Forum Upgrade

RE: Forum Upgrade

Welkom op het vernieuwde forum van de Mini Seven Club Nederland. De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de nieuwste versie van phpBB, phpBB3, geschikt te maken voor gebruik op deze website.

[size=150:1ce38vh4]Belangrijk[/size:1ce38vh4]
De volgende punten zijn naar voren gekomen als mogelijke problemen.
[list:1ce38vh4][*:1ce38vh4]Het kan zijn dat je het forum nog niet ziet zoals bedoeld als je niet voor het eerst op deze site komt. Dit heeft een technische reden die in het terugkoppelings-topic aan bod komt. Vriendelijk verzoek is daarom om je browser even expliciet te verversen door op "Reload" te klikken of op F5 te drukken.[/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4]Ledenlogo. Van diverse mensen hebben we de vraag gekregen waarom zij geen ledenlogo hebben, terwijl ze wel lid zijn. Tot op heden stond de ledenlogin-functie op de site op geen enkele manier in verbinding met het forum. Als je lid bent moet je daarom nu eerst zelf de koppeling maken tussen je forum-account en je lidnummer. Zie voor meer informatie onder het kopje [goto=ledenlogo:1ce38vh4]Ledenlogo[/goto:1ce38vh4] hieronder.[/*:m:1ce38vh4][/list:u:1ce38vh4]

De volgende punten zal ik hieronder verder toelichten (het eerste deel over de geschiedenis van het forum kun je gerust overslaan, maar het leek me wel eens leuk hierbij stil te staan):
[list:1ce38vh4][*:1ce38vh4][goto=geschiedenis:1ce38vh4]Geschiedenis[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=indeling:1ce38vh4]Aangepaste forumindeling[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=report:1ce38vh4]Meld aan moderator[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=ucp:1ce38vh4]Nieuw gebruikerspaneel[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=avatars:1ce38vh4]Veranderde avatars[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=viewtopic:1ce38vh4]Aangepaste topic view[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=bbcode:1ce38vh4]Veranderingen BBcode[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=signature:1ce38vh4]Verkleinde weergave signatures[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][goto=ledenlogo:1ce38vh4]Ledenlogo[/goto:1ce38vh4][/*:m:1ce38vh4][/list:u:1ce38vh4]

[anchor:1ce38vh4]geschiedenis[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Geschiedenis[/size:1ce38vh4]
Het forum is op 11 november 2001 geactiveerd. In eerste instantie gebruikmakend van phpBB 1.4, draaiend op een servertje bij mij op de studentenkamer. Toen was het nog een "proof of concept", een poging om het oude forum van de MSCN, wat erg beperkt was en door problemen zelfs van de site was gehaald, nieuw leven in te blazen. Al na een paar maanden werd van phpBB 1.4 overgestapt op een Release Candidate van phpBB 2.0, nog voor de eerste officiële release. Het forum maakte nog niet "officieel" deel uit dan de site van de MSCN, zoals blijkt uit een mededeling van 16 januari 2002, waarin gemeld wordt dat het forum nu gelinkt werd vanaf de site. Het wachten was op het beschikbaar komen van PHP bij de toenmalige provider. Een integratie van forum en site kwam uiteindelijk pas na een compleet nieuwe website en een verhuizing naar een andere provider in januari 2003. Een paar maanden later was ook het forum verhuisd naar de huidige locatie.

Aan de technische kant groeide de site langzaam maar gestaag. Er kwam een shop bij (die sindsdien ook alweer verdwenen is), een ledenlogin en een nieuwsbrief. Updates van de forum-software moesten zo nu en dan geïnstalleerd worden. Van een nieuwe versie van phpBB was al sprake direct na de release van phpBB 2.0, en in het begin had ik het daar ook vaak over, maar toen bleek dat de release langer en langer op zich liet wachten ben ik daar maar mee gestopt.

