Forum anno 2025

Forum anno 2025

Ingediend door Tincu op

Wat is momenteel het doel van het forum?

Ik wil namelijk wel wat meer tijd hier doorbrengen maar (binnen 24 uur) ben ik al tegen zoveel dingen aangelopen die het verre van aantrekkelijk maken, ook als het doel van het forum vooral is om kennis/naslag te bewaren.

Als men wil dat het forum bestaanszekerheid houdt, dan zal er mijn inziens écht iets moeten veranderen (no offence aan iedereen die dit forum op poten probeert te houden).

Mijn bevindingen tot nu toe:

• de gebruiksvriendelijkheid op mobiel is er gewoon niet; je veegt van links naar rechts in de hoop dat je op de goede regel kan blijven lezen.
  • klik je een topic aan, dan begin je altijd met de eerste post: niet handig bij topics met meer dan -tig reacties.
  • Gebruikers zoeken (en hun posts); kan het beste met de zoekfunctie volgens mij, maar de resultaten staan dan niet in chronologische volgorde…
  • Foto's plaatsen; ik zag dat je wel redelijk makkelijk vanaf facebook kan insluiten (getest met pc, niet met mobiel), maar andere met andere sites is het met nog niet gelukt. In 2018 kon ik nog foto's van mijn google foto's posten, maar nu gaat dat niet (of ik doe het helemaal verkeerd, zou ook kunnen).
  • Weergave foto's; op mobiel niet te zien (tenminste, die in mijn topic niet), op de pc wel te zien.
  • Quoteknop: mijn favoriet… nergens meer te vinden…
  • Smileys ook niet meer te vinden.. en ja, op je mobiel voeg je ze makkelijk toe, maar dat mobiele forum gebruik had ik al uitgelegd..

Daarnaast vind ik het jammer dat je niet (makkelijk) kan zien wie er online is, wat de nieuwste posts zijn en dergelijke. Ik mis de fun factor van het forum en het gebruiksgemak (zeker op mobiel). En zeker dat laatste… ik ben bang dat dat het forum de nekslag gaat geven.. dat zou écht eeuwig zonde zijn!

RE: Forum anno 2025

Het forum is helaas niet meer wat het gweest is. Ik weet niet in hoeverre dat alleen een technisch verhaal is, maar helpen zal het zeker niet. Toen ik in 2012 wilde stoppen met de website is er na veel moeite iemand gevonden die de website wilde herbouwen, want dat was toen nodig, omdat de versie van Drupal waar de site destijds op draaide aan het einde van zijn ondersteuning was. Toen is er - op mij aanraden, overigens - om ook het forum over te zetten naar Drupal; daarvoor draaide dat deel op phpBB. De koppeling tussen Drupal en phpBB was nogal complex, en daarom is de keuze gemaakt om het forum te herbouwen op Drupal. Helaas is daarbij veel functionaliteit verloren gegaan. Ik kan wel helpen met enkele punten:

• Hopelijk komt er ergens dit jaar een nieuw design, waarbij rekening wordt gehouden met mobiel.
  • Naar oudste ongelezen reactie, ik zal die op de backlog zetten
  • Zoekresultaten zullen inderdaad staan op volgorde van “relevantie”. Dat is afhankelijk van gebruikte zoektermen. Ik zou graag je doel beter begrijpen zodat we kunnen nadenken over een oplossing
  • Foto's plaatsen zou moeten kunnen met het meest rechter knopje in de editor. Vooralsnog wel alleen foto's die al ergens op Internet staan.
  • Weergave van foto's zou met het nieuwe design (zie eerste punt) ook beter moeten worden. Zoniet, dan kunnen we dat tegen die tijd ook makkelijker oplossen.
  • Bedoel je dan met name de mogelijkheid om de tekst van een anders als aangehaald te kunnen weergeven? Die kunnen we denk ik vrij makkelijk toevoegen. Een knop die een complete reactie kopieert in een nieuwe is er inderdaad niet. Ben ik nooit zo'n fan van geweest, omdat veel mensen er lui mee omgaan en dan een complete voorgaande reactie kopieren om daar 1 zin onder de typen. Aangezien het ook technisch in deze nieuwe context wat complexer is, geef ik die weinig kans.
  • Voor sileys (emojis) zijn een aantal codes beschikbaar, waarvan veel stiekem wel voor de hand liggen als je ze eenmaal weet (en waarbij ik ook gekeken heb wat er voreger in phpBB mogelijk was. Voor meer informatie, zie https://www.minisevenclub.nl/forum/site/site-algemeen/aangepast-eveneme…

