vuurwerk in je auto aan het maken?
Kan je niet de zekeringkast uit een andere auto nemen? Van eoa japanner of BWM of zo die maken wel erg saaie auto's maar wel degelijk.
Cheers,
Henk
- Login of registreer om te reageren
vuurwerk in je auto aan het maken?
Kan je niet de zekeringkast uit een andere auto nemen? Van eoa japanner of BWM of zo die maken wel erg saaie auto's maar wel degelijk.
Cheers,
Henk
Da's een goeie, ja. Normaal komt de plus geloof ik binnen bij de startmotor en gaat van daaruit een tros draden naar o.a. het zekeringenkastje. Ik heb hetzelfde plan opgevat (tenminste, een ander zekeringenkastje monteren) en ben ook wel benieuwd naar de opties.
Eelke schreef:
en ben ook wel benieuwd naar de opties.
Opties zijn legio. En liggen allen op de sloop. Ben heel wat mooie tegengekomen maar vraag me geen merken meer. Een maat van mij, hier bekend onder "erik" heeft wel een aardige ingebouwd. Hem ff vragen. Deze huidige kasten maken vaak ook gebruik van de "tegenwoordig" standaard zekeringen die een stuk betrouwbaarder zijn dan de standaard buisjes in de mini.
Inderdaad. Mijn beweegredenen zijn tweeledig: meer apart kunnen zekeren (en de zweefzekeringen eruit halen en alles gewoon op 1 plek hebben) en de hogere betrouwbaarheid van moderne euro-zekeringen.
Ingediend door martin krispijn op wo, 01-01-2003 19:11
mijn redenen zijn dezelfde, ik wil alles zekeren en steekzekeringen zijn veel betrouwbaarder enmakkelijker verkrijgbaar. kan iemand mij een zekeringkast uit een bepaald type auto aanbevelen (die makkelijk aan te sluiten is en niet al teveel ruimte inneemt bijvoorbeeld)
Ingediend door Erik op ma, 06-01-2003 00:58
Leuk, ik zag mijn naam langskomen
Wat ik heb gedaan is niet precies wat jullie zoeken, maar misschien heeft iemand er wat aan. Ik heb uit een metro (u allen wel bekend) de zekeringkast gehaald en die gebruikt om alle extra stroomvragers op aan te sluiten. Een voordeel hiervan is dat het er onder de motorruimte nog origineel uitziet, daar zit de normale zekeringkast nog. De metro-zekeringkast zit binnenin rechtsonder het dashboard.
De zekeringkast uit een metro heeft drie rijen van zeven zekeringen (plus zes reserve) die in een blokje van ca. 9x12 cm zitten. Deze zekeringkast is in principe voor alle elektra uit een metro, dus als je hem alleen als extra zekeringkast gebruikt kan je qua extra's je lol op:). Bij de metro heeft volgens mij elke zekering een eigen voedingsdraad, ik heb de draden samengenomen en de zekeringen verdeeld in drie groepen van elk zeven zekeringen. Bij mij zit het als volgt aangesloten;
- de eerste zeven zekeringen (groep A) worden gevoed door een continue stroom (relais extra luchthoorn, relais extra verlichting bij grootlicht, toegevoegde interieur- en kofferbakverlichting, radio continuevoeding)
- de tweede zeven zekeringen (groep B) krijgen stroom wanneer de accessoirestand aanstaat (radio aan/uit, bakkie, extra electrische fan voor de radiateur)
- van de derde groep zekeringen (groep C) werkt een aantal wanneer het contact aanstaat (choke-indicatielampje, startknop, smoker, stoelverwarming) en een gedeelte als extra nog nader te bepalen zekeringen (zekering voor dimlicht, zekering voor alarmlicht (dit was voorheen een zwevende zekering)), deze worden niet door contactstroom gevoed.
Ik ben ongetwijfeld nog een aantal zekeringen vergeten, maar het idee is duidelijk, er is ruimte zat voor onzin. Als je deze kast gebruikt ter vervanging van de oude kast moet het in principe genoeg zijn, maar voor de zekerheid kan je een iets grotere nemen. Kijk eens rond op de sloop wat er is, elke auto heeft er in principe één.
