Mijn MINI Cooper Clubman is nu bijna 2 jaar oud(december) en ik heb hem eens lekker laten tunen.
Hij is van 120 pk naar 135 pk gegaan maar wat ik nog belangrijker vind is het koppel dat gaat van 160Nm naar 180 Nm dus de trekkracht wordt verhoogd en het toerental gaat iets naar beneden. PERFECT dus.
Ik moet nog wat kilometers rustig rijden en dan kan de beuk erin!!
JA...zelfs het benzineverbruik gaat zo'n 8% minder worden.de kosten? daar hoef je et niet voor te laten.O ja... 3 jaar garantie en fabrieksgarantie(bijna over) wordt mee overgenomen
André schreef: Hij is van 120 pk naar 135 pk gegaan maar wat ik nog belangrijker vind is het koppel dat gaat van 160Nm naar 180 Nm dus de trekkracht wordt verhoogd en het toerental gaat iets naar beneden.
Waar baseer je op dat 'het toerental naar beneden gaat', vind dit beetje wazig verhaal.
Dat "het toerental omlaag gaat" zie ik ook niet helemaal. Ik neem niet aan dat je bakverhoudingen of je eindoverbrenging aangepast zijn, dus dan staat een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling gewoon keihard gelijk aan een specifiek toerental Waarschijnlijk bedoel je dat het maximale koppel bij een lager toerental beschikbaar is. Dat merk je wel bij het accelereren.
Tenzij je bedoelt dat je door het extra vermogen (wat ook wat eerder beschikbaar is als het goed is door het chippen) je iets eerder kunt schakelen, en zo de toeren tijdens het optrekken wat lager kunt houden. Maar bij dezelfde snelheid als voor het chippen, maakt hij nog steeds dezelfde toeren hoor
Ach, ik denk dat André gewoon niet zo een natuurkundige is, no offence. Ik denk inderdaad dat hij bedoelt dat het maximum koppel bij een lager toerental beschikbaar is, zodat je in een iets hogere versnelling kan rijden zonder dat de motor het erg benauwd krijgt. In stadsverkeer/optrekken voelt dit wat soepeler en prettiger aan, i.t.t. een hoogtoerig karakter.
Ik denk echter wel dat je op een ander punt iets inlevert, dat je een andere compromis maakt. Als er allen voordelen zijn, zou BMW zelf wel met een dergelijk management systeem komen toch? Ze steken kapitalen in de ontwikkeling, ze zijn heus niet gek. (Zelfs zoveel geld dat grote auto-fabrikanten samen hun motoren maken, in het geval van de nieuwste Mini met PSA (Peugeot)!)
Het betekent natuurlijk niet dat met chiptuning de auto beter aan je wensen voldoet, dat hangt immers af van je wensen.
Aan de andere kant, met een constante snelheid gebruik je het max. koppel toch niet (tenzij je heel hard rijd, maar dat is zowiezo niet zo zuinig). Je kan ook gewoon minder gas geven.
De "populaire" uitleg is dat de fabrikant zulke grote veiligheidsmarges inbouwt dat je ongestraft iets meer uit de motor kunt halen dan de fabrikant doet. De marges worden kleiner, maar nog steeds groot genoeg. Ook zijn er marketing-technische overwegingen. De vorige generatie Mini One en Cooper hadden exact dezelfde motor. Behalve de software, met het gevolg dat de One 90pk had en de Cooper 115pk (of daaromtrent). Maar goed, we raken wat off-topic.
Ik zal jullie uit de droom helpen, vóór de tuning reed ik met mijn MINI bij 110 km/h 3200 t/m, na de tuning rijd ik met de MINI bij 110km/h 2800 t/m nou, ik hoef geen natuurkundige te zijn om dit te constateren .
Waarom schrijft iedeen die de tuning heeft toegepast dat de auto een stuk rustiger is gaan rijden?
Het koppel wordt meer bij het zelfde toerental!(dit was even een foutje) voor verdere gegevens wil ik iedere belangstellende adviseren ZIPtuning te openen en de gegevens van je eigen MINI in te voeren, je zal dan zien wat er verandert met de MINI en inleveren ?