Eelke, kijk hier eens: https://www.fredericgilles.net/#

daar kun je plugins vandaan halen om drupal om te zetten naar phpbb forum (op basis van wordpress website).

voor mijn eigen forum heb ik dit ook gedaan, en zonder enige kennis van die softwtare een forum omgezet van Joomla naar phpbb. Dit is iets wat nergens gratis te vinden is, en bedrijven rekenen er DUIZENDEN euro's voor.

met de plugin van deze kerel van nog geen 100 euro totaal is het mij zelf gelukt en phpbb werkt gewoon erg fijn als forum 🙂 Dit was letterlijk wat plugings installeren, en een paar keer klikken (en wat geduld hebben 😉 )

wellicht voor minisevenclub ook fijn?

de software waar we nu op draaien is gewoon geen forum software (heb ik al eens eerder aangegeven), en het kost een HELE hoop custom programmeer werk om het een beetje forum-werkbaar te krijgen volgens mij….. 

overigens is het springen naar de eerste nieuwe reactie bij meer software een uitdaging hoor Tincu.

Een overstap naar WordPress overweeg ik niet. Ik werk dagelijks met Drupal, dus dat is wat ik ken en wat ik prettig vind, en is ook flexibeler als het om “al het andere” gaat. Daarnaast zit er al een hoop tijd in een redesign op basis van Drupal. De integratie tussen Drupal en phpBB die ik destijds had gebouwd was vrij geavanceerd, waarbij vaste pagina-elementen (menu's, header, footer, e.d.) door Drupal werden verzorgd en alleen de pure forum-functionaliteit door phpBB werd verzorgd. En het wordt ook een beetje een kip-ei-vraagstuk; gaan we nu heel veel tijd steken in een omzetting terug naar phpBB, om er dan achter te komen dat mensen uberhaupt niet echt op een forum zitten te wachten..? Drupal heeft ook z'n voordelen. Het kost inderdaad wat meer moeite om bepaalde functionaliteiten te krijgen, maar het voordeel is wel dat het flexibeler is, op een onderhoudbare manier. Ik heb al een tijd niet meer naar phpBB gekeken, maar destijds werkte dat met “Mods”, wat eigenlijk gewoon hacks waren op de basis-code van het product. Geen fatsoenlijke plugin-architectuur. 

op dit moment werkt alles met gewone plugins, er is een hele database en er zijn ook mensen die ze zelf maken en via officiele wegen aanbieden.

veel zijn gratis, sommige kosten een paar euro (soms eenmalig, soms per jaar)

in den basis is het forum kaal, je kunt toevoegen wat je wil.
PB nodig? : plugin

plugins kun je via de backend officieel zoeken, installeren, updaten, etc.

zoals gezegd, ik heb geen ervaring met forum software en krijg het voor elkaar een prima werkend forum te runnen waar mensen graag komen 🙂

ondersteuning is tot nu toe erg goed.

voor wat custom werk heb ik een webdevelopper die ik via de mini community heb gevonden die mij daarbij helpt 😀kost een paar centen, maar werkt prima.

Maar er zijn ook simpele aanpassingen in de main file die overal op het phpbb forum te vinden zijn waarmee je wat kleine dingen kunt aanpassen, en dat is mij ook gelukt. Goed, ik ben wel een aardig ervaren programmeur, maar niet voor websites 🙂

natuurlijk is het een beetje kip/ei hier.
Maar als je geen fijn werkend forum hebt, dan blijven mensen weg. Komen die mensen dan nog terug om te vertellen dat het niet fijn is: nee…..
Wellicht kun je een onderzoekje starten via het clubblad/facebook/mailing etc om een beter beeld te krijgen?

