aanpak pagina indeling

default

RE: aanpak pagina indeling

Ik ben boos!!!!!!

Vandaag keek ik even met de zoekfunctie naar het woord "knipperlicht".
Ik kreeg 71 items met daaraan meerdere pagina.
Een snel rekensommetje gaf aan dat er minimaal 7100 berichten stonden waarin het woordt knipperlicht in voor kwam.
Nu snap ik sommigen wel waarom men een nieuw bericht opent want er is altijd wel iemand die je een eerste juiste link geeft. (en ook ik ga geen 7100 berichten lezen)

Wat ik nu van julie moderators niet snap, en wat ik wel op andere forum tegen kom is het volgende:

De meeste site's zijn ingedeeld in een hoofdgroep techniek, waarna men vervolgens een uitsplitsing maakt tussen elektra (verlichting, startprobleem), mechanisch enz.
Berichten die daar verkeerd worden gepost of opnieuw worden gevraagd worden door een mod of aan de juiste link gekoppeld of gewoon verwijderd.
Hiermaa houd je het redelijk overzichtelijk.

Ik zit op een andere site met ongeveer een kleine 13000 leden waarvan meer dan 50% posten.
Dit wordt door een groepje van 6 mods netjes gekoppeld en bijgehouden.
Als ik daar in de zoekfunctie het woord "lights" in tik krijg ik een klein aantal pagina's die overzichtelijk zijn.

Waar ik heen wil:
Waarom blijven al die nietszeggende berichten over bv kapotte knipperlichten in vredesnaam staan.
En dan bedoel ik de vragen die al voor de 100.000ste keer worden gepost.(zie bv http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=19027 kan nog veel meer voorbeelden geven)
Waarom koppelen jullie deze niet aan de juiste link of haal je die niet weg? Nee OP SLOT.

Als men die crap nu eens opruimt, dan schelt dat ruimte en vooral een ergenis om bv geen 7100 berichten door te zoeken waarom mijn knippers het niet doen.

Volgens mij, en dan kijk ik even terug naar ander forums, is dit niet een kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet doen.

Ik erger mij kapot aan het feit dat ik met een probleem zit en dan meer dan 7000 berichten moet doorzoeken om te kijken of dit probleem overeen komt met het mijne.

Vandaag is niet de eerste keer dat ik daar tegenaan loop, maar de zoveelste keer.
Het maakt het voor mij een stuk minder aantrekkelijk om dit hier te gaan zoeken.
Een belletje naar een minicentre is in een minuut gepleegd, heb het juiste antwoord en voor modemgebruikers met een beperkt abbo een stuk goedkoper.

Zo, dat wilde ik even kwijt.

grtzz Martin

RE: aanpak pagina indeling

Die slaat de spijker op zijn kop.. en ik ben blij dat
ik niet de enige ben die dat opgevallen is!
Niet lullig bedoeld aan de mods, maar jullie roepen altijd
'de zoekfunctie', maar ook ik huiver bij de gedachten
om iets op te zoeken en zal waarschijnlijk mijn telefonische
backup eerder raadplegen als een zoek op dit forum geven!
Eigenlijk best jammer, want zo gaat toch best een deel
van het doel van dit forum verloren?

RE: aanpak pagina indeling

1a. Als je met linken doelt op topics samenvoegen, we hebben pas sinds zeer kort een functie om topics samen te voegen.
1b. Als je met linken doelt op links plaatsen, dan is het topic dat je linkt een bijzonder slecht voorbeeld. Zonder de poster nu al te zeer te willen schaden, dat topic was gewoon lomp. Als je zoekt op nadieselen, dan is de allereerste hit in de zoekfunctie zeer bruikbaar.
2. Tijd is een schaars goed, ook wij zouden graag zeeen van tijd hebben om eens door oude topics heen te lopen om wat oude meuk weg te halen.
3. Wij zijn ook mensen. Voor rede vatbaar als je op een normale (lees, niet op hoge poten, zonder beschuldigingen) manier en gewoon via mail ofzo ons benaderd met suggesties, maar wat minder welwillend als we publiekelijk afgezeken worden.