IK merk er niets van en heb tijdens het weekend al snel ondervonden dat het verbeterd benzineverbruik geen flauwekul is.
Ik ben hartstikke blij dat ik dit heb gedaan want het is merkbaar verbeterd omdat vóór de tuning mijn MINI maar een luie donder was beneden de 3000t/m.
Dan spijt het mij heel erg, maar denk dat wij echt niet dromen...
het feit is dat als er niets aan de versnellingsbak of eindoverbrenging veranderd wordt (en je geen variomatic box hebt) je in de oude en nieuwe situatie exact dezelfde toeren hoort te draaien bij een bepaalde snelheid icm een bepaalde gekozen versnelling, waarom? dat zal ik dan nog even toelichten:
Een versnellingsbak is een samenstelling van VASTGESTELDE combinatie van tandwielen. Elke versnelling heeft zijn eigen (vaste) combinatie waardoor de algehele overbrenging veranderd.
Vergelijk het met je fiets (even heel simpel), als je achter 7 versnellingen hebt, trap je per minuut bijvoorbeeld in de 1e versnelling 20 keer op je linker pedaal, en heb je een snelheid (ik noem maar wat) van 10 km/h.
Als je hem in zijn 2 zet, hoef je misschien nog maar 15 keer te trappen om diezelfde snelheid te hebben.
Wat je ook aan je spieren (de motor in dit geval) veranderd, de 1e versnelling zal bij 20 trappen NOOIT harder gaan als 10 km/h.
Bij je auto is dit exact hetzelfde. In zijn 5 bijvoorbeeld, maakt de mini 3000 rpm, en rijd 120 km/h. Ga je nu aan de "benen" van de auto (de motor dus) wat veranderen zodat hij meer kracht heeft (chippen), zal de auto nog steeds 3000 rpm draaien bij 120 km/h. Dit komt door de VASTE combinatie tandwielen van de 5e versnelling.
[u:21cb4vgn]DUS als er NIETS aan je versnellingsbak is veranderd[/u:21cb4vgn], is het technisch onmogelijk dat het toerental veranderd is bij dezelfde versnelling, en dezelfde snelheid. Tenzij je vario bak hebt, dan is het wel mogelijk, of er moest in eerste instantie iets mis zijn met je koppeling dattie slipte ofzo, en nu niet meer, anders kan het gewoonweg niet.
Dit alles uiteraard als er alleen getuned is om meer vermogen te krijgen.
Als je meer hebt laten veranderen (versnellingsbak) dan kan het wel, anders echt niet.
http://www.howstuffworks.com/transmission.htm
Helemaal onderaan staat dat elke versnelling zijn eigen "gear ratio" heeft. Die is dus vast... en blijft vast. Het "toerental" van de wielen staat dus bij elke versnelling tegenover een vast toerental van de motor. De verhouding tussen dat toerental wordt bepaald door de ratio van de verschillende versnellingen:
toerental uitgaande as = toerental ingaande as x "gear ratio" (als het ware)
En gear ratio is per versnelling een vaste waarde.
deze discussie heb ik enkele maanden geleden ook gehad met brutesound, moet nog ergens een topicje van zijn...
het verhaal van badbert is correct, de verklaring is simpel.
een wiel heeft ongeveer een omtrek van 2 meter, dus als je wiel 1rpm maakt dan heb je in 1 minuut 2 meter afgelegt
een motor loopt 4500 rpm, dus zou je 9000meter per minuut afleggen (9km/minuut=540km/h errug vet) maar helaas dat is dan weer niet zo. er zit een schakelbak tussen en een diff. een gemiddeld diff doet 3:1, oftwel 3 rondjes van de motor, 1 rondje uitgaande as. door je diff rijd je dan dus nog 180km/h.
de schakelbak, door iedereen versnellingsbak genoemd, is dus helemaal geen versnellingsbak, maar een vertragingsbak, hij verlaagd het toerental van je motor naar een toerental richting je diff wat afhankelijk van de gekozen versnelling, naar een acceptabel toerental.
chippen is het aanpassen van het motormanagement, oftewel mechanisch veranderd er helemaal niets, dus je kan op geen enkele manier sneller rijden met gelijk toerental...
