Wiellager type's, voor de schijfremmen

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Voor de schijfrem mini kennen we allemaal de conische wiellagers... Maar die willen wel eens speling gaan vertonen, binnen niet al te lange tijd. Denk aan 13" ed... :)" title="Evil" />

Weet iemand of er andere type's wiellagers te krijgen zijn? Die ook langer mee gaan?

Nu weet ik dat de Metro, wiellagers heeft met kogels! Deze zouden, lijkt me, in de hubs van een mini moeten passen. Heeft iemand dit al geprobeerd? Of moet ik het zelf gaan proberen?

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ik heb die kogellagers in de mini zitten. Ik weet dat er een adverteerder van het forum is die deze levert. Jij zou nu ook moeten weten welke het is, aangezien ik tijdens de vakantie er al 1 set onder heb laten leggen.

Die hij levert zijn specifiek voor de mini gemaakt. Ik zal (als ik weer thuis ben) eens kijken naar het merk lager. Heb er van de week aan de andere kant dus ook maar een nieuwe onder gelegd.

Hij geeft aan dat de slijtage hiervan veel minder is dan van de standaard lagers. Probleem is dat een andere specialist dat ook zegt van de conische. Blijft een kwestie van eigen ervaring.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

He bengeltje, kan je mij de naam van de leverancier en het type lagers ook eens PM-en? Hier staat er ook 1 op 13".

Groet ron

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Hier draait 12 en 13" ook op kogellagers in Minihub. Je moet alleen de lagerschaal (middenin de hub tussen de conische lagers) verwijderen, dan passen de kogellagers er zo in.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Maar dan vraag ik me af of dat beter is of juist slechter. Ik weet namelijk ook dat die ringen eromheen van plastic zijn?

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Een kegellager (dus met conische rollen) is veel sterker dan een kogellager!!! daarom zijn ze ook gemonteerd in de Cooper (S) uit de jaren'60.

Het draaggetal van een conisch leger is bijna 3x zo hoog als van een kogellager. Dit komt door het lijncontact van een conische rol ipv het puntcontact van een kogel.

De lagers van metro en mini hubs zijn uitwisselbaar. Ik heb nu metro hubs er onder met conische lagers er in.

Over lagerspeling:
Alles staat of valt met het juiste aantrekkoppel van de aandrijfas moer! Wanneer je bij montage deze moer niet strak genoeg aandraait gaat de afstandsring tussen de beide lagers (bij conische), de aandrijfas en de wielnaaf kapot. Als je daarna de moer toch weer vaster draaid is er geen lagerspeling meer en gaan ook de lagers kapot (dit geld voor kogel en conische lagers).

Wanneer je te veel speling hebt kun je de tussen ring met schuurmiddel op een glasplaat op maat slijpen. doe dit in kleine stapjes (monteren / checken / demonteren / etc.) want je bent zo te ver! Gebruik hier bij een digitale schuifmaat of schroefmaat: dan meet/weet je wat je doet! Je moet nog net iets speling kunnen voelen zodat je weet dat de lagers niet in de knel zitten en kapot gaan.... Als je te ver gaat moet je de buiten ring weer eruit halen en die weer een beetje bewerken op de glas plaat. Het gaat hier om honderdsten milimeters!

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Carlo neemt me de woorden uit de mond. Kegellagers zijn speciaal ontworpen om axiale krachten op te vangen. Wat ik van plan was is om tzt in de SKF gids eens te kijken in welke kwaliteitsklassen op de mini passende lagers te krijgen zijn.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ik wil hier niet de discussie aanzwengelen welke lager er beter zijn. Dat is namelijk een discussie die in de buurt komt van het vraagstuk de kip en het ei, onmogelijk om uit te komen.

Ik weet dat er verschillende auto's geleverd zijn met conische lager, waaronder de mini. Nou heb ik van verschillende automonteurs gehoord dat zij alleen met kogellagers werken, omdat die bij die auto horen.

Volgens mij zijn de kwaliteit en levensduur van beide lagers gelijk. Dit door alle ontwikkelingen die er de afgelopen decennia zijn geweest. Het is alleen nog welke soort je voorkeur heeft.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ik zou het niet beter uit kunnen leggen Carlo. Beide lagers zijn te gebruiken bij Mini's, maar de konische lagers zijn de betere variant zeker wanneer je brede wielen gaat monteren en voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.