RE: aanpak pagina indeling

Misschien dat je de nutteloze topics meteen kan verwijderen
(na een PM aan de poster) zodat je later niet zeeen van
tijd moet creeren om alsnog die topics eruit te gooien?

(van Charlie naar Eelke???)


PS: En ik kan me de reactie van Martin best voorstellen!
Ook ik had laatst een probleem met mijn mini en na MINIMAAL
een half uur zoeken had ik nog steeds niet gevonden wat
ik zocht. Dus als het al tegenzit met je mini en je komt
erachter dat je ook nog eens doelloos rond loopt te zoeken
op dit forum naar je probleem, dan kun je daar best geirriteerd van raken..

default

RE: aanpak pagina indeling

Eelke schreef:

3. Wij zijn ook mensen. Voor rede vatbaar als je op een normale (lees, niet op hoge poten, zonder beschuldigingen) manier en gewoon via mail ofzo ons benaderd met suggesties, maar wat minder welwillend als we publiekelijk afgezeken worden.


Begrijp ik dat mods weinig tegen kritiek kunnen ;)
Waarschijnlijk zie jij het anders, maar zoals ik het hier omschreven heb, zo ervaar ik het.
Ik ventileer alleen mijn ervaring.
Volgende keer zal ik het in het topic "schreeuw je longen uit je lijf" posten.
Misschien dat het daar wel geoorloofd is. :P

mzzls Martin

RE: aanpak pagina indeling

Lowrida: een mening hebben is 1 ding, en daar heeft iedereen recht op. Die mening op een respectvolle, constructieve manier naar buiten brengen is (zoals hier wordt bewezen) iets heel anders. Dat heeft niks te maken met niet tegen kritiek kunnen en/of geen andere meningen dan je eigen kunnen verdragen. Ik heb ook niet de waarheid in pacht en ik sta open voor discussie, maar niet ten koste van alles; publieke aanvallen, compleet met aannames over onwil, daar pas ik voor.

Nutteloze topics meteen weghalen (met PM naar de poster) is geen goede optie omdat er dan mogelijk nog een aantal andere mensen zijn die het topic gezien hebben en zich afvragen waar het is gebleven. Daarnaast moet je er heel snel bij zijn om die strategie toe te kunnen passen, want als een topic eenmaal inhoudelijke reacties heeft gekregen kun je het met goed fatsoen niet meer weghalen. We kiezen/kozen er dan wel voor om zo'n topic af te breken, omdat we toch het streven hebben om geen enorme berg topics over hetzelfde onderwerp te krijgen (onder het motto, redden wat er te redden valt, en zonder mensen op een dood spoor te zetten dus in principe alleen als er een link naar een bestaand topic is).

Dat blijkt echter vechten tegen de bierkaai te zijn. Hoe vaak je ook hamert op zoeken, mensen openen toch altijd weer nieuwe topics. Dan moet je dus een keuze maken tussen het topic op slot zetten (met link naar bestaande topics), bij wijze van opvoedkundige daad, en om te redden wat er te redden valt wat betreft verspreiden van informatie, of om het maar te laten lopen (zodat je je ideaalbeeld echt volledig laat varen). Daarnaast heb je vaak twijfelgevallen, waar je zelf misschien ervoor gekozen had om het in een bestaand topic te reageren, maar dat er ook argumenten zijn voor een apart topic en je als moderator de topic starter niet wil "bestraffen" door zijn/haar topic op slot te zetten. (Op slot is een nogal rigoreus middel, er is meteen geen enkele discussie meer mogelijk).

