Hoi Paul,
Succes met de zoektocht naar een New. Er zijn vele verschillende types met evenzoveel verschillende km-standen. Om een New te vinden van die leeftijd (R50) met een lage km-stand. Wat je momenteel ook ziet is dat er veel geïmporteerde New rondrijden, van alle generaties, omdat deze vaak goedkoper zijn en meer opties hebben dan de Nederlanderse tegenhangers.
Er zijn ondertussen meerdere bedrijven in Nederland die zich iets meer toeleggen op de New, alle generaties. Ook 2e-hands onderdelen van de 1e generatie en de 2e generatie zijn tegenwoordig wat makkelijker te vinden.
Net als bij de classic, wordt niet gelijk verliefd op de eerste Mini die je ziet. Rij met meerdere een proefrit. En zet voor jezelf goed op een rijtje waar de Mini aan moet voldoen, al hebben de meeste voldoende aankleding.
Let bij de aankoop van een R50 op het type motor dat erin zit. Van de eerste is bekend dat de versnellingsbak slecht kan zijn. De R53 heeft dit probleem niet meer, maar de R53 drinkt wel iets meer. Het interieur van de R50 is redelijk basic, al verschilt dat per afwerkingspakket (Salt, Papper, Chili).
Van de R56 kan ik zo niet zeggen wat de pijnpunten zijn.
Je zou eens kunnen kijken bij Roy spenkelink (http://www.autospenkelink.nl) of Martijn Schols (http://www.scholsautos.nl). Die zijn ook bekend binnen het wereldje van de New.
Groeten, Bram
- Login of registreer om te reageren
RE: R50 of R56 aanschaffen?
Ingediend door PaulJager op zo, 07-01-2018 10:02
Beste allen ik ben Paul Jager en woon net onder Groningen. Ik ben al vanaf mijn 14-15e gek van mini en heb na vele vele jaren van wachten en andere prio's nu zo'n 3 1/2 jaar een classic Mini. Ik ben inmiddels ook een jaar of 8 denk ik lid van de Mini Seven Club en ondanks dat ik de New Mini niet te vergelijken vind met de oude is het een leuke wagen. Sinds kort zijn wij aan het kijken naar een wat oudere New Mini om te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (80km op een dag) voor erbij. Omdat het voor erbij is ligt het budget op zo'n 6-6,5 duizend Euro. Daarvoor kom je eigenlijk alleen de eerste generatie tegen, soms facelift, soms helaas niet. Maar meestal ook met redelijk wat kilometers op de teller.
Nu heb ik zelf het liefste max 150dkm en met goede onderhoudshistorie. Ik heb ook wel enkele gevonden en op het lijstje staan uit 2003, 2004 en 2005, maar ik ben afgelopen week op een 2008 wagen gestuit met weinig kilometers. Dus, helemaal happy de peppy.
Maar.....begrijp ik uit alle informatie goed dat de 2e generatie, want dat zou het moeten zijn volgens mij, veel problemen heeft met de motoren die vanaf die serie uit de BMW-PSA samenwerking komen en niet meer de betrouwbare Chrysler Neon krachtbron?
Beperken de problemen met dat PSA blok zich met name tot de kettingspanner, want die is snel te vervangen preventief, of zijn er nog meer problemen?
En wat voor versnellingsbak zit daar dan onder, want de facelift 1e generatie hebben de Getrag bak die juist wel goed is en de pre-facelift 1 generatie de slechte variant begrijp ik.
Kortom, zou ik blij moeten zijn met een jongere begin 2008 auto met iets over 100dkm of liever een iets oudere facelift versie van de eerste generatie vanwege de versnellingsbak en motor?
Ik heb de auto nog niet gezien, want hij moet nog binnenkomen, maar op papier lijkt het mij wel een hele interessante kwa leeftijd, kilometerstand en vraagprijs icm de historie over de laatste 5-6 jaar. Het kan wellicht nog zo zijn dat deze auto die in maand 3 van 2008 op kenteken is gekomen al in 2005 of 2006 gebouwd is en daarmee een van de laatste facelift modellen van de 1e generatie is, maar dat weet ik pas als ik hem heb gezien en even het chassisnummer ook heb kunnen checken.
Maar voor nu dus mijn vraag aan jullie of een R50, liefste facelift, of R56 de voorkeur zou moeten hebben?
Alvast bedankt, Paul.