Bini / Clini / ...

RE: Bini / Clini / ...

[size=75:2cc7hjf9][Posts gesplit naar eigen onderwerp - Eelke][/size:2cc7hjf9]
Demelza schreef:
Fair Arie":2cc7hjf9]Berijders van een clini kiezen hier heel bewust voor.



Haha :D Een clini :D Die kende ik nog niet. Leuk bedacht. Classic Mini = clini, New Mini = bini.
Maar ik hou het denk ik toch maar bij classic en new als je het niet erg vind ;)[/quote:2cc7hjf9]

Ik spreek normaal gesproken ook van Classic / mini of MINI. Maar er wordt in dit topic weer gesproken over bini's. Snap ik niet zo goed, dus dan maar naar dat gespreksniveau afdalen en dan wordt het een clini. Of zoals een maatje van mij weleens neigt te zeggen, een Clisvo (hele slechte Classic; [u:2cc7hjf9]i[/u:2cc7hjf9]n [u:2cc7hjf9]s[/u:2cc7hjf9]taat [u:2cc7hjf9]v[/u:2cc7hjf9]an [u:2cc7hjf9]o[/u:2cc7hjf9]ntbinding) :x

RE: Bini / Clini / ...

de verklaring voor BINI is omdat een hoop mensen de nieuwe mini het niet waard vinden de naam mini te dragen.. alleen de classic mini mag dat.. Bini is ook spottend om die reden..

en het leuke is, is dat de volgende Bini nog groter word! dus ik ga het nooit mini noemen :)

RE: Bini / Clini / ...

Nee hoor, Bini wordt niet altijd spottend zo aangeduid, het is ook voor een aantal onder ons om aan te geven dat het een BMW mini is... En in de spraak is het meteen duidelijk, net als je bijvoorbeeld mini2 zegt...

RE: Bini / Clini / ...

ik zei ook niet altijd, maar ik zeg Bini om idd de BMW mini aan te geven.. en omdat het gewoon GEEN mini is.. het is een bmw..

RE: Bini / Clini / ...

ShiniGami schreef:
ik zei ook niet altijd, maar ik zeg Bini om idd de BMW mini aan te geven.. en omdat het gewoon GEEN mini is.. het is een bmw..


Kom zeg, speelt dat nou nog steeds... :x Wat betreft het gebruik van de term Bini, zoals Bijou al aangeeft denk ik ook dat het voor veel mensen vooral een gewoonte is geworden en ze niet echt meer bij de term nadenken. Ik zie er persoonlijk niet zoveel kwaad in, ik zie het meer als een samentrekking van BMW Mini (en daar zie ik helemaal weinig kwaad in, het is gewoon een onderscheid - de laatste classics worden ook Rover Mini genoemd - maar ik ben het ook Mini2 gaan noemen omdat ik weet dat sommige mensen dat storend vinden).

Of het nou wel of niet Mini mag heten... Dat lijkt mij een oude discussie die niet meer opgerakeld hoeft te worden. Kennelijk zijn er classic-rijders die nog steeds sterk dat gevoel hebben. Ja, dat ding is behoorlijk groot voor een "Mini" (maar alles is relatief, als je de Amerikaanse forums volgt komen alle vragen over kleine autootjes voorbij die we hier over de classic krijgen), maar dat is een van de weinige opzichten waarin hij de naam niet echt waarmaakt (aan deze kant van de grote plas). Ga er eens een stukkie in rijden. En ben je dan nog niet overtuigd, laat het dan lekker rusten, want ik heb nieuws: dat ding gaat niet weg, en je kan je er nog lang over opwinden.

Laten we voor de verandering eens vooruitkijken ipv achteruit en ervan genieten dat de New Mini net zo'n groot succes (aan het worden) is als de klassieke mini in zijn tijd was (ja, was, want je merkt aan veel dingen dat de classic niet meer geproduceerd wordt). Je merkt ook dat juist door de nieuwe Mini ook de classic weer meer in de belangstelling staat.

We zijn allemaal liefhebbers van de Mini, het enige verschil is dat de een wat groter en moderner is dan de ander. Maar allemaal houden we van onze auto, dus laten we dan ook respect voor elkaar en elkaars auto's hebben.

