Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ik heb gezocht, maar kon zo snel niets vinden over het volgende:

Ik weet dat het niet toegestaan is om bedrijfsnamen te noemen op het forum. Mijn vraag is of het niet een idee is om daar eens vanaf te stappen.

Het aantal echte Mini specialisten neemt al jaren gestaag af. Ik vind het erg lastig om bij mij in de buurt een goede garage te vinden die weet wat hij met een Mini moet. Ervaringen van andere Mini rijders lijkt mij erg handig. Daarnaast is het ook erg handig als je iemand gewoon naar een plek kan verwijzen waar je een specifiek onderdeel kan krijgen.

Op het Engelse forum (TMF) is het noemen van bedrijfsnamen wel toegestaan en ik heb niet het idee dat het daar tot grote problemen lijdt. Een ander idee is om, net als op TMF, een handelaren gedeelte op te nemen waar producten (na registratie) aangeboden kunnen worden.

Ik begrijp dat dit misschien wat meer werk voor de mods betekent vanwege spam, maar ik denk dat de voordelen groter zijn.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Tja..ik ben het met je eens...maar het is niet aan mij..in al die jaren dat ik hier nu ben is de discussie al vele malen gevoerd..maar altijd is besloten om het niet toe te staan..ivm de ervaringen uit het verleden..

Er is wel een adressenlijst beschikbaar met daarin alle mini garages..en Theo heeft ooit een start gemaakt om ze in Google Maps te zetten

Jaapio

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Het idee wat er nu geopperd wordt staat me wel aan. Het gaat niet specifiek om goede ervaringen. Het gaat puur om garages, buiten de sponsoren en handelaren om. Zo komt er wel een extra adressenlijst, maar wordt het voor sommige mensen wel makkelijker om in de buurt geholpen te worden door een garage die meer ervaring heeft met de mini dan een standaard garage.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Oom is het argument jarenlang geweest dat bedrijven zich niet konden weren tegen eventuele opmerkingen. Volgens mij zitten de meeste van onze sponsoren ook op het forum en mogen wat mij betreft best reageren op dingen die ik over ze schrijf.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

jaapio1984 schreef:
ivm de ervaringen uit het verleden..
Jaapio



Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst :+)

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ik dacht al dat ik niet de enige zou zijn met deze mening d:)b

Inmiddels is het hele internet ingericht op het beoordelen van bedrijven in alle branches. Dus waarom daar niet in meegaan.

Voor bedrijven die hun werk goed doen kan het een leuke boost geven en bedrijven die hun werk niet goed doen zullen hiermee worden geconfronteerd. Klinkt eerlijk toch?

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ibexx930 schreef:
Ik dacht al dat ik niet de enige zou zijn met deze mening d:)b

Inmiddels is het hele internet ingericht op het beoordelen van bedrijven in alle branches. Dus waarom daar niet in meegaan.

Voor bedrijven die hun werk goed doen kan het een leuke boost geven en bedrijven die hun werk niet goed doen zullen hiermee worden geconfronteerd. Klinkt eerlijk toch?



Mee eens :) Dat is juist de essentie van een forum!

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Het confronteren van bedrijven is nu net iets wat er hier niet gewenst is. In het verleden is er al een forum aan onderdoor gegaan. Daar komt ook nog het feit bij dat de negatieve verhalen altijd langer blijven hangen als de positieve.

Een extra adressenlijst heb ik geen probleem mee. Een topic met positieve/negatieve verhalen heb ik niet echt een boodschap aan. Voor iedereen is dat toch weer anders.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ik denk ook niet dat het heel verstandig is om zomaar te gaan vergelijken. Het lijkt zo makkelijk, zie kieskeurig e.d.. Maar dit is toch effe anders denk ik

Je praat hier meer over een dienst dan een product. En dan ook nog eens een dienst waarbij de uitgangspositie niet gelijk is in de diverse situaties.

