Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

een luxe probleem. :D
Ik heb een complete motor van een Cooper S uit eind 2006 met kabelboom en gasklephuis in mijn garage staan.

deze wil ik in een Cooper 2003 bouwen.
heeft iemand ervaring daarmee??

Is de computer van de Cooper daarvoor geschikt of kan deze gechipt worden?
past de huidige koppelingset?
Kan de versnellingsbak er zo achter en is deze daarvoor geschikt?
zit de accu in de weg?
moet er een motorkap met een scoop op?
is het uitlaatspruitstuk van de Cooper goed voor de S?

ik zou graag met iemand serieus ideeen uitwisselen. :)\\_

het zou wel de eerste S met de accu in de motorruimte uit 2003 zijn denk ik.

graag tot horens. d:)b

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

S is bij mijn weten geïntroduceerd in 2002, dus dat valt wel mee :) Maar als het om een motor uit 2007 gaat, dan is het de Prince motor uit de R56 en ik ben bang dat dat wel een hele grote uitdaging gaat worden. Ik heb ook wel eens gehoord dat het eigenlijk al niet eens meer praktisch is om een S-motor uit een R53 (2002-2006) in een R50 te bouwen, terwijl dat dan in elk geval nog beide in de basis dezelfde (Tritec) motor is.

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Foutje.
motor is van eind 2006

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Hier is iemand die het gedaan heeft. Kan dus wel, misschien kun je er tips uithalen: http://www.mini2.com/forum/engine-drive ... -help.html

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

winfried schreef:
[list=1:328eibgz][*:328eibgz]Kan de versnellingsbak er zo achter en is deze daarvoor geschikt?[/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]zit de accu in de weg?[/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]moet er een motorkap met een scoop op?[/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]is het uitlaatspruitstuk van de Cooper goed voor de S?[/*:m:328eibgz][/list:o:328eibgz]




[list=1:328eibgz][*:328eibgz]Denk het niet; versnellingsbak van een MC (5-bak) is anders dan die van een MCS (6-bak). Bovendien heb je kans dat jij in de MC nog de oude versnellingsbak hebt.[/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]Ben bang van wel.[/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]Ja, de scoop is nodig voor de luchtaanvoer voor de compressor / koeling van de motor. [/*:m:328eibgz]
[*:328eibgz]zijn gelijk.[/*:m:328eibgz][/list:o:328eibgz]

Succes ermee!

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

2. hoeft geen probleem te zijn kijk maar naar de classic ;)

wat ben je van plan een wolf in schaapskleren :P

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Accu kan gewoon naar achteren, daar zit hij bij een MCS standaard.

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Maar hoe? Zit er niet een accubak ofzo? Zal ook op de een of andere manier aangepast moeten worden.

Denk het niet; versnellingsbak van een MC (5-bak) is anders dan die van een MCS (6-bak). Bovendien heb je kans dat jij in de MC nog de oude versnellingsbak hebt.



Dat is wel zeker, de MC is uit 2003. Zei ik gisteren (bij de PiPu-rit) inderdaad ook nog tegen Winfried. De MCS-bak is sowieso op meer vermogen berekend, en de oude MC-bakken zijn redelijk berucht (nou ja, er zijn wat problemen bekend) wat betreft betrouwbaarheid.

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Ik heb wel gezien dat er veel werk aan zit.
ik sta wel open voor een 6 bak maar waar haal ik die vandaan in goede staat en voor weinig.
voorlopig puzzel ik een beetje verder.
Ik wilde eigenlijk een scoop maken onder de motorkap maar de intercooler is net iets te hoog.
jammer maar waar.
het zal dus geen echte :( {onzichtbare} wolf in schaapskleren worden.
En als het echt te duur wordt dan moet het maar even in de wacht
ik ben in ieder gaval weer een stapje verder

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Je moet wel de ECU en sleutel bij het blok hebben. Anders wordt het wat ingewikkelder.

Financieel zal het intressanter zijn om je Cooper te verkopen en een S in de plaats te kopen.

Maar wat me ook leuk lijkt is een 2l uit een Chrysler Neon met throttle bodies, wilde nokkenassen en stand-alone ECU in een R50. 8)

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

ettore bugatti schreef:
Chrysler Neon



Ter achtergrond: daar zit namelijk ook het Tritec-blok in.