Of je rijd alleen in de hoogste versnelling, dan heb je altijd een zo laag mogelijk toerental. Scheelt ook een boel slijtage aan je overige versnellingen.
Om toch maar even iets zinnigs te zeggen voordat ik met Ron dit topic kaap:
Het toerental van de motor is een lineair verband met de snelheid van de auto. (gegeven dat het verzet, bandenmaat, etc. even groot blijft). Dit verband komen wrijvingen niet in terug, het is puur mechanisch bepaald. Draait de motor A toeren bij snelheid B, dan draait bij snelheid 2B de motor 2A toeren. Als jij nu met een zelfde snelheid in een hogere versnelling kan rijden - dat is dan weer een ander verhaal.
Alleen maar chiptunen en was met 1.5 uur gepiept, ik moet wel zeggen nu ik (volgens hun opgave) 400km heb gereden de tuning bijzonder goed merkbaar wordt en nu is de MINI beneden de 3000t.m ook lekker fel geworden.
Lekker hoor daar doe je het ook voor he! Het beschikbare vermogen komt gewoon veel eerder tot je beschikking, wat het rijden vaak ook vele malen fijner maakt!
veel plezier met je nu veel beter presterende Clubman Ik zal hem binnenkort wel in het echt zien
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door André op za, 29-08-2009 12:51
Mijn MINI Cooper Clubman is nu bijna 2 jaar oud(december) en ik heb hem eens lekker laten tunen.
Hij is van 120 pk naar 135 pk gegaan maar wat ik nog belangrijker vind is het koppel dat gaat van 160Nm naar 180 Nm dus de trekkracht wordt verhoogd en het toerental gaat iets naar beneden. PERFECT dus.
Ik moet nog wat kilometers rustig rijden en dan kan de beuk erin!!
JA...zelfs het benzineverbruik gaat zo'n 8% minder worden.de kosten? daar hoef je et niet voor te laten.O ja... 3 jaar garantie en fabrieksgarantie(bijna over) wordt mee overgenomen
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Sjoerd24 op za, 29-08-2009 12:56
Waar baseer je op dat 'het toerental naar beneden gaat', vind dit beetje wazig verhaal.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Eelke op ma, 31-08-2009 08:47
Wat is er precies voor gedaan? Chiptuning?
Dat "het toerental omlaag gaat" zie ik ook niet helemaal. Ik neem niet aan dat je bakverhoudingen of je eindoverbrenging aangepast zijn, dus dan staat een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling gewoon keihard gelijk aan een specifiek toerental Waarschijnlijk bedoel je dat het maximale koppel bij een lager toerental beschikbaar is. Dat merk je wel bij het accelereren.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door BadBert op ma, 31-08-2009 10:07
Idd, dat lagere toerental ga je niet hebben
Tenzij je bedoelt dat je door het extra vermogen (wat ook wat eerder beschikbaar is als het goed is door het chippen) je iets eerder kunt schakelen, en zo de toeren tijdens het optrekken wat lager kunt houden. Maar bij dezelfde snelheid als voor het chippen, maakt hij nog steeds dezelfde toeren hoor
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Sjoerd24 op ma, 31-08-2009 17:32
Ach, ik denk dat André gewoon niet zo een natuurkundige is, no offence. Ik denk inderdaad dat hij bedoelt dat het maximum koppel bij een lager toerental beschikbaar is, zodat je in een iets hogere versnelling kan rijden zonder dat de motor het erg benauwd krijgt. In stadsverkeer/optrekken voelt dit wat soepeler en prettiger aan, i.t.t. een hoogtoerig karakter.
Ik denk echter wel dat je op een ander punt iets inlevert, dat je een andere compromis maakt. Als er allen voordelen zijn, zou BMW zelf wel met een dergelijk management systeem komen toch? Ze steken kapitalen in de ontwikkeling, ze zijn heus niet gek. (Zelfs zoveel geld dat grote auto-fabrikanten samen hun motoren maken, in het geval van de nieuwste Mini met PSA (Peugeot)!)
Het betekent natuurlijk niet dat met chiptuning de auto beter aan je wensen voldoet, dat hangt immers af van je wensen.