In hoeverre kunnen mensen dan objectief vergelijken hoe de kwaliteit van een leverancier is. Een gemanaged keurmerk al dan niet via een club kan dan een oplossing zijn, maar "lukraak" opmerkingen & ervaringen van consumenten kan helemaal verkeerd uitpakken. Wat ik als duur bestempel kan een ander peanuts vinden, en een mini waar nauwelijks onderhoud een gepleegd is servicen is heel wat anders dan werken aan een punctueel onderhouden auto.

kortom ook ik zou graag meer weten over leveranciers en hun prijs/kwaliteitsverhouding, maar dan wel goed onderbouwd en objectief.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ik denk dat het delen van ervaringen wat betreft mini-garages wel een gewaarde toevoeging kan zijn voor het forum. Je zou het alleen enigszins moeten controleren.

Bijv. een koppeling met het aantal geplaatste berichten (zeg 100) van een geregistreerde gebruiker voordat je je kunt mengen in het desbetreffende forum deel. Iedereen kan het lezen, alleen niet direct in mengen. Zo voorkom je dat 'iemand even een gebruikersnaam registreert' en alleen maar gal gaat spugen of omgekeerd.

Als moderator blijft het toezien redelijk beperkt en toch is er openheid over dit soort informatie. Lijkt mij kwaliteit verhogend voor mini-rijdend Nederland.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Er zijn niet zoveel garages waar ze echt ervaring hebben met oude minis. Dat is vaak ook niet nodig. Een apktje gaat snel goed. Maar als er onderdelen vervangen moeten worden lopen ze tegen een zoektocht aan. En die betaald de consument uiteindelijk. Alleen daarom al kun je het beste bij een mini specialist terecht. En hoe je daar tevreden over bent of juist niet is vaak ook persoonlijk. Ik denk dat je snel krijgt dat de negatieve verhalen de overhand gaan voeren en dat het dan meestal onterecht is.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Na 5 jaar vaste klant te zijn geweest bij een specialist ben ik afgelopen jaar overgestapt op een andere. Kwaliteit werk wat de meeste specialisten afleveren is over het algemeen weinig mis mee (op één na), maar het is ook een stukje gevoel en communicatie wat er bij komt kijken. Bij mijn eerste specialist werd dat steeds minder tot een dieptepunt in 2010, en dan ben je er snel klaar mee. Gemaakte afspraken niet nakomen kan een keer gebeuren, 3 keer smeken om alsjeblieft geld uit te mogen geven aan dat bedrijf gaat mij te ver, dus tot ziens :x

Ik kijk niet op een tientje meer of minder, als het maar goed is en ik het gevoel heb dat men graag met een Classic Mini bezig is. En ja, dan ontkom je bijna niet aan liefhebbers en/of specialisten. Toen mijn "tussendoor" garage kenbaar maakte eigenlijk te weinig op te hebben met deze auto's heb ik hem vriendelijk bedankt voor zijn eerlijkheid. Ik heb al genoeg universelen gezien die met tegenzin Mini's onderhouden en er een potje van maken.... :|

Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang dit topic open blijft, het blijft een gevoelig onderwerp.... :P

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Als je lid bent, dan heb je toegang tot de gevraagde info via het tweede item op deze pagina: http://www.minisevenclub.nl/body.php?sec=info Punt is alleen dat die lijst niet erg up-to-date is...

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Ibexx930 schreef:
Ik vind het erg lastig om bij mij in de buurt een goede garage te vinden die weet wat hij met een Mini moet.



En er rijden er heel wat in Haarlem O:) .

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

objectiviteit is het moeilijkste hierin denk ik, appels met peren vergelijken...

je koopt een mien voor 2500 euro op marktplaats, de vorige eigenaar zegt dat het stuk ijzer gereviseerd is, je brengt hem naar een gerenormeerde mini-specialist en die vind een enorme waslijst aan gebreken. je gaat hierna naar een sleutelboer om de hoek en die keurt de mien met veel minder aandachtspunten goed. het verhaal is dan dat de minispecialist een afzetter is en bladibladiebla...

ik noem maar ff een voorbeeldje en zo zijn er zat te bedenken...

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Dat is ook net hoe hoog je de lat wilt leggen. APK is een soort veiligheidsmarge. boven dat niveau valt nog een hoop te verbeteren tot het niveau: "een goede mini"!

