Het hangt een beetje af van het bouwjaar van je Mini - ik ga er sowieso even vanuit dat je het hebt over een R50, R52 of R53 (dus een One, Cooper of Cooper S van voor mj 2007 of een cabrio) - maar het eerste deel van het volgende verhaal is altijd hetzelfde.
In beide gevallen moeten de downpipes (de zilveren "pijpen" die aan weerskanten van de middenconsole lopen) los. Ze zitten beide vast met twee zgn. Torx-schroeven. Dit lijkt op inbus, maar is het niet; zorg dat je passend gereedschap hebt. Aan de rechterkant de schroeven los maken is meestal geen probleem, voor de bovenste zul je het dashboard kastje open moeten maken als je dat hebt.
Als je links onder het stuur zo'n paneel hebt met een klein vierkant vakje links naast het stuur, dan zul je dit open moeten maken. Je ziet gauw genoeg of het paneel onder het stuur in de weg zit om de schroeven van de downpipes los te krijgen. Het paneel zit bovenaan met een soort "drukkers" vast, onderaan kan het scharnieren. Je moet bovenaan hard trekken om het los te krijgen. Voor de zekerheid kun je wat plakband op je downpipe plakken om krassen door het paneel dat openklapt te voorkomen. Echt hard trekken, het komt echt los. Op eigen risico, ik verwacht zelf altijd half dat ik iets sloop, maar gaat toch elke keer goed. Lastigste is grip krijgen op het paneel, zet desnoods het stuur een beetje hoger zodat je je vingers achter het paneel kunt krijgen via de opening van de stuurkolom.
Nu komt het potentieel vervelende. Om de downpipes weg te kunnen krijgen om bij de bevestigingsschroeven van de radio te komen moeten ze naar beneden schuiven. [s:3mswcwuw]Bij Mini's van voor de facelift van mj 2005 (en dus ook cabrio's; althans, ik [i:3mswcwuw]denk[/i:3mswcwuw] dat ook dit bij de facelift is aangepast, maar mogelijk ook op een ander moment)[/s:3mswcwuw] zitten er een soort piepschuim blokken onder de downpipes. (Als je downpipes gewoon naar beneden kunnen schuiven dan kun je de rest overslaan, dan hebben de blokken er of nooit in gezeten, of ze zijn weggelaten). Edit: Inmiddels heb ik dit ook bij een aantal meer facelift modellen gedaan en die hadden allemaal wel de piepschuim blokken. Alleen het 2006-model waar ik dit voor het eerst mee deed had ze niet.
Om de blokken weg te krijgen moet je ook het paneel rondom de versnellingspook losmaken. Deze zit vast met twee schroeven in de bekerhouders en twee schroeven onder het paneeltje van de buitenspiegelverstelling. De eerste zijn makkelijk, de tweede lastig.
Om bij de achterste schroeven te komen moet je de ring waarmee de hoes van de versnellingspook vastzit omhoog trekken (ook hier moet je weer zo hard aan trekken dat je bang bent dat het mis gaat, ook hier op eigen risico...). Heb je de ring los, dan de hoes verder omhoog trekken zodat hij niet in de weg zit en de pook desnoods in een versnelling zetten waar hij je minder in de weg zit.
Nu je onder het paneel kunt, moet je het blokje met daarin de spiegelverstelling en mogelijk stoelverwarmingbediening omhoog drukken. Dit gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer, het kan helpen om de metalen klemmetjes aan de kant waar je bij kan alvast eruit te pielen met een tangetje. Aan de twee zijkanten zitten ook nog eens een zo'n klemmetje, aan de achterkant weer twee net als aan de voorkant. Mocht het al eens los geweest zijn allemaal, dan heb je ook goed kans dat de klemmetjes eruit gevallen zijn en ergens daar beneden liggen te slingeren.
Heb je het blokje eruit, dan de twee schroeven die eronder zitten loshalen. Het hele paneel zit nu los en het kan schuiven zodat ook de downpipes niet meer gefixeerd zijn, zodat je de schuimen blokken eronder vandaan kunt pielen. Ik heb kortgeleden dit alles zowel bij de nieuwe Mini van mijn vader als bij die van mij gedaan, en in beide gevallen hebben we de blokken niet teruggezet, want die lijken niet echt functie te hebben - downpipes worden immers omhoog gehouden door de bevestigingsschroeven. Mogelijk dat ze nog een dragende functie hebben, maar kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Eindelijk kun je nu bij de radio. Houd nog rekening met het volgende. De radio zit ook vast met Torx-schroeven (andere maat dan de downpipes), dus als je ze nog niet had is het misschien slim om gelijk een heel setje bitjes te kopen. Verder is de aansluiting achterop de radio niet standaard (dus geen DIN) en de Wave-radio heeft een andere aansluiting dan de Boost-radio. Je zal dus vrijwel altijd een setje verloopstekkers moeten hebben als je de radio wil vervangen door een ander type.
- Login of registreer om te reageren
RE: Andere radio in mijn mini bouwen.
Ingediend door Pennock racing op zo, 07-09-2008 17:08
Ik heb laatst een radio gekocht met een aantal fucties die ik mis in de radio die nu in mijn mini zit.
kom ik meteen bij het eerste probleem hoe krijg ik de oude radio er uit. volgens mij zit hij helemaal in vast geschroefd in het midden console maar ik niet z'n zin om het complete dashboard los te halen. Weet iemand hoe ik dit het makkelijkste doe?