Aan de andere kant, met een constante snelheid gebruik je het max. koppel toch niet (tenzij je heel hard rijd, maar dat is zowiezo niet zo zuinig). Je kan ook gewoon minder gas geven.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Eelke op di, 01-09-2009 07:47
De "populaire" uitleg is dat de fabrikant zulke grote veiligheidsmarges inbouwt dat je ongestraft iets meer uit de motor kunt halen dan de fabrikant doet. De marges worden kleiner, maar nog steeds groot genoeg. Ook zijn er marketing-technische overwegingen. De vorige generatie Mini One en Cooper hadden exact dezelfde motor. Behalve de software, met het gevolg dat de One 90pk had en de Cooper 115pk (of daaromtrent). Maar goed, we raken wat off-topic.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door André op di, 01-09-2009 13:23
Ik zal jullie uit de droom helpen, vóór de tuning reed ik met mijn MINI bij 110 km/h 3200 t/m, na de tuning rijd ik met de MINI bij 110km/h 2800 t/m nou, ik hoef geen natuurkundige te zijn om dit te constateren .
Waarom schrijft iedeen die de tuning heeft toegepast dat de auto een stuk rustiger is gaan rijden?
Het koppel wordt meer bij het zelfde toerental!(dit was even een foutje) voor verdere gegevens wil ik iedere belangstellende adviseren ZIPtuning te openen en de gegevens van je eigen MINI in te voeren, je zal dan zien wat er verandert met de MINI en inleveren ?
IK merk er niets van en heb tijdens het weekend al snel ondervonden dat het verbeterd benzineverbruik geen flauwekul is.
Ik ben hartstikke blij dat ik dit heb gedaan want het is merkbaar verbeterd omdat vóór de tuning mijn MINI maar een luie donder was beneden de 3000t/m.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door BadBert op di, 01-09-2009 13:40
Dan spijt het mij heel erg, maar denk dat wij echt niet dromen...
het feit is dat als er niets aan de versnellingsbak of eindoverbrenging veranderd wordt (en je geen variomatic box hebt) je in de oude en nieuwe situatie exact dezelfde toeren hoort te draaien bij een bepaalde snelheid icm een bepaalde gekozen versnelling, waarom? dat zal ik dan nog even toelichten:
Een versnellingsbak is een samenstelling van VASTGESTELDE combinatie van tandwielen. Elke versnelling heeft zijn eigen (vaste) combinatie waardoor de algehele overbrenging veranderd.
Vergelijk het met je fiets (even heel simpel), als je achter 7 versnellingen hebt, trap je per minuut bijvoorbeeld in de 1e versnelling 20 keer op je linker pedaal, en heb je een snelheid (ik noem maar wat) van 10 km/h.
Als je hem in zijn 2 zet, hoef je misschien nog maar 15 keer te trappen om diezelfde snelheid te hebben.
Wat je ook aan je spieren (de motor in dit geval) veranderd, de 1e versnelling zal bij 20 trappen NOOIT harder gaan als 10 km/h.
Bij je auto is dit exact hetzelfde. In zijn 5 bijvoorbeeld, maakt de mini 3000 rpm, en rijd 120 km/h. Ga je nu aan de "benen" van de auto (de motor dus) wat veranderen zodat hij meer kracht heeft (chippen), zal de auto nog steeds 3000 rpm draaien bij 120 km/h. Dit komt door de VASTE combinatie tandwielen van de 5e versnelling.
[u:21cb4vgn]DUS als er NIETS aan je versnellingsbak is veranderd[/u:21cb4vgn], is het technisch onmogelijk dat het toerental veranderd is bij dezelfde versnelling, en dezelfde snelheid. Tenzij je vario bak hebt, dan is het wel mogelijk, of er moest in eerste instantie iets mis zijn met je koppeling dattie slipte ofzo, en nu niet meer, anders kan het gewoonweg niet.
Dit alles uiteraard als er alleen getuned is om meer vermogen te krijgen.