Aan de "operationele" kant van de website veranderde het allemaal veel sneller. Veel tijd ging zitten in het moderaten van het forum. Omdat het forum groeide en groeide trok ik het niet meer om alleen het "moddereten" te doen en heb ik eerst Red Flame, en later Demelza en Tincu gevraagd om een aantal rubrieken over te nemen. Red Flame is inmiddels weer afgezwaaid als moderator, Crispy en Evity kwamen er later nog bij. Ook werden de huiskamers geïntroduceerd, waar de clubavond-coördinatoren alles in goede banen leiden.

Uiteindelijk begonnen halverwege 2006 dan toch de eerste beta-releases van phpBB 3 te verschijnen. Zelf was ik toen inmiddels druk met het 45-jarig jubileum van de Mini Seven Club, dus kwam er niet veel van grote stappen zetten met de site. Sinds september vorig jaar heb ik echter goed mijn best gedaan op de site. In december 2007 werd phpBB 3.0.0 officieel uitgebracht en was het alleen nog mijn vrije tijd die de beperkende factor vormde. De afgelopen maanden hebben de moderators al kennis kunnen maken met de MSCN-versie van phpBB3, die steeds verder vorm kreeg, en de afgelopen weken hebben ook een aantal stamgasten tegen de banden geschopt, met schroevendraaiers naar roest geprikt en een paar testritjes gemaakt. (b)engeltje, jaapio1984, Red Flame en Racing Green, bedankt voor jullie hulp.

Nu is het dan zover, iedereen kan kennis maken met het nieuwe forum. Veel is hetzelfde, maar ook veel is veranderd. Hieronder een aantal van de meest opvallend veranderingen.

[anchor:1ce38vh4]indeling[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Aangepaste forumindeling[/size:1ce38vh4]
De forumindeling is grotendeels hetzelfde gebleven, maar phpBB3 maakt het mogelijk om forums dieper weg te stoppen dan de twee niveau's (categorie en forum) die phpBB2 aanbood. Hier hebben we in een aantal gevallen gebruik van gemaakt.
[list:1ce38vh4][*:1ce38vh4][i:1ce38vh4]Huiskamers[/i:1ce38vh4]
De huiskamers zitten nu een niveautje dieper. Ze staan niet langer breed uitgemeten op de voorpagina (mits je lid bent van een aantal), maar zijn te vinden als één "forum" onder de rubriek "Lounge". Klik je erop, dan vind je daar je vertrouwde rijtje huiskamers.[/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4][i:1ce38vh4]Subforums voor Gespot en Evenementen[/i:1ce38vh4]
Om de forums Gespot en Evenementen wat overzichtelijker te maken, zijn er onder beide forums subforums geïntroduceerd.

In het geval van Gespot worden daar topics naartoe verplaatst waar de "gespotte" persoon gevonden is en in het topic heeft gereageerd. Op dat forum staat een auto-prune, zodat "opgeloste" spots uiteindelijk worden verwijderd als het gesprek opdroogt.

Het subforum onder evenementen zal gebruikt worden om voorbije evenementen naartoe te verplaatsen, zodat er nog lekker nagekletst kan worden, maar dat het hoofd-forum een duidelijker overzicht wordt van evenementen die er nog aan zitten te komen. De prune van een jaar die op het hoofdforum Evenementen stond, verhuist naar dit subforum. Op die manier blijven oude evenementen niet op het forum staan, maar lopen we ook niet het risico dat evenementen die ver van tevoren worden aangekondigd, te vroeg worden weggehaald.[/*:m:1ce38vh4][/list:u:1ce38vh4]

[anchor:1ce38vh4]report[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Meld aan moderator[/size:1ce38vh4]
Het is niet meer nodig om moderators te PM-en over posts waar je iets over kwijt wil. Er is nu de functie "Meld aan moderator". Klik op het rode uitroeptekentje bij een post, geef de reden aan van de melding, en de moderator krijgt een seintje dat zijn/haar aandacht ergens gevraagd wordt.