Met vriendelijke groet,
Erik
Die zekeringkast uit de Metro klinkt als dezelfde die in MPi-Mini's zit. Zit ook rechts onder het dashboard.
Als je nou niet weet waar de zekeringen te laten...
Deze foto is van de autoshow in Essen, t was meen ik een ford focus rallycar.
Lekker bereikbaar
Ingediend door Erik op do, 09-01-2003 10:39
Voor de geinterresseerden heb ik hier een ietwat wazige foto van die zekeringkast, dat je weet hoe hij eruit ziet. Even voor de duidelijkheid, ik heb hem rechts onder m'n dashboard geplaatst, maar bij een metro zit ie links, als je het zekeringkapje wegtrekt zie je hem gelijk zitten.
M vr gr,
Erik
Ingediend door martin krispijn op vr, 10-01-2003 23:24
Ziet er goed uit met die steekzekeringen. Maar ook bij deze kast komt er niet 1 dikke pluskabel binnen die gelijk alle zekeringen voedt toch, want zo'n kast zoek ik, maar zal denk ik moeilijk worden om te vinden.
Ingediend door Mini Martin op za, 11-01-2003 21:07
Zal ik je een geheimpje vertellen: Die zekeringkast die jij zoekt bestaat niet.
Ik heb eens navraag gedaan bij een autosloper. Er is geen ene auto ooit gemaakt die dit zo heeft. Alle merken hebben hun voedingen gescheiden en gegroepeerd. (had iets te maken met het totale vermogen)
Misschien een idee om het zelf te bouwen. Of het handig is weet ik niet, anders hadden de auto-ontwerpers het volgens mij allang gedaan.
Ingediend door martin krispijn op zo, 12-01-2003 17:38
Ik ga denk ik zelf maar iets fabrieken ja. wat het met het totale vermogen te maken heeft snap ik niet want alle stroom loopt toch door 1 pluskabel naar achter, dus ik snap niet wat die sloper nou bedoeld.
Wat je natuurlijk zou kunnen doen is een dikke kabel van je accu door trekken naar de startmotor maar voordat je daar bij de motor bent zo`n rode noodstopknop monteren zodat je voordat de stroom de motor ingaat je hem al kan onderbreken!,
dan tap je de draden waar normaal de electriciteit vandaan komt over naar een nieuwe zekeringskast (bijv 1 van een suzuki)
als je wilt dat de motor ook nog eens stopt bij het omdraaien van de noodstop dan moet je hem doorschakelen naar de bobine! maar dat terzijde.
Ik weet dat toevallig dat het zekeringskastje van een peugeot 205 erg makkelijk te demonteren is en te monteren omdat deze elke keer weer tegen me benen bungelt!
Ik denk dat de wens om 1 grote voedingskabel voor het zekeringenkastje te hebben niks te maken heeft met noodstoppen enzo, maar gewoon is om de hoeveelheid draadjes te beperken.
Ingediend door martin krispijn op di, 14-01-2003 22:58
inderdaad. het ziet er veel mooier uit als er maar 1 pluskabel de zekering kast in gaat ipv een stuk of 15, het is zo ook een stuk overzichtelijker
Ingediend door Erik op wo, 15-01-2003 12:58
inderdaad. het ziet er veel mooier uit als er maar 1 pluskabel de zekering kast in gaat ipv een stuk of 15, het is zo ook een stuk overzichtelijker
Je kan ze natuurlijk ook gewoon bundelen, dat er wel één kabel naar je zekeringkast loopt maar dat die opgesplitst wordt in 15 voedingsdraden. Dit is netjes te doen. Anders is wat jij wil denk ik niet te vinden/ te koop.
M vr gr,
Erik
Er zijn overigen's ook steekzekeringkastjes op de markt die je hier goed voor kunt gebruiken.
Hier gaan 6 zekeringen in, ze passen precies op de plek van het oude zekeringkastje (bevestiging is gelijk), en ze kosten nog geen 10e van de prijs van een de standaard zekerings kast.
Enige nadeel ze zijn niet orgineel Mini.
Ingediend door Mini Martin op wo, 21-04-2004 20:18
Een ander voordeel is dat je geen bloemkolen achter het kastje krijg.