Dennis

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Natuurlijk heb je gelijk dat in principe conische lagers sterker zijn dan kogellagers.
Maar dan wil ik toch weten waarom die mensen er zo te spreken zijn daarover... ;)

Ik heb nog niet vaak een metro gezien met een slecht wiellager! En heb er toch wel een heel aantal gezien!

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ik heb ook nog niet zo veel metro's gezien met net zo brede velgen als dat er op een mini geschroefd worden..... ;)

Standaard metro velg zal een ET hebben van 40 a 50mm??
Een 7Jx13 velg (zoals onder mijn mini) heeft meestal een ET van 6 tot 13mm...

Met andere woorden: wanneer je standaard velgen gebruikt kan je gewoon kogellager plaatsen. Als je brede velgen hebt is het verstandig om conische lagers te gebruiken.

Simpel gezegd:
Bij een velg met een lage ET-waarde (brede velg dus meestal) wordt het buitenste lager gebruikt om heel het gewicht van de auto te dragen. Het binnenste lager hoeft het wiel alleen maar recht te houden.

Je zou dus (in theorie) een kogellager binnen kunnen plaatsen en konisch lager aan de buiten kant...

Een kogellager loopt lichter dan een kegellager: dat is ook waar (zolang ie heel blijft....).

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ron, je hebt pm.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

(b)engeltje schreef:
Ron, je hebt pm.



jij ook

Groet ron

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Dat is ook wel, maar ook std mini's hebben last van wiellagers...

Waarom hebben mensen er dan goede ervaringen mee, ookal hebben ze er joekels van velgen onder liggen...?

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

minder dan 5000km / jaar misschien??

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

(b)engeltje schreef:
Ik wil hier niet de discussie aanzwengelen welke lager er beter zijn. Dat is namelijk een discussie die in de buurt komt van het vraagstuk de kip en het ei, onmogelijk om uit te komen.

Volgens mij zijn de kwaliteit en levensduur van beide lagers gelijk. Dit door alle ontwikkelingen die er de afgelopen decennia zijn geweest. Het is alleen nog welke soort je voorkeur heeft.



Nee hoor, het is geen kip-ei discussie; en het is ook geen vraag welke lagers beter als wiellager gebruikt kunnen worden. Het zijn twee heel verschillend type lagers voor verschillende toepassingen. De opbouw is verschillend waardoor de richting van toegestane belasting verschillend is. Een groefkogellager (met balletjes) is gemaakt voor radiale belastingen (loodrecht op de as), en kan kleine axiale belastingen opnemen (in de richting van de as). http://www.neita.nl/koyocatned1.pdf

Kegellagers zijn ontworpen om zowel axiale als radiale belasingen op te nemen en kunnen daarnaast beter een moment verdragen. Ideaal voor wiellagers dus. http://www.neita.nl/koyocatned5.pdf

Kortom, iedereen die iets van lagers weet zal je adviseren om voor een wiellager een kegellager te gebruiken. Ze kunnen beter tegen verschillende belastingen, tegen hogere belastingen, en stootbelastingen.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Ik heb dit ook allemaal op school gehad.
Wil best een berekening maken van de levenstijd van deze lagers.
Moet alleen dan de maten weten van de lagers en ik maak de berekening

Groeten maikel

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Zo'n berekening is idd eenvoudig te maken. Nadeel is alleen dat je aannamens moet doen over de belastingen. Berekeningen zijn dan even nauwkeurig als de aannamens zijn. Aan de absolute uitkomsten heb je dan niet zoveel. Wat je met berekeningen beter zou kunnen doen is verschillende lagernr's vergelijken.

Daan

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Je kan gewoon de lagers vergelijken die dezelfde as- en huisdiameter hebben. En dan kom je uit op een factor van 2 tot 3 in het voordeel van de conische...

De conische lagers zijn het best geschikt voor zware belasting. Zij kunnen zeer hoge radiale krachten aan (+/- 3x zoveel als kogellagers). Ook kunnen ze een zeer hoge axiale kracht aan in 1 richting (Daarom moeten ze ook "rug aan rug" gemonteerd worden).

In bijna alle moderne auto's worden tegenwoordig kogellagers toegepast. Geen gewone kogellagers! Maar hoekcontact kogellagers! De loopvlakken van de binnen en buitenring liggen niet op een lijn maar onder een hoek, naet als bij een kegellager. Deze zaten ook al sinds jaar en dag in de MINI. Zij moeten ook "rug aan rug" gemonteerd worden omdat deze lagers ook maar in een richting axiale kracht kunnen opnemen. Door deze opstelling (de <> -opstelling) kunnen hoekcontactlagers een hoger koppel opnemen dan gewone kogellagers.