[anchor:1ce38vh4]ucp[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Nieuw gebruikerspaneel[/size:1ce38vh4]
De gebruikersfunctionaliteit is in phpBB3 fors uitgebreid. Wat vroeger drie schermen waren - profiel, persoonlijke berichten en gebruikersgroepen - is nu ondergebracht in het Gebruikerspaneel. Het profiel was eigenlijk al uit zijn krachten gegroeid, want wat voor "profiel" doorging vervulde eigenlijk al drie taken:
[list:1ce38vh4][*:1ce38vh4]het vastleggen van registratiedetails (gebruikersnaam, wachtwoord, email-adres - essentieel voor het gebruik van het forum);[/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4]het vastleggen van profiel-informatie (MSN, onderschrift, avatar - gegevens die je wil laten zien aan andere gebruikers van het forum, maar [i:1ce38vh4]niet[/i:1ce38vh4] essentieel zijn voor de werking ervan);[/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4]het vastleggen van gebruiksvoorkeuren (hebben anderen niks mee te maken, maar bepaald hoe het forum voor [i:1ce38vh4]jou[/i:1ce38vh4] werkt).[/*:m:1ce38vh4][/list:u:1ce38vh4]
Deze drie zaken zijn nu duidelijk uit elkaar getrokken in het gebruikerspaneel.

Daarnaast is er meer functionaliteit beschikbaar. Je kunt in het gebruikerspaneel ook overzichtelijk zien op welke topics je geabonneerd bent, en eventueel oude abonnementen opzeggen. Ook is er de mogelijkheid om je favoriete topics vast te leggen als "Bladwijzers", concepten te beheren (je kunt een bericht tijdelijk opslaan als concept zonder het daadwerkelijk op het forum te posten), etc. Neem vooral eens een kijkje in je gebruikerspaneel om te zien wat er allemaal veranderd is.

[anchor:1ce38vh4]avatars[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Veranderde avatars[/size:1ce38vh4]
Als je in je gebruikerspaneel kijkt, zul je ook zien dat er met betrekking tot avatars het een en ander veranderd is. De belangrijkste verandering is dat, in verband met de [goto=viewtopic:1ce38vh4]nieuwe layout van de topic view[/goto:1ce38vh4] (waarover later meer) alle avatars een vast formaat van 75 bij 75 pixels krijgen. Alle bestaande avatars zijn ook omgezet naar dat formaat. Dit was een geautomatiseerd proces, waarbij het systeem het middelste vierkante deel van een avatar genomen heeft, als deze niet al vierkant was. Omdat dit een uitsnede kan opleveren waar je niet blij mee bent, hebben we een pagina beschikbaar gesteld waar alle oude avatars terug te vinden zijn. Zoek daar je eigen gebruikersnaam op en klik op de link. Je komt nu bij je oude avatar die je kunt opslaan op je eigen computer en zelf een uitsnede van kunt maken, bijvoorbeeld met MyPictr (site om het online te doen) of met een programma als Photoshop.

Het uploaden van avatars op zich is veel makkelijker geworden. Het forum zorgt namelijk voor de omzetting naar 75x75 pixels, op dezelfde manier als bij de omzetting van de oude avatars is gebruikt. Je hoeft er zelf [i:1ce38vh4]niet[/i:1ce38vh4] meer voor te zorgen dat het bestand, dat je upload als avatar, aan allerlei voorwaarden voldoet wat betreft afmetingen en opslagruimte, alleen het bestandsformaat is nog van belang (maak je het echter heel bont qua aantallen kilobytes die je upload, dan zal dat ook niet doorgaan). Je kunt dus "zomaar" een foto pakken. Bij de omzetting wordt je foto eerst vierkant gemaakt door het midden van de foto te nemen, zodat de verhoudingen in je foto in tact blijven. Daarna wordt het formaat aangepast naar 75x75.

Mocht dit geen goede uitsnede van je foto opleveren, dan is er in het avatar-scherm een link opgenomen naar MyPictr waar je online je eigen uitsnede uit een foto kunt maken om te gebruiken als avatar.