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

idd ;)

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Hoi allemaal.

Een van de leuke dingen van een mechanische compressor is dat hij er al bij lage toerentallen flink aan begint te trekken en dat is bij de Mini niet anders. De Cooper S is echt bloedsnel

maar ik heb alles op een rijtje gezet en heb besloten om er niet mee door te gaan. :(
ik heb er nog een gedacht om alleen de kop en de compressor over te zetten maar ja, te weinig tijd in mijn leven.

dus gewoon de oude chippen en de cooper S motor verkopen.
dan maar minder snel.
geen wolf in schaapskleren. :'(

met andere woorden.

de motor gaat er weer uit.

bedankt voor de replay. :D :9~

groet winfried.

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Om de Cooper dezelfde PK-gewichtsverhouding als een S te geven hoeft die "maar" iets van 150 PK te hebben, omdat de S flink zwaarder is. Hoorde ik laatst ergens :) Misschien toch nog een uitdaging (want ik zeg wel "maar" 150 pk, maar 35 pk extra heb je niet zomaar).

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Eelke, volgens mij klopt je beredenering niet helemaal :?

Eelke schreef:
omdat de S flink zwaarder is.



Cooper is volgens kenteken leeg 1.050 kg en een S is volgens kenteken leeg 1.115. Scheelt 65 kg of relatief gezien is de S maar 6,2% zwaarder. Het relatieve verschil in vermogen is groter inmho.

Als 65 kg = 35 pk --> 1.050 kg = 565 pk voor een standaard Cooper :o

Bovendien wordt hier gemakshalve het koppel even buiten beschouwing gelaten. Die verschillen bij een Cooper en een S ook. Mede door de andere bak.

Maar met een getunde Cooper heb je voor minder geld (en een prettiger verbruik) minstens zoveel plezier als van een S. Alhoewel de tweedehands S'jes op dit moment weinig aftrek vinden.

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

OK, eigenlijk off-topic, "but I'll humour you". Waar jouw 565 PK vandaan komt snap ik niet. Uitgaande van jouw gewichten en een vroege Cooper S met 163 PK (ik vermoed dat het daarover ging, destijds):

PK-gewichtsverhouding Cooper S: 163/1115 = 0,146 PK/KG
Vermogen nodig om dezelfde verhouding te krijgen in een Cooper van 1050KG: 0,146 x 1050 = 153PK
35PK is het verschil tussen mijn "iets van" 150 PK (blijkt 153 te zijn) en de standaard 115 PK die voor een Cooper staat.

Om het nog enigszins terug on-topic te krijgen, als je die berekening herhaald voor de motor die Winfried had (170PK, dacht ik..?) dan kom je uit op 160PK voor de Cooper en dat is toch wel heel erg stevig voor de gebruikelijke chipjes en uitlaatspruitstukken. Dan moet je waarschijnlijk eraan gaan denken om een turbo te gaan plaatsen en dan kun je je heel erg gaan afvragen wat kosten-effectiever is :) (Bovendien doe je je gewichtsvoordeel dan weer geweld aan).

Bovendien wordt hier gemakshalve het koppel even buiten beschouwing gelaten.



Absoluut. Zoals Winfried ook zegt, een [mechanisch] geblazen motor heeft veel koppel onderin. Ook al peuter je er misschien "genoeg" vermogen uit, dan zal het koppel inderdaad een totaal andere karakteristiek hebben. En koppel onderin is nou net waar je de blits mee kunt maken bij het stoplicht :)
default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Ja ik weet dat de laatste pk's moeilijk te verkrijgen zijn.
ik heb er alle een mooie RVS JGW uitlaat onder zitten en dat merk je al.

en inderdaad onderin doet de Cooper zo weinig.
dat wil ik eruit hebben.
daar komt bij dat ik de cooper helemaal niet kwijt wil.
ook was het voor mij een gedachte om een gewone Cooper look te behouden en alleen de S kwaliteit in te wouwen.

als de motor verkocht is {staat reeds te koop} ga ik een beter uitlaatspruitstuk met catalisator kopen.
maar daarna zit de computer weer in de weg
dua dan ga ik haar laten chippen of zo.

dus weet iemand een goeie betrouwbare

misschien kan ik daarna brandstofdruk verhogen en andere injectoren erin zetten.
maar dat doe ik allen als ik een goede afspraak kan maken met de tuner.

groet Winfried.