Wat mist in dit plaatje is een merge-functie. Compleet nutteloze topics kun je op slot zetten en het is inderdaad een goed idee om die t.z.t. te verwijderen. Maar dat is niet voor alle dubbele (of half-dubbele) topics een oplossing, omdat er ook bij zijn die wel nuttige informatie bevatten. Met een merge-functie kun je die toevoegen aan een bestaand topic. Op die manier is het streven om zoveel mogelijk informatie over 1 onderwerp ook in 1 topic te verzamelen een stuk reëler, en niet langer afhankelijk van het idealistische (en onrealistische) idee dat mensen zich (desnoods op den duur na herhaaldelijke verwijzingen naar de zoek-functie en/of op slot zetten van topics) precies zullen gedragen als jij wilt, optimaal met de zoekfunctie om kunnen gaan (ja, er zijn teveel topics, maar veel van de problemen komen ook doordat mensen onvoldoende weten hoe ze met de zoekfunctie om moeten gaan) en altijd precies dat topic uitkiezen dat volgens jou ook de meest geschikte plaats is om iets neer te zetten, en dan en slechts dan een nieuw topic openen als er geen goed bestaand topic bestaat waar hun vraag bij past.

Ik kan je ook vertellen dat het idee om een keer door de diverse forums te lopen en wat op te schonen ook bij ons is opgekomen. Echter, het vooruitzicht op de merge-functie bestaat ook al langer (heel lang in de vorm van uitzicht op een nieuwe versie van de forumsoftware, die al minstens een jaar dichtbij lijkt), en we vonden het een slecht idee om eerst alle forums door te gaan lopen om hier en daar wat van die nutteloze topics weg te halen, en dan een paar maanden later (want zoveel langer kon phpBB 3 toch niet meer op zich laten wachten) dat geintje te moeten herhalen, maar nu met de merge-functie gewapend.

Juist omdat die nieuwe versie van phpBB steeds maar weer op zich laat wachten (en omdat ik nu een werkbare manier heb om met die modificaties om te gaan) heb ik mijn overtuiging om zo min mogelijk modificaties op het forum te installeren overboord gezet, en toch onder andere een merge-functie toegevoegd. Langzaam maar zeker hopen we nu, gewapend met de merge-functie en de topic-zapper, wat orde in de chaos te gaan scheppen. Daar zal wat tijd overheen gaan, maar we zijn ons zelf ook bewust van de problemen en zijn bezig om er wat aan te doen.

RE: aanpak pagina indeling

Nou, publiekelijk aangevallen is een groot woord, tis
maar net hoe je dit opvat natuurlijk. Je kan er ook
wat van opsteken...

Maar, misschien is het idee om diverse subforums te maken
met diverse problemen toch wel een goed idee!
Ik zie dat op andere fora ook.
Elektronisch problemen onderverdelen in verlichting,
koeling, computer/mpi etc
Carrosserie problemen onderverdelen of motorische problemen
onderverdelen..

Misschien ook een idee, maar ik weet niet of de software
dit toelaat? Het zoeken in een subforum!
Dan hou je alle, voor jouw, nutteloze topics buiten beeld
waar toevallig de zelfde woorden in voorkomen!

Als ik bijvoorbeeld een mk1 knipperlicht conversie
wil doen, dat ik niet alle electronische knipperlicht
problemen ook meekrijg, maar alleen het carrosserie gedeelte!

RE: aanpak pagina indeling

LowRida schreef:
Nou, publiekelijk aangevallen is een groot woord, tis
maar net hoe je dit opvat natuurlijk. Je kan er ook
wat van opsteken...


Je doet net of het een het ander uitsluit. Bovendien zeg ik niet dat deze thread 1 grote aanval is. Maar de bewoordingen van de eerste post schieten mij gewoon in het verkeerde keelgat.

Maar, misschien is het idee om diverse subforums te maken
met diverse problemen toch wel een goed idee!
Ik zie dat op andere fora ook.
Elektronisch problemen onderverdelen in verlichting,
koeling, computer/mpi etc
Carrosserie problemen onderverdelen of motorische problemen
onderverdelen..


Ook dit idee is niet nieuw, en is zelfs ten dele al eens wat mee gedaan - vroeger hadden we slechts 1 techniek forum. Om het even bij de techniek te houden, we hebben nu een onderverdeling in Standaard
Techniek, Modificaties & Tuning en alles wat met uiterlijk en interieur te maken heeft. Als je nog veel verder gaat dan dat, dan krijg je:
- een veel langere lijst forums;
- problemen om te bepalen waar een topic thuishoort.
Ik ben dus geen groot voorstander van een uitbreiding van het aantal forums, tenzij daar echt goede redenen voor gegeven worden en concrete suggesties worden gedaan (dus niet alleen maar "meer subforums", maar: zouden we niet een subforum over moeten hebben want ...).

