Zie ook de thread over de Cooper S Works. Qua leverbaarheid zal wel ongeveer hetzelfde gelden. Qua power blijf je nog een beetje achter op een standaard Cooper S. Zie www.johncooper.co.uk voor meer info.
- Login of registreer om te reageren
Zie ook de thread over de Cooper S Works. Qua leverbaarheid zal wel ongeveer hetzelfde gelden. Qua power blijf je nog een beetje achter op een standaard Cooper S. Zie www.johncooper.co.uk voor meer info.
De kit is op dit moment gewoon leverbaar.
(ik heb hem al bij de dealer zien staan)
Alleen hij is ontzettend prijzig !!!!
Voor de S komt het op 5000 euro en dan moet je nog minimaal 9 uur inbouw erbij optellen.
Binnenkort wordt er proefgedraaid en komt er een vergelijk tussen 'normaal' tunen en de works set.
ik hou je op de hoogte (als je dat wil)
Ingediend door mdekker op di, 06-05-2003 13:36
hoi quick silver,
Is het een works kit voor een Cooper of Cooper S waarmee ze gaan proefdraaien. Zag trouwens een stukje over MINI SPORT in engeland met de Cooper zijn dat standaard coopers of met works kitjes..?
He hoor graag hoe het proefdraaien verloopt al vast bedankt.
Michel.
Ehm... Normaal tunen? Wat versta je daar onder? De Works kit is net zo goed een tuning kit. Wel een waar je fabrieksgarantie niet van naar de haaien gaat, maar dat is een ander verhaal.
mdekker schreef:
hoi quick silver,
Zag trouwens een stukje over MINI SPORT in engeland met de Cooper zijn dat standaard coopers of met works kitjes..?
De Minisport sets zijn een betaalbaarder alternatief dan de JC Works set. Toevallig zijn het altijd dezelfde onderdelen die worden vervangen en is de vermogensoutput ook vaak gelijk, alleen krijg je bij de Works Cooper set de bijbehorende Badges op je mini plakken en blijft de fabrieksgarantie behouden.
Het is maar net hoeveel je over hebt voor die 20 pk extra (Voor een Cooper). Voordeel is dat voor hetzelfde geld je One ook voorzien wordt van dezelfde onderdelen en chip waardoor er geen onderscheid meer bestaat in vermogen tussen de One en de Cooper. Groot voordeel van de opvoerset schijnt te zijn dat ook de Cooper bij lagere toerentallen over een hoger koppel beschikt (mag ook wel met ongeveer 20 pk extra), waardoor de Cooper ook iets schakelluier wordt.
Da's wel interessant, dat de One ook net zo is te kietelen als een Cooper. Ook wel logisch, eigenlijk, in de basis is het dezelfde motor en ze hebben beide geen compressor.
De Minisport sets zijn een betaalbaarder alternatief dan de JC Works set. Toevallig zijn het altijd dezelfde onderdelen die worden vervangen en is de vermogensoutput ook vaak gelijk, alleen krijg je bij de Works Cooper set de bijbehorende Badges op je mini plakken en blijft de fabrieksgarantie behouden.
Zelfde, behalve de garantie, geldt trouwens voor de klassieke Mini.
Even stellen dat met een ONE en een Cooper er dezelfde tuning op gaat (chiptuning), dan is de ONE sneller als de ONE sneller als de Cooper. De ONE heeft een andere overbrenging.
Als je wat meer over tuning wil weten kijk dan eens op http://www.mini2.info/forum/ Bijna iedereen heeft daar (incl ik) een gechiptunede MINI.
Wat er werkelijk uit gaat komen bij de Works.....ik weet het niet. De Nm worden bij MINI aan de motor gemeten en kloppen niet met wat je op de testbank krijgt. Daar wordt gemeten wat je op de wielen krijgt.
Bij mijn S is het volgens MINI 210Nm maar in werkeljkheid is het 170Nm (zonder tuning)
Na tuning is het 240Nm en 198 Nm aan de wielen.
De trekkracht onderin is groter.
De top blijft gelijk, maar de S gaat nu in 6 sec naar de 100 i.p.v. 7.4sec.
Chiptunen is een goedkoper alternatief, maar voorzover ik weet (Bron: Top Gear) bestellen mensen in GB een One en laten daar een aftermarked 115 PK Cooper chip op los. Schijnt ongeveer 1000 euro te schelen op de cataloguswaarde (indien je geen waarde hecht aan een gekleurd dak en geen Chili pakket op je Cooper wilt. De One badge wordt van de auto verwijderd)
Maar persoonlijk vind ik alleen chiptunen aan de gewaagd kant. Ga je de Cooper ook nog kietelen door alleen het motormanagement aan te passen door middel van een chip, is dit nog minder bevorderlijk voor het blok als mechanisch tunen. Ik ken een aantal mensen (Ibiza TDI en CRX) waarbij het blok het gevraagde vermogen van de chip niet kon leveren. Gevolg: trekstangen, zuigerveren en klepgeleiders konden de krachten niet aan. En geen dealer die je garantie geeft.