Maar de conische lagers blijven heer en meester!!!!

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Carlo schreef:
In bijna alle moderne auto's worden tegenwoordig kogellagers toegepast. Geen gewone kogellagers! Maar hoekcontact kogellagers! De loopvlakken van de binnen en buitenring liggen niet op een lijn maar onder een hoek, naet als bij een kegellager. Deze zaten ook al sinds jaar en dag in de MINI. Zij moeten ook "rug aan rug" gemonteerd worden omdat deze lagers ook maar in een richting axiale kracht kunnen opnemen. Door deze opstelling (de <> -opstelling) kunnen hoekcontactlagers een hoger koppel opnemen dan gewone kogellagers.



Heb vandaag eens metrofusee's bekeken. Die hoekcontact lagers heeft de Metro dus ook. Voer daar dan ook die berekening over... ;)

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Metro en Mini kogellagers zijn het zelfde dus dat kan kloppen...

Maar het zijn en blijven kogellagers... ;) ;)

Bij die "moderne" auto's worden ook altijd velgen gemonteerd met een hoge ET-waarde maw het lager zit redelijk in het midden van het wiel (gunstig dus).

Hieronder een indicatie van de verhoudingen tussen de verschillende lagertypen (radiale belasting):
Als kogel = 100%, dan hoekcontact = 118% en conisch 206% (Dit bij een aangenomen asdia. van 35 en huisdia. van 80mm, bron: SKF).

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

[i:3lw9nx80][u:3lw9nx80]Zoals Carlo schreef Over lagerspeling:
Alles staat of valt met het juiste aantrekkoppel van de aandrijfas moer! Wanneer je bij montage deze moer niet strak genoeg aandraait gaat de afstandsring tussen de beide lagers (bij conische), de aandrijfas en de wielnaaf kapot. Als je daarna de moer toch weer vaster draaid is er geen lagerspeling meer en gaan ook de lagers kapot (dit geld voor kogel en conische lagers).[/u:3lw9nx80][/i:3lw9nx80]

Ik had hier dus geen benul van, en met de apk heb ik dus te horen gekregen dat de lagers speling vertonen of mogelijk verkeerd afgesteld staan.. ik denk dus het laatste..

2 vragen:
* Hoe check ik of de lagers nog goed zijn?
* wat is het het juiste aantrekkoppel van de aandrijfas moer?

:)\\_

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Uit elkaar halen en het roloppervlak van de buitenste ring controleren.
De rollen die op de binnenste ring controleren.

Controle: Alles moet mooi glad zijn en geen sporen/groeven vertonen. Als er stukjes uit de roloppervlakken verdwenen zijn is het helemaal duidelijk natuurlijk.

Als de lagers nog goed zijn en je de moer op het juiste koppel aantrekt moet er nog een minime speling voelbaar zijn.

Te veel speling: afstandstandsring slijpen op glasplaat. Te weinig: buitenring demonteren en slijpen.

Aantrekkoppel is volgens mij 150Nm. Hoewel ik ook wel eens 200Nm tegengekomen ben...

Swiftune levert (als enige) speciaal geharde afstandsringen om het indrukken er van te voorkomen. Dit is een euvel van de conische lagersets voor de Mini en komt voornamelijk voor bij gebruik van brede wielen met lage ET (bijv. 7x13) en stevige (bocht-)belasting.

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

aanhaalmoment voor schijfremmen:
150 lb ft = ~200 Nm
8)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Wiellager type's, voor de schijfremmen

Als het om de lagers gaat,en hoe het komt dat ze ze snel kapot;heel simpel de wielen slopen de lagers. Met 12 inch standaard velgen gaat het nog maar de trend dia al jaren heerst is hoe lomper (groter en breder) hoe mooier???
De 13 inch velgen wegen samen met band nog eens behoorlijk meer dan een normaal wiel met band wat ook extra werkt op de lagers.
Mijn raad ;geen 13 inch ,en als je 12 inch neemt ,niet met een diepe offset zodat ze lekker breed staan. Zo spaar je je lagers.
O ja ik heb rally gereden en in 8 jaar nooit een wiellager moeten vervangen.