Zuigers

default

RE: Zuigers

Mijn onderblok staat momenteel bij het revisiebedrijf
en nu heb ik een probleem wat voor zuigers laat ik er in zetten,standaard zuigers(1275cc) 71mm :| tweede overmaat of toch maar een maatje groter . Wat zijn de voorts en tegens van een vlakke zuigerbodem behalve dan een hogere compressie waar je ook niet eindeloos mee door kan gaan.

RE: Zuigers

de maat die je moet nemen lijkt mij afhankelijk van de boring minus een bepaalde tolerantie tbv Uitzetting. Ík ben niet een echte automotor/kenner, maar de term ´meten is weten´ gaat hier denk ik ook op. Maar dat zou je revisiebedrijf toch moeten weten=

RE: Zuigers

jij hebt de keus, als je de grootste overmaat neemt, kan je een mogelijke volgende revisie vergeten.
Verder hangt het er van af waarvoor je de motor gebruikt, voor dagelijks gebruik en zonder verdere aanpassingen zou ik gewoon de kleinst mogelijke overmaat aanhouden .. als je een racer bouwt wordt het natuurlijk een heel ander verhaal ..

(zie ook: http://www.federal-mogul.com/cda/conten ... 00,00.html en http://www.geocities.com/MotorCity/5353/cylhead.htm voor compressieberekening; hoe hoger de compressie hoe groter de kans op pingelen )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Zuigers

flat top zuigers werken niet echt voor een 1275 want de vorm van de verbrandingskamer wordt er slechter van.

je kan beter de kop erg ver vlakken en dan met een dish (kommetje in de zuiger) de CR weer wat omlaag brengen.

zet er gewoon een 2de of 3de overmaat in .. de revisie toko laat je gewoon de rest doen..die doen dat vaker

RE: Zuigers

Ik heb 's ff gekeken bij Federal M.
Gaaf spul , jammer dat ze pas bij 4" beginnen.
Die skirt coated pistons zijn helemaal naar mijn smaak , lekker hoor !!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Zuigers

(ik weet niet of ik hier goed zit denk het wel)

Maar ik ga me 1275 verbouwen en nu ben ik opzoek naar andere zuigers 72.5mm alleen dan vragen ze meteen ook welke compressie je wil hebben??? nou weet ik dat je die goed moet kiezen om het meeste vermogen uit je blok te kunnen halen ( samen met de andere componenten )

uit de dingen die ik op het internet vind word ik ook niet echt wijs :?

RE: Zuigers

en voor de 3e overmaat gegaan.
+40 AE zuigers.. waren 200e

is dus 1310 cc

je kan ook voor de 1330 cc gaan
de 4e overmaat.
anders rest de 1380 :)" title="Evil" /> cc, maar daar wordt je blok niet blij van..

de cc's doen het hem niet, de revisie van je blok wel, mooi schoon en alles nieuwe lagers etc
pk's komen uit je kop en nokkenas....

RE: Zuigers

thanks,
alleen waarom hebben ze het dan over compressie??
ik weet dat dan te maken heeft met de hoogte van je zuigers (hart pen van je drijfstang, boven kant zuiger)
hoe moet je dan bepalen wat voor en compressie je wil :?

RE: Zuigers

@ Jeroen: Mahle al eens bekeken? Misschien dat die wel wat leveren. Doen genoeg met F1, dus de knowhow zullen ze er wel voor hebben....

RE: Zuigers

minidaan schreef:
(ik weet niet of ik hier goed zit denk het wel)

Maar ik ga me 1275 verbouwen en nu ben ik opzoek naar andere zuigers 72.5mm alleen dan vragen ze meteen ook welke compressie je wil hebben??? nou weet ik dat je die goed moet kiezen om het meeste vermogen uit je blok te kunnen halen ( samen met de andere componenten )

uit de dingen die ik op het internet vind word ik ook niet echt wijs :?



