Last van...

RE: Last van...

Hallo allemaal!

Ik heb al een tijdje niets meer van me laten horen, schande! Maar ja, dat krijg je als je 'm eindelijk hebt na al dat lange wachten! Dan wil je niet meer schrijven over de MINI, nee, dan wil je rijden!!
Maar ja, dan krijg je natuurlijk na de eerste kilometers (6000km)de eerste klachtjes...
Mijn probleem is namelijk mijn versnellingsbak. Als ik heeel rustig doorschakel van zijn 1 naar 2 dan vlak voor dat-ie in z'n 2 gaat hoor je een 'kláng'. Plus dat -ie een beetje 'schrapend' (á la ijzer-op-ijzer) in z'n 3 gaat. Ik ben er mee terug gegaan en nadat dé MINI-man Nederland er 2 minuten in had gereden constateerde hij dat de bak vervangen moest worden! Ok... Blij toe, want dan hoeven ze tenminste niet zelf aan die bak te sleutelen... Affijn na 3 weken had ik een nieuwe bak eronder. Heb ik meteen het zelfde probleem!! Alsof ze de bak niet hadden vervangen!! Volgens BMW hadden ze dat natuurlijk wel gedaan. Toen heeft er een monteur in gereden en die constateerde.... niets! Maar ik wel...
Op mijn vraag waarom ze die bak eigenlijk in eerste instantie hadden vervangen was het antwoord dat áls er iets mis mee is dat ze de bak (in de garantie-periode) meteen vervangen. ok. Maar waarom is-ie nou vervangen? Omdat MINI-man vond dat hij wat moeilijk in z'n 2 ging... Zucht...
Ik heb nu een afspraak met ze dat ik de demo 's' donderdag leen en kijk of ik in die auto hetzelfde voel en hoor. Ben heel benieuwd!
Daarnaast houd de auto af en toe in bij het optrekken (half gas). Iemand daar ook last van? Het lijkt dan alsof het motormanagement foutjes maakt waardoor je geen konstant vermogen hebt. Is dat overigens te resetten?

Ik hoop snel iets te horen!

Groeten van King Q die tóch heel erg blij is met zijn autootje en er geen genoeg van kan krijgen!!

RE: Last van...

potverdorie, het is een gewoon een S!

ik zou het er in ieder geval absoluut niet bij laten zitten en blijven zeuren tot al je problemen zijn opgelost.

Wouter

RE: Last van...

Yep!

Lees de berichten onder "Maandag (Engelsen komen net uit de pub rollen) model" maar eens :'( .
Ik heb welliswaar een Cooper en er 40.000 op zitten. Maar de klachten begonnen al bij 9.000. De garage hoorde niets en kon niets vinden.
Nu opeens wel en wordt de versnellingsbak vervangen, oh, en preventief hebben ze de koppelingsplaat al eens vervangen!

Wat betreft dat half gas, dat heb ik met name 's ochtends daarna heeft 'ie geen problemen meer.

Maar ach, hoort dit niet bij de charme van de MINI. Op deze manier is het in ieder geval een goede imitatie :) !

Gr. Lieke

default

RE: Last van...

Mijn versnellingsbak gaat erg stroef. Ik weet niet of dat zo hoort.
Ook rijdt ie soms wat raar in z'n 2. Harder, zachter, harder, zachter heel snel achter elkaar. Ik weet niet of dat het bekende jojo effect is wat meer mensen hebben. 't Komt niet zo erg veel voor, meestal 1x per rit in het begin.
De linkervoorruit maakt een vervelend geluid. Het trilt continue in de rubbers. Lekker geluid is dat. Gelukkig kan de radio hard.
Verder geen problemen nog, maar ik heb ook nog maar 700km in mijn S gereden.

RE: Last van...

De S komt pas echt 'los'met 10.000km, dus je kan nog even vooruit :D

RE: Last van...