Misschien ook een idee, maar ik weet niet of de software
dit toelaat? Het zoeken in een subforum!
Dan hou je alle, voor jouw, nutteloze topics buiten beeld
waar toevallig de zelfde woorden in voorkomen!


Misschien toch eens een idee om de meerdere malen gelinkte post Zoeken met de zoekfunctie te lezen. Puntje 3. Je vind dit in de zoekpagina links onder het kopje "Zoekopties".

RE: aanpak pagina indeling

Wat ik in elk geval wil toevoegen is dat ook bij mij de toon in de 1e post niet direct als vriendelijk werd ervaren, beginnen met de zin 'ik ben boos' nodigt echt uit tot een opbouwende discussie...

wat velen niet weten is dat het beheer van dit gehele forum door mensen gedaan wordt die naast dit forum ook een baan hebben, een gezin, misschien zelfs wel een sociaal leven... we doen dit erbij voor onze lol en om het forum enigsinds gerangschikt te houden, geen 1 van ons kan de tijd vrij maken om alles te screenen en te verplaatsen. er gaat veel tijd inzitten en dat is absoluut de moeite waard, maar ik sluit me volledig aan bij eelke dat we absoluut open staan om verbeteringen aan te brengen. erg jammer dat we worden beticht van het tegendeel...

daarbij blijf ik van mening dat we hier een super-forum hebben, er zijn vele clubs die alles behalve een goed forum hebben, dat er dan toevallig gepraat wordt over een geweldig groot forum met 6 modertaors en vele posters, prima, maar hoe bheren zij? als baan al dan niet full time. nogmaals voor alle moderators hier is het iets wat we erbij doen, geen 1 van ons wordt betaald om wat dan ook voor dit forum te doen...

default

RE: aanpak pagina indeling

Misschien dat ik het op een brutale manier heb neergezet, maar mijn bedoeling is niet om de boel hier af te branden.
Mochten jullie dit zo opgevat hebben dan spijt mij dit ten zeerste.
Het is net als Lowrida al schrijft "Hoe vat je het op"
En wat is er nu mis met de bewoording "Ik ben boos".
Ik stoor me meer aan dit soort berichten:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... &start=870
En dan bedoel ik de tweede post van boven.
Maar ik ga me hier verder niet druk over maken.
Ik heb geen zin in ellelange discussies over hoe het wel of niet moet of hoe men iets wel of niet op moet vatten.
Het probleem is dat het zoeken steeds moeilijker wordt omdat er zoveel berichten staan dat het voor sommige items bijna onbegonnen werk is.
Het zou prettiger zijn om daar een oplossing voor te zoeken.
Ik heb wel een aantal ideeën, maar.....
Ook dit idee is niet nieuw, en is zelfs ten dele al eens wat mee gedaan - vroeger hadden we slechts 1 techniek forum. Om het even bij de techniek te houden, we hebben nu een onderverdeling in Standaard
Techniek, Modificaties & Tuning en alles wat met uiterlijk en interieur te maken heeft. Als je nog veel verder gaat dan dat, dan krijg je:
- een veel langere lijst forums;
- problemen om te bepalen waar een topic thuishoort.
Ik ben dus geen groot voorstander van een uitbreiding van het aantal forums, tenzij daar echt goede redenen voor gegeven worden en concrete suggesties worden gedaan (dus niet alleen maar "meer subforums", maar: zouden we niet een subforum over moeten hebben want ...).



en daar ga ik mijn aandeel in deze hele discussie mee afsluiten.

RE: aanpak pagina indeling

Martin, het is erg makkelijk afgedaan met "Hoe vat je het op". Kijk ook eens naar "Hoe schrijf je het op".