RE: Bini / Clini / ...

het zit me niet dwars, ik noem de bmw mini Bini omdat het een combi is van bmw en mini ja... en de echte mini heet mini en de nieuwe mini bini :-) ieder zijn voorkeur en reden..

ik wist niet dat bini een scheldwoord was?..(zo doe je het laten overkomen)

RE: Bini / Clini / ...

...is het het voor velen ook niet, het is een alternatief zoals je bijvoorbeeld bij de Golf 1, 2, 3, 4 etc. zegt. (hier speelt dat de Golf altijd geproduceerd is door VW (zover ik weet) en de mini juist weer verschillende fabrikanten heeft gehad: Ausin / Morris / Leyland / Rover / BMW / (?)) ...vandaar dat men steeds vaker zegt "BINI", daarom denk ik dat we bij de BMW mini al bij mini3 of verder zitten ;-) (wie weet dat?)

Misschien wordt BMW over een aantal jaar wel op haar beurt overgenomen door bijvoorbeeld Susuki en dat noemen we het misschien wel Sini, BIJVOORBEELD!

RE: Bini / Clini / ...

Nee hoor, nog steeds Mini2. Mini3 komt pas in 2007 uit als ik het goed heb...

RE: Bini / Clini / ...

De klassieke Mini wordt opgedeeld in Mk1. t/m Mk.7. In dat opzicht is de Mini2 de Mk.8? En zijn we eigenlijk al bij Mk.9 gezien de facelift van modeljaar 2005. Maar ik vind de BMW Mini dan toch wel weer (;)) zo ingrijpend anders dat je eigenlijk niet echt meer over de zoveelste Mk. kunt hebben. Mini2, dus, wat mij betreft (inderdaad een beetje naar voorbeeld van de Golf 1, 2, etc.). En de nieuwe Mini voor modeljaar 2007 is ook wel weer behoorlijk anders, dus vind ik Mini3 een logisch vervolg (of moeten we het over Mini2 Mk.3 hebben? :)). Voor wie meer wil weten over de Mini3 (R56), kijk eens hier. En voor meer R56 nieuws, hier.

Ik begreep niet helemaal hoe je erop kwam dat de BMW Mini de Mini3 zou zijn, maar mocht het voortkomen uit de diverse fabrikanten die Mini's gemaakt hebben: BMW is de..? vierde fabrikant ofzo denk ik. BMC, British-Leyland, Rover (in diverse handen - zelfstandig, British Aerospace, BMW) en BMW. De Mini is onder drie merknamen verkocht (Austin, Morris en Mini - vier als je Rover meetelt, maar die waren er nooit echt duidelijk in of het merk nu Rover of Mini was).

Maar goed, heb ik net gesplit en dwaal ik weer af. Ik denk dat de conclusie kan zijn dat Bini voor veel mensen niks meer en niks minder is dan een manier om onderscheid te maken en niet persee denigrerend bedoeld is. Om dan de classic in navolging daarvan Clini te gaan noemen... :x Er kan er maar een het origineel zijn natuurlijk ;)

RE: Bini / Clini / ...

mini = mini!!

RE: Bini / Clini / ...

En Bini = MINI !!! :D

Ach ja, over 30 jaar is de MINI net zo goed een classic.... :)

RE: Bini / Clini / ...

dat betwijfel ik.. (ik probeer niemand te krenken hoor!)

omdat een Bini eigenlijk geen karakter heeft zoals de mini die heeft..

de bini is duur de mini was voor de lagere klasse.
de mini heeft altijd wel iets! (noem het karakter) en de Bini blijft maar gaan zoals een bmw..
de mini roest als een gek, de bini rijdt tot de motor op is..
de mini heeft een karakter van een kwaje jongen/ meisje.. de bini is gewoon een auto..
en het belangrijkste.. you love the mini of you hate him.. ook door zijn enorm stugge vering..

ja smaken verschillen natuurlijk maar de bini gaat denk ik geen classic worden.. ook omdat het al een opnieuw gemaakte classic is..

RE: Bini / Clini / ...

ShiniGami schreef:
de mini heeft altijd wel iets! (noem het karakter) en de Bini blijft maar gaan zoals een bmw..


De eerste onderhoudsvrije auto moet nog uitgevonden worden... ;) Alle auto's worden ouder, en er zullen altijd zwakke plekken zijn die er na verloop van tijd uitkomen.