(Bloemkolen? Ja, van die groene die sluiting met het schutboard maken.)
grtzz Martin
Richard: enig idee waar die te koop zijn? Op zich zou nog een paar meer zekeringen ook niet verkeerd zijn, om wat van de zweefzekeringen naar het kastje te trekken.
ik heb zelf een zekering kastje gekocht bij de lasualec bij ons in de beurt 13 ueries exl. kunnen 8 steek zekering in en er zit een spat water dicht dekseltje op. Ben je meteen mooi van die grote glas zekeringen af.
mocht je ze daar niet kunnen krijgen wil ik er ook een naar je opsturen. ik stuur je vanmidag wel even een foto
groetjes hilbert
Ingediend door schuitemaker op do, 22-04-2004 10:08
Ik heb het kastje ook ver vangen. kostte mij €8,- het is dan een "bruggetje",de aansluitingen zitten bij mij aan de onderkant.
De oude heb ik nog liggen dus als je hem nog wil hebben?
Eelke schreef:
Richard: enig idee waar die te koop zijn?
Ja
Ik heb de mijne bij een automaterialen zaak hier in de buurt gehaald. Als je op de site van Conrad kijkt staat er een zelfde soort zekeringskastje die kwa bouw het zelfde oogt als de geen die ik heb.
Bij deze weet ik alleen niet zeker of de gaten in het kastje overeenkomen met de al aanwezige gaten. Maar omdat ze volgen's mij een indtieke bouw hebben lijkt het mij dat dit geen probleem zal zijn. Mischien even opmeten voor de zekerheid?
Ik kan de complete advertentie van Conrad hier helaas niet naar toe halen. Die zul je even op moeten zoeken op hun site.
behalve het plaatje van Richard-T staat er niet veel meer dan:
ZEKERINGHOUDER 6-VOUD
Artikelnr.: 840564 - 8B
7,95 EUR
productomschrijving:
Voor opbouwmontage met onbreekbare plexiglas afdekkap. Aansluitingen voor 6,3 x 0,8 mm platte zekeringen. Bevestigingsgaten 5 mm, hoogte 58 mm, lengte 86 mm. Geschikt voor steekzekeringen van max 30 A .
FWIW,
Theo van den Bogaard
Tincu schreef:
Misschien dat dit makkelijk is?
@Red Flame. Volgen's mij ging het spliten niet helemaal goed. Ik miste een stukkie.
Richard-T's reactie op het berichtje van Tincu:
Ik had wel gehoopt dat dat makkelijk zou zijn ja.
Maar als ik op de link klik krijg ik niet de pagina die ik wil hebben. Ik krijg iets over cookies in m'n browser die niet geactiveerd zijn?
Theo's reactie:
Heb ik ook richard terwijl die wel geactiveerd zijn in mijn browser.
Ik was van plan om mijn zekeringkasje te vervangen door een nieuwe waar ik steek zekeringen in kan zetten.
Ik dacht ik doe het draadje voor draadje en dan komt da wel goed maar ze schote er toen allemaal af
Kan iemand mij helpen waar welke kleur draad op moet want als ik nu mijn richtingaanwijzers aan wil zetten moet mijn licht ook aanstaan
Kan iemand mij helpe!!
ik heb ook zo'n zekeringkastje gekocht, moet hem alleen nog inbouwen...
was iets van 4 of 5 euro bij de groot electronica in leiden
nadeel is dat dat soort zekeringkastjes niet 1:1 over te bouwen zijn. Er zit maar 1 aansluiting per zekering per kant, terwijl je er 2 nodig hebt, dus 4 in totaal.
Ook het feit dat de kabels er aan de achterkant in gaan, vind ik niet praktisch, je moet de zekeringkast losschroeven om een kabelklem erop/eraf te halen.
cheers,
Wouter
Klopt, heb ik ook, is een heel gepiel met stekkertjes er aan zetten maar als het 1 keer zit dat zit het en hoef je er niet meer naar te kijken.
Stekkertjes onderlangs is overigens niet handig als je num vast wilt schroeven omdat de 'bocht' van de draadjes dan wat scherp wordt met het risico dat de met veel moeite bevestigde draadjes in de stekkertjes weer los gaan.
