Als je de hartafstanden meet (zoals meester schreef 204 cm) en daarna kruislings onder de auto door, weet je het precies. Als je per zijde meet kan het nog steeds zijn dat de hartafstand ok is maar dat je mini diagonaal over de weg gaat.
Als je het helemaal goed wil doen kan je met een stalen profiel (recht) eerst even kijken of de achterwielen in lijn staan met de carroserie (profiel tegen velg houden en erlangs kijken), hierna meten (hartafstand en diagonaal).
Na eventuele aanpassingen toch weer laten uitlijnen.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
RE: Wielophanging afstellen (uitlijnen)
Ingediend door Eelke op do, 19-05-2005 09:28
Uit een ander topic:
Meester schreef:
Doordat we verstelbare spoorstangen geplaatst hebben,
(foto 270 t/ 284) is het linker wiel weer in de normale stand teuggekomen.
De afstand van hart achterwiel naar hart voorwiel moet zijn 204cm.
Rechts was de afstand 205,5cm.
Links was deze 201,5cm.
Op 2,5 millimeter na, zijn links en rechts gelijk gekomen.
Rechts is nu 204,5cm.
Links is nu 204,25cm.
[Dit even voor de kenners...]
De Mini gaat nu weer recht-uit en trekt niet meer naar links!!!
Dit haakt eigenlijk in op een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop. Ik heb zelf een aantal instelbare ophangingsdelen (instelbare trekstangen voor, volledig instelbaar achter, d.w.z. camber/tracking brackets en Hi-Lo's) en ik ben er tot nu toe voor het gemak maar vanuit gegaan dat bij de opbouw e.e.a. een "goede" instelling heeft gekregen (ik heb in elk geval een uitlijningsprintje).
Maar nu vraag ik me af hoe ik de basisinstelling het beste kan controleren (ik heb bijvoorbeeld het idee dat de voorwielen behoorlijk ver naar voren staan). Is het slim om de trekstangen eerst maar eens op lengte te controleren t.o.v. standaard trekstangen? Of kan ik beter met de hartafstand werken? (Met instelbare achterkant weet je dan alleen dat de afstand goed is, maar niet of de wielen op de goede plek onder de auto staan).