Een mini is gewoon een lastig auto'tje, autoschade bedrijven maken ook liever hun handen vuil aan een moderne auto. Al dat lassen en pas maken van slecht passend plaatwerk valt altijd tegen. En na een paar jaar mag je weer. :) \\:)/

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

En als je zoiets nou alleen toepast op de verkoop van complete mini's. Het feit dat zoiets dan openbaar gemaakt [i:1mne1i23]kan[/i:1mne1i23] worden zou de prijs/kwaliteit al moeten verbeteren. Garages zelf moeten dan natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om zich openbaar (met toegewezen forum/bedrijfsnaam) in een desbetreffende discussie te mengen. Zo kunnen evt klachten opgelost/beargumenteerd worden.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Het feit dat er geen bedrijfsnamen genoemd mogen worden, tenzij echt noodzakelijk, ligt ten grondslag aan de het positief-negatief verhaal. Deze is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat bedrijven zich niet kunnen profileren en zichzelf dus de hemel in kunnen prijzen, of dat iemand een bedrijf compleet af kan kraken, terwijl een bedrijf hier helemaal niet op het forum komt.
Daarnaast moet je een geschil met een bedrijf ook niet via een forum oplossen, maar persoonlijk. Als een bedrijf daar uiteindelijk niet voor open staat, dan is dat hun probleem, maar daar hoef je niet heel Nederland en half België mee lastig te vallen.

Zoals al eerder aangegeven staat een adressenlijst mij wel aan. Het profileren van bedrijven, buiten de advertenties om, niet.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Als een bedrijf daar uiteindelijk niet voor open staat, dan is dat hun probleem


Daar ben ik het niet mee eens. Ik zou erg blij zijn met een aanbeveling op het forum. Een waarschuwing dat een Mini specialist afspraken niet nakomt of slecht werk levert lijkt me ook erg prettig. Vind ik ook redelijk, het is uiteindelijk meestal niet hun probleem maar het probleem van de afnemer. Het is wel belangrijk dat een ondernemer zich kan verweren en dat kan dan ook. Ik ben zelf ondernemer en ik hou heel goed in de gaten wat er op internet over ons bedrijf wordt gezegd.

Natuurlijk zal er wel eens een onredelijk bericht verschijnen. Ik denk daarom ook dat het inderdaad een goed idee is om een koppeling met het aantal geplaatste berichten te maken. Als ik kijk naar Turbominis.co.uk dan zie ik daar 442 positieve reacties over bedrijven en 155 negatieve.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Bovendien zorgt kritiek er ook voor dat je als bedrijf scherp blijft, en eventueel zelfs verbeterd. Confrontatie als enkel persoon met een bedrijf kan al lastig zijn, door kenbaar te mogen maken om welk bedrijf het gaat heb je kans dat er meerdere mensen met eenzelfde probleem zijn en collectief kunnen optreden, samen sta je immers sterk. Nu hoop ik natuurlijk niet dat dit hiervoor gebruikt moet worden, maar ik heb ook wel met meerdere (met name webshops) bedrijven zaken gedaan als het op onderdelen aankomt, en over lang niet alle ben ik even tevreden. Ik stuur dan wel vaak de kritiekpunten naar een webshop maar ik geloof niet dat de meerderheid van de ontevreden mensen die moeite neemt, waardoor een bedrijf de kritiek vaak naar zich neerlegt en op dezelfde voet verder gaat.

Nederlanders zijn wel een stelletje zeikerds, en daar kan ik er ook eentje van zijn. Echter verwacht ik toch geen 'shitstorm' negatieve reacties, juist omdat het vaker goed gaat dan fout, en mensen 'hun' garage toch ook graag publiekelijk verdedigen als zij daar wel goede zaken mee hebben gedaan.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Geen motorrijders hier? Zie het motor-forum... Of de Tros radar achtige tranentrekkers. 9 van de 10 berichten zijn kansloze klaagliederen van mensen met teveel vrij tijd om van een mug een olifant te maken. Dan lees je dingen als: "Kutzaak, want ik moest een keer 15 minuten wachten om te horen dat de kettingsmeer op was". Lekker belangrijk joh.

Bedenk maar eens 3 bedrijven waar je graag komt en ga maar eens goed zoeken op internet. Je komt 9 van de 10 keer wel een negatief verhaal tegen...