Als je meer hebt laten veranderen (versnellingsbak) dan kan het wel, anders echt niet.
http://www.howstuffworks.com/transmission.htm
Helemaal onderaan staat dat elke versnelling zijn eigen "gear ratio" heeft. Die is dus vast... en blijft vast. Het "toerental" van de wielen staat dus bij elke versnelling tegenover een vast toerental van de motor. De verhouding tussen dat toerental wordt bepaald door de ratio van de verschillende versnellingen:
toerental uitgaande as = toerental ingaande as x "gear ratio" (als het ware)
En gear ratio is per versnelling een vaste waarde.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Red Flame op di, 01-09-2009 14:29
deze discussie heb ik enkele maanden geleden ook gehad met brutesound, moet nog ergens een topicje van zijn...
het verhaal van badbert is correct, de verklaring is simpel.
een wiel heeft ongeveer een omtrek van 2 meter, dus als je wiel 1rpm maakt dan heb je in 1 minuut 2 meter afgelegt
een motor loopt 4500 rpm, dus zou je 9000meter per minuut afleggen (9km/minuut=540km/h errug vet) maar helaas dat is dan weer niet zo. er zit een schakelbak tussen en een diff. een gemiddeld diff doet 3:1, oftwel 3 rondjes van de motor, 1 rondje uitgaande as. door je diff rijd je dan dus nog 180km/h.
de schakelbak, door iedereen versnellingsbak genoemd, is dus helemaal geen versnellingsbak, maar een vertragingsbak, hij verlaagd het toerental van je motor naar een toerental richting je diff wat afhankelijk van de gekozen versnelling, naar een acceptabel toerental.
chippen is het aanpassen van het motormanagement, oftewel mechanisch veranderd er helemaal niets, dus je kan op geen enkele manier sneller rijden met gelijk toerental...
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door BadBert op di, 01-09-2009 14:36
Precies!
Gelukkig kan rooie vlam het altijd goed uitleggen en is zijn verhaal nog duidelijker als het mijne hahaha
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Sjoerd24 op di, 01-09-2009 18:35
Juist. Maar al je een versnelling hoger gaat rijden kan het weer wel natuurlijk.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door ayla op di, 01-09-2009 18:42
Ja, en als je bergaf rijdt, klopt het weer niet.....of toch wel....
Groet ron
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Sjoerd24 op di, 01-09-2009 19:12
Misschien als je dan ook de koppeling intrapt, bergaf?
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door ayla op di, 01-09-2009 19:16
Ja, of je bouwd er een versnelling bij.
Of je schakelt naar de R van Racen, krijg je ook een vetgaafcool geluid erbij.
Groet ron
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door Sjoerd24 op di, 01-09-2009 19:23
Of je rijd alleen in de hoogste versnelling, dan heb je altijd een zo laag mogelijk toerental. Scheelt ook een boel slijtage aan je overige versnellingen.
Om toch maar even iets zinnigs te zeggen voordat ik met Ron dit topic kaap:
Het toerental van de motor is een lineair verband met de snelheid van de auto. (gegeven dat het verzet, bandenmaat, etc. even groot blijft). Dit verband komen wrijvingen niet in terug, het is puur mechanisch bepaald. Draait de motor A toeren bij snelheid B, dan draait bij snelheid 2B de motor 2A toeren. Als jij nu met een zelfde snelheid in een hogere versnelling kan rijden - dat is dan weer een ander verhaal.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door André op wo, 02-09-2009 14:20
Nou... das nog eens lekker bij kletsen en ik laat het dan maar aan de techneuten over.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door BadBert op wo, 02-09-2009 14:29
Andre, is er meer aan je auto veranderd, ofwel, hebben ze ook iets aan de versnellingsbak/koppering/wielen gedaan, of puur "chiptunen"?
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door André op wo, 02-09-2009 15:07
Alleen maar chiptunen en was met 1.5 uur gepiept, ik moet wel zeggen nu ik (volgens hun opgave) 400km heb gereden de tuning bijzonder goed merkbaar wordt en nu is de MINI beneden de 3000t.m ook lekker fel geworden.
RE: tuning MINI Cooper clubman
Ingediend door BadBert op wo, 02-09-2009 15:10
Lekker hoor daar doe je het ook voor he! Het beschikbare vermogen komt gewoon veel eerder tot je beschikking, wat het rijden vaak ook vele malen fijner maakt!
veel plezier met je nu veel beter presterende Clubman Ik zal hem binnenkort wel in het echt zien