Aandelen in de nieuwe (BMW) MINI

RE: Aandelen in de nieuwe (BMW) MINI

Dit berichtje stond gisteren in het fd. Ik ga maar eens een paar stukjes oppikken. Ze kosten niet veel op dit moment. Dan lijkt het net of ik aandeelhouder van de mini wordt. ;)

[size=75:2dldjo67][color=darkred:2dldjo67]Nedschroef[/color:2dldjo67][/size:2dldjo67]



Het Financieele Dagblad schreef:
[color=blue:2dldjo67]Nedschroef sleept grote order BMW binnen
Publicatiedatum: 24/9/2003
VAN ONZE REDACTEUR


AMSTERDAM - Bouten- en moerenfabrikant Nedschroef heeft in samenwerking met een Britse partner een grote order weten te bemachtigen van BMW. Voor de Duitse autofabrikant mag de joint venture van het Helmondse bedrijf alle bevestigingsmiddelen voor de BMW Mini leveren die in het Engelse Oxford wordt geproduceerd. De opdracht heeft een waarde van euro 60 mln, zo heeft Nedschroef dinsdag bekendgemaakt.


Het contract gaat in op 1 januari 2004 en loopt ten minste vier jaar. Het Nederlandse bedrijf en zijn Britse partner Walters Hexagon zijn er ook voor verantwoordelijk dat de bouten, moeren en klemmen op de juiste plaats op de productielijn worden aangeleverd.


De joint venture van het beursgenoteerde Nedschroef is de enige hoofdleverancier geworden van alle bevestigingsmiddelen voor de Mini. Volgens het bedrijf is dat de trend in de markt. Autoconcerns willen dat tegenwoordig aan één partij uitbesteden. Nedschroef zegt dat haar strategische positie in de markt door het contract met BMW is versterkt. Volgens de Nederlanders zijn zij door de Duitse fabrikant uitgekozen vanwege de goede ervaringen die BMW al met Nedschroef heeft opgedaan.


Volgend jaar zal het contract met BMW overigens nog nauwelijks bijdragen aan de winst van Nedschroef door de opstartkosten.


Nedschroef heeft in West-Europa al een stevige marktpositie als toeleverancier aan de auto-industrie. Bij de zogenoemde bevestigingsmiddelen bezit Nedschroef een marktaandeel van 11% en is daarmee een van de grootste spelers. Nedschroef is bij voorbeeld ook hoofdleverancier van Toyota Europa.


De fabrikant uit Helmond die in 10 landen met een kleine 1600 medewerkers actief is, komt uit een dal. Vorig jaar werden 118 banen geschrapt en werd strak met het werkkapitaal omgegaan.


Door de maatregelen kon Nedschroef 2002 afsluiten met een nettowinst van euro 3,2 mln tegen een verlies van euro 2,3 mln een jaar eerder. De omzet bleef met euro 280 mln vrijwel gelijk. In het eerste halfjaar van 2003 verdubbelde de winst van euro 1 mln naar euro 2 mln.


Het jaar 2002 en 2003 zijn de herstelfases voor het bedrijf dat ook machines gereedschappen produceert voor de auto-industrie en haar toeleveranciers. In 2004 en 2005 moet het hervormingsproces volgens de directie worden voltooid en vervolgens moet er tot 2008 stevig gegroeid worden. In dat jaar zou een omzet van euro 600 mln binnen bereik moeten komen.


De Britse partner Walters Hexagon van Nedschroef bij de order voor BMW is een distributeur-groothandel met 250 werknemers.


Mini is het overblijfsel van het Britse avontuur van BMW. In 1994 kochten de Duitsers het autoconcern Rover. Na aanhoudende verliezen deed BMW de Britse autofabrikant in 2000 weer van de hand, maar behield het onderdeel Mini. Dat moest het gat onder de BMW-3 serie opvullen. Een gemoderniseerde Mini is sindsdien in productie.


Copyright (c) 2003 Het Financieele Dagblad [/color:2dldjo67]