ShiniGami":14il3yhw]de mini roest als een gek, de bini rijdt tot de motor op is..[/quote:14il3yhw]
Denk je dat nou echt?

ShiniGami":14il3yhw]de mini heeft een karakter van een kwaje jongen/ meisje.. de bini is gewoon een auto..[/quote:14il3yhw]
De MINI heeft zeker wel uitstraling, waarom gaan ze anders als warme broodjes over de toonbank? De uitstraling is anders, maar mensen zijn over 40 jaar ook anders!

ShiniGami":14il3yhw]en het belangrijkste.. you love the mini of you hate him.. ook door zijn enorm stugge vering..[/quote:14il3yhw]
I love both! :P Maar dan anders... ;)

ShiniGami":14il3yhw]ja smaken verschillen natuurlijk maar de bini gaat denk ik geen classic worden.. ook omdat het al een opnieuw gemaakte classic is..[/quote:14il3yhw]
Auto's veranderen, mensen ook... Een Mini/MINI heeft een uitstraling die andere auto's vergelijkbaar van die tijd missen.

People change! :)

RE: Bini / Clini / ...

ik vind dat de bmw mini, eigenlijk ook niet de naam mini verdiend, gewoon omdat ie niet mini is, bmw cooper ofzo had ik beter gevonden. maar ik vind de auto opzich heel mooi. ik denk dat het wel een classic gaat worden straks, want het blijft toch een apart model. ik zou er best een willen.

RE: Bini / Clini / ...

De achtergrond van een Bini is ook hel anders dan een Mini; De Bini is eigenlijk door BMW ontwikkeld in een tijd waarin retro helemaal in was.
Na Rover op de rand van faillisement te brengen en het zinkende schip te verlaten met de naam Mini onder hun arm, proberen ze hiermee meer omzet te verdienen.(Brandmerchandising noemen ze dat)
Gellog me, die mannen van BMW zijn nog zo dom niet.... :P
De mini is destijds ontwikkeld als kleine voordelige auto naast andere merken en modellen, zoals Fiat deed met de 500 en 600.
De Bini zal in mijn ogen de Mini nooit evenaren, aangezien de gedachtengang achter de ontwikkeling van de auto compleet anders is.
Ook denk ik dat procentueel gezien een groot gedeelte Bini rijders niet dezelfde band met de auto heeft als
Mini rijders en dat zij niet zoveel moeite hoeven te doen om hun wagen op de weg te houden.

RE: Bini / Clini / ...

De achtergrond bij de ontwikkeling van de Mini2 was zeker anders dan bij de ontwikkeling van de classic in 195x. De achtergrond was namelijk, maak een auto die de herinnering aan de classic oproept. Welke herinnering dat precies moet zijn was een keuze. Rover dacht inderdaad dat het weer een "volksauto" moest worden (zie Spiritual concept). BMW zag dat anders en zette een auto neer die vooral refereerde aan het geinige uiterlijk, en de geweldige rijeigenschappen. Want zeg nu zelf, maakte de laatste classic nou echt de uitgangspunten waar waarvoor hij in het midden van de vorige eeuw ontwikkeld was? Tuurlijk niet, dat was net zo goed een trendy auto, gericht op rijplezier, als de Mini2 dat is.

Zou er opnieuw een auto ontwikkeld zijn met de uitgangspunten uit 195x, dan zou het voor dat model achteraan aansluiten geweest zijn in een markt die tegenwoordig propvol zit met auto's als de Fiat Panda, Renault Twingo en Daewoo (oh, sorry, Chevrolet) Matiz. Kansloos dus. Waarschijnlijk zou zo'n auto hetzelfde lot beschoren zijn als de Smart ForFour, want met premium prijzen zonder echt iets extra's te bieden kom je er niet in dat segment.

Wat betreft het hebben van een band met de auto (Echte Liefhebbers

RE: Bini / Clini / ...

In zekere zin is de new mini natuurlijk wel DE opvolger van de classic omdat de productie van de classic gestaakt is. Er zijn al eerder pogingen gedaan om de mini te vervangen (Clubman, Metro) maar de mini bleef succesvol in de markt. Uiteindelijk kon de mini niet meer aan de eisen voldoen en werd de productie gestaakt. En nu wordt hij opgevolgd door de new mini.
Maar gevoelsmatig vind ik het toch niet helemaal kloppen dat ie nu door BMW gemaakt wordt.