Zoekresultaten zullen inderdaad staan op volgorde van “relevantie”. Dat is afhankelijk van gebruikte zoektermen. Ik zou graag je doel beter begrijpen zodat we kunnen nadenken over een oplossing

Eigenlijk zou ik gewoon makkelijk alle posts van een gebruiker willen kunnen zien, zoals dat vroeger in het profiel van een gebruiker mogelijk was. Ik haalde de zoekfunctie eigenlijk alleen aan om aan te geven dat ik nu op die manier alle posts zoek. Dus eigenlijk heb ik geen aanmerkingen op de zoekfunctie an sich.

Bedoel je dan met name de mogelijkheid om de tekst van een anders als aangehaald te kunnen weergeven

Ja, zoals ik nu doe dus.

En ja, ik kan mij nog goed heugen hoeveel endelange quotes ik verwijderd heb 😉

(emojis)

In mijn eerste opzet van mijn relaas had ik iets staan in de trant van “de 50 gepasseerd, dat onthoud ik niet meer..” 😖

Vooral de emoijs die niet standaard zijn (in mijn mobiel) mis ik (zwaaien, kop tegen muurtje, verafgoden en pomponnetjes).

EDIT: Na het bekijken van je link begrijp ik dat mijn favoriete smileys niet meer terug gaan komen.. 😭

En ja, websites bouwen in Drupal incl. forum met of zonder plugins/mods; not my cup of tea! Ik probeer alleen de gemiddelde gebruiker uit te hangen.

Ik denk inderdaad ook dat het zeker niet alleen de functionaliteit van het/een forum de reden is dat het rustig is. Feit is gewoon dat de hoogtijdagen van forums in het verleden liggen. En in dat opzicht snap ik dat de MSCN wellicht terughoudend is met energie steken in het forum, maar niet geschoten is altijd mis!

dat laatste ben ik het niet mee eens.

op mijn forum is genoeg activiteit en de club mensen is een stuk kleiner want het is een veel selecter groepje rijders (opel cabrio en vooral twintop astra en tigra).

alleen wat wij doen is op facebook mensen naar het forum verwijzen, in plaats van alle info maar op die rommelbak van facebook laten gooien.

facebook is leuk voor wat kleine dingen, maar een kennisbak kun je daar gewoon niet opbouwen omdat je NIETS meer terug kan vinden.

het is dus ook een stukje actief mensen naar het forum sturen, dat is mijn ervaring met mijn eigen forum.

Daar ben ik het wel mee eens, ik ben ook zeker geen fan van Facebook, wat dat betreft. 

Het goede nieuws is dat ik in de verzoeken van Tincu geen enorme opstakels zie. De beperkende factor is tijd (maar dat geldt voor alles, als het gaat om de bouw aan de website).

we zijn benieuwd Eelke! 
Gelukkig zijn er nog mensen mee bezig!

Oh en Tincu, die oude smileys vind ik ook jammer en deed ook een beetje pijn om die niet terug te laten komen. Dit is wel meer vasn deze tijd. We zouden nog kunnen kijken naar een plugin voor de editor om met een knopje emoji in te kunnen voegen. Je kunt ook even uitzoeken hoe je op jouw platform makkelijker Emoji kan typen, meestal is daar wel een hotkey voor beschikbaar. Zo kun je op de Mac instellen dat de Fn knop linksonder een emoji-popup opent.

Het Engelse Miniforum is wel nog zeer actief. Maar dat komt denk ik ook mede door de gebruikvriendelijlheid.

Ik irriteer me er hier ook aan dat ik met mijn telefoon steeds naar links en rechts moet scrollen om wat te kunnen lezen. Anno 2025 zit er haast niemand meer op zijn pc te surfen.

Nee, ik vind het ook jammer dat er bij de herbouw van een aantal jaar geleden geen responsive design is toegepast, maar dat het oude design opnieuw is geimplementeerd. Dat staat met stip bovenaan de wensenlijst.