Laat je door mij vooral niet tegenhouden om iets aan de discussie bij te dragen. Nogmaals, als er goede argumenten komen, dan wil ik daar naar luisteren. Je quote een [i:3oqixuj1]mening[/i:3oqixuj1] van mij, en hoewel ik het laatste woord zal hebben is mijn mening niet in steen gebeiteld en onveranderbaar.

Ik heb alleen wel een duidelijke mening, dus je zal wel met [i:3oqixuj1]goede[/i:3oqixuj1] argumenten moeten komen om het anders aan te pakken (hoe, en waarom werkt dat wel?).

Om een voorbeeld te noemen, dat je minder zoekresultaten krijgt is geen maat dat je ook sneller vind wat je zoekt. Als die zoekresultaten stuk voor stuk bestaan uit tientallen pagina's vol met deels gerelateerde zaken, maar toch niet precies wat je zoekt (stel dat we alle topics waar knipperlichten aan bod komen samenvoegen), zonder mogelijkheid om binnen die pagina's te zoeken, dan schiet het nog niks op. Dan heb ik liever wat meer zoekresultaten waarbij ik snel door de titels kan scannen om te beoordelen of ik wel of niet wat aan het betreffende topic heb.

RE: aanpak pagina indeling

Leuk topic dit ;) Aardige is dat ik ongeveer 2,5 jaar moderator ben geweest op een andere clubsite, met ongever gelijke problemen/punten welke Martin aangeeft in zijn post. Samen met de site admin hebben we toen het gehele forum omgegooid, en meerdere forums gemaakt met verdere uitsplitsing van de onderwerpen. Hadden we bijvoorbeeld het forum technische problemen, is nu uitgesplitst in "motorproblemen", " electrische problemen", en overige problemen. Voor het gemak hebben we vragen omtrent lak, deuken en andere schades ook direct een eigen forum voor gemaakt. Hoewel het altijd gebeurt dat er te veel dezelfde topics worden aangemaakt waren we wel al vrij snel tot ontdekking dat het geheel een stuk overzichtelijker was geworden. Ook het verplaatsen van topics naar andere forums gebeurde regelmatig, en lieten we de subtitel [verplaatst] gewoon weg. Want dat komt hier zeer frequent voor heb ik gemerkt, en ik vind dat toch wel ietwat "rommelig" overkomen. Wat wij ook veel deden als er een zoveelste gelijke topic werd geopend, even een link naar een bestaand topic maken, en het nieuwe topic locken, en na 2 dagen verwijderen. Je hebt inderdaad een langere index-pagina, dat wel, maar hinderlijk vind ik dat toch niet, zeker met de moderne scroll muisjes van tegenwoordig :) Ik denk dat het zeker in "standaard techniek" al leuk gaat uitmaken als je enkel voor de electrische problemen een ander nieuw (sub-)forum aanmaakt. Maar dat laat ik geheel aan de beheerders over van dit forum.

Dan het feit dat je als moderator soms aardig op de hak kan worden genomen, dat heb ik ook gemerkt. Maar als je alles gewoon goed in de gaten houd, en niet te snel en voorbarig topics sluit houdt je het goed in de hand lijkt mij, hoewel dit per forum ook weer kan verschillen natuurlijk. Tevens is het natuurlijk altijd zo dat je als moderator sneller geneigd bent dingen eerder in te pakken dan als gewoon een gebruiker, je hebt de middelen immers. Ik wil toch wel even kwijt dat gezien de aantal posts per dag, en het aantal moderators (hoewel ik er slechts ong. 3 p/dag zie) het forum qua moderaten bijhoorlijk wordt bijgehouden. :)

Grtz, Tex :+)

RE: aanpak pagina indeling

Het nadeel van zoveel sub forums is dat je niet meer weet waar je dingen neer moet zetten. Eelke maakte deze opmerking ook al.

Als iemand bijvoorbeeld problemen met de dynamo heeft, hoord dit dan bij motorisch of electro, en vaak gaan deuken samen met krassen, moet je er dan in elk sub forum een topic aanmaken?