Dat hangt onder andere af van wat voor nokkenas je gaat gebruiken, welke benzine je tankt enz., maar ik denk dat je iets van 10:1 cr moet hebben. Als je te hoog gaat en je gebruikt niet het juiste octaangehalte in je benzine, dan gaat je motor pingelen.

RE: Zuigers

maar ik denk dat je iets van 10:1 cr moet hebben. Als je te hoog gaat en je gebruikt niet het juiste octaangehalte in je benzine, dan gaat je motor pingelen.



juist dat is correct, beter dat je onder de 1op 10 compressie ratio blijft. anders moet je euro 98 gaan tanken.
daar zijn die hollingen in je zuigers voor.

ik zit geloof ik op de 1: 9.75....

RE: Zuigers

Tank toch al 98. Iets anders gaat er niet in. Maar Mahle leverd alleen maar zuigers voor de 1275, niet voor alle kleinere zuigers helaas....

RE: Zuigers

onder de 1 op 10 als compressie verhouding...
en wat voor en zuigers gebruiken jullie dan??
ik weet dat omega goede zuigers heeft maar de zullen er nog veel meer zijn..

RE: Zuigers

RE: Zuigers

Kevski Style schreef:
Tank toch al 98. Iets anders gaat er niet in....



dat zal meer mee te maken kunnen hebben dat je alleen maar gelode benzine mag gebruiken?? :?



dit is zo'n zuiger met die kuil in het midden.
er zijn vele merken, maar daar heb ik niet echt ervaring mee.

ik zou niet de goedkoopste nemen, dat is zeker verder weet ik t eigenlijk niet :x

RE: Zuigers

Uh nee, ik heb een A+ plus blokje met geharde klepzetels, dus rij loodvrij. Bovendien bestaat de loodtoevoeging in benzine nu heleaal niet meer. BP is er ook mee opgehouden. Ik doe het mooi voor de extra safety (pingelen), vooral ook opdat mijn ontsteking ver terug staat en met 95 gaat ie al pingelen....

RE: Zuigers

ik ben weer wat wijzer geworden...

je hebt dus zuigers voor en 1275cc en dan 3 overmaten van steeds 0.020" groter, tot 0.060" en dan krijg je de 73.5mm "big bore" voor de 1380cc...
alleen de dish kan + zijn, met en bolle bovenkant of - met en holle bovenkant.. klopt dit???
en het getal wat ze der achter vermelden +60 of -60 heeft dit met het volume wat je er bij krijgt of er afhaalt temaken?

en kan je van de standaard formule uitgaan voor het uitrekenen van van je cilinder inhoud en dan + of - het formule van de dish????...

info van de site http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36975

RE: Zuigers

bijna goed .. de dish is altijd negatief (weergegeven in aantal cc (6cc in de link)), en de +0.020 slaat op de 'overmaat' ofwel diameter van de zuiger en is altijd positief.

zie ook:
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... e_Type.cfm

in de formule:
http://www.geocities.com/MotorCity/5353/cylhead.htm
is gewoon een vakje om de dish (cc's) in te vullen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Zuigers

hanz schreef:
ik zou niet de goedkoopste nemen, dat is zeker verder weet ik t eigenlijk niet :x



Omega zuigers, http://www.omegapistons.com/

dat is de enige naam die keer op keer naar boven komt als je kijkt naar high spec motorblokjes op internet.

RE: Zuigers

MEGA range van minispares is goed maar nog best prijzig.

van de standaard zuigers 1275 zijn P21253 degene die het best voor wat hogere vermogens werken.

voor 998 maakt het eigenlijk niet uit standaard werk goed.

RE: Zuigers

Als ze van hepolite zijn is het heel goed , 7200rpm top , super licht , etc , etc.
Greetz , Jeroen.

RE: Zuigers

oke we zijn begonnen met het versnellingsbakje nieuwe lagers enz..

maar die zuigers van hepolite??? is dat zo super...