Trouwens: bini: big-mini?

RE: Bini / Clini / ...

ShiniGami schreef:
de mini heeft een karakter van een kwaje jongen/ meisje.. de bini is gewoon een auto..



Vraagje... Heb je ooit in een Mini2 Cooper of Cooper S gereden?

default

RE: Bini / Clini / ...

ik vind de nieuwe mini ook gewoon een BMW, maar vergeet niet dat door de BMW mini wel de herinnering blijft bestaan zoals de mini vroeger was.

De Mini zal ooit uitsterven maar als dat door een maatschappij als BMW in je herinnering kan voort leven dan is het toch goed?
Het gaat dan niet om de rijeigenschappen enzo maar om het straatbeeld. Dat er gewoon een Mini/Bini in de straten staat. Dat is toch leuk om te zien

en laten we dan hopen dat over een eeuw nog steeds een Mini/Bini bestaat!

Groeten Stefan

RE: Bini / Clini / ...

Crispy schreef:
Uiteindelijk kon de mini niet meer aan de eisen voldoen en werd de productie gestaakt.



Alleen jammer dat ze al in 2000 stopten met de productie :'( Het was mogelijk om tot 2003 door te gaan met de productie van de classic!!

Ik vind de mini2 in ieder geval een waardige opvolger voor de mini, met als enige nadeel de prijs..

En over 40 jaar zul je zien dat de mini2 een prachtige klassieker is, en de mini een uiterst zeldzaam verzamelaarsobject!

RE: Bini / Clini / ...

Fazerray schreef:
Ook denk ik dat procentueel gezien een groot gedeelte Bini rijders niet dezelfde band met de auto heeft als Mini rijders en dat zij niet zoveel moeite hoeven te doen om hun wagen op de weg te houden.


Het eerste deel kan ik me wel in vinden. Maar als je daar een tijdscorrectie op loslaat, vraag ik me af of je stelling nog stand houdt. De MINI is nu ongeveer 4,5 jaar op de Nederlandse weg te bewonderen. Hoe was de band van de mini rijders toen deze 4,5 jaar op de weg was? Zeker als je de toenmalige doelgroep in ogenschouw neemt (zoals je zelf ook al aanhaalt), denk ik dat de mensen toen hun auto vooral als vervoersmiddel zagen. Relatief gezien durf ik zelfs te stellen dat na het toepassen van deze tijdscorrectie er relatief een grotere groep rijders een band heeft met de MINI nu, dan de rijders en de mini toen.

Wat betreft het moeite moeten doen, denk ik dat je verschil moet maken in het moeten doen van de moeite. Bij de Classics zit de moeite veelal in lichamelijke en technische inspanning, bij de MINI rijders zal het meer zitten in het moeten vinden van de financiele middelen.

Het is gewoon een feit dat passend in de tijdsgeest er een grote groep eigenaren is van een MINI die de auto zien als een modeverschijnsel. Veel lease-rijders (bedoel hier niemand persoonlijk mee!) die voor korte termijn (max. 3 jaar) een auto zoeken die in het tijdsbeeld past. Na een korte periode zoeken zij de volgende "hot-hatch". Wat hun betreft kan dat een kleine Alfa, VW of wat dan ook. Of eventueel dan wel die gezinsauto. Maar er is zeker ook een groep mensen die over hun MINI net zo enthousiast is als de gemiddelde Classic rijder over zijn mini. En ik denk dat je die laatste groep veelal hier zal aantreffen.

Overigens ben ik zeer blij met het verloop van dit topic. Ik was niet van plan om de oude discussie weer op te rakelen en had even mijn twijfels toen het topic gesplist werd door Eelke. Maar gelukkig wordt er rustig en met feiten gediscussieerd.

RE: Bini / Clini / ...

Fair Arie schreef:
Veel lease-rijders (bedoel hier niemand persoonlijk mee!) die voor korte termijn (max. 3 jaar) een auto zoeken die in het tijdsbeeld past. Na een korte periode zoeken zij de volgende "hot-hatch". Wat hun betreft kan dat een kleine Alfa, VW of wat dan ook.


