kaartlees systeem

RE: kaartlees systeem

Hallo,

Wij zijn beginnende puzelrit rijders en doen dit met veel plezier Nu zou ik graag iets meer willen weten over de verschillende kaartlees systemen. Is het niet een idee dat de club een dag zou kunnen organiseren waar de meest voorkomende systeemen worden uitgelegd in een soort van curcusdag.
Deze dag zou ergens centraal in het land gehouden kunnen worden en als afsluiting een korte puzzelrit met de behandelde systemen.
Ik weet dat het weer een aanslag is op de vrije tijd van een aantal mensen maar zou het wel op prijs stellen en ik denk met mij vast nog wel een meerdere beginnende puzelritrijders.
Ik ben er inmiddels ook wel achter dat je het vaak moet doen en dat je altijd aan de organisatie vragen kunt stellen en dat er op het internet vast wel iets te vinden is met betrekking tot uitleg maar toch.

RE: kaartlees systeem

Daar heb ik een leuk boekje van:

Kaartlezen als wedstrijdsport
Van Ben van Delden

Weet niet of dat nog verkrijgbaar is :?

Staat erg veel in.

RE: kaartlees systeem

Kijk eens op deze site: link
Misschien heb je hier wat aan :)

Staat gepost in het topic van de F/Vrieslandrit

default

RE: kaartlees systeem

Vorig jaar heb ik -beetje offtopic- de Nacht van Weesp gereden. Hierbij wordt door ASV De Vechtstreek ook een introductieavond georganiseerd.
Leuke rit overigens, goed opgezet. Alleen wel wat weinig mini's :(

RE: kaartlees systeem

ik heb de link al eens eerder bekeken. Het is wat ik al eerder schreef er is heus wel wat informatie op het internet te vinden. Maar toch

RE: kaartlees systeem

Het is de bedoeling om rituitleggen op deze site te gaan plaatsen (die dan ook misschien wat beter aansluiten bij de ritten die de MSCN organiseert). Dat moet alleen nog even wachten op een aantal meer dringende zaken. "Oefen-dagen" hebben we zo'n 12 keer per jaar, je kunt bij elke puzzelrit oefenen ;) Is natuurlijk een beetje flauw, maar het is geen schande om laag te eindigen. En de beste manier om het te leren, is door het te doen (ja, een cliché, maar dat zijn vaak de grootste waarheden :)). Zoals je zelf al zegt, je kunt altijd uitleg vragen aan de organisatie van de rit. Misschien dat het een keer te combineren is met een bestaande rit, dat er vooraf een wat uitgebreidere instructie is, voor wie dat leuk en/of interessant vind. Dat zal dan alleen in zeer nauwe samenwerking met de uitzetter moeten gebeuren, en die heeft op zo'n dag meestal al zijn handen vol.

Een ander, praktisch probleem is, dat er weliswaar een aantal "hoofdsystemen" zijn, maar meestal zitten er toch weer subtiele variaties in de systemen die bij verschillende ritten gebruikt worden. Er is dus eigenlijk geen "algemene" uitleg te geven. Bijvoorbeeld, het principe van een foto-coördinatenrit heb je binnen 5 minuten uitgelegd; je rijdt naar punten op een kaart toe en zoekt in de omgeving van het punt naar foto's op een fotoblad. Maar, zoals ze in Engeland zeggen, "The devil is in the details". Hoe ver om dat punt mag je zoeken? (50 meter? 100 moeter?) Hoe gemeen is de uitzetter? Zet hij dat er alleen op om te voorkomen dat je ver afdwaalt, of neemt hij een foto net buiten de toegestane afstand, zodat je die niet mag opschrijven? Moet je zelf eerst de coördinaten intekenen (PiPu-rit), of staan ze al op de kaart (Midden-Limburg Rit)? Is de uitzetter handig met Photoshop en is dat ene zinnetje, "De situatie dient overeen te komen met de werkelijkheid, met uitzondering van weersinvloeden en de toestand van beweegbare objecten", dus op een hele andere manier belangrijk dan dat het alleen uitsluit dat een geparkeerde auto invloed heeft op de juistheid van de foto? Etc. Dus eigenlijk is ook hier de boodschap, door het te doen raak je ervaren en zul je zien dat het steeds beter gaat.