Verder:
[list:1ce38vh4][*:1ce38vh4]Je kunt nu een foto uploaden vanaf een andere locatie op het Internet. Staat je Mini (of jijzelf) ergens leuk op de foto? Geef de URL in en het forum maakt er een avatar van.[/*:m:1ce38vh4]
[*:1ce38vh4]Bewegende avatars kun je niet meer uploaden. Mocht je een grappig bewegend plaatje hebben en als avatar willen gebruiken, dan was het in het verleden al zo dat je een PM van mij kon verwachten als je dat ook deed, omdat de forumregels altijd al geen bewegende avatars toestonden (we vinden dat het op een forum om de posts gaat, en dat het erg onprettig is als als avatars je aandacht, al stuiterend en knipperend, daarvan afleiden). Nu is het dus zo dat dit technisch al wordt afgevangen, van bewegende bestanden wordt alleen het eerste plaatje overgenomen als avatar.[/*:m:1ce38vh4][/list:u:1ce38vh4]

[anchor:1ce38vh4]viewtopic[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Aangepaste topic view[/size:1ce38vh4]
Mogelijk de belangrijkste aanpassing die met het nieuwe MSCN-template voor phpBB3 wordt geïntroduceerd, is de layout van de schermen waarin je de eigenlijke topics leest. Als je deze post leest, dan kijk je nu naar zo'n scherm.

Bij het oude forum gebruikten we een zeer traditionele forum-layout, waarbij beknopte profiel-informatie van de auteur - waaronder gebruikersnaam, avatar, registratie-datum, woonplaats en aantal posts - links van de eigenlijke tekst stond. Bij de standaard layout van phpBB3 (die we voor de MSCN [i:1ce38vh4]niet[/i:1ce38vh4] gebruiken) is een nieuwe layout geïntroduceerd waarbij deze zelfde informatie [i:1ce38vh4]rechts[/i:1ce38vh4] van de post staat. Het idee daarbij is dat de nadruk moet liggen op de tekst. Aangezien we van links naar rechts lezen, moet de tekst "dus" links staan:



Op zich kon ik me (in theorie) wel vinden in deze redenatie. Waar ik echter niet echt aan kon wennen, was de avatar die rechts van de post staat. Zelf merk ik dat het vooral de avatar (en dus niet de gebruikersnaam) is die je herkenning van de schrijver van een post bepaald (wie heeft nooit gemerkt dat je - al is het kort - in de war raakt als iemand eens een keer zijn of haar avatar veranderd heeft?). Anders dan de andere profiel-informatie is de avatar dus wel degelijk heel relevant bij het lezen van een post. De avatar moet "dus" ook links staan, en daarom heb ik hem in "onze" layout links boven de post gezet, waar je begint met lezen.

Verdere info, die wel nuttig kan zijn bij het bekijken van een post, maar niet direct relevant is, is dus naar rechts verhuisd, volgens de redenatie die ook ten grondslag ligt aan de standaard phpBB3-layout ("het gaat om de tekst, de rest is bijzaak"). Het gaat daarbij om rang en woonplaats. Ook zijn de ikoontjes voor profiel, PM, email, MSN, etc. naar die rechterkant verhuisd (stonden vroeger [i:1ce38vh4]onder[/i:1ce38vh4] de post). De datum waarop iemand geregistreerd is, en zijn/haar aantal posts, zijn nog wel beschikbaar, maar staan niet meer direct op het scherm. In plaats daarvan zijn ze beschikbaar als [i:1ce38vh4]tooltip[/i:1ce38vh4]; als je met de muis boven de gebruikersnaam van de persoon gaat hangen, dan verschijnen ze in een klein paneeltje.