Of een Focus :P (of wordt die voor erbij ?)

RE: Bini / Clini / ...

Nee, de Focus komt eventueel in plaats van. Erg onder de indruk van de rijeigenschappen. Maar ik mist het gevoel ... een mini/MINI is geen auto. Het is een gevoel, bijna een life style. Een Focus ST is toevallig een snelle uitvoering van een "dertien-in-een-dozijn" auto. Zal allemaal wel loslopen. Hart blijft bij toch bij MINI/mini.

In het verleden veel problemen gehad met een Classic Red One en die uiteindelijk af moeten voeren. Overgestapt op een MINI One vanwege de duurzaamheid. Maar ook daar al het nodige gezeur mee gehad. Allemaal netjes onder garantie opgelost, maar je moet toch elke keer naar de dealer terug. |:( Loopt nu als een zonnetje en geen problemen. We zien het allemaal wel. Zou liever een goede mini erbij willen hebben ... leuke cabrio bijvoorbeeld :P ... maar aan de andere kant, misschien wordt het een upgrade van de One naar een MCS.

RE: Bini / Clini / ...

Het toppunt...

Gisteren stond mijn "clini" te drogen in de straat voor mn garage. Smarty kwam ff langs en die zette zn "clini" 50m verderop neer.... Een hele bijdehande voorbijganger (30 oid) met zn ouders kwam langs en zei straalhard tegen zn moeder: kijk mam, das nou het verschil! Die nieuwe is een bmw, en dit is een ouderwetse... Je ziet toch haast het verschil niet...
Nee, zei de moeder, en je ziet er idd tegenwoordig steeds meer mensen in rijden....

Ze zien gewoon echt geen verschil!!! En volgens mij snaptie hij het nog niet toen ik verteld had dat het allebei echte "clini's" zijn!! :D

RE: Bini / Clini / ...

Wact, ze dachten dat de ene classic een BMW was en de andere niet ofzo?

RE: Bini / Clini / ...

Yeps, de mijne (Zeemax, dus lijkt wel iets groter) zou de BMW zijn, en die van Smarty zou de clini zijn...

Ik snap het ook niet |:( :D

RE: Bini / Clini / ...

Volgens mij heeft hij sterkere glazen in zn bril nodig :+) ...wat een mafkees was dat.

RE: Bini / Clini / ...

Ik krijg de rillingen van dat woord clini :*

RE: Bini / Clini / ...

de eerste mini..of wel een classic mini is een a mini.
de tweede generatie mini's of wel een b mini...

snapje het nog..
dus de tweede generatie mini's wordt dan bini...logies toch

opel werkt al jaren met de corsa a-b-c of de astra a-b-c vw doet het anders golf 1 2 3 4 5

mini is gewoon mini ..of het nou een mini of een bini is

groetjes
pjé :+)

RE: Bini / Clini / ...

Racing Green: Klinkt zo [i:1zxw4krx]klinisch[/i:1zxw4krx] heh? :) Kennelijk klinkt Bini voor sommige Mini2-liefhebbers even vervelend. Ik hou het bij Mini en Mini2.

Pje: da's weer een hele nieuwe insteek... :) Ben bang dat je ons classic-liefhebbers er nu vooral uit probeert te lullen, want volgens mij staat die B toch echt voor een zekere autofabrikant uit Beieren ;)

RE: Bini / Clini / ...

Dus niet de B van Birmingham :o


bij Clini denk je toch aan

Clini :+)

Cliniclowns dus
althans ik wel

je kan als het over een oude mini hebt beter over Klini hebben want wellicht zou je eigenlijk naar de kliniek moeten met mini virus :P

enneuh Mini zelf is als bijnaam voor iedereen zelfs de echte (merk) naam
de classic Mini is the real thing en oorspronkelijke

en gaan wij het weer een bijnaam geven :P

Misschien is Missi dan wel wat !? Kruising tussen Mini & Issigonis :?

RE: Bini / Clini / ...

Clini tja...

Kreeg al de opmerking: dan ben jij zeker een "clini-clown".... :+) Gege...

RE: Bini / Clini / ...

Stift!

RE: Bini / Clini / ...

Gisteren toch maar bewezen dat alles wel leuk kan samenkomen :9

default

RE: Bini / Clini / ...

als het maar eindigt op .ini 8)