RE: kaartlees systeem

de DHRC organiseerd speciale rally kaartlees dagen klip geneoemd (kaart lezen in praktijk)
er zijn 4 klips per jaar

kijk op de site dan de DHRC

RE: kaartlees systeem

De ritten van de DHRC is wel een klasse boven de puzzelritten van de MSCN. Ik weet niet, als je graag een speciale uitleg vooraf wil voordat je een MSCN-rit rijdt, of een speciale uitleg-dag van de DHRC zo geschikt is.

RE: kaartlees systeem

Het is inderdaad een waarheid als een koe meedoen en ervaring opdoen is de beste leerschool :P. Maar het goed snappen van het toegepaste kaartlees systeem is toch wel de basis voor een goede klasering.Wij hebben nu een keer of 5 een puzzelrit meegedaan en zijn heel wat beter gaan opletten maar toch trap je soms nog in de meeste valkuilen :( .Maar ben misschien iets te fanatiek 8).Inderdaad de uitleg op de diverse internetpagina's gaat verder dan een "simpele"puzzelrit. Daarom zou ik het zeer op prijs stellen en geweldig vinden dat er uitleg op de site zou komen van de door mscn gebruikte systemen. Misschien een paar voorbeeld route's met de juiste oplossingen erbij zodat je het eventueel een keer na kunt rijden.Ik ben er inmiddels wel achter dat de valkuilen en slimheid van een goede uitzetter niet te doorgronden zijn en dat maakt het natuurlijk zo leuk.
Als je jaren ervaring hebt moet er ook een uitdaging inzitten en dan is het voor de beginner vrij lastig om tot een :? hoge score te komen. Vandaar dat ik het runners-up klassement met de manier van puntentelling voor nieuwe leden heel goed is gevonden. d:)b
Ben van plan om in 2009 zoveel mogelijk ritten mee te gaan doen 8) al was het alleen maar omdat ik slecht tegen mijn verlies kan en ik steeds een beter resultaat dan de vorige keer wil behalen. 8)

RE: kaartlees systeem

Een KLIP (kaartlezen in praktijk) kost €70,-. Dat is wel incl. lunch en uitleg, maar behoorlijk duur vindt ik. DHRC is bovendien voor klassieke auto's van voor 1979 en dan ook nog in de duurdere klasse. Een rit kost rond de ½200,/ incl lunch en diner. Ga eens ritten rijden bij de Amac (www.amac.tv) die organiseren kaartleesritten op woensdagavond (€15,-) en de rit der ritten: de Tulpenrally (ja ooit .....) In Belgie hoeft je auto geen oldtimer te zijn om aan deze ritten mee te doen en is bovendien meer lowbudget en bij de Nederlands ritten federatie (http://rittensport.org) kan je alle soorten ritten uitzoeken die je wil. En ja, je leert het door te rijden. De eerste keer ben je al blij dat je de finisch gevonden hebt :P de 2e keer ben je blij dat je de finisch hebt gevonden en op tijd bent en zo bouw je het stapje voor stapje uit. Goed de uitleg lezen na afloop. Ook goed het regelement lezen :x . Het is zo ontzettend leuk om te doen .... :D . Oh ja [size=85:2uwsn28m]en je mag ook iets harder rijden[/size:2uwsn28m] ;)
Kaartleesritten ligt ons beter dan puzzelritten, maar vreemd genoeg: als we winnen is het niet bij een kaartleesrit. Als je wil kan ik routeboeken en uitleg voor je meenemen.

Het is trouwens opvallend dat de komende ritten van de MSCN kaartleesritten zijn.

RE: kaartlees systeem

Overigens: met dank aan Harry Boom :)\\_ , die heeft ons enthousiast gemaakt voor het kaartlezen en historische rally's rijden.

CE Jan schreef:
Daar heb ik een leuk boekje van:

Kaartlezen als wedstrijdsport
Van Ben van Delden

Weet niet of dat nog verkrijgbaar is :?

Staat erg veel in.



Ja dat kan je nog kopen hoor. Je mag het ook van me lenen.

RE: kaartlees systeem

waar is het boek te bestellen. Ik heb ook al een ander boekje over kaartlees systemen besteld bij de ritten federatie. Ik wacht eerste eens af wat daar allemaal in staat.

Het lijkt mij erg leuk om wat andere rally's te rijden. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat. Het zal inderdaad de eerste keren wel verdwalen worden maar dat geeft toch niks als je er maar plezier aan hebt.