RE: aanpak pagina indeling

Je hebt inderdaad gelijk dat het sosm verwarring opbrengt. Maar wat betreft de dynamo kun je inderdaad 2 kanten op, hoewel ik dat meer een motorisch probleem vind. Onder electrisch versta ik meer dingen als bv weigerende aanjagers, knipperlichten die niet goed werken, of zoals bv laatst een verbrande ruitenwissermotor. Deuken en krassen e.d. staan in een eigen schadeforum (wordt dus geen onderscheid in gemaakt tussen een deuk of kras, is allebei gewoon schade). Ik zeg overigens niet dat iets dergelijks ook op dit forum moet hoor, ik gaf enkel aan hoe wij dit toendertijd hadden geregeld :)

RE: aanpak pagina indeling

Texpert schreef:
Leuk topic dit ;) Aardige is dat ik ongeveer 2,5 jaar moderator ben geweest op een andere clubsite, met ongever gelijke problemen/punten welke Martin aangeeft in zijn post.
.....
Bladiebla
.....
Ik wil toch wel even kwijt dat gezien de aantal posts per dag, en het aantal moderators (hoewel ik er slechts ong. 3 p/dag zie) het forum qua moderaten bijhoorlijk wordt bijgehouden. :)

Grtz, Tex :+)


Texpert":2lvo0nc4]Je hebt inderdaad gelijk dat het sosm verwarring opbrengt.
.....
nog meer Bladiebla
.....
Ik zeg overigens niet dat iets dergelijks ook op dit forum moet hoor, ik gaf enkel aan hoe wij dit toendertijd hadden geregeld :)[/quote:2lvo0nc4]
Ik denk dat ik het met dit verhaal eens ben. Het lijkt mij idd een overzichtelijker forum. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met deze stijl tot nog toe geen heel grote problemen heb gehad.
Vooral wat gezegd word over onnodige topics. Op slot zetten en 2 dagen of wat mij betreft een week laten staan. Daarna verwijderen. Op deze wijze wis je niet zomaar ineens iemand post, EN hou je de zoekresultaten enigszins nuttig. Op deze wijze zijn de Martin's en Eelke's ( ;) )onder ons allemaal tevreden. Lijkt mij :?

Tot zover mijn gedachten

Greetzzz

[size=67:2lvo0nc4]P.S. ruitenwissermotor was niet verbrand. Alleen kortsluitinkje. Zekering was daarentegen wel flink verbrand.:P[/size:2lvo0nc4]

RE: aanpak pagina indeling

Dat "verplaatst" laten we staan zodat mensen niet hun post ineens kwijt zijn. Er is namelijk nog een factor waar we hier mee te maken hebben: veel gebruikers zijn geen wizzkids en zijn al lang blij dat het ze lukt om iets te plaatsen en vinden het allemaal al heel ingewikkeld. Als hun post dan ook nog eens zomaar "verdwenen" is (weten zij veel dat iemand het ergens anders neergezet heeft) dan kan ik me voorstellen dat ze al snel zoeits hebben van, laat dat forum maar zitten. Eigenlijk is dit hetzelfde argument om topics op slot te zetten en niet meteen weg te halen.

Ook voor die verplaatst-labeltjes geldt dat ze idd. t.z.t best verwijderd kunnen worden, en deze zullen we bij onze schoonmaakactie ook zeker meenemen.

Na de schoonmaakactie is het inderdaad een kwestie van onderhouden. Over de termijn kan je lang discussieren, in de praktijk zal het wel neerkomen op wanneer iemand even tijd heeft, en dat is over het algemeen minder vaak dan een week.

Wat betreft een herindeling van de forums heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom een verdere opdeling nuttig is (volgens mij hebben we al een zeer werkbare indeling nu). Om dat voorbeeld van een verdere opdeling van techniek te nemen, er wordt al direct een onderwerp aangedragen waar verschillende mensen verschillend over denken van waar het thuishoort. Gevolg: je gaat toch in alle techniekforums zitten zoeken als er ook maar enigszins twijfel is waar je iets moet zoeken, terwijl het voor ons moderators weer extra werk is om alles in goede banen te leiden.