De Works / Minisports set is een forse investering, maar een deel zie je zeker terug in de inruilwaarde van je auto.
Dat klopt best met wat je op de testbank krijgt. Het is gewoon zo dat een versnellingsbak en wielen voor verlies zorgen. It just so happens dat de meting aan de wielen interessanter is in de praktijk en de meting aan de motor interessanter is voor de fabrikant (omdat het hogere waardes geeft).
Maar ik begrijp dat je onder normale tuning chiptuning verstaat. Ik vind eerder de aanpak van JCW "normaal", want traditioneel.
Wat betreft wat beter is, is een praktijkvergelijking het enige dat telt. Misschien vergelijking van koppel- en vermogenskrommen. Puur topvermogen zegt weinig tot niks.
De vermogens lopen bij de tuning die ik gedaan heb practisch gelijk.
De tuning is gedaan door de 'huistuner'van BMW die ook de S van Montoya onder handen heeft genomen.
( uit goede bron )
De motor kan dit allemaal goed aan.
Misschien een puntje:
Het gasgeven is 'gas by wire' dat betekend dat je b.v. bij de ONE het gas tot max.50% in kan trappen, bij de Cooper 60% en bij de S 70%. Er blijft dan nog heel wat over voor je aan de top zit.
( het is bij bmw ook bekend dat de motor het aankan, maar ze hebben natuurlijk ook een contract met Mike Cooper )
Ingediend door mdekker op di, 06-05-2003 19:04
He Quick Silver,
Heb jij je MINI bij BMW Nederland laten tunen, of ergens anders.
Michel.
MINI bij BMW Nederland laten tunen
Daar is het woord tunen nog niet eens tot ze doorgedrongen........
En geen enkel verstand van MINI ......alleen van verkoop.
(heb het verzoek van hun om ze daar op de hoogte te houden wat er zoal gebeurd, zegt dat genoeg??)
Ingediend door mdekker op di, 06-05-2003 20:20
Je hebt inderdaad gelijk, wat dat betreft kun je beter in Engeland of Duitsland wonen. Nederland is wat zulk soort dingen eigelijk helemaal niks, maar ja. Heb jij wel garantie op de tuning van je MCS.
Michel.
Garantie ??
Nee, maar dat vind ik ook niet echt nodig.
Ik ben zuinig op de MINI en rij hem eerst warm, ten tweede : waar in NL kan je continue 200 blazen ?
Het gaat mij meer om de trekkracht, en de 'dip' bij 4000 toeren is weg.
Dus motorisch geloof ik niet dat er iets aan stuk zal gaan. Iemand uit Duitsland heeft er nu 45.000km op zitten zonder een enkel probleem, en die heeft nogal eens de kans om de MINI op z'n staart te trappen
Vandaar dat ik de garantie ook niet zo belangrijk vind.
(Ik heb wel garantie op de tuning alleen!!)
Voor alle duidelijkheid, hier de uitslag van de dynosheet tussen een 'normale cooper S'en een gechipte cooper S.
Gemeten op een MAHA testbank.
opgegev. vermogen: 132kw (179.5pk)145kw(197.2pk)
gemeten vermogen:128.5kw (174.7pk) 143kw (194.4pk)
wielprestatie:87kw(118.3pk) 93.5kw(127.1pk)
max. vermogen gahaald bij: 201km/h 6710 225km/h 7430
max. koppel: 194Nm 196Nm
max koppel bereikt bij: 143km/h 4780Nm 172km/h 5680Nm
topsnelheid: 201km/h 225km/h
max toerental: 6710 N/m 7430 N/m
Alleen chip tunen is leuk, maar er kan nog zoveel meer uit !!!
Ik heb ook nog een smart die eerst gechipt tuned was, maar dat begon te vervelen... daarna ook een handgemaakte uitlaat erop, toerenbegrenzing laten aanpassen, traction control met een aan uit schakelaar, grotere turbu, andere dump valve, versn.bak. ratio laten aanpassen.
Uiteindelijk 82 pk uit een 600 cc motortje en een acceleratie van 8.7 sec van 0 naar 100...
Trouwens kijk een naar de Subaru Impreza STi prodrive, standaard 236 pk, maar met een andere dump valve, down pipe en einddemper, nieuwe chip en regelbare turbodruk, op te kietelen naar 280 pk !
Prutser, ik heb toch niet gezegd dat er alleen een chip op zit
tis een MINI en daar doe je 'wat' mee, of niet soms
RE: Mini Cooper Works
Ingediend door mdekker op di, 06-05-2003 09:16
Hallo allemaal,
Ik hoorde dat de MINI Dealers in nederland binnenkort ook de "cooper works" kit gaan aanbieden.
Zijn er mensen hier die er meer van weten, wat t gaat kosten, heeft t zin die extra pk's, of zijn er al mensen hier die met een cooper works rondrijden ??
Michel.