Regen in de luchthapper?

RE: Regen in de luchthapper?

Ik vroeg me af (tja, zolang ik m nog niet heb ga je zitten denken en dromen...):

Die luchthapper zit, met klep dicht natuurlijk, boven op de compressor die de lucht in de motor perst. Maar als het nou regent waar blijft dan het water wat de compressor 'opzuigt'?

Tis maar een vraag... Ben benieuwd...

Groeten
King Q

RE: Regen in de luchthapper?

Ehm... luchtfilter wordt een beetje nat, denk ik :) Droogt wel weer.

RE: Regen in de luchthapper?

Ik heb nog niet meegemaakt dat er regen naar binnen kwam.
Toch al 10.000 km gereden ook MET regen O:)

RE: Regen in de luchthapper?

Als het goed is zitten er kanaaltjes in ingebouwd zodat het water niet naar binnen kan. anders zou de motor water binnne krijgen wat zeer zeker niet goed is voor een motor

default

RE: Regen in de luchthapper?

de lucht die door de luchthapper stroomt is er alleen voor om de lucht die door de intercooler stroomt te koelen.

de lucht voor de motor wordt aangezogen links onder de motorkap

RE: Regen in de luchthapper?

Yep (oud topic opgegraven, Winfried? :)) Een paar jaar geleden hadden we met de dynodag de S van zijlboot op de rollen, en daar peuterde de dynomeneer (die dat ook wel spannend vond - het is niet echt een standaard S meer) er nog een paar PK-tjes extra uit door water uit een plantenspuit op de intercooler te spuiten. Die doet het dus alleen maar beter, met water.

RE: Regen in de luchthapper?

Beetje het idee wat ze doen bij de lancer evo's.
Daar zit een knop op het dashboard om extra water te sproeien op de intercooler voor meer pktjes, eigenlijk precies zoals jij beschrijft.

Dus plantenspuit onder de motorkap monteren en met een touwtje in je auto de intercooler 'water geven' \\:)/

RE: Regen in de luchthapper?

Het idee is dat het water verdampt en dan veel meer warmte opneemt dan gewone buitenlucht die langs de intercooler stroomt. De inlaatlucht die door de intercooler stroomt zal dan nog net wat kouder worden. Er kunnen dan dus meer zuurstof molecuultjes in de cilinder en de ECU zal er nog wat meer brandstof bij spuiten -> meer vermogen