Wat is jullie ervaring met verschillende merken zuigers??

gr daan

default

RE: Zuigers

[size=75:2k28k2t4][topics samengevoegd - Crispy][/size:2k28k2t4]
iemand enig idee waar je zuigers voor een 1275 blok kunt kopen?

zijn er ook nog snellere, betere, lichtere zuigers te krijgen voor die blokken?

alvast bedankt,
jurg

RE: Zuigers

sowieso bij de sponsoren hiernaast! -->

Anders bij verschillende engelse bedrijfjes, maar alle bedrijfsnamen zullen wel weer via de PM moeten :)

RE: Zuigers

jah hoor.


Accralite of Omega voor ongeveer 720 euro per 4 ex verzenden en belasting.

RE: Zuigers

jurgjan, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

Topic verplaatst uit Standaard Techniek

RE: Zuigers

voor een 1275 heb je de volgende opties in oplopende kostbaarheid:

[u:3oblmdeo]AE P21251[/u:3oblmdeo]: standaard zuigers met een nogal grote olie drainage slot (zit achter de olie schraapveer) en een comressie hoogte die wat minder is (dat is de hoogte van piston pen tot aan de bovenkant van de zuiger). niet geschikt voor heel lang veel toeren omdat dan de bovenkant van de zuiger horizontaal los scheurt door de drainage sleuven.

Volgens Simon Mors (van Morspeed) wel geschikt voor veel pk's volgens vele anderen niet.

[u:3oblmdeo]AE P21253[/u:3oblmdeo] de beste fabrieks zuiger 1: 9.75 compressie

ook een olie drainage spleet. wel een stuk kleiner

er rijden vele behoorlijk krachtige motortjes (80- 90pk) rond met deze dingen

[u:3oblmdeo]Mega [/u:3oblmdeo]range van Minispares. (998 en 1275)
Eigenlijk al goed voor alles wat er gemmiddeld tegen aan gegooid wordt in NL.

[u:3oblmdeo]Hypatec [/u:3oblmdeo](minispares hebben ze ook)
austalische spec zuigers (made in Taiwan overigens).

Heb er net twee sets binnen. zien er goed uit en de 998 lijkt vooral bombproof te zijn en is te krijgen in hele grote overmaat (in dit geval 120+ overmaat, je krijgt dan een bijna 1100 met korte slag).

998 zuigers getest tot 150 pk (turbo)

1275 met dish. ik hoop dat er genoeg vlees in zit voor cutouts en veel pk's want ik heb nu een set voor mijn K1100-16v project.
ik heb een 96+ overmaat = 73mm dus 1360cc ipv 1380 dit in verband met de wanddikte (en drukvulling :)" title="Evil" /> )

Gesmede zuigers ([u:3oblmdeo]Omega, Accralite, JE, CP e.d[/u:3oblmdeo]).

Race toepassingen. veel toeren of veel toeren en veel boost (denk aan 200 pk+ turbo's of 8500 toeren 150 pk NA))

RE: Zuigers

Hier maar even inhaken.

Heb m'n 1300 metro uit elkaar en ben op zoek naar zuigerveren voor AE Hepolite 21962 zuigers (staat in de binnenkant) maar kan de zuigers al niet vinden, laat staan welke zuigerveren ik ervoor moet bestellen...

Kan iemand mij helpen??

RE: Zuigers

Altijd mooi als je je eigen onduidelijkheid oplost ;)

link

Hierboven staat het uitgelegd, voor andere die dit probleem ooit tegen komen. Het schijnen ?standaard rover zuigers? te zijn. De zuigerveren hebben een dikte van 1,5 mm / 1,5 mm en 3 mm.

En de zuigerveerset die past heeft de referentie R41570 welke eigenlijk op de zuigers met ref. 21253 horen. De olieschraapveer is iets ander, maar past als het goed is wel.