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

rekensom was 35/65 * 1050kg = 565 pk

Echter
Je kunt niet het pk/kg verschil tussen twee auto's projecteren op het totale gewicht van een auto. Dat is wel leuk , die 565 pk waarde maar het betekent niets.
Want het vermogen van een auto stijgt niet evenredig met het gewicht.


Als je het hebt over tuning van een Cooper-motor. 115pk = standaard, 125pk is gemakkelijk haalbaar en als je echt ver gaat met tuning zal je de 135~140 pk vast ook kunnen halen. Dan is de "koek toch wel op".

Een upgrade naar een S motor moet mogelijk zijn. Let er wel op dat er dan van alles niet meer past. De motorkap van een S is al anders van vorm (boller) dan een Cooper. Accu is wel te verplaatsen. Versnellingsbak heb je veel voordeel van een 6-bak ipv een 5-bak dus dat is je ultieme winst. Of het past daarentegen :?
Vanwege de pasvorm en de hoeveelheid werk is het dan niet meer rendabel om verder te gaan, tenzij dat je het "gewoon omdat het kan" principe volgt en het als een uitdaging ziet. Ik ben benieuwd d:)b

Dan nog een opmerking van Winfried over dat de Cooper onderin zo weinig doet. Dit is vooral een softwarematig probleem en eenvoudige chiptuning kan je hierin al verder helpen (het is niet weg te nemen, wel te verminderen). Er zit een behoorlijke piek in de standaard koppelkromme die je zo merkt tijdens het optrekken. Als je dit aanpakt, heb je het niet over toename aantal pk's maar over de "drivability" van de auto (geleidelijker koppel). En dat is vooral wat je wilt. ;)

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Ik heb even een nieuw topic geopend over het tunen van de Cooper: viewtopic.php?p=454116#p454116
Laten we het hier zoveel mogelijk houden over het "ombouwen" van Cooper naar Cooper S (voor zover daar nog niet alles over gezegd is, tenminste).

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

dan kan je altijd nog hiervoor gaan:
http://www.trickmedia.co.uk/zblog/carsale/index.php

Model: MINI Cooper

Engine: 2-litre i-VTEC from Civic Type S

ZCARS SPEC Garret turbo,

ZCARS bespoke stainless steel exhaust system,

ZCARS bespoke radiator,

Honda fuel injection system with uprated RC Engineering 650cc injectors,

ZCARS CUSTOM intercooler



GEARBOX:

Six speed manual with close ratio gears and Gripper LSD



BRAKES:

Front: Wilwood four pot callipers with vented, grooved and drilled discs and Wilwood brake pads.

Rear: standard single piston callipers with solid discs and uprated brake pads

SUSPENSION: KW coilovers all round



deze moet het doen met slechts 450 paardjes :P

Jaapio

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Ik zie een gigantische intercooler, dus ook hier zal dat "sleeper" idee van Winfried niet echt stand houden, geloof ik :)

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Hoe ziet deze sleeper eruit met het kappie dicht?? d:)b

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Als een Cooper S:

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

Die kost vet geld maar is wel een lekkere echte sleeper.

dat kan en zal ik nooit evenaren.
maar ik puzzel gewoon verder.

ik vindt wel een manier {minder :( pk} maar daardoor een betaalbare :D manier om de cooper sneller te maken dan de doorsnee chiptuning.

wordt vervolgd :)

PS weet iemand waar die striping vandaan komt??

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

vervolg van mij staat hier

viewtopic.php?f=43&t=39282&start=15
:D

default

RE: Cooper S motor 2006 in Cooper 2003

ik zit alles nog eens een beetje door te lezen.
heb mijn Cooper nog steeds en heb haar gechipt bij Beek.
bijna 145 pk erin en een feest om mee te rijden d:)b
wel voor het chippen een aantal aanpassingen gedaan.
ruim 8 x in de rollenbank geweest om de juiste chip erin te krijgen.
ben helemaal blij want ze gaat als een tijger en klinkt als een klok

:D