekomen, perfekt geparkeerd in een parkeervak! 1 meter van een boom!! :? :x

En die Caprice Classic, die ken ik ja, vroeger dikwijls in gereden, als bijverdienste! ;)