Oplossing: gewoon los laten bungelen (maar dat is wel de 'beunmanier')
of je knijpt je stekkertjes aan en zet ze vervolgens extra vast met een druppeltje soldeertin....
en wat die 4 aansluitingen per zekering betreft... bij mijn mini is niet ieder beschikbaar aansluitpunt in gebruik. Ik zou dus precies genoeg hebben aan de 6 zekeringen in het nieuwe kastje... worden alleen een aantal zekeringen niet meer gedeeld.
en wat die 4 aansluitingen per zekering betreft... bij mijn mini is niet ieder beschikbaar aansluitpunt in gebruik. Ik zou dus precies genoeg hebben aan de 6 zekeringen in het nieuwe kastje... worden alleen een aantal zekeringen niet meer gedeeld.
Klopt, maar dan moet je alsnog draden trekken. De dubbele lipjes verbinden ook door. Er staat dus niet per definitie spanning op iedere draad links van de kast.
of je knijpt je stekkertjes aan en zet ze vervolgens extra vast met een druppeltje soldeertin....
dan heb je wel schoentjes nodig zonder isolatie, en moet je zelf weer gaan isoleren omdat je anders de kans loopt dat ze tegen het schutbord sluiting maken.
Wouter
dag dag
ik weet dat ik ooit een schema oid heb gevonden van iemand die ook zijn complete bedrading opnieuw heeft getrokken... nu heb ik binnenkort bij mijn 2e mini (net een Van gekocht ) ook deze mogelijkheid.
Ik wil dus in de Van niet het gedoe krijgen van al die zweefzekeringen maar gewoon een zekeringskastje op een plek zetten en mocht er dan eentje springen dat ik niet eerst aan het zoeken ben waar die krengen ook alweer allemaal zitten
Weet iemand waar dit schema staat? heb het forum al geprobeerd af te struinen maar niks gevonden. Heeft iemand er anders zelf ervaringen meer om dit te doen?
Greetz
Ik heb bij mij ook alle zweefzekeringen weggehaald. Mijn standaard kastje heb ik ook vervangen door eentje met steekzekeringen.
iemand een adresje waar fatsoendelijke steekzekering kastjes te krijgen zijn? De locale electroboeren kunnen alleen de benodigheden leveren voor het zelf solderen. De enige plek die ik gevonden heb is [een website] en die is nogal duur als je alleen dat ding besteld.
[size=75:24euikzd][Edit: bedrijfsnaam - Eelke][/size:24euikzd]
autosloperij? in bijna iedere auto zit een kastje voor steekzekeringen, ff klussen en je bent voor bijna niets helemaal de man...
Die ik in mijn handen heb gehad was niet zo simpel (bijv. Escort laatste model, BMW etc.), die zijn vaak geintergreerd ergens in het dashboard ofzo met vaak een serie relays erbij. Maar ik zal nog eens gaan zoeken daar, thx voor de tip
Als iemand nog een auto weet waar ze makkelijk uit te halen zijn en ze een beetje 'universeel' zijn in te bouwen... Anders ga ik wel weer eens een dagje op de sloop rondstruinen.
niemand die dat schema heeft?? of een eigen schema?
Hoe kun je het anders aanpakken?
Ingediend door PU op ma, 13-11-2006 20:48
Ik heb alle kabels ook uit mijn Van getrokken en ben precies hetzelfde van plan. Ik heb de kabelboom nog wel bijna helemaal compleet in elkaar zitten (alleen bij het zekeringenkastje ging het mis ) dus als ik hem op een plaat heb gespijkerd maak ik hem gewoon na denk ik. Misschien dat ik er dan meteen 2 kan maken, mits je intresse hebt?