Laatst ook een bedrijf van vrienden van me bij Tros Radar op tv neergezet als oplichters doordat ze een klant hadden die gewoon echt een mega zeikerd is. Die ging zo ver dat ze vervolgens even op tv werden neergezet als oplichters etc. Echt te sneu dat soort dingen.

Ik hoor liever gewoon van vrienden/bekenden hoe of wat, dan dat ik de vaak subjectieve meningen van Jan en alleman ga zoeken op internet.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Een adressenlijst is er natuurlijk al, maar het bijhouden daarvan is te onhandig. Wordt aan gewerkt en is hopelijk binnenkort een oplossing voor.

Een hele belangrijke reden om geen "ervaringen" toe te staan is de moderatie-overhead. We zitten al niet echt ruim in het aantal moderators, en ik voorzie dat het toestaan van dit soort zaken gewoon extra werk met zich meebrengt. Er ligt namelijk wel ergens een grens, alleen ligt die veel minder duidelijk, en moet per geval besloten worden of iets nog nog wel of niet kan. Daarnaast worden wij, als forumleiding en als bestuur van de club, er verantwoordelijk voor gehouden en op aangesproken als het in de ogen van een bedrijf te ver gaat. Verder is mijn ervaring toch dat mensen eerder klagen dan dat ze positieve geluiden laten horen (zie ook de voorbeelden van Taeke; dat is dus echt iets waar ik voor pas en een heel belangrijke reden dat wij die regel hebben). Dat heeft misschien ook te maken met de vorm waarin e.e.a. gegoten is (zie verder).

Daarom hebben we al lang geleden ervoor gekozen om het op deze manier te doen, en ik zie nog altijd geen duidelijke aanleiding waarom de situatie veranderd zou zijn. Ons antwoord is altijd, er zijn genoeg gelegenheden om buiten het forum om ervaringen uit te wisselen. Kom naar de clubavond bij jou in de buurt, of naar een rit. Via het forum kun je in contact komen met mensen bij jou uit de omgeving, waarmee je prima kunt overleggen.

Wat ik hier en daar ook voorbij zie komen zijn "technische oplossingen". Alle reacties relateren aan een specifiek bedrijf, zodat je makkelijk kunt zien hoeveel positieve en hoeveel negatieve reacties er zijn. Want vergis je niet, je bent er niet met een gedeelte op het forum met een topic per bedrijf. Hoe zoek je daarin (want je wilt wel kunnen kijken welke et dichts bij jou in de buurt is)? Hoe weet je wat een positieve en wat een negatieve reactie is zonder alles te lezen en te turven? De antwoorden op die vragen zijn op zich duidelijk, maar niet zomaar mogelijk zonder "programmeerwerk".

Op zich is het ook wel de richting waarin ik een oplossing zou zoeken. En, surprise, regelmatig over nadenk, want geloof me, ik zie ook wel de logica erachter. "Iets met bedrijven" suddert al een tijdje in mijn achterhoofd, maar daarbij tellen dus niet alleen de gebruikersbelangen, maar ook de belangen van de club en van de mensen die het allemaal moeten bjhouden, plus de andere zaken die we ook graag nog eens gerealiseerd hebben. Ik heb al heel veel tijd zitten in de ontwikkeling van een nieuwe website, en er staan nog tig dingen op de verlanglijst.

Zomaar een streep door de forumregel over bedrijven denk ik dus niet. Een adressenlijst-plus is ook iets waar ik zelf al wel eens over heb nagedacht en dus ook al eens overwogen heb, maar is nog niet volledig uitgekristaliseerd en is ook iets dat door het bestuur goedgekeurd zal moeten worden. Als je weet hoe lang ik al met de nieuwe website bezig ben zul je ook begrijpen dat je daar dus beter niet op kunt gaan zitten wachten ;) Als je ervaring hebt met Drupal (PHP), MySQL, Git etc. en voldoende betaling hebt aan alle kennis die je opdoet, dan hoor ik graag van je.

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

vraag je je wel af waarom status "Banned from Buying/Selling" is

Jaapio

RE: Gerbuikerservaringen Mini-vriendelijke garages

Yeh, ik ga er vanuit omdat het een bedrijf is, en die anders net als hier op marktplaats de boel volplempt. De gebruikte term voor zo'n status werkt weer niet mee imho ;)