versnellingsbak mini 2002

default

RE: versnellingsbak mini 2002

hallo allemaal.

ik ben sinds 3 maanden de gelukkige eigenaar van een knalgele mini one uit 2002/
130.000 km)
vorige maand heb ik een grote beurt laten geven met een hoop kosten (ja ik had hem misschien beter bij een betrouwbare dealer kunnen kopen) maar krijg steeds meer het gevoel dat ik genaaid ben door die handelaar.

remschijven e.d allemaal moeten vernieuwen.
weillager vernieuwd, het airbag lampje en bandenspanning lampje moeten laten fixen want die gingen niet meer uit.

maargoed dat is niet het probleem..

sinds een week maakt ie een beetje een brommend/trillend geluid met het rijden.

dus ik naar een garage. garage 1 zegt... versnellinsbak is kapot.. kost tussen de 600 of 2500 als ik een beetje pech heb.

garage 2 zegt hetzelfde...

dus je snapt dat dit een klap voor me is.. aangezien ik hard en lang gespaard heb voor mijn droomautotje...

en wil eigenlijk vragen of dit een bekend probleem is onder de minis?.. volgens de garages wel... maar kan op internet weinig daarover vinden.

ik heb helemaal geen verstand van auto's en de problemen die erbij horen.. maar zou het echt zo duur zijn?... zou het niet iets anders kunnen zijn??...

ook krijg ik als ik de auto start op mijn teller 'oil service'.. het kan goed zijn dat dat er altijd gestaan heeft en valt het me nu pas op...

maar hij heeft een grote beurt gehad met olie e.d nagekeken.

nou ik hoop een reactie te krijgen,

RE: versnellingsbak mini 2002

Hey,

De versnellingsbakken van deze bouwjaren zijn inderdaad niet erg best... Zie de link die ik via PM heb gestuurd.

default

RE: versnellingsbak mini 2002

hoi dennis.
bedankt voor je reactie..

ja ik heb geprobeerd in te loggen bij die new mini club..
maar het lukt me niet? haha
de inlogcode voor registreren lukt niet...

maar bedankt voor je tip..

de garage zei dat ik nog wel even kan doorrijden.. maar dat ie op een gegeven moment niet meer zal schakelen..

nou ik kan beginnen met sparen voor wat er gaat komen ben ik bang..

ik kan me wel voor me kop slaan.. de extra kosten eraan... dan had ik bijna een nieuwe kunnen kopen onderhand..

maar ondanks de ellende.. hou ik echt van mijn mini :P

RE: versnellingsbak mini 2002

dennisvdh schreef:
De versnellingsbakken van deze bouwjaren zijn inderdaad niet erg best... Zie de link die ik via PM heb gestuurd.



Als het een nuttige link is mag je die hier ook gewoon plaatsen hoor.

Maar inderdaad, de versnellingsbak van de new Mini's tot aan de facelift van modeljaar 2005 hebben geen beste reputatie (de zgn. Midland-bak). Die van mijn vorige (bj 2002) begon ook een raar geluidje te vertonen. Volgens de dealer kon het nog heel lang goed gaan, kon ook morgen kapot zijn. Is op zich weinig van te zeggen. De oude [s:2aq6u64y]2001[/s:2aq6u64y]2003 van mijn ouders heeft ook kort nadat ze hem weggedaan hebben een nieuwe bak gekregen (hebben we toevallig via-via gehoord).

Vanaf 2005 worden er over de hele linie Getrag-bakken toegepast, die veel robuuster zijn. Ik weet eigenlijk niet of het mogelijk is om bij vervanging van de bak zo'n Getrag-bak uit een nieuwer model in te bouwen, dat zou op zich wel het mooiste zijn (maar denk het niet, anders hoorde je dat vast veel vaker). Met een nieuwe Midland kun je natuurlijk op zich weer een tijd vooruit, maar kost een boel centen. Neem je een ruilbak uit een sloper ofzo, dan is het maar afwachten hoe lang die het dan precies volhoudt. Hopelijk weet je garage wat hierin wijsheid is (misschien bestaan er ook revisie-bakken die wel goed in elkaar zitten...?)

RE: versnellingsbak mini 2002

Het is inderdaad een veel voorkomend probleem. De motor bestaat uit onderdelen van meerdere leveranciers.Er moet ook een bak van een franse auto op passen maar of dit echt zo is en welke heb ik niet kunnen vinden :?
succes Bernard 8)

RE: versnellingsbak mini 2002

o ja als de bak er achterweg hebt vervang ook koppelingsplaat en zeker PLASTIC druklager.... (deze reperatie koste mij 1200 eurie) De gehele motor en bijbehorende toeters en bellen moeten worden uitgebouwd....leuk he zo'n nieuwe MINI O:)

RE: versnellingsbak mini 2002

Via PM kreeg ik de volgende vraag:

Mini Classic schreef:
Hebben alle Mini's vanaf 2005 een Getrag-bak of is zit pas halverwege 2005 ingevoerd?

Heb jij een link voor mij waar ik dit kan nalezen?




Voor zover ik weet gaat het om [i:3lvka082]modeljaar[/i:3lvka082] 2005. Dat betekent dat ook auto's die eind 2004 geproduceerd zijn beschikken over de nieuwe bak. Opnieuw voor zover ik weet valt het samen met de facelift die met modeljaar 2005 is geintroduceerd. Dat betekent dat er heel wat uiterlijke kenmerken zijn waaraan een facelif-auto te herkennen zijn. Pas overigens wat dit beteft weer op met het "bouwjaar" dat op een Nederlands kenteken staat. Dat is de kentekendatum, wat betekent dat als je pech hebt je met een winkeldochter te maken heeft die pre-facelift is, maar pas in 2005 op kenteken is gezet.

Hier wordt enigszins ingegaan op de uiterlijke verschillen: http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/. Achterlichten zijn niet echt een garantie want makkelijk over te zetten, idem koplampen hoewel dat waarschijnlijk minder vaak zal gebeuren omdat de uiterlijke verschillen niet zo opvallend zijn. Bumpers zijn weer wel opvallender, maar ook relatief eenvoudig over te zetten, dus ook geen garantie. In het interieur zijn tell-tale facelift kenmerken het zonneklepje naast de bestuurder (op de plek waar bij de passagier een handgreep zit) en de deurvakken met meer ruimte (de horizontale ligger loopt bol enigsins de auto in vs. kaarsrecht in een pre-facelift) en grotere armsteun op diezelfde ligger. Ook hebben latere modellen een driedelig dashboard vs. een vrijfdelig (de ventilatieopeneningen zitten niet in een eigen "stukje"), maar ik weet niet precies wanneer dat is geintroduceerd en of dat samenvalt met de facelift. Verder is ergens ik meen halverwege 2005 een geel indicatielampje op de rechter stuurkolom hendel gekomen die gaat knipperen als de ruitensproeier "bijna" op is (onwijs irritant want begint al te knipper als je nog zeker een liter hebt, maar wel een duidelijk kenmerk van een latere R50/R53).