Ik ga nog geen datum zeggen wanneer hij klaar is. Ligt eraan hoeveel tijd en zin ik heb
het staat er hier mischien nog niet bij maar toch ik ben van glaszekering overgegaan op steekzekeringen maar nu komt t volgende probleem aan t licht.
het komt namelijk voor dat bij de glaszekering dubbele draad(stekkers) naar een enkele gaan en andersom. nu ben ik al aan t meten gegaan maar ben er nog niet echt uit waar wat hoort. ik heb de schema er al wel bij gehad hoe het bij de glaszekeringen zat.
oja daarbij heb ik ook mijn kabelboom vevangen ga vandaag eerst een start relais halen die opo de vierpoot komt. maar op de startmoter zit ook een relais hoe zit dit?
kan het daardoor komen dat de zekeringenkast geen stroom meer heeft?
net een relais gekocht en aangesloten nu start de auto wel maar nog steeds geen verlichting etc.
wat werkt is: seinen en claxon en de ruitenwisser.
mvg jan
[size=75:1ezuovkv][topics samengevoegd - Crispy][/size:1ezuovkv]
goei middag,
het volgende heb ik gedaan een nieuwe 2e hands kabelboom in mijn mini gelegd alles aangesloten
maar nu ik hou nog een draadje over een paarse enkele draad daaraanvast zat blauw/geel als ik t goed zeg...
oja op de paarse staat continu 12v waarvoor is deze?
op zekering 1 heb ik links wit en rechts dubbele donker groen
op zekering 2 links dubbel bruin rechts dubbel paars
zekering 3 links groen/wit rechts 3x groen oranje
zekering 4 links rood rechts rood/zwart
zekering 5 links paars/geel en rechts bruin.
heb ook maar meteen 2 nieuwe relais gehaald
mijn gevarenlichten werken gewoon maar mijn knipperlichten niet waar zou dit aan kunnen liggen?
voor de rest werkt volgens mij alles...
mvg jan
Aangezien dit een probleem is wat je tegenkomt terwijl je een andere zekeringkast inbouwt, heb ik je vraag aan het bestaande topic gehangen, waar je zelf ook al in gepost hebt.
Voor draadkleuren hebben we dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6472#56472
Hoe het op de standaard zekeringkast aangesloten hoort te zitten, staat in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 4319#24319
klopt dat had ik idd ook al gelezen maar ik heb nog steeds een paarse draadje over....
heb gister nog bij een mpi onder de moterkap gekeken en kwam er achter dat bij de dubbele groen die bij mij achter t dashbord zit met relais bij hem onder de moterkap zit met een paarse en zwarte draad erbij
klopt dit dat dat dan een 4weg knipperrelais is?
mvg jan
Alle zekeringen vanuit een centrale plus laten lopen zorgt gegarandeerd voor vuurwerk.
Ze hebben hem niet voor niks in 4 hoofdgroepen gescheiden.
Een is Continu plus voor claxon, signaal-groot-licht etc, die heb je soms nodig bij stilstand.
Een is Contact plus voor lichten, knipperlichten etc, die je alleen op contact wil hebben.
En nog 1 alleen voor als je rijdt zoals bobine etc.
Als je je contact lang aanzet, dan merk je dat je bobine licht gaat geven, dus nooit alles op continu + doen!
Daarnaast komt het heel vaak voor dat er over een - een + gaat lopen als je de kring te dicht bij elkaar gaat knopen. Met een heleboel leuke foutmeldingen.
Kortom alles aanpassen en verbeteren is goed, maar zelf een stroomkring maken?
Alleen als je er echt verstand van hebt.
RE: zekeringkast gezocht
Ingediend door martin krispijn op di, 31-12-2002 19:43
ik ben druk bezig met het zelf maken van mijn draadboom wat tot nu toe goed lukt. ik wil gelijk meer zekeringen aanbrengen, (stuk of 12). ik had bij autotech zekeringenkastjes besteld maar dat werkt via het principe van een zwevende zekering
zijn er ook zekeringkasten te koop waar je waar aan 1 kant je pluskabel ingaat en je aan de andere kant de te zekeren draden in stopt, de kast die ik nu heb daar gaan de draden in en dan via de zekering er weer uit en dan moet ik die draden nog eens naar plus leggen, het zou dus makkelijker zijn als ik die plusdraad in een zekering kast kon vastmaken en dat dan alle zekeringen al gelijk spanning hebben, dat scheelt weer wat extra draden en verbindingen, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. die kastjes zijn bij autotech en brezan niet te koop( int verschillende hellaboeken waren die niet te vinden