Het is totaal wat anders, maar volgens mij is het een verbetering. Het bevalt mij erg goed en ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

[anchor:1ce38vh4]bbcode[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Veranderingen BBcode[/size:1ce38vh4]
Het nieuwe forum biedt veel meer mogelijkheden op het gebied van bbcodes. Ik zal in "Site Algemeen" binnenkort uitleg plaatsen over de verschillende nieuwe mogelijkheden. Alle bestaande bbcodes werken hetzelfde, met uitzondering van de size-code. Vroeger gaf je een aantal pixels op:
[code:1ce38vh4][size=9]Kleine tekst[/size]
[size=11]Normale tekst[/size]
[size=18]Grote tekst[/size][/code:1ce38vh4]
Het nummer dat je nu moet opgeven is een percentage van de normale tekst. Geef je als automatisme bijvoorbeeld 9 op, dan zal de tekst heel klein (en absoluut onleesbaar) worden. Het equivalent van wat vroeger grootte 9 was, is nu ongeveer 75:
[code:1ce38vh4][size=75]Kleine tekst[/size]
[size=100]Normale tekst[/size]
[size=150]Grote tekst[/size][/code:1ce38vh4]

[anchor:1ce38vh4]signature[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Signatures kleiner weergegeven[/size:1ce38vh4]
Ten opzichte van vroeger worden de signatures iets kleiner weergegeven dan de normale tekst. Het kan hierdoor zijn dat tekst die je klein hebt gemaakt met de size-tag [i:1ce38vh4]te[/i:1ce38vh4] klein wordt. Het kleinste formaat dat nog goed leesbaar is in de signature, is 85. De ruimte die voor signatures beschikbaar is, is nog altijd beperkt. Het is aan jezelf om ervoor te zorgen dat de signature niet te lang is. In het gebruikerspaneel kun je nu wel een preview krijgen van hoe je signature eruit ziet in de ruimte die ervoor beschikbaar is.

[anchor:1ce38vh4]ledenlogo[/anchor:1ce38vh4][size=150:1ce38vh4]Ledenlogo[/size:1ce38vh4]
Het forum is een "uithangbord" voor de Mini Seven Club Nederland. Veel mensen komen met de club in aanraking via het forum, en worden naar aanleiding daarvan lid. We vinden het daarom belangrijk dat het forum toegankelijk is voor iedereen, en verplichten niemand om lid te worden van de club.

Wel vonden we het jammer dat de mensen die [i:1ce38vh4]wel[/i:1ce38vh4] lid zijn, niet te herkennen waren via het forum. Daarom komen we nu met het ledenlogo. Leden krijgen op het forum een speciaal logo bij hun posts. Hoe dit eruit ziet kun je bij deze post zien, onder mijn rang staat dit logo:


Zelf ook zo'n vet logo? Ga dan naar je Gebruikerspaneel, sectie "Profiel", onderdeel "Lidmaatschap". Daar geef je je lidnummer en je postcode op, die fungeert als "bewijs" dat je lid bent (nee, dat is niet waterdicht, nee :)). Let op, aangezien het lidnummer persoonlijk is, kan er ook maar één gebruiker als lid worden aangemerkt met een lidnummer.

[size=150:1ce38vh4]Have fun...[/size:1ce38vh4]
Dit waren de belangrijkste veranderingen op het nieuwe forum. Er zijn er meer, maar daar laat ik jullie graag zelf achter komen.

Hoewel de nieuwe template wel aan de tand is gevoeld door de moderators en enkele gebruikers, kan dat niet tippen aan daadwerkelijk gebruiken van de software. Het kan dus goed zijn dat je nog vreemde dingen tegenkomt. Als dat zo is, maak daar dan melding van in de rubriek Site Algemeen. Kijk eerst of het probleem niet al gemeld is. Zoniet, maak dan een apart topic aan voor je probleem en plak het niet aan het bestaande topic over het nieuwe forum, zodat problemen niet door elkaar gaan lopen.

De forum-upgrade kun je bespreken in het topic Bespreek het nieuwe forum. Zoals gezegd is dat alleen bedoeld voor algemene opmerkingen, voor specifieke problemen graag een apart topic aanmaken.