Zelfs bij een nieuwe auto kan het zijn dat de syncromeshringen niet goed werken. Het kan helpen door een tijdje te dubbelclutchen. Ik heb hier al tweemaal een goede ervaring mee gehad, maar het hoeft afhankelijk van de aard van het probleem niet altijd te werken.

Het komt erop neer dat jijzelf het werk van de syncromesh overneemt.
Overigens hoef je het alleen te doen wanneer je naar de "probleemversnelling" door- / terugschakeld.

Indien je het niet kent volgt hier een korte omschrijving:

Voor opschakelen:
Stap 1: Koppelen, doorschakelen naar de "vrij";
Stap 2: Koppeling op laten komen, opnieuw koppelen en doorschakelen naar de gewenste versnelling.
Stap 3: voorgaande stappen werken pas als je dit binnen een seconde kan uitvoeren, oefening baart kunst.

Voor terugschakelen.
Stap 1: Koppelen, doorschakelen naar de "vrij";
Stap 2: Koppeling op laten komen, hierna tussengas geven naar optimale toerental (Ad. A) , opnieuw koppelen.
Stap 3: Doorschakelen naar de gewenste versnelling.

Ad. A: meestal tussen de 2500 en 3000 toeren, je moet het toerental inschatten indien je normaal gesproken terugschakeld bij een bepaalde snelheid. Je kan natuurlijk ook vantevoren even kijken en krakend schakelen.

Samenvattend:
Het enige wat je doet is door- of terugschakelen naar de "Vrij". Eventueel met het gebruik van tussengas. Let er wel op dat je ook in de vrij, de koppeling geheel laat opkomenet. En oefening baart kunst. Alle handelingen dienen zo vlot mogelijk te gebeuren.

Het kan een oplossing zijn voor je probleem, is het de sync. en werkt het niet, voorkom je op deze manier in ieder geval onnodige slijtage aan de tandwielen. Een bijkomend voordeel is dat wanneer je het beheerst, je in nagenoeg alle oldtimers kan rijden (wat zeer leuk is) of op zeer zware vrachtauto's en je de mensen bij de garage verbaasd wilt laten kijken dat je auto bij jouw niet kraakt en bij de monteur wel.

RE: Last van...

|:( UPDATE |:(

Donderdag naar de dealer geweest. Om mijn s-je te ruilen voor één dagje met de demo 's' van hun. Dat wás een gewone s (electric blue of zoiets met wit dakkie). Maar laat Peter die nou weer verkocht te hebben. Kon ik dus niet echt vergelijken met de mijne. Want ze hebben nu als demo een s met een JC Works kit! DAMN, dat rijdt vet!! Kanonne, wat een verschil! Daar hoef ik verder niet over uit te wijden (ander topic). Maar hij heeft natuurlijk wel de zelfde vesnellingsbak. En, zoals ik al vermoedde, deze heeft het probleem niet. Gewoon een lekker stug schakelend bakkie, zoals het hoort! Nadat ik voor de rest van de dag heb kunnen genieten van een heel anders (lees: fijner)rijdende auto (lekker schakelen, maar ook een goed motormanagement dwz geen stottertjes en vloeiende overgangen naar de volgende of vorige versnelling), moest ik bij terugkomst ontdekken dat ze weer niets hebben kunnen vinden... ze hadden er 3 man in laten rijden. De 3-de man heb ik zien rijden: Peter, op het parkeerterrein, 20 meter vooruit en 20 meter achteruit! Nou jaaah!
Nu gaan ze de rayonmanager bellen en vragen wat ze er mee aanmoeten. En anders bekijken ze het weer als mijn s-je voor zijn eerste beurtje naar de garage moet, over 9000km!! Pfff, ik denk dat ik eens naar de garage van Quicksilver ga, daar hebben ze er tenminste wel verstand van?

ps. is dat motormanagement nou eigenlijk te resetten? Ik weet dat als je bij de classic 1,3i het contact 4 keer aan en uit zette of zoiets dat je ECU gereset was...